Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Haltin Sympatex-vaatteet
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Haltin Sympatex-vaatteet
SympaTexWiller
04.01.2013 22:34

Ensimmäistä viestiä foorumille ja heti kyselemässä...

Onkos kokemusta näistä Haltin uusista Sympatex-kalvollisista vaatteista?

Luvataan huikeat arvot:
Vedenpitävyys 35 000mm
Hengittävyys 35 000g/m2/24h

Parhaimmissa Gore-Tex-kalvoissa käsittääkseni alle 30 000.

Erityisesti kiinnostaisi Klobben-takki:
Halti Klobben

Vedenpitävyyttä en epäile, mutta onko hengittävyys oikeasti hyvä? Soveltuisiko esim. lumikenkäilyyn? Itselleni hengittävyys on kuitenkin yksi olennainen tekijä takissa, kun tuppaa hikeä aika herkästi puskemaan. Lieneekö Goren Windstopper kuitenkin hengittävämpi?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tunturisusi
04.01.2013 23:44

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eiks tuo sympatex perustu koko lailla erilaiseen kosteuden siirtoon kuin goretex yms materiilit, joissa pienet huokoset päästävät kosteuden ulos? Sympatexissa kosteus siirtyy jollain muulla periaatteella.

Jostain taisi lukea, että sympatexin hengittävyys kärsisi paljon, kun kankaan ulkopinta kastuu sateessa. (kaikissahan "hengittävissä" asuissa ulkopinnan kastuminen haittaa hengittävyyttä, mutta sympatexissa erityisesti?)

edit: hengittävyysarvoihin pitää suhtautua varauksella, kun niissä ei käytetä yhtenäisiä standardeja. Saman kangas voi saada jopa tuplaten paremmat lukemat, kun testi tehdään toisella menetelmällä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

JBay
05.01.2013 12:27

Eiköhän tuo Sympatex ole ihan samanlainen muovikalvo, kun ne kaikki muutkin. Markkinamiehen keksivät niille kivoja ominaisuuksia, nimiä ja etuja, joilla sälää kaupataan.

Haltin oma kalvo ei kai ollut tarpeeksi trendikäs niin taisivat vaihtaa Sympatexiin, joka lienee ollut markkinoilla 10-15 vuotta. Itsellä on yhdet Vauden säärystimet, joissa on Sympatex kalvo. Kyllä noihin pakkasella kosteus jäätyy sisäpuolelle kiinni kuten muihinkin kalvoihin. Tosin eihän pakkanen ole kalvojen optimi käyttölämpötila.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Sokosti Suomujoki
05.01.2013 13:23

En laittaisi latin latia mihinkään missä lukee Halti. Sen verran huonot kokemukset on, että kyllä pitäisi sieltä pääkonttorilta jonkun tulla näyttämään tänne, että rojut alkaa toimimaan.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

hannes
05.01.2013 14:09

^ Ei nyt ihan noinkaan. Haltilla on myös hyvää tuotetta, pilasivat vain nimensä tuolla sekundalla.

Minulla on kaksi Dry-max kalvotakkia Haltilta. Toinen on parempi kuin toinen - niin oli hintaerokin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Sokosti Suomujoki
05.01.2013 14:11

Sen takia saisivatkin laittaa peliin semmoisen Mr. Haltin joka pistää itsensä likoon sen puolesta, että tuotteet toimii.

Noiden focus on mäkimontuissa ja latujen varsilla, heitä ei pätkääkään kiinnosta, miten joku kampe toimii - ylläty yllätys - Haltilla. Kunhan se pitää sateen Levin rinteeltä Hullun Poron vippiin, se riittää.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

Al Bundy
05.01.2013 22:36

En löytänyt tähän hätään artikkelia Sympatexin toiminnasta, mutta se on todella täysin erilainen kun gore-kalvo. Kosteuden siirto ulospäin taisi toimia jotenkin kemiallisesti ja heikkoutena oli, että kalvo saattaa ainakin teoriassa joissain oloissa toimia väärinpäin.

Sympatexistä ei ole kokemusta vaatteissa, mutta kengässä mun kokemuksen perusteella toimii paremmin kuin Gore-tex. Vahva nahkakenkä gorella hengittää huonommin kuin sympatex yhtä vahvassa nahkakengässä. Mulla gore-kengät ovat hajonneet juuri kalvon osalta nopeasti, mutta Sympatex kesti useamman vuoden. Kokemus tosin vain yhdestä kenkäparista Sympatexin osalta.
 Sivun alkuun

Joonas Frisk
06.01.2013 11:45

Kertokaas mulle, miksi lumikenkäillessä pitää olla kalvovaatteet?
Hiki tulee rämpiessä taatusti, jos sataa, - sataa lunta.
Tuulenpitävyyden saa tiiviillä kankaalla, ei siihen muovikalvoa tarvita.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Sokosti Suomujoki
06.01.2013 12:29

Miksi rinkkaillessa pitää olla kalvovaatteet? Minulla ei ole. On puuvilla-sekoitetta. Ei repeydy, hengittää hien pois, on lämmin ja mukava, kuivaa suht nopeasti.

Sateella sitten sadevaatteet, eli minun tapauksessa viitta.

Sivun alkuun

tunturisusi
06.01.2013 12:59

JBay kirjoitti:

Haltin oma kalvo ei kai ollut tarpeeksi trendikäs niin taisivat vaihtaa Sympatexiin, joka lienee ollut markkinoilla 10-15 vuotta. .

Haltilla kuten monella muullakin valmistajalla on ollut oma "taikasana" kuvaamassa kalvon nimeä, tais olla Drymax tai joku sellainen. Taikasanan takana piilee Haltilla ja muillakin yleensä yksi ja sama aine: polyuretaani. Hengittävyys perustuu polyuretaanin pieniin huokoisiin, jotka ovat isompia kuin vesihöyrymolekyyli (hiki tulee höyrynä) mutta pienempiä kuin nestemäinen vesimolekyyli ( sade tulee vetenä)

Polyuretaani on muovia, samaten muovia on goretexin PTFE eli teflon. Molemmat toimivat samalla periaatteella. Sympatexin toiminta on jotenkin toisenlainen, kemiallinen tms.
 Sivun alkuun

Joonas Frisk
06.01.2013 14:38

Jo vain minä se hokasinkin: sana " trendikäs" sattui silmiini tuossa Haltin vaihdettua drymaxin sympatexiin.
Elikäs jos haluaa olla trendikäs ulkoillessa, pitää esiintyä kalvollisessa asussa.

- Ongelma on siis henkilökohtainen, pukeudun kalvoasuun sateella. mutta silloin on muu kansa sisällä tuvissa ja putiikeissa. Kukaan ei siten huomaa minun trendikkyyttäni, päin vastoin kuin niiden, jotka hikipäässä kulkevat poutakelissä kalvoasuissaan. Razz
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

JBay
06.01.2013 15:08

Joonas Frisk kirjoitti:
Jo vain minä se hokasinkin: sana " trendikäs" sattui silmiini tuossa Haltin vaihdettua drymaxin sympatexiin.
Elikäs jos haluaa olla trendikäs ulkoillessa, pitää esiintyä kalvollisessa asussa.

- Ongelma on siis henkilökohtainen, pukeudun kalvoasuun sateella. mutta silloin on muu kansa sisällä tuvissa ja putiikeissa. Kukaan ei siten huomaa minun trendikkyyttäni, päin vastoin kuin niiden, jotka hikipäässä kulkevat poutakelissä kalvoasuissaan. Razz

Vihdoinkin ymmärsit nykyään tärkeimmän asian. Joku sanoi pari päivää sitten radiossa jonkun tehneen päätelmän "Hankimme velkarahalla tavaroita, joita emme tarvitse mutta tavarat hankitaan saadaksemme arvostusta heiltä, joita emme oikeastaan halua edes tavata".

Minusta tuo kuvaa niin järjettömän hyvin nykypäivän oleskeluyhteiskuntamme tilannetta. Confused

Tosiaan ei pakkasella tai muutenkaan "ei vesisateessa" kalvoja kauheasti tarvitse. Kalvottomat takit on usein vähemmän trendikkäitä niin niitä on vähän vaikea monen hankkia.
 Sivun alkuun

Joonas Frisk
06.01.2013 15:33

Mikähän lienee pielessä?

Käytän jokseenkin 90% segond hand vaatteita, tavaroita. Osa on ihan nykymuodikastakin, mutta koskaan en ole saanut keneltäkään osakseni arvostusta: "Hei, oletpa trendikäs nykyään."

Toisaalta kertaakaan kukaan ei ole minua kadulla pysäyttänyt kun olen vanhoissa kuteissa liikkeellä ja sanonut: " Hei, tuossa sulle satanen, mene ja osta uutta vaatetta päällesi, pappa. Olet niin virttyneen oloinen noissa vanhoissa kuteissas!"

Uskallampa väittää, että ketään ei oikeasti hetkauta mitenkään, onko jollakulla brändikuteet, vai segonhand rääsyt yllään, kunhan muutoin käyttäytyy normien mukaan.
Se tunne on ainoastaan omien korvien välissä, onko trendikäs vai ei..
 Sivun alkuun

Walker
06.01.2013 16:42

Nyt alkaa keskustelut menemään oikeaan suuntaan.
Mihin tarvitset kalvovaatteita poutasäällä? Et mihinkään. Sateella tarvitset sadekamppeet: joko kalvoasut tai sitten aidot sadevermeet. Simppeliä? Cool
Tämä on vanhan kulkijan näkemys.

tunturisusi
06.01.2013 18:59

Mihin tarvitaan hengittävää kalvoasua sateella?

Sateella kalvon ulkopinta kastuu > ei enää hengitä

Kalvoasua joka hengittää sateella ei ole olemassakaan!
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Haltin uran avaaminen moottorikelkkau... Jouni Lappi 165 13.04.2017 8:50 Katso viimeisin viesti
Haltin huippu suomelle ? JMRa Lappi 12 28.07.2016 2:01 Katso viimeisin viesti
Ostetaan Haltin Pata Pro/Fun telttalaavu AnnikaO Ostetaan ja Myydään 0 02.06.2016 13:03 Katso viimeisin viesti
Haltin huiputus Erämartta Lappi 15 20.08.2015 9:42 Katso viimeisin viesti
M: Haltin Lapland-makuualustat (2 kpl... Sonninranta Ostetaan ja Myydään 0 01.08.2015 21:19 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: