Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Ruokaohjeet ja vinkit KUIVATUS (ei jauheliha)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mava
04.07.2014 18:53

Juuri kuivasin jotain possunpötkylää. Näyttää aivan samalta kuin kalkkuna, eikä tuntunut mitenkään rasvaiselta.

Sipulin mä kuivaan myös aina itse. Joskus ostin kaupasta valmiiksi kuivattuna, mutta eihän se maistunut ollenkaan samalta.

Tähän mennessä olen kuivannut poronkäristyslihaa, katkarapuja, nautasuikaleita, kanafileitä, possua, lammasta ja kalkkunaa. Lisäksi jauhelihana nautaa, karitsaa ja kanaa. Kasviksista tomaattia, porkkanaa, perunaa, parsakaalia, kukkakaalia, maissia, herneitä, paprikaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa.. Ja teen kaikki tuoreesta, tulee parempi. Hedelmistä omenaa, persikkaa ja ananasta kuivaan jälkiruokiin. Mustikkaa ja vadelmaa olen kuivanut ja jauhanut ja tehnyt niistä reissussa kiisseliä. Myös suolakurkkua ja tomaattipyrettä tulee kuivattua lähes joka reissuun.

Einekset ei enää maistu, joten lähes kaikki kuivaan nykyään itse. Seuraavaan reissuun kokeilen jukurttia. Nähtäväksi jää onnistuuko se vai jääkö nälkä. Very Happy Mun blogissa on kuvia kuivausjutuista ja varsinkin lopputuloksista. Esimerkiksi tässä: http://ainaylamaki.blogspot.fi/search/label/Ruokien%20kuivaaminen

Mustikka
04.07.2014 20:00

Olen tainnut lukeakin sun blogia aikaisemminkin. Hienoja kokkauksia, omani ovat aika lailla alkeellisempia Very Happy.

Mun possunpötkylästä paljastui rasvaisia kohtia viipaleiden kuivuttua, vaikka olin leikannut reunarasvoja ja muuta näkemääni pois. Taittelin niitä irti, mistä helposti lähti, ja pussitin loput odottamaan käyttöä.

Edit. Meinasitko tuota jugurttia syötäväksi sellaisenaan, vai esim. turkkilaista jugurttia ruuan mehevöittämiseen?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Mava
05.07.2014 11:40

Meinasin sitä aamupalalla myslin kanssa. Mulla on pakkomielle ottaa mukaan suklaabanaanimysliä, eikä sen kanssa oikeastaan sovi mikään kiisseli. Lähtökohtaisesti arvioin että sinä aamuna jää nälkä ja vituttaa, mutta kokeillaan nyt kuitenkin.. Cool

Mustikka
05.07.2014 12:13

Tarkkailen sitten blogiasi Very Happy.

Itselläni on sen verran karu maku, että kaurapuurokin maistuu retkiaamuina, ja voileivät. Mutta oon tykästynyt tuohon turkkilaiseen jugurttiin arkiruuanlaitossa, ja heti herahti vesi kielelle, kun ajattelin, että sitä saisi kuivatusta lihasta tehtyyn pataan tai kastikkeeseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Mava
05.07.2014 12:28

Mulla menee helpoiten aamuisin puuro, koska siihen voi lisätä paljon voita. Päälle tulee reilusti kiisselikeittoa. Se on siis kiisseliä tai keittoa riippuen siitä miten mitäkin ainetta on sattunut lorahtamaan.. Kanssavaeltaja ei oikein välitä puuroista, joten vähintään puolet aamupaloista on oltava mysliä tai muroja. Siitä päästäänkin aina näihin ihmeellisiin värkkäyksiin.

Mä en tykkää mistään jukurteista ruuanlaitossa, enkä oikeastaan syö jukurttia edes sellaisenaan. Perusrähmän patoihin teen nykyään kuivatulla tomaattipyreellä tai kermajauheella. Turkkilainen jukurttikin varmaan toimii, jos siitä tykkää. Tosin en tiedä mitä käy jos se on kovin rasvaista.

Mustikka
05.07.2014 12:47

Aika rasvaisia ne käyttämäni jugurtit on olleet, 12 %, taitaa jäädä haaveeksi. Tai jos kuitenkin laittaisi jo valmiiksi kanan sekaan ja kuivaisi, säilyisiköhän ensi viikkoon... hmm.

Kermajauhe olisi ehkä silti varmempi (Completa?), ja kookosmaitojauheesta pidän myös.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
05.07.2014 15:46

Jostain englanninkielisestä blogista (Gossamergearin trail ambassadors -kirjoituksia?) luin jogurtin tekemisestä itse reissun päällä. Muistaakseni "juurena" oli tuoretta jogurttia ja myöhemmin edellisen satsin jämät. Päälle purkkiin/pulloon maitojauhetta ja vettä ja päiväksi sopivan lämpimään paikkaan ja yöksi makariin, niin on aamuksi jogurttia. En ole kokeillut, mutta jos viilin tekeminen onnistuu kotioloissa niin miksei jogurtti maastossakin... Tosin mysli on parempaa maidon kanssa. Wink

Mava
05.07.2014 16:21

Toki aloitin jukurtin kuivattamisen kotona tekemällä ensin itse jukurtin. Kotona mulla on jukurtti tekeytymässä uunissa, jonka lämpötila on jotain +30/+50 asteen väliltä. Olen kuvitellut että jukurtti tarvitsee tekeytyäkseen huoneilmaa lämpimämmän tilan, enkä tiedä saanko sellaista tilattua vaellukselle. Ehkä se voisi myös tekeytyä aamulla vesihauteessa, mutta menee aika vaivalloiseksi ja tarvitsee useamman tunnin.. Mietin myös mysliä maidolla, mutta maitojauhe on pahaa.

Korpijaakko
05.07.2014 16:39

Mava kirjoitti:
Toki aloitin jukurtin kuivattamisen kotona tekemällä ensin itse jukurtin. Kotona mulla on jukurtti tekeytymässä uunissa, jonka lämpötila on jotain +30/+50 asteen väliltä. Olen kuvitellut että jukurtti tarvitsee tekeytyäkseen huoneilmaa lämpimämmän tilan, enkä tiedä saanko sellaista tilattua vaellukselle. Ehkä se voisi myös tekeytyä aamulla vesihauteessa, mutta menee aika vaivalloiseksi ja tarvitsee useamman tunnin.. Mietin myös mysliä maidolla, mutta maitojauhe on pahaa.

Jogurtin tekemisestä itse saa kyllä sata martta-pistettä ja papukaijamerkin. Very Happy

Muistelen, että tuossa blogijutussa pullo/purkki olisi ollut päivät taskussa ja yöt makarissa. Lopputulos lli vaihdellut päivittäin, joskus ohuempaa, joskus paksumpaa eli vaihtelua ruokavalioon.

Kesällä rasvaton maitojauhe kylmään veteen, talvella rasvainen täysmaitojauhe ja höysteeksi kaakaojauhetta, ja nautitaan tietysti kuumana/lämpimänä (lisäksi voi vielä laittaa kaakaon makuista palkkaria...)

Mava
05.07.2014 17:43

Martat on kingejä Wink Sitäpaitsi kaupan jukurtit on joko sairaan sokerisia tai pahoja, ja lapsetkin pyytää jo tekemään itse. Siihen voi sitten lisätä haluamansa määrän sokeria, ja erilaisia marjajukurtteja voi tehdä miten lystää. Marjat yöksi kippoon ja aamulla on maustunut kunnolla, ja on takuulla parempaa kuin kauppojen esanssilirut.

Mistä ostat rasvaista maitojauhetta? Oon jättänyt maitojauheen kokonaan, koska saatavilla on vaan rasvatonta, joka sekin myydään hervottomassa säkissä. Eikä maistu kummoiselle.. Teessä ja muissa käytän Completaa.

Mustikka
05.07.2014 17:49

No kuka sitä nyt teollista jugurttia Wink

... tai mä satuin ostamaan turkkilaista kevytjugurttia, joka menee nyt kokeiluun omassa kotiruuassa. Jos on kelvollista, niin kuivaan broilerin sekaan, ehkä.
 Sivun alkuun

Mava
06.07.2014 9:40

Muista ottaa huomioon että retkellä vähän kehnompikin on varsin hyvää Very Happy

Yksi helppo kuivatettava jäi vielä mainitsematta. Olen kuivattanut valmiita lihapullia. Niitä voi laittaa pussikastikkeeseen ja syödä vaikka muussin kanssa. Parhaat lihapullat on sellaisia joissa on oikeasti lihaa, eikä mitään kanannahkaa. Esimerkiksi Korpelan kreikkalaiset lihapullat on maukasta kuivattunakin. Niissä on 42 pinnaa nautaa, 20 karitsaa, 15 fetaa ja 15 tomaattia. Rasvaa 5,4 prosenttia, joten sopii hyvin kuivatukseen. Nuo ovat sen verran hyviä, etten ole jaksanut vääntää lihapullia retkelle itse.

masavone
16.07.2014 21:11

Jostain kun löytäisi sopivan vakuumieksikaattorin ja pumpun, niin saisi näppärästi kylmäkuivattuja eväitä. Yhden tuollaisen paketin isolla lasisella eksikaattorilla jo varasin itselleni eräästä lopettaneesta labrasta. Olivat vaan ehtineet heittää jätelavalle ennen kuin ehdin hakemaan tavarat.
 Sivun alkuun

PeteBee
24.07.2014 21:35

Reissu rupee läheneen ja ruokiakin pitäis kuivata. Onko kukaan kuivannut nyhtöpossua?
 Sivun alkuun

form
25.07.2014 7:30

Joku on varmasti kuivannut bataattia? Onko toiminut? Toimiihan se? Pakko toimia, kun se on muutenkin niin hyvää.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Jalkineiden kuivatus PyyMetso Käytännön vinkkiarkisto 0 26.09.2016 7:47 Katso viimeisin viesti
Parhaat "lisää vain jauheliha&qu... Korvapuoli Ruokaohjeet ja vinkit 5 19.05.2016 12:25 Katso viimeisin viesti
JAUHELIHAN KUIVATUS pirjoriitta Ruokaohjeet ja vinkit 132 21.08.2008 15:45 Katso viimeisin viesti
Kumppareiden kuivatus teltassa Pekka Varusteet (Vaatetus, rinkat, makuupussit ym.) 4 02.04.2006 21:02 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 5 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: