Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Aikataulu vai ei...
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Aikataulu vai ei...
IkiHonka
01.11.2006 23:10


Viestejä: 5809
Eräkulkuri kirjoitti:
...Helmikuussa olin Itäkairassa, kun lunta pyrytti vähän samaan malliin kuin nyt viime päivinä täällä eteläisessä Keski-Suomessa. Lunta satoi yhteen mittaan puolisen metriä ja olin yksin kaukana kairassa. Sitten tulivat tulipalopakkaset ja kaikki kulkujäljet oli lakaistu olemattomiin. Pitkillä metsäsuksilla täysissä varusteissa kilometrikin oli todella pitkä matka.

Yritin kahlata syvässä lumessa kämpältä toiselle, mutta se oli toivoton urakka. Kun mies katkeaa lähes neljänkymmenen asteen pakkasessa umpihankien vankina, ovat vitsit vähissä...

...Loppumatkasta tein niin, että hiihdin kämppien väliä ensin ilman varusteita noin puolimatkaan ja palasin takaisin. Vasta seuraavana päivänä täysissä varusteissa jatkoin sitten seuraavalle majalle. Kyllä silloin osasi arvostaa vaatimatontakin kämppää.


Lainasin tuota Eräkulkurin tekstiä tänne, kun tuntui paremmalta avata oma säie tälle aiheelle.

Miten on Eräkulkuri, jouduitko lyhentämään reittiäsi vai oliko aikataulussa varaa olla kairassa pidempään? Oliko ylipäätään aikataulua?

Joskus olen katsellut joidenkin vaelluskertomuksista, että on ollut aika tiukat aikataulut. Lentokoneella tultu. Pitkiä päivätaipaleita ilman välipäiviä. Takaisin pitää ehtiä paluulennolle. Miten tällaisessa on varauduttu odottamattomiin viivytyksiin?

Kertokaa omista aikataulutuksistanne ja varautumisistanne, jos sellaisia on.
_________________
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräkulkuri
01.11.2006 23:48


Viestejä: 2305
Minulla ei enää aikoihin ole ollut mitään aikatauluja tai reittisuunnitelmia kuten esim. mazutake kirjoitti.

mazutake kirjoitti:
On siihen kyllä ollut etukäteenkin tietokoneella mukavaa suunnitella reittiä kun on voinut melkein metrilleen piirtää reittinsä jo etukäteen ja merkata mielenkiintoiset kohteet


Joskus oppipoikana silloin 60...70-luvulla suunnittelin vielä vaellusreitit tarkkaan ja aikataulut oli sovittu etukäteen. Nyt kuljen sinne minne nenä näyttää ja palaan takaisin kun eväät loppuvat. GPS-retkeily karttapiirtureineen on minulle eräretkeilyn irvikuva.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Turhankävelijä
02.11.2006 1:24


Viestejä: 1028
Se on aika luonnollista että aikatauluja ja reittisuunnitelmia ei ole jos kulkee useasti ja/tai samoilla kairoilla. Ehtiihän sitä ens kerralla.
Suuri osa lapin matkaajista taitaa kuitenkin olla "kerran kesässä" matkaajia. Minä mukaan lukien. Kyllähän silloin sopii tehdä aikatauluja ja reittikin katsoa etukäteen. On järkevääkin katsella reitti ja aikataulu niin ettei tule ahnehdittua.
Liika tiukkoja aikatauluja pitkine päivätaipaleineen olen minäkin nähnyt ja ihmetellyt, kuten Ikiskin mainitsi. Omalla kohdalla keskimääräiseksi päivämatkaksi on vakiintunut noin 11km/päivä. Sen verran piirrän kartalle reittiä etukäteen ja sen verran on tullut kuljettua. Siinä on mahdollisuus tarpeen ja mielen mukaan tehdä 22km päivätaival tai pitää luppopäivä. Varautuminen odottamattomiin tapahtumiin helpottuu kun tekee pitkähköjä (2-viikkoa) reissuja. Kun reittiä suunnittelen niin koitan katsella sen niin että siinä on neljän vaelluspäivän jälkeen luppopäivä. Tuon olen todennut mukavaksi. Jää aikaa huollolle ja levolle. Luppopäivät vain tuppaa muuttumaan pieneksi siirtymäksi. (huom! teen pelkästään kesäreissuja).
Jotkut meistä on perillä heti kun ovat astuneet tieltä maaston puolelle. Minä olen sitä sorttia joka ei ole koskaan perillä. Aina pitää päästä etteenpäin, vaikka sitten vain järven vastarannalle parin km päähän. Luonnekysymys. Vastoin omaa luonnettaan ei kannata maastoon mennä.
Reitin katselen jo ennen matkalle lähtöä siten että puolivälin tietämissä matkan lopettaminen on pienellä vaivalla mahdollista. Varautuminen tietenkin retkeilyseudun mukaan.
Joskus on paluu etelää ollut niin tiukalla (suunnitelma) jotta aamujunan tultua klo7 Helsinkiin on ehtinyt pikaisesti suihkuun ja sitten töihin ennen klo 9. Aina ei aikataulut vain anna myöden ja lisävaikeus tulee mitä suurempi on reissulla oleva ryhmä.
_________________
www.patikka.net
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Vänkä
02.11.2006 7:59


Viestejä: 744
Kyllähän se itselläni on melkoisen tarkkaa kartan tutkimista, matkan mittaamista ja ajankulumisen tarkkailua. Tiettynä päivänä erämaahan ja tiettynä päivänä takaisin maalikyliin. Siinä ajassa on tehtävä se, mitä on suunnitellut. Minkäänlaisia tuskastumisia onneksi ei olla havaittu.
Joskus joku joen ylitys on tuottanut kiristyksiä ohimoille, mutta vaihtoehto reitti B on otettu käyttöön.
Onneksi mitään sairastumia/loukkaantumisia ei ole tielle sattunut, silloin vielä reitti C olisi otettava käyttöön.
Pari kertaa sulan maan aikana, kun poikkeaa Lappiin, on saatava alueesta jonkinlainen kokonaisnäkemys. Suomessa riittää noita mielenkiintoisia eri vaellusseutuja useammille kymmenille vuosille, joten samalle alueelle uudelleen tulo voi olla vasta vaikkapa vasta viidentoista vuoden kuluttua (jos enää on tätä maallista taivallusta kokemassa). Tästä kaiketi johtuu tämä tarkka ennakkosuunnittelu retkeilylle.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Ursus
02.11.2006 9:40


Viestejä: 7283
Suunnittelen vaellukseni ennen muuta määrittäen vaelluspäivien määrän. Sen mukaan varaan muonaa. Päivämatkoja katson etukäteen periaatteella mistä mihin - ilman mahdotonta laukkomista. Ja loppujen lopuksi menen sinne minne nenä vie - eli voin halutessani muuttaa reittini kokonaan. Voin jopa tulla tien varteen ennen kuin olin suunnitellut, mutta ylimääräisiä päiviä ei voi juuri tulla muonan takia.
Suunnitteleminen on siis suuri osa koko reissun nautinnosta. Ja näin saa tuplasti nautintoa, kun reissun kestäessä suunnittelee päivämatkat vielä kokonaan uusiksi. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja kahdesti suunniteltu tuplasti nautittu.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
seppo
02.11.2006 9:47


Viestejä: 2411
Suunnittelen reissun siten, että olen paluupaikassa viimeistään bussin lähtöaikaan. Teen kylläkin suunnitelmia, mutta harvoin jos koskaan ne toteutuvat sellaisenaan.

Viime viikolla oli Raututuntureiden ja Saariselän alueella. Olin viimeisen yön hotellissa, ja soittelin vaimolleni: hän kysyi mihin aikaan lentokone lähtee - en tiennyt, tiesin vain mihin aikaan bussi lentokentälle lähtee.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Varg62
02.11.2006 10:13
Vieras

No reissuja suunnittelen kyllä ainakin minne päin ja missä olisi mukava kesän aikana käydä,muuten aikatauluja ollenkaan.Talvella tietenkin on hyvä jotta on aikataulu ja aika tarkkakin jos sattuu yksin kulkemaan ja känny ei kairassa pelaa sillä onhan hyvä jotta joku alkaa etsimään miten käynyt sillä talvella ei voi alkaa "huilia"hangessa liian pitkään toisin kuin kesällä jolloi ei ole väliä mihin kuusen persaukseen heittää itsensä lepäämään jos vaikka jalka reistaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tervasuo
02.11.2006 10:17


Viestejä: 735
Omia vaellussuunnitelmia on ehkä jossain määrin rajoittanut se tosiasia, että metsään lähdetään omalta autolta ja sille myös palataan. Olen siis harrastanut eräänlaista rengasmatkailua.

Kovin tarkkoja suunnitelmia en ole tehnyt, hakenut vain joitakin kohteita, joita voisi vaikka matkalla tavoitella, kuten paria huiputusta tai jotakin järveä, jokea tai pahtaa.

Metsässä on seuraavan päivän mahdollinen reitti käyty pikaisesti läpi ja jos aamu on ollut iltaa viisaampi, olemme tarvittaessa muuttaneet suunnitelmia. Kuten syksyllä Hammastunturissa, kun aamu valkeni "harmaana kuin peltipaita" ja paksu sumu makasi tuntureiden päällä. Jäi siis yksi huiputus väliin.

Mutta ei sillä niin väliä ollut, yhdellä tunturilla. Niitä on nähty monta ja jatkossakin niitä vielä näkee. Matkailimme päivän tuntureiden välissä ja ihmettelimme aivan jotain muuta. Olimme siis perillä, vaikka emme olleet.

Ja perillä olo tarkoittaa tällaiselle kaupungin humuun joutuneelle maalaispojalle sitä, että kun kehäkolmonen on selän takana etelässä, olen jo kaukana poissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
02.11.2006 10:43


Viestejä: 3109
Jonkinlainen aikataulu ja reittisuunnitelma tulee aina tehtyä. Yleensä tilanne on se, että jonakin päivänä olisi syytä olla tien varressa. Lasken suurin piirtein montako päivää kulkemiseen menee, lasten kanssa noin 12 km/päivä ja muuten noin 17 km. Sitten lisään luppopäiviä sopivasti, vähintään yksi viikkoa kohden mielummin 2. Useasti sitä haluaisi kulkea mahdollisimman syrjäisen reitin, läpi kairan, jolloin (luppo)päivistä helposti tulee pulaa, koska aika on rajallista. Paska juttu mutta sellaista on elämä.

Kesällä aikataulut yleensä pitävät, vain yhtäjaksoiset rankkasateet voivat muuttaa tilanteen ratkaisevasti. Talvella otan perusteellisesti selvää alueen lumitilanteesta, soitan kämppien huoltajille, tutuille, seuraan säätä läpi talven, seuraan näitä foorumeita, jne. Kun tiedän lumitilanteen, se vaikuttaa reitin valintaan, aikatauluun sekä suksivalintaan. No, talvella on se ikävä ominaisuus, että kelit voivat muuttua hankalaksi itse reissussa. Joskus kelit ovat sitten niin hyvät, että on varaa hiihdellä pidemmänkin kaavan mukaan.

Sairastumisen/loukkantumisen varalta on hyvä tietää mistä löytyy kenttää. Vaikka eipä se reitinvalintaan ole vaikuttanut.
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
comanche
02.11.2006 12:59


Viestejä: 55
Kyllä suunnitelmat ja aikataulut tulee tehtyä, joskus hyvinkin tarkasti. Mutta enemmän se on semmoista fiilistelyä reissua odotellessa. Kokonaan eri asia on että minkä verran näitä suunnitelmia tulee noudatettua.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Jussi
02.11.2006 14:53
Vieras

Ei kovin tarkkoja aikatauluja, riippuu monestakin seikasta mm.
-Paljonko on aikaa käytettävisää
-Millaisella porukalla liikuututaan
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Duommá
02.11.2006 16:53


Viestejä: 307
Viime talvena Korkee22:n kanssa meni suunnitelman muuttaminen kesken reissun ihan suunnitelmien mukaan. Yksi päivä oli pakko ottaa lisää, mikä tiesi raskasta kotiin ajoa yötä myöten, sekä sitä, että ruuat tuli syötyä niin kaikki kuin vain oikeastaan voi. No joo, annoksia olisi voinut viimeisinä päivinä nipistää pienemmiksi jos tarvetta olisi ilmennyt.

Mulla on kesäaikaisille vaelluksille lukuisia runkosuunnitelmia valmiina. Jos suuntaan uuteen erämaahan, laadin jonkinlaisen reitin, jonka varrelle satutetaan ne mast-kohteet. Eri asia sitten on, miten toteutuu. Koilliskairaan nyt voisi lähteä ihan fiilispohjalta ja silti päätyä unelmapaikkoihin.
Kaikista ihaninta on, kun on reilusti aikaa ja muonaa, ja voi joka aamu päättää ihan fiilisten ja olosuhteiden mukaan minne menee vai meneekö ollenkaan. Vanha kunnon poikamiesvaellukseni Käsivarressa tehtiin näin, ja hyvä tuli.
_________________
Veikkolan vaeltaja
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
IkiHonka
02.11.2006 19:41


Viestejä: 5809
Tuolla edeltävissä viesteissähän nuo tärkeimmät syyt jo tulivatkin jonkinlaisen aikataulun laadintaan. Mukavintahan olisi tietysti kulkea ilman mitään rajoitteita, mutta tuo rajallinen vapaa-aika töissäkäyvällä...

Käytettävissä olevan ajan puitteissa suunnittelen alustavat päivämatkat. Siinä käytän suurin piirtein samaa kuin Turhiskin, eli hieman yli kymmentä kilometriä (yl. 12 km). Yksi tekijä mikä myös vaikuttaa päivämatkoihin lyhentävästi/pidentävästi on sopivilta tuntuvien leiripaikkojen sijainti.

Vaelluspäivät vaikuttavat taas ruoan määrään. Ekstraa otan mukaan 1-1½ päiväannosta viikon tai yli vaelluksille. Ruoan määrä onkin rakaisevin tekijä useimmiten. Tien varteen pitää päästä yhtä aikaa ruoan loppumisen kanssa. Tänä kesänäkin viimeiset ruoat syötiin Ruktajärvellä paluumatkalla Sulaojalle. Viimeinen yö oltiin Luobmosjohkalla, mutta kävin teltan pystyttämisen jälkeen vielä yöllä hakemassa autolta aamupalavärkit Smile

Julkiset kulkuneuvot, varsinkin lentokone paikkavarauksineen, sitovat tiettyyn aikatauluun, mutta kun olen useimmiten omalla kärryllä liikkeellä, niin se ei ole ratkaiseva tekijä omalla kohdalla.

Vaelluskaveri/-kaverit tuovat sitten omat aikataulujen sovittamiset mukanaan.

Eipä tuo ennakkosuunnittelu ja alustava aikataulu ihmeemmin sido varsinkaan yksin tai emännän kanssa kulkiessa. Siitä poiketaan tarpeen mukaan.

Summa summarum:
- Lopputili tai eläkkeelle töistä
- Yksin matkaan
- Matkustaminen ilman (ennakko)paikkavarauksia julkisilla tai sitten omalla
- Runsaasti ruokaa mukaan + kalastusvälineet, välitankkaukset

--> Aikataulut muuttuvat tarpeettomiksi
_________________
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Onpa...
Aihki
02.11.2006 23:32


Viestejä: 135
...lohdullista lueskella, että muutkin vaihtavat reittiä ja pitävät rehellisiä luppoilupäiviä. Joskus on tuntenut olevansa täysin väärässä porukassa, kun on täytynyt hampaat irvessä väkisin vääntää etukäteen tarkasti sovitut metrit ja kohteet. Jos näin ei tapahdu, koko reissu on kuulemma pilalla.

Mikä siinä täsmällisessä suunnitelmassa pysymisessä on joillekin niin tärkeää, kysyy nimimerkki "Epätietoinen Tallaaja". Eikö vielä ns. "osata olla" metässä? Tunnustan olevani niitä, jotka ovat perillä jo ensimmäisillä askeleilla. Ja mihinkäs sitä muutenkaan on kiire tässä valmiissa mualimassa Wink

Tämä on tietysti tulkittavissa myös laiskuudeksi, vetelehtimiseksi jne tuottamattomaksi toiminnaksi. Ja kertokaa mulle, miksi leirissä täytyy jatkuvasti puuhastella jotain? Jotkut harrastavat myös tätä. Jos pakolliset hommat on tehty, illasta saa myös nauttia kukin omalla tyylillään. No,joillekin se nautinto on varmaan se puuhastelu. Mutta usein siihen liittyy myös muiden laiskureiden paheksuntaa.. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tmustak
02.11.2006 23:50


Viestejä: 1827
Ai jaa

Pitääkö sitä niin tarkkan suunnitella? Lääniä riittää.

Yleensä otetaan kotoa ruokakaapista sitä mitä sattuu olemaan ja niin paljon kuin jaksaa kantaa. Ja jos on vielä tilaa käydään matkalla kaupassa ja ostetaan lisää.

Vaellusalueella sitten mietitään minne mennään. Ja sitten meni.

[Kerrankin jäätiin siihen tien viereen Sotajoen varteen. Ja käytiin saunassa Saariselällä.]

Yhden kerran meiltä loppui rommi kesken illan. Siinä mietittiin mitä tehtäis. - jos nyt lähtis olis aamulla kello 10 Ivalon Alkossa.

Syötiin ekaks. Sitten evästä ja kahvitarpeet mukaan ja menoks. Aamulla rinkkaselkäinen pariskunta tuijotti pitkään meitä harppojia ilman rinkkoja kahvipannua kuljettajia. Matkaakin oli tielle vielä ainakin kaksi peninkulmaa.

Taksi soitettiin tien varteen, toki puolen päivän jälkeen.

- Niin pojat tuota, ei tuo Alko taida sunnuntaisin olla auki.

- Aha, eiku ajat sitte Kultahippuu...

Maanantaiaamuna käytiin ostamassa Vaskoolista reppu ja evästä sekä repair kit. Väittivät repun olevan vedenpitävän. Joten alkon pullerot reppuun eväitten joukkoon.

Taksilla matkaan.

Jokunen päivä siinä sitten meni vaellellessa. Siis takaisin leirille. Repunkantaja kun kaatui kiveilössä ja särki puolet lastista. Reppu oli vedenpitävä.

Leiriltä vaellettin vähän kiertäen, kunnes päätettin, että nyt poijjaat kottiin. ensimmäisiltä vastaantulijoilta kysyttiin: - pidättekö rommista?

- ööö joo.

- tosa on pullo pekuulii, met ei jaksa kantaa sitä ennää.

Oisittepa nähneet porukan ilmeen!

Junassa sitten mieskunto parani. Lahdessa meidät heitettiin junasta. Se ei ollutkaan Turun juna.
_________________
kaikki matkat alkavat ensimmäisestä askeleesta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Talkoot ja kunnostukset, aikataulu 2019 seppo Lappi 25 06.04.2019 12:52 Katso viimeisin viesti
Fjellun housujen kyllästys + aikataulu? Vekarus Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 9 18.07.2008 21:58 Katso viimeisin viesti
Aikataulu elampen Melonta 1 19.05.2006 10:32 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: