Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet erikoisleve't ja erikoislyhyet sukset
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akpoika
11.04.2013 14:50
Vieras

Juuri niin tein, että jarruttaa toiseen suuntaan, eli estää suksea liukumasta taakse päin. Muovista on leikattu pieni päädystä kolmion muotoinen siivu pois. Yritän ottaa parempia kuvia uran muodosta illalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

akpoika
11.04.2013 22:41
Vieras

Tämäniltainen testiajo osoitti, että lyhäsuksilla pääsee melkein mistä vaan. Kävin Niihaman Hepomäen tienoilta etsimässä pehmeämpää lunta saadakseni vielä vähän jonkinlaista tuntumaa umpihangesta. Menin sellaisista paikoista mistä ei pitkillä metsäsuksilla olisi ikinä tullut mentyä. Kyllä noilla huomattavasti helpommin pääsi. Jyrkkiä kumpareita ja tiheähköjä metsiköitä. Pitoa ja luistoa riitti mukavassa suhteessa. Siteisiin tarvitsee ehkä vaihtaa kesän aikana tukevammat kiristyssysteemit irtohihnojen tilalle. Nahkavyöstä esimerkiksi voisi saada jotain aikaiseksi.
 Sivun alkuun

Jii.Pee
12.04.2013 7:28

akpoika kirjoitti:
Tämäniltainen testiajo osoitti, että lyhäsuksilla pääsee melkein mistä vaan. Kävin Niihaman Hepomäen tienoilta etsimässä pehmeämpää lunta saadakseni vielä vähän jonkinlaista tuntumaa umpihangesta. Menin sellaisista paikoista mistä ei pitkillä metsäsuksilla olisi ikinä tullut mentyä. Kyllä noilla huomattavasti helpommin pääsi. Jyrkkiä kumpareita ja tiheähköjä metsiköitä. Pitoa ja luistoa riitti mukavassa suhteessa. Siteisiin tarvitsee ehkä vaihtaa kesän aikana tukevammat kiristyssysteemit irtohihnojen tilalle. Nahkavyöstä esimerkiksi voisi saada jotain aikaiseksi.

Laittain jossain välissä kuvia tosi tukevasta siteestä mikä ei ole vaikea tehdä. Olen erinlaisia malleja testannut ja tuo on parhaasta päästä. Olen kyllä jo valmiiksi miettinyt sellaisen missä jalka ei pääse ollenkaan liikkumaan mihinkään muuhun suuntaan kuin ylöspäin, kantapään voi myös lukita jos tarvii mäkiä paremmin laskea. Ovat myös tosi nopea kiristää ja löysätä eikä varmasti tipu suksi jalasta missään tilanteessa. Ehkä vähän huono ominaisuus mäenlaskussa..

En itse ainakaan mitään nahkavyötä laittais. Miten sillä voi tehdä kiristyksen tarkasti? kuin pitäisi olla jokin reikäsysteemi joka ajan kans alkaa meneen löysäksi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

akpoika
12.04.2013 7:52
Vieras

Laita ihmeessä kuvia niin saa vähän muutakin näkemystä ja vinkkiä. Minulla nämä omat suksiin ja ahkioihin liittyvät virittelyt ovat vielä niin alkumetreillä, niin kaikkea ei välttämättä osaa kerralla ottaa huomioon ennen kuin on päässyt testaamaan. Toisaalta on hyvä tehdä ensin huono niin suunta ei voi olla kuin parempaan päin Very Happy

Kuvittelisin kunnon tukevan nahkavyönkin (esim intin "miehistövyö") kestävän aika pitkään. Onhan juuri nahkaisia reikäremmivirityksiä monissa tehtaillakin valmistetuissa eräsiteissä. Eräissäkin näkemissäni noin 30 vuotta vanhoissa metsäsuksissa on tällaiset, eikä reiät ole vieläkään väljistyneet. Eikö esimerkiksi tengsnäs epokeissa ja kuusamon uistimen finngrip eräsiteissä ole nahkaisia osia? X-traceissa taas on aivan eri systeemi, joten ei se nahka tietenkään ainoa vaihtoehto ole.
 Sivun alkuun

Jii.Pee
12.04.2013 8:29

akpoika kirjoitti:
Laita ihmeessä kuvia niin saa vähän muutakin näkemystä ja vinkkiä. Minulla nämä omat suksiin ja ahkioihin liittyvät virittelyt ovat vielä niin alkumetreillä, niin kaikkea ei välttämättä osaa kerralla ottaa huomioon ennen kuin on päässyt testaamaan. Toisaalta on hyvä tehdä ensin huono niin suunta ei voi olla kuin parempaan päin Very Happy

Kuvittelisin kunnon tukevan nahkavyönkin (esim intin "miehistövyö") kestävän aika pitkään. Onhan juuri nahkaisia reikäremmivirityksiä monissa tehtaillakin valmistetuissa eräsiteissä. Eräissäkin näkemissäni noin 30 vuotta vanhoissa metsäsuksissa on tällaiset, eikä reiät ole vieläkään väljistyneet. Eikö esimerkiksi tengsnäs epokeissa ja kuusamon uistimen finngrip eräsiteissä ole nahkaisia osia? X-traceissa taas on aivan eri systeemi, joten ei se nahka tietenkään ainoa vaihtoehto ole.

Aivan, voisi se tietysti kestää. En vaan keksi miten siitä saisi sellaisen mitä on kätevä käyttää. Epokeissa niitit ei kestä kovin hyvin niin pitäisi nahkaremmit kiinnittää eri tavalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

akpoika
12.04.2013 10:35
Vieras

X-tracessa näyttää olevan aika mielenkiintoinen kiristys. Saakohan tuollaisia osia ostettua jostain? En löytänyt Shelbystä ainakaan nopealla vilkaisulla...
 Sivun alkuun

Palokoro
12.04.2013 11:58

Varustenetissä näyttäisi olevan X-tracen osia kaupan. Remmejä, lukkoja ja etulevyjä ja ja todennäköisesti kiristimiäkin voi löytyä myös lumilautoja myyvistä kaupoista. Samoin lumilautojen siteitä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

akpoika
13.04.2013 13:57
Vieras

Kappas. Niinpä näkyy olevan. Aika arvokkaaksi vaan muodostuu siteiden hinta noilla tarpeilla. Mietin kanssa, että X-tracen kiristys muistuttaa lumilautasiteitä.

Shelbyn tarpeista saisi esimerkiksi 30mm nauhasta ja soljista yms tehtyä varmaan aikamoisen tukevat ja helppokäyttöiset siteet noin 15-20 eurolla. Sekin voisi olla yksi vaihtoehto. Mielenkiinnolla odotan Jii.Peen kuvia sideviritelmistä Smile
 Sivun alkuun

Sipe
13.04.2013 15:24

Löytyisikös esim. kirpparilta edullisesti joku lumilaudan rämä, josta poimisi tarvitsemansa osat siteisiin?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

akpoika
13.04.2013 15:27
Vieras

Varmaan voisi löytyä. Täytyy vaan pitää kirpparikierroksilla silmät auki Smile
 Sivun alkuun

kasperi
13.04.2013 19:55

Kannattaa kysäistä myös laskettelukeskusten vuokraamoista, näin kauden lopulla pistävät kampetta vaihtoon... Itse ostin joskus muutamalla eurolla toisen siteen kun oma hajosi...
 Sivun alkuun

TREKKING
13.04.2013 20:21

Ostin taannoin lumikengät 29,90 on muuten hyvät siteet ja käy kaikkiin kenkiin.

akuusist
13.04.2013 22:38

akpoika kirjoitti:
^ Kuinka paljon noi painaa? Tuskin kovin paljon, kun on vaan noin ohut levy.

Kysymys ja kuvat oli tuolla pari sivua aikaisemmin...
2,4kg pari eli 1,2kg per suksi. Jälkeenpäin totesin että polyeteenilevy olisi voinut olla jopa kaksimillistä, joka olisi säästänyt painoa noin 200g per suksi. Minullahan tukirungon ylitys on vain 7cm reunoilta. Pullo muoto nostaa suksen pinnalle ilman pitkää kärkeäkin.
Itse tukena käytetty suksi ei ollut kevyimmästä päästä. Ajattelin että ruuvit korkkaavat turhan helposti jos ottaa ihan höttösisuksisen suksen.

Sellaista olen miettinyt pidon saamiseksi että voisiko suksi olla pohjasta sisäsyrjältä sileä ja ulkosyrjältä rajusti hammastettu tai njousukarvaa. Voisi sitten kääntää nilkalla painon ulkosyrjälle kun kaipaa pitoa. Muistelen että joskus laitettiin hiihtosuunnistuskisoissa pitovoitelu suksen toiselle puoliskolle vain. Taisi olla turhaa kikkailua kyllä. No, kokeilut menee tosiaan ensi talveen.
 Sivun alkuun

Luiro
13.04.2013 23:11

Uusimmassa Retki-lehdessä taisi olla testinpätkää lyhyistä ja leveistä suksista, liukulaudoista tjsp. En ehtinyt kovin tarkkaan lukea, täytyy parsia ensi viikolla.
No kuitenkin, nousuissa laudat voittivat sukset pidon ansiosta, laskuissa taas hieman hävisivät. Pusikoissa toimivat kuin lumikengät.
Sum summarum, hyviksi todettiin. Eli hyvää asiaa olette kehittämässä.
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

akpoika
14.04.2013 12:24
Vieras

akuusist kirjoitti:
akpoika kirjoitti:
^ Kuinka paljon noi painaa? Tuskin kovin paljon, kun on vaan noin ohut levy.

Kysymys ja kuvat oli tuolla pari sivua aikaisemmin...
2,4kg pari eli 1,2kg per suksi. Jälkeenpäin totesin että polyeteenilevy olisi voinut olla jopa kaksimillistä, joka olisi säästänyt painoa noin 200g per suksi. Minullahan tukirungon ylitys on vain 7cm reunoilta. Pullo muoto nostaa suksen pinnalle ilman pitkää kärkeäkin.
Itse tukena käytetty suksi ei ollut kevyimmästä päästä. Ajattelin että ruuvit korkkaavat turhan helposti jos ottaa ihan höttösisuksisen suksen.

Sellaista olen miettinyt pidon saamiseksi että voisiko suksi olla pohjasta sisäsyrjältä sileä ja ulkosyrjältä rajusti hammastettu tai njousukarvaa. Voisi sitten kääntää nilkalla painon ulkosyrjälle kun kaipaa pitoa. Muistelen että joskus laitettiin hiihtosuunnistuskisoissa pitovoitelu suksen toiselle puoliskolle vain. Taisi olla turhaa kikkailua kyllä. No, kokeilut menee tosiaan ensi talveen.

Aika kevyet Smile Mulla on tosiaan nyt sen pari kiloa/suksi. Paino ei tosin menossa tuntunut sen kummemmalta. Muutama sata grammaa lähtee vielä painosta, kun höylään laudasta noin puolet pois.

Minä tein pitopohjan urat koko suksen leveydelle. Oikeastaan vasta jälkikäteen ajattelin, että jotenkin muutenkin olisi voinut toteuttaa. Pelkästään reunoille tehdyt urat vaatisivat varmaan aika tukevat siteet ja kengät. Hyvin tekemäni uritus kuitenkin toimi eikä juurikaan jarruttanut eteenpäin menoa. Taakse päin pitoa riitti kyllä uskomattoman hyvin. Ei löytynyt sellaista paikkaa mistä ei olisi ylös päässyt.

Avasin tuossa keskustelun itsetehdyistä siteistä niin voi sielläkin niitä pohdiskella..
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Sukset ja Juna särki Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 7 29.11.2017 19:57 Katso viimeisin viesti
Onnibussi, ahkio, sukset Savolainen Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 7 23.03.2017 9:37 Katso viimeisin viesti
Kantavimmat sukset? Pertti Kurki Talvivaellusvarusteet 21 28.02.2017 10:00 Katso viimeisin viesti
O: Vanhat telemark-sukset Saivaara Ostetaan ja Myydään 3 20.02.2017 13:13 Katso viimeisin viesti
Madshus sukset MYYTY jukka_82 Ostetaan ja Myydään 0 14.01.2017 16:07 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 15 Yht. 18
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18  Seuraava
Siirry: