Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Erätukun lehdessä rinkan pakkausohje
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Erätukun lehdessä rinkan pakkausohje
Sokosti Suomujoki
31.08.2012 20:03

http://aijaa.com/0073510817218

Mitä mieltä raati asiasta?

- Painavimmat pohjalle, ei kai nyt sentään?
- Ideaalipaino 10 kg, Ok!
- Sisäosan vuoraaminen jätesäkillä? Tätä näkee harvemmin...
- Korjaustarpeet mukaan. Erätukun laatu?
- Ei tavaroita ulkopuolelle, tässä on pari koulukuntaa.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Erätukun lehdessä rinkan pakkausohje
hannes
31.08.2012 20:33

Sokosti Suomujoki kirjoitti:

-Painavimmat lähelle selkää, ok. Ruokaosasto on alaosassa ja ainakin alussa painava.
-10kg on syyskuussa liian vähän.
-Rinkan sadesuoja on kätevämpi. Tärkeät tavarat(makkari,vaatteet)rinkan sisällä vesitiiviissä pussissa.
-Korjaustarpeet aina mukana:vararemmiä,ilmastointiteippiä, narua, rautalankaa joskus-ainakin talvella, nippusiteitä, neula ja lankaa.
-Rinkkana Savotta 906.Teltta tms. rungossa läpän päällä.906 on päällepakattavaksi suunniteltukin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Timoa
31.08.2012 20:34

Tuota painavat pohjalle, ylös, lähelle selkää yms. en ole vielä ymmärtänyt. Mikä on niin paljon painavampaa tilavuuteen nähden kuin jokin muu? Safkat tietty saa kohtuu tiiviiksi ja painavaksi möykyksi ja ne on yleensä lähellä selkää ja ylhäällä käytännöllisyyden takia.

Sisäosan vuoraaminen pussilla on ihan ok jos ei oo kuivapusseja tai mitään vuotavaa rinkan sisällä. Itselläni aina kuivapussissa varusteet poislukien safkat ja vuotavat jutut.

Korjaustarpeet ok jos rinkka painaa ihan mahottomuuksia. Mitä kevyempi sitä vähemmän korjattavaa, mitä painavampi sitä enemmän korjaustarpeita. Mitä enemmän korjaustarpeita sitä paivavampi...

Ulkopuolelle kevyet ja tarvittavat kamat. Pitkään olen ihmetellyt kun porukka kantaa makuupussia rinkan ulkopuolella. Yleensä se on kuitenkin se viimeinen ja kallein varuste mitä päivän aikana tarttee...
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Eräpentti
31.08.2012 20:40
Vieras

Timoa kirjoitti:
Tuota painavat pohjalle, ylös, lähelle selkää yms. en ole vielä ymmärtänyt. Mikä on niin paljon painavampaa tilavuuteen nähden kuin jokin muu? Safkat tietty saa kohtuu tiiviiksi ja painavaksi möykyksi ja ne on yleensä lähellä selkää ja ylhäällä käytännöllisyyden takia.

Ideana pohjamöykyssä on kuulemma tasapaino. Alppinistit kuulemma haluavat painon alas, jolloin liikkuminen on vakaampaa. Selän lähelle raskaan pakkaaminen taas vähentää yläkropan lihasten rasitusta -- ei tarvitse jännittää vastapalloon. Näistä kummastakaan en osaa sanoa. Omatkin varusteet ovat kuitenkin aika tasapaksua tavaraa kuitenkin jotain sinolipulloa lukuunottamatta. No olen pyrkinyt laittamaan esim. telttakepit selkärangan läheisyyteen. Mene ja tiedä.

Mutta olen huomannut, että raskaamman kaman pakkaaminen rinkan yläosaan tekee patikoinnista helpompaa. Siis kun en ole vuorikiipeilijä, vaan pääosin tasaisen maan tallaaja. Syytä en tiedä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Sokosti Suomujoki
31.08.2012 20:43

Juuri tuo kohta kummastutti, kun olen mielestäni jäsentänyt asian niin, että painavin tulee lapaluiden kohdalle selkää vasten.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

varg62
31.08.2012 20:44

Ehdottomasti kaikki painava ylös ainakin minulla.Selkälihakset ei joudu rasitukseen liikoja,kun joutuu mahalihaksilla pitämään tasapainoa rinkan vetäessä taaksepäin.Kenelläkään ei ole liikaa kuitenkaan vatsalihaksia ainakaan minulla jolla selkä paskana mutta 40kg kulkee silti mukana tarvittaessa juuri noin pakatessa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Siilinkari
31.08.2012 20:53

Sivun alkuun

Timoa
31.08.2012 20:53

Eräpentti kirjoitti:
Timoa kirjoitti:

Ideana pohjamöykyssä on kuulemma tasapaino. Alppinistit kuulemma haluavat painon alas, jolloin liikkuminen on vakaampaa. Selän lähelle raskaan pakkaaminen taas vähentää yläkropan lihasten rasitusta -- ei tarvitse jännittää vastapalloon. Näistä kummastakaan en osaa sanoa. Omatkin varusteet ovat kuitenkin aika tasapaksua tavaraa kuitenkin jotain sinolipulloa lukuunottamatta. No olen pyrkinyt laittamaan esim. telttakepit selkärangan läheisyyteen. Mene ja tiedä.

Mutta olen huomannut, että raskaamman kaman pakkaaminen rinkan yläosaan tekee patikoinnista helpompaa. Siis kun en ole vuorikiipeilijä, vaan pääosin tasaisen maan tallaaja. Syytä en tiedä.

Kiipeilyreppuja kun kattoo niissä on yleensä todella kapea alaosa. Lähes kaikki paino on ristiselkää korkeammalla. Kiipeilyssä harvemmin kannetaan isoja painoja poislukien siirtymät kukkulan juurelle.
Itelläni ideaali olisi saada paino ristiselän ja lapaluiden väliin. Eiköhän kaikilla painopiste ole jotenkin järkevästi jos selässä on kunnon rinkka ja paino kohtuullinen. Ulkopuolella heiluva trangia tai teltta alkaakin olemaan huono juttu.

Jos rinkan paino on alle 15 kg ja reissu viikko on varmasti ihan se ja sama missä kamat on kunhan ne ei heilu ja on lähellä kantajaa kantajaa häiritsemättä. Pakkamisessa järkevämpää on logiikka miksi mikäkin on juuri siellä missä on.
Toinen juttu onkin painava rinkka ja tiivis tavara kuten 25 kg ja valokuvauskalusto 10 kg.

Timo Ylhäinen
31.08.2012 20:56

En ole koskaan oikein jaksanut kiinnittää huomiota tämän painopisteasiaan. Jos retki on lyhyt, niin ei väliä. Jos se on pitkä, niin alussa on pakattava tavarat niin, että ne ylipäätän sopivat repuun.

Niin, että semmosta.
 Sivun alkuun

Metsän Omena
31.08.2012 21:03

Yhteen aikaanhan oli niitä ylähyllyllisiä rinkan yläkaaria, jotka taipuivat pään päälle. Ja näin perjantaina ei kannata unohtaa näitä uusia painopistemalleja. Niin ja paras kuljetuspaikka painavalle muonalle painopisteen kannalta on vatsa.
 Sivun alkuun

heluna74
31.08.2012 21:07

Samoilla linjoilla, kun TimoY.

Ruoan olen aina pakannut alapussiin. Nyt, kun olen Savottani hylännyt ja siirtynyt ekaan anatomiseen, olen ihmeissäni tavaran kanssa. Savotta oli niin helppo pakata. Savotassa sai kamaa ulkopuolelle hyvin; nyt täytyy yrittää ängetä lipan alle ja mihin nyt saa mahtumaan... Oon jo harkinnut, josko kaivais Savotan vintistä takaisin tehtäviinsä..... Shocked
 Sivun alkuun

Siilinkari
31.08.2012 21:17

Seisot ryhdikkäästi pystyssä. Kun laitat rinkan selkään pitää nojata eteenpäin, jotta painopiste säilyy samalla kohdalla. Jos painavat tavarat ovat pohjalla, pitää etunojan kulma olla suurempi painopisteen siirtymiseksi kuin jos painavat tavarat ovat lapaluiden/hartioiden kohdalla selkää vasten.

Itse huomasin asian merkityksen, kun kerran kuljetin telttaa rosnan ulkopuolella, alalaidassa, vaakatasossa. Kun siirsin teltan rinkkaan selkää vasten, helpotus oli huomattava. Pienilläkin asioilla on merkitystä pitkäkestoisessa hommailussa.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Erätukun lehdessä rinkan pakkausohje
Long Nose
31.08.2012 21:52

Sokosti Suomujoki kirjoitti:

Ideaalipaino 10kg?
Minä en millään viitsi kulkea kahteenkertaan samaa matkaa varusteiden painon vuoksi. Embarassed
Olen laskenut, että kerrallaan kuljetettaessa matkan kokonaispituudessa säästyy kaksikolmannesta .
Ei mielestäni kannata lähteä sellaiselle reissulle lainkaan jolla ei jaksaisi tarvitsemiaan varusteita itse kuljettaa. Ja mikään ei harmita enempää kuin jos jotain tarpeellista jää vaikka vahingossa matkasta pois.

- Narulla kuristettavan välipohjan voi tukea kevytvanerista tehdyllä irrallisella pohjalevyllä jotta sen saa pysymään ryhdissään. Pohjalevyn voi keventää huoletta tehden keskiosaan reiluhkon aukon.
Ainakin oman rinkkani välipohja kuristettuna roikkuu harmittavasti alalokeron sisällä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Siilinkari
31.08.2012 22:41

Tuosta listasta muuten unohtui, että jätä tilaa ostoksille, suojaa särkyvä ja piilota asiakirjat. Rantapallon voi kuljettaa tyhjennettynä.
 Sivun alkuun

Eräpentti
31.08.2012 22:43
Vieras

Suotavaa on myös stailata rinkka jollain persoonallisella. Minikuksa-avaimenperä tahi kevyt pehmonalle näkyvalle paikalle on varma valinta.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
O: Rinkka / rinkan runko kantojärjest... Buli Ostetaan ja Myydään 4 15.08.2016 22:14 Katso viimeisin viesti
Rinkan juuret Vihtahousu Muut varusteet 3 24.12.2015 7:11 Katso viimeisin viesti
Rinkan pesu ja hajut pois kamoista varg62 Muut varusteet 13 28.01.2015 19:37 Katso viimeisin viesti
MYYTY LJK-rinkan osia MarttiJ Ostetaan ja Myydään 4 22.09.2014 21:45 Katso viimeisin viesti
Did It Myself - rinkan huomiovärinen ... akpoika Muut varusteet 25 03.09.2014 19:43 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 3
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Siirry: