Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita "Laskutehtävä" - Kiilopäältä Tahvolle
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: "Laskutehtävä" - Kiilopäältä Tahvolle
Parikolmetonnia
03.11.2011 11:56


Viestejä: 727
Rupesin tässä sairautta kulutellessani ja siihen jo perin juurin v***na ajankulukseni mietiskelemään, että mikä olisi kaikkein energiataloudellisin reitti kulkea ahkion kanssa Kiilopäältä Tahvolle keskitalvella pehmeän lumen aikaan ilman uria. Kuinka paljon kannattaa kiertää, mistä kannattaa kiertää, kuinka kantavia(?) tuntureita tai soita(?) kannattaa hyödyntää jne.

Jos et jaksa koko reittiä miettiä, ehdota pätkä tai mietiskele ihan yleisesti.

"Laskutehtävän" yleisempi tarkoitus on herättää keskustelua reitinvalinnoista ahkion kanssa.

Tästä suoraan karttapaikkaan: http://tinyurl.com/657l8jt

Lisäänpä vielä ahkion kokonaispainoksi 55 kiloa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: "Laskutehtävä" - Kiilopäältä Tahvolle
Pepi
03.11.2011 12:34


Viestejä: 6794
Parikolmetonnia kirjoitti:
Lisäänpä vielä ahkion kokonaispainoksi 55 kiloa.

Pehmeässä lumessa tuollainen ahkio ei minulla kulje yhtään mihinkään. Painosuhde ahkion ja suksien välillä on yksinkertaisesti toimimaton. Ainoa tapa päästä eteenpäin on juontamalla, siis hiihtää ensin ilman ahkiota latu eteen, antaa sen kovettua hetki ja vetää sitten ahkio sitä pitkin. Kantavan paikan etsimistä tärkeämmäksi muodostuu suurten ja jyrkkien nousujen välttely.

30 kilon ahkiolla taktiikkani olisi jonkin verran toinen. Sen kanssa hakisin jo kantavampia ylämaitakin.

Tämä nyt parinkymmenen vuoden takaisella kokemuksella väliltä Kiilopää - Luirojärvi. Ei yhtään niille lumille tehtyä uraa, alamaissa suksi upposi lähes koko ajan yli polven ja ahkiossa 40 kg. Tosin silloin olin aika tavalla kevyempi kuin nyt. Painan jo yli 60 kg.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: "Laskutehtävä" - Kiilopäältä Tahvolle
jaakko33
03.11.2011 15:19


Viestejä: 532
Parikolmetonnia kirjoitti:
Kuinka paljon kannattaa kiertää, mistä kannattaa kiertää, kuinka kantavia(?) tuntureita tai soita(?) kannattaa hyödyntää jne.


Pitää selvittää reitin korkeusprofiili ja laskea rinteiden kulmat. Todennäköisesti tuntureiden tai solien huiputtaminen on etenemisen kannalta helpointa, vaikka ylä/alamäkeen joutuu tekemään töitä. Lisäksi voisi miettiä onko rinne pohjoisessa vai etelässä ja mistä päin yleensä tuuli kuljettaa lunta rinteisiin. Alpeille noustaan yleensä kuperaa (ei koveraa) mahdollisimman loivaa rinnettä seuraillen. Lumen täyttämiin kuruihin ei kannata mennä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: "Laskutehtävä" - Kiilopäältä Tahvolle
Parikolmetonnia
03.11.2011 15:55


Viestejä: 727
jaakko33 kirjoitti:
Pitää selvittää reitin korkeusprofiili ja laskea rinteiden kulmat. Todennäköisesti tuntureiden tai solien huiputtaminen on etenemisen kannalta helpointa


Olen kokenut tuon Pepin mainitseman eli painava ahkio ei uppolumessa pitempää matkaa ilman edeltä tehtyä uraa kulje. Alamäkeen kuitenkin pääsee.

Jos ensin hiihtää puolityhjällä ahkiolla uran ylös, laskee noutamaan loput kamat, hiihtää kantavaa tai vähälumista lakea matkan suuntaan ja laskee alas, niin se saattaa olla helpompaa kuin hiihtää tasaista runsaslumista(?) suota.

Edestakaisin hiihtely on hidasta hommaa. Siksi jyrkän nouseminen ja laskujen hyödyntäminen voi kannattaa.

Jos aikaa piisaa, päivähiihtelyn ja reitin teon voi yhdistää yhdelle päivälle ja jatkaa matkaa toisena.

55-kiloinen ahkio on kahden hengen lasti kun toinen ei vedä tai kanna.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräkulkuri
03.11.2011 16:10


Viestejä: 2306
Jos lähdetään siitä, että uria ei ole tai niitä vältetään. Silloin painavan ahkion kanssa kannattaa pyrkiä paljakkaan joko etsimään tunturiselänteitä tai avosoita. Alkuun lähtisin turistireittiä Niilanpään rinnettä noudattaen Terävänkivenpäälle ja Kopsuselkään, josta Kopsusjärvelle. Siitä edelleen Kopsusjoen varren aukeita reunajänkiä pitkin Lipatinaavan poikki Kopsuskuusikon pohjoispuolisen puron uomaa seuraten Karapuljuun. Sieltä jatkaisin Luiron jokivarren avosoita Lamminaavan, Kaita-aavan ja Repoaavan suolakeuksien poikki Jaurun latvoille ja Jaurun varsia Tahvolle.

Tällä reitillä korkeuserot olisi minimoitu ja pääosa matkasta noudattelisi aukeita maita.
Suksiksi ottaisin mahdollisimman pitkät sivakat ja latu-uraan sopivan pitkän ja kapean ahkion.

Tätä sopii kokeilla niiden lukuisten kommenttien kirjoittajien, jotka väittävät ahkioon voivan kuormata tavaraa yllin kyllin ja toteamalla, ettei se kuorma ahkiossa juurikaan tunnu. Itse olen kiskonut ahkiota umpihangessa sen verran paljon, että tiedän kyllä mitä se on.
_________________
Elämä opettaa, nimittäin eräelämä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
03.11.2011 16:38


Viestejä: 6794
Eräkulkuri kirjoitti:
Alkuun lähtisin turistireittiä Niilanpään rinnettä noudattaen Terävänkivenpäälle ja Kopsuselkään, josta Kopsusjärvelle.

Muuten olen reitistä jokseenkin samaa mieltä, mutta laskeutuisin Kopsusvankkaan jo aiemmin. Kopsusselän etelärinteet ovat mielestäni ahkionvetäjälle kauhistus. Myös alaspäin.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräkulkuri
03.11.2011 18:13


Viestejä: 2306
Tarkempi kartan syynäys osoittaa, että Pepin oikaisu Kopsusvankkaan on perusteltu. Tämän jälkeen koko reitillä ei ole käytännössä yhtään nousua.
_________________
Elämä opettaa, nimittäin eräelämä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
suok
03.11.2011 19:34


Viestejä: 196
Pitää olla aika reipas poika jotta 55 kg ahkio liikkuu umpihangessa kymmentä metriä enemmän.

Jos joutuisin tuollaisen urakan eteen niin hiihtäisin jokaisen majoitusvälin ensin edestakaisin päivärepulla ja seuraavana päivänä riuhtoisin ahkion kovettunutta latua seuraavalle yöpaikalle. Ja näin edeten tulisin joskus perille. Ilman tällaista kovaa uraa uupuisin hankeen.

Ylämäki on 50 + kg ahkiolla kauhistuksen paikka. Umpisessa 2.5 - 3 m suksilla ei voi kulkea haarakäyntiä, joko sukset pitävät tai sitten sukset pois. Tämän takia välttäisin jyrkkiä nousuja & laskuja (kuten niitä kopsuksen notkoja).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Parikolmetonnia
03.11.2011 21:57


Viestejä: 727
suok kirjoitti:
Pitää olla aika reipas poika jotta 55 kg ahkio liikkuu umpihangessa kymmentä metriä enemmän.


Kyllä se koetetusti liikkuu pitemmänkin matkan. Siinä olet kuitenkin ehdottoman oikeasti, että ei matkantekoa tällaiseen malliin voi perustaa. Sen verran nopeasti noutaja tulee.

Lainaus:
Ylämäki on 50 + kg ahkiolla kauhistuksen paikka.


Nousukarvoilla onnistuu painavammankin ahkion kiskominen, mutta vaikka pito riittääkin, niin voimat loppuvat.

Edelleen lienee tälläkin foorumilla selvittämättä, kuinka paljon ahkion aiheuttamaan vastukseen vaikuttaa sen uppouma ja kuinka paljon uppoumaan vaikuttaa ahkion pinta-ala.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
03.11.2011 22:00


Viestejä: 7322
Eikö olisi järkevää myös koettaa keventää ahkion painoa! Mihin tarvitaan 55 kiloa painava ahkio Tahvolla käydessä? Kahdenkaan viikon reissu ei edellytä noin painavaa kuormaa.
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
03.11.2011 22:53


Viestejä: 6794
Viittasin tuossa aiemmin painon jakautumiseen. Sillä on isompi merkitys sen ahkion kulkuun kuin absoluuttisella painolla. Umpihangessa ja ylämäessä minulla on tapana ottaa muuten ahkion kyydissä kulkeva noin 10 kg päiväreppu selkääni, jolloin saan suksille selvästi enemmän painoa kuin ahkioon. Kulku on ihan erilaista. Kovalla lumella reppu kulkee ahkiossa paremmin, koska silloin voin helpommin kevennellä kuormitusta tarvittaessa. Laittakoon itse kukin tuon 55 kg paikalle oman elopainonsa, niin voi ehkä paremmin kuvitella, mistä on kyse.

Noin 40 kiloa tulee talviretkellä helposti, kun huomioi ahkion tyhjäpainon 9 kg ja kameravarustuksen 8 kg.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Parikolmetonnia
03.11.2011 23:22


Viestejä: 727
Ursus kirjoitti:
Eikö olisi järkevää myös koettaa keventää ahkion painoa! Mihin tarvitaan 55 kiloa painava ahkio Tahvolla käydessä?


Tämä esimerkki oli kuvitteellinen. Halusin nähdä muiden mielipiteitä siitä, lähtisivätkö he soiden vai tuntureiden kautta. Minäkin ajattelin ensin Eräkulkurin ja Pepin mainitsemaa suoreittiä.

55 kiloa ahkion kokonaispainona on arvioitu kahden hengen kokonaiskuorma, kun toinen ei kremppojensa kanssa pysty kiskomaan tai kantamaan varusteita. Täytyy huomioida, että ahkiokin painaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
03.11.2011 23:44


Viestejä: 6935
Pepi kirjoitti:
Viittasin tuossa aiemmin painon jakautumiseen. Sillä on isompi merkitys sen ahkion kulkuun kuin absoluuttisella painolla. Umpihangessa ja ylämäessä minulla on tapana ottaa muuten ahkion kyydissä kulkeva noin 10 kg päiväreppu selkääni, jolloin saan suksille selvästi enemmän painoa kuin ahkioon. Kulku on ihan erilaista. Kovalla lumella reppu kulkee ahkiossa paremmin, koska silloin voin helpommin kevennellä kuormitusta tarvittaessa. Laittakoon itse kukin tuon 55 kg paikalle oman elopainonsa, niin voi ehkä paremmin kuvitella, mistä on kyse.
- -


En osaa vastata itse aiheeseen, koska sopivaa kokemusta ei ole, enkä jaksa alkaa niin paljon karttoja tutkimaan, mutta Pepin maininta painon jakautumisesta on erittäin tärkeä.

Yksi tekijä on painon jakautuminen vetäjän ja vedettävän kuorman välillä. Olen nähnyt kun kevytrakenteiset naiset vetävät jyrkkään ylämäkeen itseään painavampaa ahkiota (kovalla hangella). 50mm leveissä täysmittaisissa nousukarvoissakaan ei riittäisi pito jos suksien päälle tulevaa massaa ei lisäisi siirtämällä osaa taakasta selkäänsä. Sen puoleen kannattaa harkita pakkaavansa joitain painavia asioita kevytrakenteiseen (mahdollisimman vähän ylimääräistä painoa) reppuun. Onpahan sitten samalla reppu päiväreissuille matkassa.

Toinen tekijä on painon jakautuminen ahkion pituusakselin suhteen. Upottavassa lumessa raskas (ja leveä) ahkio kulkee paremmin jos se on hieman takapainoinen. Sivusuunnassahan sen kannattaa olla tasapainossa. Sopiva jakauma löytyy kokeilemalla.

Tuo edellä ollut (ja leveä) -maininta on siitä syystä, että syvän ja pehmeään lumeen ottaisin itse suksien uraan mahtuvan pitkän ja kapean ahkion, jollaisesta Eräkulkuri muistutti jo heti alkuun. Täyteen lastatun lumikolan vetäminen perässään on hullujen hommaa, mutta joskus sellaiseenkin hommaan joutuu.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräkulkuri
04.11.2011 7:13


Viestejä: 2306
Pepi kirjoitti:
Viittasin tuossa aiemmin painon jakautumiseen. Sillä on isompi merkitys sen ahkion kulkuun kuin absoluuttisella painolla. Umpihangessa ja ylämäessä minulla on tapana ottaa muuten ahkion kyydissä kulkeva noin 10 kg päiväreppu selkääni, jolloin saan suksille selvästi enemmän painoa kuin ahkioon. Kulku on ihan erilaista. Kovalla lumella reppu kulkee ahkiossa paremmin, koska silloin voin helpommin kevennellä kuormitusta tarvittaessa. Laittakoon itse kukin tuon 55 kg paikalle oman elopainonsa, niin voi ehkä paremmin kuvitella, mistä on kyse.


Tämä painon jakautuminen on tärkeä asia. Olen jo kolmisen kymmentä vuotta talvireissuillani käyttänyt rinkan ja pulkan yhdistelmää. Siitä olen täälläkin kirjoitellut joskus vuosia sitten. Tämä systeemi mahdollistaa painon jakautumisen muuntelun maaston ja olosuhteiden mukaan. Toistan sen, minkä olen aiemminkin todennut, että umpihankivarusteet ja siihen liittyvä tietämys ovat ihan oma lukunsa.
_________________
Elämä opettaa, nimittäin eräelämä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
04.11.2011 9:18


Viestejä: 6794
Parikolmetonnia kirjoitti:
55 kiloa ahkion kokonaispainona on arvioitu kahden hengen kokonaiskuorma, kun toinen ei kremppojensa kanssa pysty kiskomaan tai kantamaan varusteita. Täytyy huomioida, että ahkiokin painaa.

Tuossa tilanteessa sijoittaisin yhteen ahkioon vain välttämättömän ja kiskoisin sen kremppaisen kaverini seurassa (tyhjiltään kulkemaanhan hän tuossa oletuksessa pystyy) seuraavalle asennolle. Kun siellä on kaikki kunnossa, noutaisin valmista uraa pitkin toisen ahkion, jossa on loput. Tämä uran ennalta polkeminen ja tavaroiden erissä kuljettaminen on joillakin uppolumireissuillani muodostunut jo sellaiseksi rutiiniksi, etten tuota paljon kauhistele. Viimeksi kun näin tein, eräs päivämatka vei osan matkaa "juontamalla" kuusi tuntia. Jokusen päivän myöhemmin sama väli valmista uraa, johon oli tuiskuttanut viitisen senttiä lunta, otti kaksi ja puoli tuntia.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Saako "kertakäyttövuoka-alumiini... Ribox Ruoanlaittovälineet ja varusteet 5 11.10.2019 18:05 Katso viimeisin viesti
M: "Lintu" -puukko *poistettu* zag Ostetaan ja Myydään 0 17.05.2019 7:23 Katso viimeisin viesti
Kiilopäältä bussilla Rajajooseppiin? kunttaukko Lappi 31 14.09.2018 7:07 Katso viimeisin viesti
"Operaatio Paulaharju" heluna74 Seuraa retkille 0 24.06.2018 13:29 Katso viimeisin viesti
Kiilopäältä/Saariselältä Raja-Joosepi... Sini-Marja Seuraa retkille 1 22.05.2018 7:03 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: