Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Ruokaohjeet ja vinkit KUIVATUS (ei jauheliha)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mustikka
17.04.2013 13:25

hannes kirjoitti:

Joskus aiemmin mm. porkkanaa ei tullut ilmatiiviisti säilytettyä, eikä maku ollut hääppönen kun sen lisäsi muun ruuan joukkoon.

Kiitos Hentmanin ohjeesta, oli varsin seikkaperäinen. Pitäisi ehkä taas lainata ko. kirja.

Tuota makuasiaa juuri pelkään kasvisten kuivauksessa, koska ainakin valmiina ostamani on olleet jotenkin tunkkaisen tai aromivahventeen makuisia. Haluaisin mielummin kuitenkin kuivata kasvikset ja lihat (ainakin osittain) erillään, jotta voi sitten tien päällä ollessaan vähän soveltaen tehdä ruokaa.

"Ilmatiiviinä" säilytyksenä kuivatun lihan kohdalle olen käyttänyt minigrip-pussia, josta imaissut ilmaa pois pussin suuta sulkiessa. Ehkä tuokin auttaa jotain kasvisten kohdalla.

sau~n kirjoitti:

Siiviläkin varmasti toimii pienille erille, mutta ehkä noin vitosen investoinnilla saa höyryritilänkin, joka menee monien kattiloiden pohjalle. Meillä se on usein käytössä ihan tavallisessa perunankeitossakin.

Olen kypsentänyt kuivattavat perunat ja porkkanat semmoisiksi puolikypsiksi, niin että palasta katkaistaessa se vähän napsahtaa poikki.

Voinen tuon ritilän verran investoida, kiitos neuvosta Smile. Kerroskattilaa tai mehumaijaa en taida omistaa.

Pitääköhän muuten esim. pakasteperunasuikaleitakin esikypsyttää?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
17.04.2013 15:40

^ Hentman'in kirjassa oli tieto että muovipussi ei ole ilmatiivis.
Kuivien ruokien säilytykseen pitää sen mukaan käyttää muovisia rasioita tai lasipurkkeja, ne ovat ilmatiiviitä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Virsu
17.04.2013 15:45

Mustikka kirjoitti:
Pitääköhän muuten esim. pakasteperunasuikaleitakin esikypsyttää?
Olen kuivattanut pakasteperunasipuliseosta, enkä ole sitä esikypsyttänyt. On muuten mielestäni jauhelihan jälkeen helpoiten kuivattavaa matskua. Kuivattuja kasviksia olen säilyttänyt peltirasiassa joko ihan irrallaan tai sitten minigrippeihin pakattuna.

Kuvakertomuksia isommista ja ennen kaikkea pienemmistä reissuista
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

varg62
20.04.2013 10:55

Taas kuivaus viikonloppu eli sipuliperunasuikaleita ja pakaste seitä kuivurissa yötä päivää.Ensiviikolla taas paistia kuivuun.
PS itse valmistan valmiiksi pakasteperunasuikaleet ensin ja sitten kuivatan ne.Maustan suolalla juuri ennen kuivausta.Sein keitän ensin myös ja sitten kuivaan.Lihan suikaloin ohuiksi siivuiksi ja keitän hetken ja sitten kuivuriin eikä suolaa ollenkaan seihin eikä lihaan sillä ei kuiva hyvin maustettuna.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
20.04.2013 11:13

Sei olisi tosiaan yksi vaihtoehto kuivaruuissa. Siitä on aikaa kun olen sitä syönyt mutta muistini mukaan vähäräsvaista - siis itse kala. Kesäkuumalla ei härskiinny rinkassa yhtä helposti kuten rasvaisempi lohi.

Minä olen aina paistanut liha - ja kalatuotteet kuivaamista varten koska keittäessä makuaineita liukenee veteen. Pinnoitettu pannu ei tarvitse rasvaa paistamiseen.

Itse en ole kuivannut kuin lohta ja tonnikalaa (purkkitonnikalapala vedessä).
Lohi maistui hyvälle mutta tonnikala puulta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

varg62
20.04.2013 11:41

Ei sulatettua seitä tarvitse kuin kiehauttaa vähässä vedessä ja veden käytän kalasoppaan eli ei mene hukkaan sekään.Mielestäni kuivattu sei ja sipuliperuna suikale hyvää kun antaa turvota kunnolla ruokatermoksessa tai jossakin tiiviissä astiassa kulkiessa leirissä sitten kiehautus ja grillimaustetta peliin niin nam.Kokeilin myös kuivattua nautaa ja nuudelia niin kevyt ja maittava annos kun niissä vielä mausteet valmiina ja 50c vaan maksaa.Laskin jotta annos lihanuudelia maksaa vain pari euroa jos ei laske sähkön kulutusta mukaan.Sei ja peruna maksaa noin 1,25€
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Mustikka
20.04.2013 12:52

Eli pakasteperunasipulisekoituksenko varg kypsennät uunipellillä ensin? Ja Virsu kuivaa sellaisenaan? Ostin jo pakkaseen kuivausta varten kilon pakkauksen, mutta en ole ehtinyt vielä kokeilla valmistusta.

Myös höyrytysritilä on hommattu ja porkkanoita. Ehkä lähipäivinä pääsen jo kuivalemaankin. Säilytys vielä vähän mietityttää, ehkä pussiin ja pussit vielä johonkin rasiaan. Hentmanin kirjankin lainasin, taidan ottaa mukaan viikonloppulukemiseksi.
 Sivun alkuun

varg62
20.04.2013 12:56

Jep uunissa ensin noin puolivalmiiksi ja sitten kuivuriin.
 Sivun alkuun

Mustikka
20.04.2013 13:15

^Ok, tuohan olisi tietenkin aika helppoa, kun kuivauskin mulla tapahtuisi uunissa...
 Sivun alkuun

varg62
16.05.2013 16:42

Nyt pieni kysymys kuivatuista ruuista.Itse kuivasin lihoja ja kalaa sekä perunoita ja pakkasin minigrip pusseihin valmiina annoksina ja laitoin pakkaseen.Entä nyt kun otan ne lämpimään ja kosteutta tulee tietenkin pusseihin eikä ole ollenkaan edes suolaa noissa.Pilaantuuko vai pitäisikö ottaa ne pellille pöydälle ja antaa kuivahtaa siinä ja sitten uudelleen pussitus.Vakuumiin pakatut varmaan säilyy ?
 Sivun alkuun

haahuilija
13.08.2013 12:17

Virsu kirjoitti:
Olen kuivattanut pakasteperunasipuliseosta, enkä ole sitä esikypsyttänyt. On muuten mielestäni jauhelihan jälkeen helpoiten kuivattavaa matskua.

Käytätkö kuivuria, kiertoilmauunia vai tavallista uunia? Onnistuuko siis tavallisessa uunissa ja kauankohan kestää? Jos perunasipuliseosta ei esikypsytä, pitääkö liottaa kauan ruokaa valmistettaessa?

Entä porkkanan kuivaaminen tavallisessa uunissa, kauanko kestää? Vaellus on jo lähellä, ja heräsin tähän kuivaamiseen taas liian myöhään, joten mietin ehdinkö kuivatella enää vai pitääkö tyytyä valmisruokiin.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
13.08.2013 12:58

haahuilija kirjoitti:

- -
Entä porkkanan kuivaaminen tavallisessa uunissa, kauanko kestää? Vaellus on jo lähellä, ja heräsin tähän kuivaamiseen taas liian myöhään, joten mietin ehdinkö kuivatella enää vai pitääkö tyytyä valmisruokiin.

Ohuina (3-5mm?) siivuina ja höyryssä esikypsennettynä meni tavallisessa uunissa muistaakseni joku 10-12h luokkaa. En muista tarkasti kun ei ole tullut viime aikoina kuivattua.

PPP
13.08.2013 14:07

Tämä kesähän on ollut täällä pohjoisessa erityisen hyvä marjakesä. Niinpä niinpä olemme kuivanneet mustikoita talven varalle ja kokeilimme myös mustan viinimarjan kuivausta, viinimarjan kuori on niin paksu että kuivaus vie liiaksi aikaa, eikä ole oikein järkevää.
Sipulin kuivauksessa on taas sellainen ongelma, että sipulin haju tarttuu seiniin, niin että saa viikon tuulettaa sitä huonetta missä kuivuri on ollut.
 Sivun alkuun

Korvapuoli
14.08.2013 5:52

varg62 kirjoitti:
Nyt pieni kysymys kuivatuista ruuista.Itse kuivasin lihoja ja kalaa sekä perunoita ja pakkasin minigrip pusseihin valmiina annoksina ja laitoin pakkaseen.Entä nyt kun otan ne lämpimään ja kosteutta tulee tietenkin pusseihin eikä ole ollenkaan edes suolaa noissa.Pilaantuuko vai pitäisikö ottaa ne pellille pöydälle ja antaa kuivahtaa siinä ja sitten uudelleen pussitus.Vakuumiin pakatut varmaan säilyy ?

Jos olisin erehtynyt laittamaan kuivaamani ruoat pakastimeen (jota pidän turhana) laittaisin ne pakastimesta oton jälkeen uuniin tai muuhun noin 50 asteiseen paikkaan kuivumaan, enkä pöydälle. Kokemusta ei moisesta tosin ole, mutta luulo huonekosteuden kertymisestä kuivattuun muonaan varsinkin kesäaikaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

dailymail
14.08.2013 8:35

Korvapuoli kirjoitti:
varg62 kirjoitti:

Jos olisin erehtynyt laittamaan kuivaamani ruoat pakastimeen (jota pidän turhana) laittaisin ne pakastimesta oton jälkeen uuniin tai muuhun noin 50 asteiseen paikkaan kuivumaan, enkä pöydälle. Kokemusta ei moisesta tosin ole, mutta luulo huonekosteuden kertymisestä kuivattuun muonaan varsinkin kesäaikaan.

Mistä se kosteus sinne pusseihin tulee jos ruoka on kunnolla kuivattu ja pussit ilmatiiviisti suljettu?
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Jalkineiden kuivatus PyyMetso Käytännön vinkkiarkisto 0 26.09.2016 7:47 Katso viimeisin viesti
Parhaat "lisää vain jauheliha&qu... Korvapuoli Ruokaohjeet ja vinkit 5 19.05.2016 12:25 Katso viimeisin viesti
JAUHELIHAN KUIVATUS pirjoriitta Ruokaohjeet ja vinkit 132 21.08.2008 15:45 Katso viimeisin viesti
Kumppareiden kuivatus teltassa Pekka Varusteet (Vaatetus, rinkat, makuupussit ym.) 4 02.04.2006 21:02 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: