Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Kumppareista
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 25, 26, 27  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kumppareista
kairaaja
10.08.2006 14:21

Voisko Eräkulkuri tai joku muu kumppareiden käyttäjä kertoa minkälaiset vaelluskumisaappaat ovat hyvät, kun niitäkin on useita merkkejä ja malleja? Onko niissä esim. riittävän jäykkä pohja jne.

Ja nyt ei tarvitse ruveta tappelemaan onko vaelluskengät paremmat kuin kumisaappaat tai toisinpäin, puhutaan nyt vaan kumisaappaista, jos sopii. Varsinkaan mitään goretex intoilua ei nyt huvittais kuunnella.

Tämänhetkiset vaelluskenkäni ovat Meindlit ilman gorea (pitävät vettä siinä missä gorekenkäkin)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tervasuo
10.08.2006 15:15

On tullut käytettyä useita vuosia Nokian Trek -merkkisiä vaelluskumppareita. Niissä on sen verran jykevä ja jäykkä pohja, että kivet eivät jalkapohjassa tunnu.

Kengän varret ovat nilkkojen kohdalta suhteellisen kapeat, joten tavalliset villasukat saattavat niissä ahdistaa varsinkin kastuessaan. Itse havaitsin, että liner + vaellussukka -yhdistelmä toimii Trekeissä siinä missä vaelluskengässäkin.

Kumppareiden vuori on suhteellisen nopeasti kuivuvaa, vaikka välillä saappaat ovat hörpänneet jopa vettä, suhteellisen tiukasta suuaukosta huolimatta. En tiedä onko uusissa Trek Plus -malleissa sama materiaali sisällä.

Ensimmäiset kokemukset Trekeistä eivät olleet rohkaisevia, sillä onnistuin kipeyttämään varpaani jo muutaman kilometrin kävelyn jälkeen. Joidenkin arvioiden mukaan tämä johtui kumppareiden kovista valmistusmateriaaleista. Voi tietysti olla niinkin. Nyt jalat ovat tottuneet kenkiin, eikä mitään ongelmia ole ollut.

Kumisaappaita olen käyttänyt nyt nelisen vuotta, tosin eivät ne kovinkaan aktiivisesti jalassa ole olleet (useita viikonloppuretkiä + yksi tai kaksi pitkää vaellusta/vuosi). Mutta eiköhän niillä jatketa niin pitkään kunnes sanovat sopimuksen irti. Merkkejä ei vielä ilmassa ole, eikä yhtään reikääkään.

PS. Mitkä sitten ovat hyvä vaelluskumisaappaat, se onkin toinen juttu. Sanoisin, että tähän pätee se sama sääntö kuin muihinkin kenkiin: niitä on kokeiltava. Taitaa muuten olla niin, että kaikissa kunnon vaelluskumisaappaissa on normaaleita lantapiikkareita paksumpi pohja...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

omat polut
10.08.2006 15:30

Tretornin Sarek-mallisto on suosikkini, jämäkkä ja pitävä pohja, ohut liukas ja nopeasti kuivuva vuori, melko korkea varsi ilman risuihin tarttuvia nauhoja, nilkanseudun istuvuus napakka. Ainoa ongelma surkea saatavuus Suomesta. Olen huomannut, että yleensä aina tiedän mitä haluaisin, mutta juuria niitä kamoja ei saa mistään(Suomesta kaupasta), epistä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Duommá
10.08.2006 17:09

Nokian Finnjagdit olivat ihan hyvät niin kauan kuin kestivät. Kumi haurastui turhan nopeasti vaikka yritin hoitaa.
Vikingin vastaavat maksoivat vain puolet nokialaisista, niissä oli ongelmansa, mutta muuten samaa tasoa. Vikingien meriittilistalla 18vrk/200km vaellus ja hyvin meni Very Happy
Kummissakin oli kelpo pohjat.

Nyt mulla on Sievin polyuretaanisaappaat. Ja ne on parhaat mitä mulla on ollut. Niin mukavat jalassa että! Pohjat voisivat olla jäykemmät, mutta kuviointi on toki kyllin karkea. Yksi selvä miinus: varrensuussa ei ole kiristystä. Mutta ihanat saappaat, ja niille luvataan kumisaappaisiin verrattuna ylivoimaisen hyvää kestävyyttä.

Eräkulkuri
10.08.2006 17:19

Minullakin on hyviä kokemuksia Tretornin saappaista. Itselleni parhaana pitäisin mallia Sarek Millennium, joka tosin on mitoitukseltaan tiukka, mikä puolestaan tukee hyvin nilkkaa. Siinä on suora ja korkea varsi ilman mitään remeleitä ja solkia. Tietääkseni ainoa saapas, jonka valmistaja antaa luvan kääntää varret alaspäin ja sehän edistää saappaiden kuivatusta ja pumppaa ilmaa ulos jokaisella askelluksella. Saappaiden vuori on jotain polyesterisekoitekangasta eikä ime paljonkaan kosteutta ja kuivuu kastuttuaan nopeasti. Pohja on tukeva ja jäykkä. Tiukka saapas ei sovi kovin paksupohkeiselle käyttäjälle.

Parhaina vaellussaappaina pitäisin kuitenkin Nokian Trek plussaa. Siinä on samat hyvät puolet kuin Sarekissakin, mutta saappaan mitoitus on hieman väljempi ja pohja vieläkin tukevampi. Tosin se on vähän ruotsalaista painavampi. Kun ilmoitin valmistajalle, että ruottalaisen saappaan varret saa kääntää kaksinkerroin alaspäin, vastasivat siellä, että kyllä heidänkin saappaat saa kun kerran ruotsalaisetkin. No itse olen käännellyt varret välillä ylös ja taas vähän eri paikasta alas jotteivat haurastuisi kääntökohdasta. Hyvin ovat pelanneet.

Sitten on vielä Aiglen Parcours Vario, joita olen vähän aikaa kokeillut, mutta niiden lesti oli minulle liian kapea. Kyseinen saapas pärjäsi hyvin Retki 2004-6 lehden testissä. Myös eräs tuntemani ja arvostamani veteraanikulkija käyttää niitä ja pitää parhaimpina kaikista.

Tässä lyhyt yhteenveto kokemuksistani.
 Sivun alkuun

Duommá
10.08.2006 17:26

Yhdellä retkellä eräällä oli Aiglet, ja olihan ne hienot. Epäilemättä hyvät, jos käy jalkaan. Istuvat paljon tiiviimmin kuin perinteiset kumpparit. Mulla ei ole oman jalan kokemusta korkeamman hintaluokan saappaista, sieviläiset maksavat viitisen kymppiä.

Eräkulkuri
10.08.2006 17:36

Lisäänpä tähän vielä, että Duomman ehdotamia malleja olen myös kokeillut. Ne ovat mielestäni löysäpohjaisempia kuin edellä mainitsemani, mutta kylläkin niitä kevyemmät. Keveys ei mielestäni ole etusijalla verrattuna niiden muihin ominaisuuksiin.
 Sivun alkuun

Jouni
10.08.2006 20:45

Huomattava on, että myös kengän pohjan jäykkyys on makuasia. Monet tuntuvat pitävän jäykästä pohjasta, mutta ei se toki ole ainoa totuus. Itse kuulun vankasti saapaspuolueeseen ja pidän nimenomaan kevyistä ja melko ohutpohjaisista vaellussaappaista. Siis esimerkiksi Nokialaisista käytän Finnjagdeja ja Trekit pölyttyvät ullakolla. Sievin saappaita täytyy kokeilla.

Minusta ohut pohja antaa hyvän tuntuman maastoon. Jäykällä pohjalla tuntuu, että on kolhot kengät jalassa. En ole koskaan kokenut kivikoita ongelmaksi. Ja kivikoissa on kyllä tullut vaellussaappailla sekä maastolenkkareilla kuljettua, pisimmillään Vätsärissä yli 30 km päivämatka vaellussaappailla niin, että monta askelta ei koko päivän aikana päässyt kivien ulkopuolelle astumaan. Siis ei sillä että pitäisi jotain suuria kilometrimääriä kulkea, mutta sillä reissulla teki vain mieli kävellä paljon. Smile

Mutta se, mikä sopii yhdelle, ei todellakaan välttämättä sovi toiselle.
 Sivun alkuun

rautu
10.08.2006 21:30

Itse kävelen Nokia Trek Plussalla. Niin retkireissut, metsästys ja marjastusreissut. Pidän saappaiden pohjista ja ostin ne ihan pohjien takia. Ne ovat vastaavat, kuin vaelluskengissä. Oma jalkanpohjani väsyy löysäpohjaisissa kengissä aika nopeasti. Näillä on helppo mennä vaikka minkälaisia kivikoita.

Meindl islandini ovat jääneet komeron pohjalle trekkien hankinnan jälkeen. Tuntuvat jotenkin kolhoilta jalassa.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

kairaaja
10.08.2006 21:46

Kiitoksia kaikille asiallisista kirjoituksista tähän asti. Lisää kommentteja vaan kehiin jos jollain vielä on jotain "annettavaa".

Itse arvostan kengässä hyvää nilkan tukea, koska jaloissani on lievää sisäpronaatiota eli nilkka taittuu hieman sisään päin. Normaali elämässä sitä ei huomaa, mutta kun rinkka selässä on kävellyt kymmeniä kilometrejä niin välillä on ollut kipuja laadukkaista vaelluskengistä huolimatta, joissa on tosin aika lyhyt varsi. Askelklinikalla teetetyt pohjalliset auttavat jonkin verran asiaan. Onneksi kivunsietokyky vain entisestään kasvaa kun pääsee luonnon rauhaan ihailemaan maisemia.
 Sivun alkuun

Pekka
11.08.2006 13:47

omat polut kirjoitti:
Tretornin Sarek-mallisto on suosikkini, jämäkkä ja pitävä pohja, ohut liukas ja nopeasti kuivuva vuori, melko korkea varsi ilman risuihin tarttuvia nauhoja, nilkanseudun istuvuus napakka. Ainoa ongelma surkea saatavuus Suomesta. Olen huomannut, että yleensä aina tiedän mitä haluaisin, mutta juuria niitä kamoja ei saa mistään(Suomesta kaupasta), epistä.

Sarekpuoluelainen minäkin. Sarek Plus on minun vaellusjalkinemerkkini.
Kevyt, tukeva ja varret saa käännettyä tarvittaessa rullalle.
Pohjassa on puoleen väliin asti puujäykiste, jonka ansiosta toimii vallan hyvin pahassakin kivikossa.
Kestävyyttäkin on, pohjan kuvio taitaa ensimmäisenä loppua.
Nokialainen raukeni parissa vuodessa, kun Sarekit vaihdoin neljän vuoden jälkeen uusiin.
Ja hinta, tilattuna kaksi pari yhteensä kaikkine kuluineen 110 euroa!

Pystyhonka
11.08.2006 15:42

Pitkään aikaan en ole kirjoitellut mutta nyt on pakko kommentoida.
Huomasin että Duomma on löytänyt Sievin saappaat myös ja vaikutti / vaikutit tyytyväiseltä. Olen myös Sieviläisiä käyttänyt jo pari vuotta ja ovat tosi hyvät. Pohjan jäykkyys ja karheus on riittänyt hyvin ja verrattuna tavalliseen kumiin tuntuu tuo polyuretaani kestävältä. Mukavat myös kun kääntää vanhaan malliin varret kaksinkerroin, tulee suorastaan jätkämäinen olo!
Helpot kuivata sisältäkin vaikka paperilla pyyhkien kun ei ole vuoria.
Ei saumoja jotka hiertäisivät ja kova kärki ottaa vastaan kivien iskut silloin kun ei jaksa jalkaa nostaa..... Hintakin halpa verrattuna varsinaisiin vaellussaappaisiin. Suosittelen!
 Sivun alkuun

piilu
11.08.2006 21:05

Pitäisköhän minun sittenkin vielä ostaa sieviläiset. Kuusi vuotta kuljin edellisillä. Sitten tuli pieni murtuma. Olivat loistavat kulkupelit. Keveys, jämäkkyys ja nopea kuivuminen olivat plussaa. Ja tietysti hinta. Arvelin ostaa uudet samanlaiset, mutta olivat Sievillä keventäneet lisää ja samalla jämäkkyys oli kärsinyt. Jätin ostamatta. Duomma ja Pystyhonka kun yllyttävät, niin taidan käydä hakemassa omani pois kaupasta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

kairaaja
11.08.2006 23:30

Kun puhutte Sievin saappaista niin tarkoitatteko näitä?
http://www.sievinjalkine.fi/index.php?sivu=ammattijalkineet_kevytsaappaat&ammattijalkine=1&kevytsaapas=1&otsikko=Ammattijalkineet_Kevytsaappaat
 Sivun alkuun

tmustak
12.08.2006 0:11

Vuonna 2000 osti 59 markalla (aaaaaah) jotkut vinkuintialaisetsaappaat. Lemmenjoella havaitsin, että eivät enää pitäneet vettä. (olisko siis pitänyt tarkistaa ennen lähtöä tuo vedenpitävyys?) Siis oisko kuusi vuotta kestäneet? Nokialiaset vihreät eivät kestäneet kuin kaksi vuotta. Kahdet kulutin, en siis loppuun, siis olivat perseestä.

Toisaalta paljasjaloin 30 kilon rinkka selässä ei tuottaisi hankaluuksia. Vaan paljain jaloin on paljon liukkaampaa.

Nyt voisin koettaa noita pitkävartisia vaelluskenkiä. Jollain kalvolla (immen-)(taitaa muuten olla tehty samaan tarkoitukseen: - vesi ei tule sisään).

Eli meikä kulkee vaelluskengillä, saappaat ja sandaalit rinkassa.

Oisko muuten kellään kokemuksia yhdistelmästä:
- vaellussandaalit ja neopreenisukat?

miten tuo toimiiiiiii?
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 25, 26, 27  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 27
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 25, 26, 27  Seuraava
Siirry: