Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Kodan (=umpilaavun) rakentaminen pressusta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kodan (=umpilaavun) rakentaminen pressusta
masai51
11.09.2012 20:54

Aikaisemmin oli keskustelua pressukodan rakentamisesta. Käsitin, että Timoa aikoi tehdä omansa kangaskodan tapaan liimaamalla suikaleista. Olen ajatellut itse oikotietä ja leikata pressusta pyöreäreunaisen vaipan, kiinnittää sen molemmista päistä irtoruoteeseen ja kehiä sen kodan (eli oikeasti umpilaavun) ruoteiden ympäri. Ovi on vähän harkinnassa; tiivein olisi vino vetoketju ja sille jäätymisen estävä suikale katteeksi. Pitäisiköhän vetoketju ommella vai pitäisikö pressuliima? Miten Timoa:n ja kumppaneiden liimaukset ovat onnistuneet?
Minulla on maastossa Erätikin/Majanderin ompelema umpilaavu, jota varten tilasin Venorilta (kts. venor.no) ovnslavvu:n hupun, jonka keskeltä tulee kaminan savutorvi. Huppu on läpinäkyvää valkoista pvc:tä, joka antaa myös valoa sisään. Pressulaavun ajattelin jättää ylhäältä auki 1 metrin halkaisijalta nuotion pitoa varten ja tehdä samanlaisesta valkoisesta
peitteestä hupun, jonka voi kääräistä sateen- ja sääskien suojaksi silloin, kun tulta ei tarvita.
Joku varoitteli nokisisista kondenssivesistä. Kertyykö sitä tosiaan, jos laavu on ylhäältä melko avoin?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Timoa
12.09.2012 1:05

Koko projekti on vielä ajatusasteella mun osalta. Aattelin tehdä sen isosta kestopeitteestä ja saksia puolipallon muotoiseksi. Liimausta tai muuten liittämistä tarvitsisi vahvikkeisiin ja oveen, ikkunoihin... Käsittääkseni tuollaista kestopeitettä voi sulattaa kuumailmapuhaltimella ja painaa kiinni. Tarkempaa tietoa en ole löytänyt toimiiko ilman liimoja.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

masai51
12.09.2012 7:06

OK, bongasin tuon "puolipallon" aikaisemminkin. Olemme samoilla jäljillä, leikkaan pressun yhtenä palana, mutta nimittäisin sitä puoliympyräksi. Laavustasi tulee siis melko jyrkkä, minulla halkaisija on 5 m ja sivun korkeus 5 m jolloin vaippa on suurempi kuin puoliympyrä.

Pressulaavu tulee kotipihaan, mutta teetän Majanderin Erätikissä kangaslaavun tunturijärvelle vietäväksi. Poikkean Majanderilla huomenna ja vien hänelle nähtäväksi palan valkoista suojapeitettä, josko siitä voisi tehdä valoaukon. Hinta lienee 300 e tienoilla ja voin kertoa tarkemmin, jos sinua kiinnostaa.

(lähetin sinulle yksityisviestin, mutta käytin vahingossa nimimerkkiä, joka minulla on parilla muulla foorumilla)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

masai51
12.09.2012 7:18

Tuossa kuvablogin ensimmäisessä sarjassa on ensimmäisenä Majanderin laavu Venorin hupulla, sitten Venorin keskisalkolaavu, taas Majander ja viimeisenä Venorin alumiiniruoteilla varustettu laavu, jonka eräs heinäkenkä varasti minulta maastosta.

https://plus.google.com/u/0/105401626047488346116/posts
 Sivun alkuun

Nilakka
14.09.2012 18:27

Minulla on Erätikin Kota, halkaisijaltaan 5 metriä. Valkoinen.
Laitoin 12 ruodetta ja tuntuu toimivan.

Tilasin tuon Erätikistä noin viisi vuotta sitten.
Mukana tuli sadehuppu,joka pienentää lakiaukkoa ja kastevaate,joka olikin pystysuoraan laskeutuva. Koko paketin paino kuutisen kiloa.

Olisiko seinien suuntainen kastevaate parempi vai pitääkö kastevaatteen todella olla pystysuora? Mitä mieltä? Itse olen miettinyt,että parempi veto syntyisi seinän
suuntaisella kastevaattella kun itse kodan helmoja nostetaan tarpeeksi.
Mutta välillä ei tunnu toimivan mikään... Ainakaan tuulettomalla säällä keskellä metsää...

Itse en ole saanut oikein toimimaan tuota kastevaate-ideaa.
Aina tuntuu tukehtuvan savuun. Istun huonojen jalkojeni vuoksi suht normaalikorkuisella
istuimella kodassa ja usein on savu paha ongelma. Ehkä pitäisi istua alempana?

Samoin ongelmana on se,että puut eivät tyynellä/kostealla säällä tahdo palaa millään. Ei edes koivuklapit joita säilytän ympäri vuoden kanaverkosta tehdyissä häkeissä joiden
päällä on pressu ja ilmankierto on varmasti pressun alla hyvä.

Kodassa on tulisijana kuorma-auton vanne ja siinä on jopa reikiä alhaalta tulevalle ilmalle, jotka pidän auki aina,mutta silti tyynellä ilmalla on savumyrkytyksen vaara...
Pitäisikö tulisijan mallia vaihtaa? Autonrenkaassa on kuitenkin aika korkeat reunat?

Mutta yhtä kaikki,se on minun ainoa kesämökkini, joten olen valmis jopa
kärsimään hiukan...

Masamu
15.09.2012 7:52

Vika taitaa olla korvausilman/hapen saannista.Kanna vanne ulos, laita kivistä rinki ja vedä liepeen alta n. 4-6 tuumanen putki siihen. Pitäisi huminan alkaa kuulumaan.
 Sivun alkuun

masai51
15.09.2012 11:21

Minusta renkaan vanne on hyvä idea = vetoreikiä alhaalla. Viemäriputki tai pari maahan upotettuna laavun ulkopuolelta tulisijan kylkeen ja pitäisi tulla vetoa.

Teen uudet laavut, Erätikin laavun maastoon ja pressulaavun pihalle niin että niissä on aukko metrin halkaisijalla ja metrin korkeudella huipusta. Silloin pitäisi olla vetoa ylöspäin. Ylös asti tulee vain kolmijalka ja laavukankaan reunan korkeudelle ja vähän alemmaksi harjateräksestä taivutetut renkaat, joihin naulaan sinkilöillä ruoteet, 18 kaikkiaan. Muita ruoteita lyhennän enemmän ja vähemmän tukemaan huppua, jonka voi keriä sääskien ja sateensuojaksi ja ehkä käyttää tuulisella kelillä vedonohjauksena tiipiin tavoin. Tällä viisiin laavusta ja varsinkin huipusta tulee säännöllisen pyöreä ja huippuun ei jää juurikaan ilmarakoa ja senkin vähän voi yrittää tukkia jollain muovisykkyrällä.

En löytänyt sopivaa himmeän harmaata 6 x 10 m pressua ja tilasin dancovershop.com:sta valkoisen ripstop-kudoksella varustetun peitteen. Tanskasta asti tulee kuljetuksineen 177 e Sad Valoa ainakin piisaa ja ohkaisen peittteen (200 g/m2) voi kantata ompelemalla. Saa nähdä kuinka nuotion savu rumentaa valkoista kangasta... Tuo peite on kyllä kestävää, sillä sain sitä hieman 3-metrisestä rullatavarasta ja tein purjeveneen purjeen, joka kestää hyvin.
 Sivun alkuun

masai51
15.09.2012 11:29

Onko Nilakalla mahdollisuus kuivata polttopuita sisätiloissa ja roudata ne tiiviissä säkeissä (eräpussi ja jätesäkki päällekkäin) asentopaikalle? Minä olen joskus kuivannut koivuhalkoja jopa leivinuunin jälkilämmössä ja kuskannut ne kelkalla tunturiin. Ulkoilmassa ja kesähelteillä kuivunut koivu imee sadesäällä kuitenkin kosteutta eikä se pala ideaalisti nuotiossa.
 Sivun alkuun

masai51
20.09.2012 11:55

Siitä renkaan vanteesta tuli vielä mieleen, että sehän pitää nostaa muutaman kiven päälle, jolloin vetoa tulee alhaalta. Täällä Lapissa poromiehet pitävät usein vannetta tulisijana, jolloin kekäleitä ei pääse vierähtämään porontaljoille. En ole kuullut, että veto olisi ongelma.

Jos lämpimyys on tärkeämpi kuin avotuli, telttakamina on kätevä. Halvin lienee Finn-Savotan telttakamina.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Annan pois vanhan kodan/tiipiin Heikki Ostetaan ja Myydään 3 04.06.2018 6:14 Katso viimeisin viesti
Rimakanootin rakentaminen AskoR Melonta 70 26.09.2017 11:25 Katso viimeisin viesti
Palvauskopin rakentaminen rautu Ruoanlaittovälineet ja varusteet 22 08.11.2015 13:53 Katso viimeisin viesti
maauunin rakentaminen rautu Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 11 18.04.2015 16:27 Katso viimeisin viesti
Kosteikon rakentaminen Capella Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 4 16.03.2015 14:22 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: