Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Hyvä makuualusta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 18, 19, 20  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Jii.Pee
05.06.2012 11:32

Tämä vaikutti parhaalta tyynyltä kun partioaitassa vertailin: http://www.partioaitta.fi/Makuupussit_ja_-alustat/Retkityynyt/Exped_Air_Pillow
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Mr_C
05.06.2012 15:54

Erillisen tyynyn tarve riippuu muutamasta seikasta.
Jos alusta on tarpeeksi iso, niin ei tarvitse kuin vaatenyytin tyynyksi, esim tuolla Neo Air XL alustalla.
Mutta kun alusta pienenee ja mukaan lähtee Neo Air S-kokoisena, niin silloin tuo Exped tyyny on hyvä paksuutensa ja keveytensä takia.

Aiemmin S-kokoisella Thermarest Prolite alustalla pelkkä vaatenyytti riitti, mutta Neo Air on niin paksu että mukana olevat vaatteet ei enää riitä.

Itsellä jää pää alustan ulkopuolelle noilla S-kokoisilla alustoilla, mutta ne on kätevämpiä käsitellä pienessä teltassa, keveys-etunsa lisäksi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

wizardd
05.06.2012 16:31

Pysyisikö tyyny patjan päällä? Itse olen vain 174 cm pitkä, joten useimmissa patjoissa pitäisi ainakin pituuden riittää, nukun vielä useimmiten jalat koukussa ja kyljellään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

akallio
05.06.2012 17:39

Minä nukun puhallettava tyyny paksun puhallettavan patjan päällä. Ja olen kylkinukkuja. Tyyny pysyy siinä kohtuudella, välillä joutuu vähän hakemaan.

Nukkuisin mielummin tyyny makuupussin sisällä, jotta ei vaeltele. Mutta puhallettava tyyny hiostaa liikaa korvaa vasten. Olen miettinyt, että pitäisikö vaan katsoa joku sopiva kangaspussukka ja siirtyä vaatemyttytyynyn käyttäjäksi, kun en paksua tyynyä tarvitse muutenkaan.
 Sivun alkuun

Mr_C
05.06.2012 18:20

Pusero / paita tms jonka helmasta työntää patjan pään sisään ja sitten lisäksi, patjan päälle, se tyyny. Vähentää tyynyn karkuun lähtemistä, oli sitten "oikea" tyynyt tai vaatenyytistä tehty.

Jos patja liian leveä tai paita liian kapea, niin piotkähihainen pusero, jonka sisään rintakehän alueelle laittaa sen tyynyt ja helma pyöräytetään paketin ympäri. Sitten patjan päälle ja hihat sivuille ja patjan alle. Voi solmia hieman kiinnikin, mutta päällä oleva painokin pitänyt paikallaan kun hihat siellä alla.

Jos tyyny jää tuonne patjanpään yläpuolelle, niin kuin S-koossa, niin tyynyn voi laittaa kanssa puseron tms sisään ja hihat patjan alle, estääkseen liikaa vaeltamista nukkuessa.

Tuolla Exped tyynyllä voisi ohuella kuminauhalla tehdä lenkin joka menee makuualustan ympäri ja pitää paikallaan.
 Sivun alkuun

rellusitikka
05.06.2012 18:38

akallio kirjoitti:
Minä nukun puhallettava tyyny paksun puhallettavan patjan päällä. Ja olen kylkinukkuja. Tyyny pysyy siinä kohtuudella, välillä joutuu vähän hakemaan.

Nukkuisin mielummin tyyny makuupussin sisällä, jotta ei vaeltele. Mutta puhallettava tyyny hiostaa liikaa korvaa vasten. Olen miettinyt, että pitäisikö vaan katsoa joku sopiva kangaspussukka ja siirtyä vaatemyttytyynyn käyttäjäksi, kun en paksua tyynyä tarvitse muutenkaan.

Kuten jo tuossa aiemmin totesin minulla on tää Cocoon Travel Pillow Synthetic tyyny.
Se ei materiaalinsa vuoksi ainakaan minulla hiosta, jotain flesee on toinen puoli.
Savotta militaryssä on reheetä kuorsata kun sinne voi ottaa tyynyn mukaan. Very Happy

Kesäpussien kanssa on kyllä ongelmana että tyyny on ottanut hatkat. Shocked

wizardd
05.06.2012 19:37

Jep jep, hyviä vinkkejä. Rinkka homma ratkesi nopeasti, hankin Abiskon 65 litrasena. Ei ihan sieltä kevyimmästä päästä, mutta alle 2,5 kg kuitenkin. Tilaa on riittävästi ja minun selkääni tuntui hyvältä ja mitat sopivat. Täytyy lastata ja käydä kävelylenkillä. Ihan hyvä idea tuo pohjalevy.

Risukeittimiäkin pikaisesti vilkuilin, ja oli kunzistä aika kova tarjous, mutta jätin vielä hyllyyn. Pakkautuuhan se näppärästi, mutta myyjän kanssa just sitä sadekautta mietittiin. Märät risut, märkä ukko, asenne maassa, taitaisi ikävä tulla trangiaa?

Kunhan tuossa muita rojuja saan myytyä niin lähden kattelemaan noita alustoja ja tyynyjä. Ei passaa täyttää nurkkia liialla rojulla.
 Sivun alkuun

akallio
05.06.2012 22:43

Kompromissi sinun tarpeisiin voisi olla pelkkä Trangian poltin, jota voi sitten aina tarpeen mukaan polttaa Künzissa.
 Sivun alkuun

Jii.Pee
05.06.2012 22:48

wizardd kirjoitti:
Jep jep, hyviä vinkkejä. Rinkka homma ratkesi nopeasti, hankin Abiskon 65 litrasena. Ei ihan sieltä kevyimmästä päästä, mutta alle 2,5 kg kuitenkin. Tilaa on riittävästi ja minun selkääni tuntui hyvältä ja mitat sopivat. Täytyy lastata ja käydä kävelylenkillä. Ihan hyvä idea tuo pohjalevy.

Risukeittimiäkin pikaisesti vilkuilin, ja oli kunzistä aika kova tarjous, mutta jätin vielä hyllyyn. Pakkautuuhan se näppärästi, mutta myyjän kanssa just sitä sadekautta mietittiin. Märät risut, märkä ukko, asenne maassa, taitaisi ikävä tulla trangiaa?

Kunhan tuossa muita rojuja saan myytyä niin lähden kattelemaan noita alustoja ja tyynyjä. Ei passaa täyttää nurkkia liialla rojulla.

Jos trangia on toinen vaihtoehto, niin voihan siitä ottaa pelkän polttimen mukaan ja käyttää sitä jos sattuu huono keli eikä löydä poltettavaa. Näkeehän sen lähtiissä minkälaista keliä lupaa. Jos välillä vähän satelee niin pitäis löytyä risua sen verran että saa syttymään. Ei sen poltettavan puun tarvi aivan kuivaa olla kun risukeittimessä polttaa..
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Mustikka
05.06.2012 23:13

akallio kirjoitti:
Olen miettinyt, että pitäisikö vaan katsoa joku sopiva kangaspussukka ja siirtyä vaatemyttytyynyn käyttäjäksi, kun en paksua tyynyä tarvitse muutenkaan.

Itse olen viime vuodet käyttänyt tätä ratkaisua. Olen ommellut satiinista pienehkön pussukan kuminauhakiristyksellä, ja sisään laitan untuvataukotakin tai toppaliivin, kumpi nyt on mukana lämpövaatteena. Mielestäni aika mukava.

Pyöräreissuilla etelämpänä ei em. toppavaatteet ole ollut pakkauksissa, ja silloin laitan täytteeksi fleecen tms., mutta siinä nukkumamukavuus ei ole yhtä hyvä. Pahinta oli, kun joskus laitoin pehmikkeeksi myös käytetyn pyöräilypaidan, sinä yönä ei suloaromit hellineet nukkujaa.
 Sivun alkuun

wizardd
08.06.2012 15:13

rellusitikka kirjoitti:
akallio kirjoitti:

Kuten jo tuossa aiemmin totesin minulla on tää Cocoon Travel Pillow Synthetic tyyny.
Se ei materiaalinsa vuoksi ainakaan minulla hiosta, jotain flesee on toinen puoli.
Savotta militaryssä on reheetä kuorsata kun sinne voi ottaa tyynyn mukaan. Very Happy

Kesäpussien kanssa on kyllä ongelmana että tyyny on ottanut hatkat. Shocked
Cocooni lähti prismasta mukaan, mutta otin sen 185 grammasen. Jotenkin se 85 grammanen ultrahypermegalite tuntui niin heppoisalta.

Kun rupesin punnitsemaan vaa'alla näitä mun kamoja niin 25 kg rinkka on kutistunut 15 kiloon... Laughing Vara kompassi kyllä tulee mun kokoonpanoon heti kun löydän sopivan pikkusen, mutta mm. varapuukko ja kirves lähti lätkimään Very Happy

Kattelin siinä niitä ilmapatjojakin ja eiköhän sieltä lähde mukaan semmonen 7 senttinen. En nyt sitä nimeä muista, mutta joku sitä vinkkasikin. Alle 500 grammaa kuitenkin eli makuukamppeet alle 2kg, saa kelvata mulle.
 Sivun alkuun

wizardd
08.06.2012 17:14

Aikani yritin puhaltaa täyteen... Ihmettelin että jo on hemmetti ihmeellinen venttiili. No eihän se auta kun toisesta päästä puhaltaa ja toisesta vuotaa pihalle.... Kuittia etsimään...

Jepulis, palvelu pelaa ja uusi on tilalla. Täyttyi kyllä nopeasti ja pirskatti että on tavallinen reilun sentin paksuinen telttapatjakin heti miellyttävämpi kun on tukeva tyyny pään alla! Täytyy lähteä testireissulle seitsemiselle joku päivä.
 Sivun alkuun

wizardd
08.06.2012 21:53

Mitenkä herkkiä nuo kevyet ilmatäytteiset makuualustat ovat puhkeamaan?

~410 grammaa ja 150 euroa olisi tuommonen thermarest

Nykyinen solumuovialusta on 1cm paksu ja pituutta joku 180 cm, painoa 300 grammaa hintaa oli 5 euroa tms.

Fjällravenin alusta olisi 470 grammaa ja 1,4 cm paksu, hintaa 30 euroa. Toki nuo ilmatäytteiset menee pienempään tilaan ja rinkan sisään.

Therm-a-Rest Z-Lite olis 2 cm ja 410 grammaa, mutta pakkattuna muoto on aika persiistä? Miten toimii rinkan sadesuojuksen kanssa? 51 x 13 x 14 cm.. Muuten kyllä varmasti ihan pätevä.

Mutta, mites sitten tauot? Mä ainakin tykkään tauolla ottaa rinkan päältä tai kyljestä makuualustan ja vetästä sen maahan ja vetästä kyljelleen tai istualleen sen päälle tauon ajaksi. Ilmatäytteistä ei kehtaisi puhallella siksi aikaa, eikä molempia kehtaa ottaa mukaan.

Mukavasti illat menee näitä pohtiessa, eukolta menee jo hermot Rolling Eyes
 Sivun alkuun

Glottis
08.06.2012 22:16

wizardd kirjoitti:

Mutta, mites sitten tauot? Mä ainakin tykkään tauolla ottaa rinkan päältä tai kyljestä makuualustan ja vetästä sen maahan ja vetästä kyljelleen tai istualleen sen päälle tauon ajaksi. Ilmatäytteistä ei kehtaisi puhallella siksi aikaa, eikä molempia kehtaa ottaa mukaan.

Sama vika, joten valitsin molemmat. Eli Motonetistä halvin ja ohuin solumuovi: 0.5cm paksu, leveyttä 60cm ja pituutta sai lyhentääkin. Sillä tauot. Kaveriksi S tai XS kokoinen Thermarest Prolite, riittää lisäpehmusteeksi lonkan ja hartioiden alle mukavasti. Koko systeemi vie rullattuna vähemmän tilaa kuin "kunnollinen" solumuovi ja painoa silti alle 400g. Jos pelkää nukkumismukavuuden puolesta niin kalliimpi Neoair S toimii tuollalailla kanssa.

Kaveri osti just itselleen S-koon Proliten Trekistä Riihimäeltä, hinta tais olla joku 50€ eli säästöä Neoairiin verrattuna syntyy aika helposti.
 Sivun alkuun

wizardd
09.06.2012 8:17

Hehe, eukko vähän ihmetteli kun heräili aamulla. Ukko jäänyt matkasta. Otin testiunet olkkarin parketilla ja ei tuo cocoonin tyyny hassumpi ole. Ainut vaan että jos sen mikrokuituisen puolen pitää kasvoilla niin silloin tyyny luistaa, ainakin solumuovipatjalla. Kun käänsin ympäri, ei enää luistanut, mutta se tyynyn "liukkaampi" puoli taas sitten hiostaa.

Pitää kokeilla pistää vaikka vara-alusasupaidan sisään tms. Toivottavasti ei puhkea ihan heti ensimmäisellä telttareissulla Laughing
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 18, 19, 20  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M: Therm-a-Rest NeoAir UberLite makuu... Rinkkala46 Ostetaan ja Myydään 3 27.09.2019 9:26 Katso viimeisin viesti
MYYTY Exped Synmat 7 LW ilmatäytteine... Normanton Ostetaan ja Myydään 0 03.09.2019 9:50 Katso viimeisin viesti
O: ilmatäytteinen makuualusta MarttiJ Ostetaan ja Myydään 2 08.04.2019 10:43 Katso viimeisin viesti
Tuli on hyvä renki mutta huono isäntä vaari saaresta Muu Suomi 1 19.03.2019 19:45 Katso viimeisin viesti
Myyty Exped Synmat Basic makuualusta mek Ostetaan ja Myydään 0 22.08.2018 6:58 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 20
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 18, 19, 20  Seuraava
Siirry: