Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Packraft-kalusto
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Antti Lahtela
11.04.2013 12:27


Viestejä: 240
Heti ostaisin jos en olisi pa. Neutral

/A
_________________
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
20.04.2013 22:52


Viestejä: 6935
Klymitin veislelutulee myyntiin toukokuussa! Näyttää erikoiselta, mutta todennäköisesti toimii käyttötarkoituksessaan pirun hyvin, eikä ole hinnan kiroissa jos packraftien maailmaa ajatellaan.

Mm. kelluntapukineiden pohtimiseen Forrest McCarthyn blogaus on erinomainen (hyvä blogi muutenkin).

Itse käytän packraft-hommissa halpaa ja kevyttä Baltic Canoe liiviä. On pelannut minulle tähän saakka. Tulee hieman turhan alas haitaten vähän Alpackan aukkopeitteen toimivuutta, muttei mahdottomasti. Taskutkin voisi olla vähän paremmat, mutta on sentään jotain. Saatavilal myös ilman taskua, jolloin vähän kevyempi. Omani painaa 392g. Käytän sitä ohjeiden vastaisesti myös istuimena ja tyynynä.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JuhaL
21.04.2013 14:48


Viestejä: 179
Forrestin kirjoituksen perusteella Alpackan kuivapuku ei tainnut olla kovinkaan onnistunut tuotos. Onneksi en mennyt tilaamaan...
Sain GoExpo-messuilla Ursuit MPS -välikuivapuvusta (L-koko 726g) sen verran hyvän tarjouksen, etten voinut kieltäytyä. Kaipa se aikansa kestää.

Kirjoittelit melontavaatetopikissa seuraavaa:

Korpijaakko kirjoitti:
Kevyempi MPS "välikuivapuku" oli pitkään vaihtoehtona, mutta kestävyys epäilytti ja myöhemmin kuulinkin yhden hajonneen/kuluneen nopeasti packraft-hommissa...

Oliko tarkempaa tietoa mikä puvusta hajosi/kului?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
21.04.2013 15:02


Viestejä: 6935
JuhaL kirjoitti:
Forrestin kirjoituksen perusteella Alpackan kuivapuku ei tainnut olla kovinkaan onnistunut tuotos. Onneksi en mennyt tilaamaan...
Sain GoExpo-messuilla Ursuit MPS -välikuivapuvusta (L-koko 726g) sen verran hyvän tarjouksen, etten voinut kieltäytyä. Kaipa se aikansa kestää.

Kirjoittelit melontavaatetopikissa seuraavaa:

Korpijaakko kirjoitti:
Kevyempi MPS "välikuivapuku" oli pitkään vaihtoehtona, mutta kestävyys epäilytti ja myöhemmin kuulinkin yhden hajonneen/kuluneen nopeasti packraft-hommissa...

Oliko tarkempaa tietoa mikä puvusta hajosi/kului?


Toisaalta, olin lokakuussa Kymijoella kaverin kanssa, jolla oli Alpackan kuivapuku ja hyvin pelasi. Jopa "latex-putkikauluri-mansetti-viritys" toimi kun sen huolella asetteli. Materiaali tuntui kyllä huolestuttavan ohuelta omaan makuuni.

MPS-puvusta hajonnee ensimmäisenä sukat. Packraftaajan kannattaa harkita sukkien vaihtamista mansetteihin nilkoissa. Mainitsemani tapaus oli ruotsalaisen Jörgen Johanssonin Nahanni-joen packraft-reissusta ja ilmeisesti puvun kangas vaan kului ja petti useista kohdista. Jörgen käveli paljon puku päällä.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JuhaL
21.04.2013 19:13


Viestejä: 179
Sukkien kulumista vähän arvelinkin. Katellaan kuinka kauan nuo kestää ja vaihtaa/vaihdattaa sitten mansettiversiot tilalle. Jaakkohan voisi laittaa hyvänä kirjoittajana viestiä Ursukille, jotta packraft-tyyliselle kuivapuvulle saattaisi olla lähitulevaisuudessa enemmänkin markkinoita...
Tänään "Muhkun" ensiuitossa jalassa oli Brigedalen linerit, kuivapuku ja vaelluskenkä. Täytynee ens kerralla kokeilla laittaa toiset linerit päälle, kun kengässä tuntui olevan tilaa. Ehkä tuolla kombolla pystyy hieman säästämään MPS:n sukkaosia. Pidempään kävelemiseen puku päällä ei liene suurempaa tarvista. Houkutus tosin voi olla suuri, jos kulkuvälineen vaihto sattuu sadekelille.


Jänskä laite tuo Yakki. Tyhjänä varsin venkula, mutta kun laittoi noin 7-8 kilon painoisen kamerarepun nokalle, niin pääsi jo melomaan suhteellisen suoraan.
Kokeilin ensin avomallina ja puolen tunnin läpystelyn jälkeen paatin sisällä oli litra vettä. Osasyynä saattoi olla melan omatekoiset tipparenkaat, joista tuli hieman liian pienikokoiset.
Perinteisen mallisen aukkopeitteen virittelyn jälkeen alkoi sisuskin pysymään kuivana. Päädyin vanhempaan versioon tuosta spray deckistä, kun oma melontani tuskin sisältää isoa valkoista vettä...
Ens viikolla voisi käydä kokeilemassa lähikaupungin pikkujokia.

 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
maksy
08.05.2013 21:01


Viestejä: 1
Onko kenelläkään kokemusta tai ajatuksia packraftin tavaraluukusta:

https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog?CategoryID=65&ProductID=193

Olen laittamassa tilausta vetämään packrafting-storesta, mutta kannattaisikohan satsata vielä tuollaiseen, vaikka hinta kasvaakin jo kipurajan yläpuolella?

Ulkomaisten foorumikirjoitusten perusteella alpackan päällä kulkee 20-30 kilon rinkkakin vielä suht kivasti, mutta ohjautuvuus parantuisi, jos tavarat pakkaisi alpackan sisälle. Toisaalta tavaraluukun saisi kyllä jälkiasennettuakin tai sitten voisi käyttää rahat varusteiden grammaukseen.

Vaikeaks menee, pääsisi nyt vain melomaan, kun jo vuoden alusta lähtien alpackasta haaveillut. Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Packraft-kalusto
sepe
13.05.2013 9:07


Viestejä: 180
sepe kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:
Ajattelin polkaista packraft-kamppeille oman ketjun, jotta ei sotketa siihen liittyvillä kommenteilla muita keskusteluja. Kaikki lauttoihin ja muuhun kalustoon liittyvät kommentit ja keskustelu ovat minun puolestani tervetulleita tämän otsikon alle.


Jos nyt tulisi investointipäätös tehtyä niin mistä noita sitten kannattaisi lähteä hommaamaan? Onko tuo packrafting store ainut paikka mistä noita Euroopassa saa? En pikaisella etsiskelyllä muualta löytänyt.

-Seppo


Reilu puoli vuotta meni lopullista ostopäätöstä tehdessä, mutta nyt on viimein oma vesiliikkumisväline tilauksessa. Hieman odottelin sen saapuvan jo viime viikon lopulla, mutta tällä viikolla sitten. Parin viikon päästä pääsee Vaskolle testailemaan.

Jostain pitäisi keksiä sopiva työkalu, jolla poistaa ilmakuplat liimatessa kiinnityslenkkejä. Ideoita?

-Seppo
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpikyynel
15.05.2013 7:16


Viestejä: 16
Terve vaan

Hankimme lähes vuoden harkinnan ja pitkän tutkimisen jälkeen itselleni ja vaimolle Alpackan aukkopeitteillä varustetut Denali Llamat. Alun perin mielessä vaimolle oli Yukon Yak, mutta sovittamisen jälkeen tulimme siihen tulokseen, että parempi vaihtaa molemmille saman pituiset paatit. Tämä lähinnä siksi, että tasaisella vedellä meloessa ei ole kiva jos toisen vene on selvästi toista hitaampi. Myös pitemmän veneen suurempi vakaus koskissa sekä aavistuksen suurempi tavatila keulan päällä sekä jalkatilassa olivat positiivisia ominaisuuksia. Miinuksena pienempään kokoon nähden on pari sataa grammaa lisää painoa.

Ajattelin kirjoittaa tähän omia ajatuksia, nyt kun olen saanut kokemusta packraftistä, ja tiedän että itse olisin mielelläni lukenut vastaavaa ennen veneen hankintaa:

Olen itse 179cm ja vaimo 163cm, eli periaatteessa Denalit ovat meille liian pitkät. Minua onkin kautta linjan ohjeistettu asiaa kysyessäni, että kannattaa valita itselleen naftin kokoinen vene ja välttää liian suurta kokoa. Rohkenen kuitenkin nyt kokeilujen jälkeen olla asiasta toista mieltä. _Mikäli_ veneen käyttötarkoituksena on pitkät melontavaellukset täällä pohjolassa, kannattaa mielestäni ehdottomasti valita joko Denali Llama tai Explorer, mutta ei näitä pienempiä kokoja. Tämä ennen kaikkea pitemmän rungon, ja sitä kautta suuremman runkonopeuden vuoksi. Väitän, että järvellä meloessa tämän asian kyllä huomaa, vaikka ero Yakin ja Llaman välillä onkin vain 10cm. Paatissa istuessa eron kyllä tuntee. Ei pidä myöskään aliarvioida pituuden tuomaa parempaa vakautta Lapin suurissa joissa.

Exploreria en ole päässyt kokeilemaan, mutta se on varmasti pitkän runkonsa vuoksi ihan ässä peli melontavaelluksilla Suomen tai Norjan olosuhteissa. Harmi vain että sitä ei ole saatavilla aukkopeitteellä.

Joka tapauksessa ylimääräisen sisäpituuden saa tarvittaessa helposti poistettua työntämällä kuivapussiin pakatun makuupussin (joka tapauksessa aina mukana vaelluksella) sopivassa asennossa jalkopäätyyn. Llamassa jalkatila kapenee niin paljon, että makuupussi ei liikahda mihinkään kun sen on kerran jalkopäätyyn tunkenut. Näin veneen saa itselleen juuri sopivan naftiksi.

Kannattaa myös huomioida, että kajakkityylinen aukkopeite lyhentää kumiveneen sisätilaa n. 10cm, eli minulle vaelluskengät jalassa Yakin jalkatila olisi ollut joka tapauksessa turhan lyhyt. Olisin joutunut istumaan jalat kovin koukussa, eikä sellaista jaksa koko päivää irvistämättä. Makuupussin avulla voin nyt säätää jalkatilan kussakin tilanteessa mieluisen pituiseksi.

Jos käyttötarkoituksena on pitkien vaelluksien sijaan koskien laskeminen tai lyhyet lähiretket, sitten olen valmis allekirjoittamaan suositukset mahdollisimman lyhyestä koosta. Lyhyt vene on ketterämpi ja kiihtyy nopeammin, siten parempi koskissa taiturointiin.

Mielestäni kannattaa ehdottomasti hankkia kajakkityylinen aukkopeite, ellei sitten melo aina kuivapuvun kanssa. Packraftillä tasaisella vedelläkin meloessa mela on nimittäin jatkuvasti jyrkissä kulmissa, joten vettä valuu väistämättä syliin litrakaupalla. Tämä tuli minulle yllätyksenä, eikä sitä mielestäni painoteta esittelyteksteissä riittävästi.

Jos käyttötarkoituksena on etupäässä vaellukset jalkaisin, siten että packraftin käyttö rajoittuu lyhyisiin ylityksiin sekä kalastukseen syrjäisillä järvillä/lammilla, kannattaa suunnata katse scouttiin tai jopa tuohon supai flatwateriin. Paino on niin paljon pienempi, ja pakattavuus parempi.

Packraftillä melominen on kyllä upeaa puuhaa. "Pneumaattinen" fiilis kumiveneessä on todella miellyttävä, ja pienetkin kosket tuntuvat perhanan mukavilta. Lisäksi vene on vakaa (en kyllä ole vielä kokeillut 2 luokkaa kovemmassa). Täytyy vain pitää huoli, ettei mene aaltoihin sivuttain niin meno tuntuu helpolta. Tähän on tosin todettava, että aikaisempi kokemukseni melomisesta rajoittuu yhteen kajakkireissuun lapsuusaikana, joten voi olla että kaikki melominen tekee minuun vielä suhteettoman suuren vaikutuksen.

Se myös on tehnyt suuren vaikutuksen, että nyt voin katsoa mistä vain kartalta joen, napata veneen rinkkaan ja käydä lähiretkellä melomassa tuon joen. Aikamoista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
24.05.2013 0:35


Viestejä: 6935
maksy kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta tai ajatuksia packraftin tavaraluukusta:

https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog?CategoryID=65&ProductID=193

Olen laittamassa tilausta vetämään packrafting-storesta, mutta kannattaisikohan satsata vielä tuollaiseen, vaikka hinta kasvaakin jo kipurajan yläpuolella?
- -


Toisen käden tietona tavaraluukun edut tulevat esille melottaessa vaikeita koskia kuorman kanssa. Mikäli et aio meloa paljon 2.:sta luokkaa vaativampia koskia, en itse hankkisi tavaraluukkua. Keulalla mukavasti kulkeva paino riippuu myös melojan painosta ja aluksen koosta. Lisäksi tavaraa voi hajauttaa itse virittelemällä esim. siten että osa on kuivasäkissä keulassa pohjaa vasten, osa kuivasäkissä, joka toimii selkänojana (penkki eteen siirrettynä) ja osa repussa kannen päällä. Toki massan ei auta kasvaa liikaa, mutta painopiste muuttuu edullisemmaksi jos haluaa esim. tehdä eskimokäännöstä.

Onnea sepelle ja Korpikyynelelle (ja vaimolle) hankinnoista! Ovat varmasti antoisa lisä harrastukseen!

Korpikyynelen aluksen sopivaa kokoa koskevan havainnon osalta olen varovasti eri mieltä:

Mikäli aikoo meloa virtaavassa vedessä, ei kannata ostaa liian isoa. (Mutta toisaalta oikein ilmavaan veteen ison aluksen kantavuudesta on hyötyä ja usein osaajat siirtävät istuimiaan eteenpäin, jolloin tilaa tarvitaan sitäkin varten). Syy: Melojan vartalo muodostaa aluksen "jäykän" rungon ja tyhjään tilaan tai jalkojen ja tavaran välille syntyy epäjatkuvuuskohta. Lisäksi melontatuntuma on virtaavassa vedessä parempi mitä tiukemmin paattiin istuu, koukistetut polvet ja jalkojen painaminen sivuille tuovat lisää kontrollia (ja koukistetut polvet ovat välttämättömyys jos käyttää remmejä tukina). Lisäksi packraftit ovat luonnostaan jo valmiiksi takapainoisia, joten pitkässä aluksessa takaa istuttaessa tämä vielä korostuu, joskin uusi iso perä auttaa asiaa paljon. Veikkaisin, että ero runkonopeudessa on korkeintaan muutama sata metriä tunnissa. Toki pieni ero on ärsyttävä jos meloo kumppanin kanssa ja etäisyys kasvaa joitain kymmeniä metrejä ja minuteissa, mutta tätä on aika helppo säädellä melomalla.

Uutta aukkopeitettä en ole kokeillut, mutta kyllä vanhankin kanssa pysyy kuivana jos ei laske isoja koskia, joskin omani vaati muutaman 5cm levyisen tarrasuikaleen lisäämistä, jotta peite pysyy kunnolla kiinni. Uusi on kuitenkin varmasti kuivempi, muttei yhtä monipuolinen kuin vanhempi malli, jonka saa irroitettua...

Sileällä vedellä koolla ei liene kauheasti väliä.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpikyynel
24.05.2013 9:14


Viestejä: 16
Alpacka on sen verran kallis hankinta, että toivon oman veneeni kestävän ainakin sen 5 vuotta aktiivista käyttöä. Toki paikkaukset ovat ok, varsinkin jos/kun johtuvat omista töppäilyistä kivien kanssa. Alpacka tuntuu siinäkin mielessä hyvältä hankinnalta, että paikattavuus vaikuttaa käytettyjen materiaalien vuoksi oikein hyvältä.

Tavaraluukun vedenpitävän vetoketjun kestävyys sen sijaan kyllä arveluttaa. Kuinkahan pitkä sen realistinen elinikä mahtaa olla? Mielenkiintoista nähdä, mihin tulokseen reppulautta-blogi tulee testissään asiasta. Itse en kyllä tällä tiedolla uskaltaisi moista veneeseeni ottaa.

Tuohon pohdintaan veneen pituudesta haluan sanoa vielä, että en ole päässyt kokeilemaan Yukon Yak-kokoa käytännössä, muuten kuin olohuoneen matolla sovittaen. Tästä syystä en missään nimessä väitä mielipidettäni ainoaksi oikeaksi. Matolla istuessa Yak ainakin tuntui minulle liian lyhyeltä, ja verrattuna siinä vieressä olevaan Llamaan se tuntui sovitettaessa yllättävän paljon pienemmältä. Joka tapauksessa kuivasäkkiin pakatulla makuupussilla lyhennetyllä jalkatilalla tuo Korpijaakon mainitsema jäykkä runko toteutuu aivan täydellisesti, eli omasta mielestäni liian pitkää venettä ei vaeltajan ainakaan ole syytä pelätä. Jos hän siis miettii kuumeisesti kahden pituusvaihtoehdon välillä.

Vanhassa aukkopeite on kyllä siitä hirveän hyvä, että se mahdollistaa toisen matkustajan mukaan ottamisen. Esim. tunturijärvellä voisi kalastaa kahdestaan samasta veneestä. Kajakkityylisen peitteen kanssa tuo ei onnistu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
19.06.2013 8:52


Viestejä: 1642
Onko kellään kokemusta tuosta Explorer 42 -inkkarista?

Aukkopeitteen puute ei sileällä kulkiessa varmaan haittaa, kun tuota melotaan kanoottimeloilla ja niiden ei pitäisi kerätä vettä sisään. Toki sitä yksin voi meloa kajakkityyliinkin.

Explorer 42 olisi kevyt ja edullinen vaihtoehto kahdelle. Tai ainakin edullisempi kuin kaksi erillistä paattia. Yhden hengen käytössä sillä pitäisi selvitä luokan 3 koskistakin, joten eipä sekään tulisi rajoittavaksi tekijäksi itselle pitkään aikaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
19.06.2013 10:10


Viestejä: 4894
Nama jutut on meikalaiselle ihan utopiaa, siis tarkoitan etten ymmarra yksityiskohtia, ja voisi olla hauskaakin. Espanjan vuoristossa rahtasin aikoinaan 2-hlon ilmataytteista kanoottia, koska hyvia laguunipaikkoja ja jopa niita tayttavia putouksia loytyy, vaikka purot nayttavat ihan olemattomilta.

Tuosta "peraluukusta" - eiko tavaran sinne ahtaminen muuta painopistetta, joka jo muutenkin on huono, kun meloja luonnostaan nojaa taaksepain? Katsoin tata linkin kautta "A natural addition with the Cargo Fly option is the Bow Bag which will hold some of the essentials that you might need during the day."
- eli ostettuaan jo alkuaankin kalliin vehkeen, kaveri kokeiltuaan tulee kipin-kapin kauppaan ostamaan lisaa, jotta yhdistelma olisi melottavissa, ja pysyisi suunnassa

Anteeksi etukateen, jos kysymys on ihan tyhma
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
19.06.2013 10:12


Viestejä: 4894
serveri nikottelee, tuli tupla, kun se sanoi ei-tehneensa tyon, mutta teki kuitenkin?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
19.06.2013 13:30


Viestejä: 6935
akallio kirjoitti:
Onko kellään kokemusta tuosta Explorer 42 -inkkarista?

Aukkopeitteen puute ei sileällä kulkiessa varmaan haittaa, kun tuota melotaan kanoottimeloilla ja niiden ei pitäisi kerätä vettä sisään. Toki sitä yksin voi meloa kajakkityyliinkin.

Explorer 42 olisi kevyt ja edullinen vaihtoehto kahdelle. Tai ainakin edullisempi kuin kaksi erillistä paattia. Yhden hengen käytössä sillä pitäisi selvitä luokan 3 koskistakin, joten eipä sekään tulisi rajoittavaksi tekijäksi itselle pitkään aikaan.


Ei kokemusta, mutta kiinnostaisi kovasti.

Mistä löysit tiedon soveltuvuudesta luokan 3 koskiin? Itse en lähtisi tuolla kuin korkeintaan kakkosen koskiin, enkä niihinkään jos isoja aaltoja ei voi kiertää. Hallittavuus katoaa aikalailla täysin siinä vaiheessa kun uima-allas on täynnä vettä. Tätä voisi ehkä välttää pakkaamalla tavarat "ilmapusseiksi" koskiavokanoottien tyyliin eli kuivapussit pohjaan kiinni perään ja keulaan ja sitten vielä jalkojen väliin Gravity Grip, tällöin sisälle ei mahtuisi mahdottomasti vettä ja alus saattaisi pysyä vielä hallinnassa.

Toinen mahdollinen ongelma hankalammissa koskissa on pitkä matalapaineinen runko, jota melojan oma vartalo ei jäykistä kuten lyhyemmissä lautoissa. En kuitenkaan tiedä tuleeko tästä käytännössä isoa ongelmaa?

luuppi kirjoitti:

- -
Tuosta "peraluukusta" - eiko tavaran sinne ahtaminen muuta painopistetta, joka jo muutenkin on huono, kun meloja luonnostaan nojaa taaksepain? Katsoin tata linkin kautta "A natural addition with the Cargo Fly option is the Bow Bag which will hold some of the essentials that you might need during the day."
- eli ostettuaan jo alkuaankin kalliin vehkeen, kaveri kokeiltuaan tulee kipin-kapin kauppaan ostamaan lisaa, jotta yhdistelma olisi melottavissa, ja pysyisi suunnassa

Anteeksi etukateen, jos kysymys on ihan tyhma


Käsittääkseni ei, vaan varusteiden pakkaaminen luukusta rungon sisään parantaa melottavuutta ja hallittavuutta kun keulan päällä, reilusti vesirajan yläpuolella, ei keiku painavaa pakaasia vaan paino on alempana. Ainakin kaikki kommentit melontatuntumasta ovat olleet positiivisia. Jos kaipaa kajakkimaisempaa tuntumaa, niin monet (koskissa melovat) packraftaajat siirtävät istuinta ja selkätukea reilusti eteenpäin. Toisaalta, uusi iso perä tasapainottaa alusta aika hyvin, vaikka melojan painopiste onkin keskikohdan takana.

Packraftin keula pysyy huonosti suunnassa melottaessa, mutta kyllä painopiste liikkuu haluttuun suuntaan, vaikka keula vähän joka vedolla vispaa puolelta toiselle.

Tuo keulaan tuleva lisäosa on käsittääkseni lähinnä kätevä lisävaruste, eräänlainen packraftin päiväluukku. Siihen ei liene tarkoitus tai mahdollistakaan laittaa niin paljon painoa, että se vastaisi vain keulan päälle kiinnitettyä kantamusta.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
19.06.2013 13:56


Viestejä: 1642
Korpijaakko kirjoitti:

Mistä löysit tiedon soveltuvuudesta luokan 3 koskiin? Itse en lähtisi tuolla kuin korkeintaan kakkosen koskiin, enkä niihinkään jos isoja aaltoja ei voi kiertää.


Valmistaja itse sanoo vain: "it is capable of up to Class III rapids." (https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog?CategoryID=53&ProductID=179)

packrafting-store.de selittää vähän laveammin:

- "Used as a double however, the Explorer 42 is no white water boat! It can handle Class I wave trains with no effect on rigidity, but it has its limits in buoyancy."

- "That being said, the Explorer 42 is as white water worthy as any other packraft from the Alpacka line, if used as a single. Performance will be limited only by the lack of a spray deck and a generally lose fit in the large boat."

(http://www.packrafting-store.de/Packrafts/Alpacka-Raft-Explorer-42::466.html)

Samainen kauppa sanoo myös, että pitkän kanootin nopeus on 1-2 km/h suurempi kuin yhden hengen paateilla. Eli olisiko sen nopeus sileässä 4-5 km/h?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Packraft-harrastajien kokoontumismelo... Korpijaakko Melonta 0 08.09.2017 14:31 Katso viimeisin viesti
M: Alpacraft denali llama packraft, m... Timoa Ostetaan ja Myydään 1 01.08.2017 22:39 Katso viimeisin viesti
MYYTY: Kokopelli Hornet Lite packraft siisel1 Ostetaan ja Myydään 0 14.01.2017 13:49 Katso viimeisin viesti
Myyty: Alpacka Denali Llama-packraft Yeti Ostetaan ja Myydään 1 07.09.2015 15:40 Katso viimeisin viesti
O/V Packraft tst Ostetaan ja Myydään 0 31.05.2015 18:27 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: