Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Ruokaohjeet ja vinkit KUIVATUS (ei jauheliha)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
29.12.2013 9:21

Glottis kirjoitti:

Vedet ja vedet...aika pieni tippa riittää. Tärkeintä on että turpoaminen on alkanut hyvissä ajoin ennen ruokailua, ei sen tarvitse kokonaan alkuperäiseksi palata kantamisen aikana. Loppu korjaantuu kattilassa.

Kuivasienet on siita kiitollisia, etta koko prosessi ehtii hoitua kattilassa.

Muille minulla on mukana voirasian kokoinen pakasterasia, jotta voi luottaa tiiviyteen (eika kulje tyhjana muuta kuin ihan loppumatkasta).
- ei tosin ole viela vihannespuolta laajemmin selvinnyt kuinka pienella vesitilkalla homma hoituisi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
29.12.2013 11:04

Pieni vesitilkka ei paljon paina. Aamulla vedenpitävään astiaan turpoamaan niin illalla ruoka on hyvää. Ainankin omakuivaamani perunat vaativat maistuakseen pitkän liotusajan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

varg62
17.01.2014 19:32

Maistelin viime talvena kuivattua sonninpaistia ja yhtä hyvää vieläkin, kun oli juuri kuivattuna.Eli säilyy hyvin vuodenkin verran eikä ollut pakkasessa vaan huoneenlämmössä vakuumissa.
Aloin kuivaan lisää, kun sain 5 kiloa lähes ilmaiseksi. Kalkkunat jo kuivattu ja sonnia mukaan niin pärjää kesän taas. Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

varg62
21.01.2014 11:10

Kalkkuna on nyt halpaa.70% alennus oli, joten pakko oli otttaa ja tehdä lisää kuivattua kalkkunaa kesän retkille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

balmor
26.01.2014 17:00

Nykysellään tulee kuivattua kutakuinkin koko reissun ruuat. Einekset ei maistu. Ihan "metritavarasta" en ole jaksanut kaikkea tehdä vaan esim pakasteita käytän paljon. Kuivurina olen käyttänyt, uunia, kiertoilmauunia ja hobbyhallista hankittua satasen kuivuria (Rommelsbacher DA 750). Mut tässä muutamia vinkkejä.

Pakasteissa suosin ns. merkkituotteita. Apetitit ja findukset on kalliimpia mutta joskus jo pussia aukastessa voi tuoksusta huomata eron. Ihan halvimmilla pakasteissa maku jää jo "tuoreeltaan" käytettäessä vaatimattomaksi. Pakasteet olen todennut riittävän hyviksi aineksiksi. Suurin syy näitten käyttämiseen on tietenkin ajan ja vaivan säästö. Viikon ateriat metritavarasta tehtynä olisi aikamoinen homma. Etenkin jos reissua edeltävät viikot menee esim töiden merkeissä.
Kuivattanut olen mm:
-Perunasipulisuikaleet. Perunaruokien perusaines. Tästä teen kiusauksia, patoja ja keittoja.
-Hernemaissipaprika
-Keittojuurekset
-Wokkivihannessekoitus

Hedelmäpuolella olen kuivannut banaania ja omenaa. Kuivurin oma ohje neuvoi käyttämään banaanin kanssa kuuminta lämpötilaa. No banaanihan meinas jopa hieman karamellisoitua niissä lämmöissä. Mun mielestä parempaa tuli pienimmällä lämmöllä. Kaveri tykkäsi enemmän karamellisoituneista. Kuivattu banaani oli oiva välipala kulkiessa.
Kuivattu omenakin on hyvää syötävää mutta menee mun mielestä enemmän herkkuja-kategoriaan. Väkevät puutarhaomenat ovat kuivattuna parhaita. Kaupan omenoista tulee mun mielestä melko mauttomia. Onneksi näitä väkeviä omenoita on kotipuolessa tarjolla.

Tuoretta mustikkaa on tullut kanssa pieniä määriä kuivattua. Onnistui hyvin mutta ottaa aikaa. Näitä olen käyttänyt puuron sekaan. Pelkiltään kuivatut mustikat on kuin karkkeja.

Sienistä kuivatan kanttrellejä ja suppilovahveroita.

Kuivattu tomaatti on mukava lisä moneen liharuokaan. Tähänkin on ohjeita monia mutta olen viis veisannut kaikenmaailman ryöppäämisistä ja kuorimisista. Tyypillisesti käytän pikkutomaatteja jotka vain siivutan ja kuivaan kuivurilla. Jos pikkitomaatit sattuu olemaan kovassa hinnassa, käytän normaalikokoisia.

Kinkkusuikaleitakin olen kuivannut. Sortiksi olen valinnut snelmannin. Tämän siksi et ne joskus ainakin mainostivat etteivät pakasta lihoja prosessin välissä. Kuivaus ja ennallistuminen onnistuu mukavasti. Kinkkukiusaus onkin yks mun suosikkejani vaelluksella.

Jauhelihan kuivattaminen on mun mielestä sieltä helpoimmasta päästä. Paistan lihan pannulla "väärin" miedolla lämmöllä jolloin mahdollisimman paljon nestettä poistuu. Sit vaan uuniin pellille (paperin kanssa) pienimmälle lämmölle. Luukun jätän raolleen paistinlastalla. Jauhelihana käytän yleensä jotain muuta kuin perus sikanautaa. Ainakin kevytversiota tai sitten paisti- tai naudanjauhelihaa.

Kanan ja kalkunan jauhelihaa käytän myöskin. Useammin kuitenkin käytän fileitä jotka paistan uunissa. Paiston jälkeen reivin fileet kahdella haarukalla silpuksi. Tämän jälkeen kuivatus kuten jauhelihalla.

Kuivalihan on tehnyt yleensä naudan"tarjouspaistista". Eli mitä nyt sattuu milloinkin olemaan paikallisella kauppiaalla tarjouksessa. Kilon mötikkä terävällä veitellä ohuiksi suikaleeksi. En ole "jäykistänyt" lihaa pakkasessa niinkuin jossain ohjeissa neuvotaan. Lihan olen leikannut joko poikkisyin tai viistottain. Kerran erehdyin leikkaamaan jonkun kökköohjeen mukaan pitkittäin. Sain neuvon ansiosta erinomaista purukumia. Leikkaamisen jälkeen maustaminen. Mausteeksi käytän milloin mitäkin. Pippureita, grillimaustetta, cajunmaustetta, chiliä, paprikaa, worcestershire-kastiketta, soijakastiketta,... Millo mitäkin. Mut yleensä koskaan en ole uskaltanut laittaa riittävästi maustetta. Kuvalihan kuivaan yleensä kuivurilla.

Sipulia en pelkiltään kuivaa. Syy on siinä et sitä saa kutakuinkin joka kaupan hyllyltä suoraan.

Epäonnistumisia kuivatessa on tullut nakkien ja hernarin kanssa. Molemmat tais ruveta haisemaan hirveälle. Ei houkuttanut. Hernaria en muistaakseni saanut vielä edes kuivaksi asti.

Kalan ja pakastekäristyslihan kuivaaminen on ollut monesti ajatuksena mutta kantti ei ole vielä riittänyt kokeiluun. Ohjeita ja kokemuksia näistä kaipailen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

heluna74
26.01.2014 18:37

Hyviä kuivauksia sinulla. Vähän samoja olen kuivaillut (paitsi lihaa, kun en sitä enää vuosiin ole syönyt). Tuon listan lisäksi olen kuivannut: fetajuustoa, tofua... Ja myös kananmunia, mutta on vielä kokeilematta munakkaan teko vaelluksella, kun unohtuivat kotiin. Kananmunista tuli mukavaa levyä, jonka rikoin ja pistin pussiin.

Tuota peruna-sipuli pussia en ole vielä kuivannut, mutta seuraavalle reissulle varmasti sen teen.

Lisäksi yleensä käyn Punitse ja Säästä kaupassa, josta saa hyviä kuivattuja juttuja; esim. kasvispihvijauhetta. Ja pakastekuivattuja marjoja; nam sitä kiisseliä kera kermavaahdon Very Happy.
 Sivun alkuun

Kullervo
26.01.2014 18:58

balmor kirjoitti:

Kalan ja pakastekäristyslihan kuivaaminen on ollut monesti ajatuksena mutta kantti ei ole vielä riittänyt kokeiluun. Ohjeita ja kokemuksia näistä kaipailen.

Pakastekäristeliha onnistuu erinomaisesti ainakin kuivurissa. Ensin rasva ja neste pois paistinpannulla liha pienentäen ja sitten kuivuriin. Muistaakseni jotain kolmisen tuntia +50 astetta ja liha on koppuraa. Perunamuusin veden joukkoon lämpenemään ja lapskoussi tulee hetkessä. Nam!
 Sivun alkuun

balmor
26.01.2014 18:59

Ainiin. Purkkiananasta kuivaan kanssa. Mukava lisä kanaruokiin. Yleensä kuivaan murskasta. Murskaa kannattaa irrotella kuivaustasosta/paperista (tai kääntää). Ilman irrottelua voi ottaa aika tiukasti kiinni kuivuriin kuivattuaan.
 Sivun alkuun

Mustikka
01.07.2014 22:40

Mitenköhän possufilee? Kukaan ei puhu löytämissäni viesteissä sianlihasta, onko siinä jokin makujuttu tai muu este, ettei kannata kuivata?

Satuin ostamaan maustetun fileen poistosta ja siitä riittäisi kuivattavaksi asti.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
01.07.2014 22:49

Mustikka kirjoitti:
Mitenköhän possufilee? Kukaan ei puhu löytämissäni viesteissä sianlihasta, onko siinä jokin makujuttu tai muu este, ettei kannata kuivata?

Satuin ostamaan maustetun fileen poistosta ja siitä riittäisi kuivattavaksi asti.

Ei kai siinä muuta kuin, että liha on rasvaisempaa ja siten ei säily niin hyvin/pitkään? Kaverilla oli viime kesänä mukana ohuina pihveinä/siivuina paistettua ja kuivattua possun filettä, jota söimme välipalana sellaisenaan. Aika rasvaista, mutta maukasta.

Mustikka
01.07.2014 23:18

Pakkauksessa lukee rasvaprosentin kohdalla n. 5 (tosin tässä oli marinadia mukana) ja Finelikin antaa rasvan määräksi porsaanfileelle suunnilleen samoja lukemia. Ei minusta juurikaan poikkea sen perusteella vähärasvaisesta jauhelihasta.

No jospa laitan tuosta osan yöksi uuniin ja katson, miten käy. Ei tämän ihan hirveän kauan tarvitsisi säilyä.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
01.07.2014 23:31

Mustikka kirjoitti:
Pakkauksessa lukee rasvaprosentin kohdalla n. 5 (tosin tässä oli marinadia mukana) ja Finelikin antaa rasvan määräksi porsaanfileelle suunnilleen samoja lukemia. Ei minusta juurikaan poikkea sen perusteella vähärasvaisesta jauhelihasta.

No jospa laitan tuosta osan yöksi uuniin ja katson, miten käy. Ei tämän ihan hirveän kauan tarvitsisi säilyä.

Kuivumaan vaan, eiköhän se säily ja kyllä sitä yleensä aistinvaraisesti huomaa jos liha on pilaantunut. Oletan, että kypsensit ennen kuivaamista ja leikkasit näkyvät rasvat pois?

Mustikka
01.07.2014 23:44

^Juuri näin tein, mutta ihan hyvähän tuo on varmistella, kun ei aina aivo toimi Wink. Viipaleet on jo pellillä ja kohta uuni päälle.
 Sivun alkuun

Mustikka
02.07.2014 9:46

Mustikka kirjoitti:
... ei aina aivo toimi Wink. Viipaleet on jo pellillä...

Jep, ehkä ritilä olisi kuitenkin ollut asiallisempi kuivatusalusta Very Happy . Olivat toiselta puolelta vielä kosteita, kuivatus jatkuu...
 Sivun alkuun

Korpijaakko
02.07.2014 10:27

Mustikka kirjoitti:
Jep, ehkä ritilä olisi kuitenkin ollut asiallisempi kuivatusalusta Very Happy . Olivat toiselta puolelta vielä kosteita, kuivatus jatkuu...

Joo, itse kuivaan kappaletavaran ritilällä (tai nykyään kuivurissa, mutta silloin kun uunia käytin), joskus jopa niin, että ripustin palan puisiin varrastikkuihin, jotta rasva tai ylimääräinen marinadi (beef jerkyä tehdessä) valuu pois. Silloin kannattaa laittaa alle uunipelti leivinpaperilla tai vaikak foliota uunin pohjalle.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Jalkineiden kuivatus PyyMetso Käytännön vinkkiarkisto 0 26.09.2016 7:47 Katso viimeisin viesti
Parhaat "lisää vain jauheliha&qu... Korvapuoli Ruokaohjeet ja vinkit 5 19.05.2016 12:25 Katso viimeisin viesti
JAUHELIHAN KUIVATUS pirjoriitta Ruokaohjeet ja vinkit 129 21.08.2008 15:45 Katso viimeisin viesti
Kumppareiden kuivatus teltassa Pekka Varusteet (Vaatetus, rinkat, makuupussit ym.) 4 02.04.2006 21:02 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 9
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Siirry: