Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Lumikenkä päiväretkeilyyn (keskikokoinen nainen)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Lumikenkä päiväretkeilyyn (keskikokoinen nainen)
Mertzi
27.12.2010 22:34

Aihe ei taas ihan natsaa intomielisimpien talvivaeltajien foorumille, mutta täällä tuntuu kuitenkin olevan sen verran asiantuntemusta kaikenlaisesta ulkoilusta, että kyselenpä kuitenkin.

Minä ja samanmielinen harrastuskaverini, naisihmisiä molemmat, suunnittelemme lumikenkien hankkimista. Lähinnä päiväretkeilykäyttöön etenkin Etelä- ja Itä-Suomessa, koirien kanssa metsässä rämpimiseen eri pituisilla reiteillä, mutta ilman kovin painavia kantamuksia (tyypilisesti max n. 5kg päiväreppu). Molemmilla painoa max 70 kg hujakoilla, toinen 171 cm, toinen selvästi alle tuon.

Erityisesti kaipaisimme puolesta ja vastaan kommetteja näistä malleista:
TSL 227 Escape, TSL 226 Rando, ja TSL 226 Rando Easy.

Tuota 227 Escapea olen joskus lyhyesti kokeillut, ja se oli mielestäni hiukan kömpelö (iso), mutta jopa siitä niiden omistaja, minua kylläkin ainakin 10 kg painavampi mies, on valittanut, että näillä lumilla kantavat vähän huonosti. (Itse kokeilin Lapissa metrisillä mutta melko kovilla hangilla, joten vaikea vertailla esim. tämänhetkisiin pk-seudun lumioloihin) Tiedän, että se on Suomen suosituin kenkä ja kaikkea, mutta spekseissä kuitenkin suositellaan yli 80-kiloisille, jota me kumpikaan emme edes vaatteet päällä ja pikkureppu selässä ole. Turhan järeitäkään ei viitsisi hankkia, jos ketterämmillä pärjäisi ja eteneminen olisi nautinnollisempaa, etenkin lyhyemmälle meistä.

226 Rando vaikuttaisi pienemmän kokonsa takia näppärämmältä käsitellä, mutta onko sen kantavuus sitten ihan riittämätön? Sitä kuitenkin markkinoidaan miesten mallina, tai "kaikille sopivana" (vrt. esim. 217 Escape, jota myydään "naisten ja nuorten" mallina), joten maalaisjärjen mukaan olisimme siihen kallistumassa.

226 Rando vrt. Rando Easyn ero ei ole minulle oikein auennut -- Easya näyttää saavan halvemmalla, ja TSL:n omien sivujen mukaan ainoa ero näyttäisi olevan "With the Easy Up automatic feature, there is no need to bend over to adjust your heel lift anymore. The Easy Up helps reduce calf fatigue during long climbs." Onko tuo jotakin turhaa, rikkimenevää tai kömpelöä automatiikka, vai miksi sitä myydään halvemmalla kuin "ei-Easya"?

Muitakin mahdollisia merkkejä ja malleja saa toki suositella, mieluiten sellaisia, mitä saa hyllystäi pääkaupunkiseudun kaupoista (olisi kiva kuitenkin hiplata niitä ja jutella myyjän kanssa ennen ostamista). Hinta mielellään max 200 e, koska lumikenkäilyn lisäksi harrastuksia ja ulkoilutapoja on muitakin -- itse suuntaan hangille melko usein tunturisuksillani, mutta tietyissä maastoissa ja tietyllä fiiliksellä lumikengät olisivat kiva vaihtoehto.

P.S. Saa suositella myös hyviä lumikenkätestien webbisiviuja -- jostakin syystä noita tuntuu olevan tosi vaikea googlettamalla löytää, "review"-hakusanalla päätyy aina vähittäismyyjien sivuille, joissa yleensä arvosteluja ei oikeasti kuitenkaan ole.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Harhailija
28.12.2010 7:39

On kyllä mielenkiintoinen aihe suositella toisille lumikenkiä, itselläni on TSL, 227 escape, 217, sitten mulla oli 2 paria TSL 36" isoja alukehikolla olevia, mallia en muista, on mulla vielä tallissa niiden kuljetuspussit, tuntuivat ihan kivoilta, mutta ne ei kestäneet, toinen pari kesti pari tuntia, toiset melki kymmenen... Meni takuuseen, mutta kun olin ostanut ne puoleen hintaan keväällä... Laughing Lisäksi mulla on halppis muovisia läpyköitä... Useita ihmisiä on käynyt kokeilemassa ekakertaa eläessään lumikenkiä, kun ovat kuulleet kavereidensa kautta niitä mulla olevan, monasti ne ovat tykästyneet aivan eri lumikenkiin mitä itse aattelin heille sopiviksi...

Riippuu paljon käyttötarkoituksesta, mielestäni onkin hyvä olla parit kolmet erilaiset lumikengät eri käyttöön ja eri keleille.

Itse tamppaan ja pidän koko talven auki n.10km. lumikenkäverkostoa koirien ulkoilutukseen torppani lähimetsissä, koska tykkään kulkea siellä myös ilman lumikenkiä ja muutama kyläläinenkin ulkoiluttaa koiriaan lumikenkäpoluillani ilman lumikenkiä, se vaatii kovan pohjan pienillä lumikengillä tampattuna, kauemmat lenkit kävelen isoilla lumikengillä lähinnä lumikengillä liikuttaviksi, samaten jos lunta sataa paljon saa polut auki isoilla kengillä kätevämmin kuin pikkulumikengillä tampaten.

Jos lähtee umpihankeen pehmeeseen lumeen, mahdollisimman isot, millä vaan pystyy hyvin kävelemään ilman minkään paikan rasittumatta, kävelytekniikka on isommilla kengillä syvässä lumessa hiukan erinlainen, mutta sen kyllä oppii mielestäni helposti kokeilemalla ja testailemalla.

Oon haaveillut tubbs mountaineerieista, mulle tarviis olla ehottomasti 36", painan 95kg, ne vaikuttavat kestäviltä ja monikäyttöisiltä, rittävän järee hammastus, löytytyy pitoa kovassa lumessa rinteessäkin, hinta on vaan n.300, sen 200 olisin itsekkin max. sijoittamaan lumikenkiin... Puurunkoiset n. 45" tasaselle syvään puuterilumeen, mutta ne joutuu tekemään itse...

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Lumikenkä päiväretkeilyyn (keskikokoinen nainen)
Daimos
28.12.2010 12:11

Mertzi kirjoitti:

P.S. Saa suositella myös hyviä lumikenkätestien webbisiviuja

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Snow%20Gear/Snowshoes/

TSL:n malleista en osaa sanoa yhtään mitään, olen aina vain ihmetellyt muovirunkoisten lumikenkien kestoa. Lähinnä sitä että ne oikeasti kestävät, kun missään muualla muovi+pakkanen ei ole hyvä yhdistelmä. Mutta kyllä ne vaan kestävät.

Pääkaupunkiseudulta löytynee myös varmaan ainakin Tubbs & GV (& luultavasti myös MSR) merkkisiä lumikenkiä. Ainakin Tubbs:in Venturet saa 169€ hintaan, ja ovat varmasti hyvät.

Tubbsin maahantuojan ( ja Suomen ladun ) prosyyri http://www.hjorth.fi/Tubbs_opas.pdf
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kelmi
28.12.2010 16:31

Just äsken tulin koirien kanssa pellolta tamppaamasta.

Mulla on nuo TSL 225 randot, miehellä on 227 escapet.
Molemmat kantavat suuripiirtein yhtälailla.

Escapen kiinnityssysteemit ovat aika paljon vankemmat kuin randoissa, ne ovat myös pidemmät ja painavammat.

Eihän nuo tollaisessa pehmeässä uudessa pumpulilumessa nyt ihan pinnalla pysy, mutta minä upposin n. 10cm ja koirat vattaan tai selkään asti, eli kyllä ne jotain auttavat.

Mulla on myös tuo sama tyyli kuin edellä kirjoittaneella, eli teen lähipelloille ja metsiin omat kulkureitit, kertaalleen edestakaisin tampatuilla poluilla on hyvä kulkea.

Kantavuus paranee keväällä, kun päivisin aurinko lämmittää lunta ja öisin on pakkasta.

Viikonloppuna pitäis tehdä tuonne vähän syvemmälle metsään reittejä, pitänee ottaa oikein eväät reppuun, alkoi äsken aikalailla janottaa ja jalat meni aika pökkelöiksi, kun ekaa kertaa tänä talvena olin.
Tehokasta liikuntaa tuo on ja kengät kannattaa olla aika tukevat, heiluvat muuten edestakaisin jalassa ja se tuntuu huonolta.
 Sivun alkuun

matti
29.12.2010 13:27

Ehdotan, että hankit hyvät lumikengät, niin intomieli ei katoa ensimmäiseen retkeen. Ennen kuin päätät, mitkä ovat SINULLE hyvät, kannattaa erilaisia lumikenkiä kokeilla. Uskon että säästät pitkän pennin jos vuokraat (esim "kuinoma"n nettisivuston tai jonkun paikallisen talviretkeily-yrittäjän kautta) parit erilaiset kengät muutaman päivän koekävelyyn, saat jo ihan toisenlaisen kuvan siitä, mitä oikeasti tarvitset, haluat ja erityisesti mitkä kengät sopivat sinun askellustyyliisi.
Itse olen lampsinut useilla erimerkkisillä, sekä muovi- että kangaskengillä, minkään kestävyydessä ei ole ollut ongelmaa. Yksi vaan tuntuu sopivan yhdelle ja toinen toiselle.

Lumikenkien hintaa nostaa sidejärjestely: jyrkkiä yli 30-asteisia tunturin- tai vuorennrinteitä kolutessa pitää siteen olla tosi jämäkkä että jalkine ei siitä lipsahda. Tasamaan kävelijälle välttää halvempikin side.
Kantavuus: mikään lumikenkä ei pidä puuterilumen pinnalla sen enempää kuin suksikaan. Hankikelillä lumikengillä on hauska läpytellä, erityisesti kun niillä pääsee paikkoihin, joihin suksilla ei tulisi lähdettyä.
Keveys tulee merkittäväksi tekijäksi pitemmillä retkillä.
-niin ja onhan sulla hyvät umpihankisauvat?
 Sivun alkuun

haahuilija
29.12.2010 21:36

matti kirjoitti:

Kuulisin mielelläni, mitkä ovat sellaiset? Useammasta tavallisesta urheilukaupasta olen turhaan hakenut ylipäätään minkäänlaisia umpihankisauvoja... Sad

Lumikenkien valinta on aika henkilökohtainen juttu. Itse olen päätynyt hyvien kokemusten kannustamana ostamaan Tubbs Venturet, mutta voin kuvitella, että moni pitää niitä kömpelöinä. En vaan osaa luottaa muovisiin ja nuo toimivat riittävän hyvin niissä olosuhteissa, joissa tykkään kävellä. Kantavuutta löytyy paitsi Keski-Suomen metsiin, myös tuntureiden alarinteisiin, ja toisaalta hammastus pitää siellä tunturin kovassa ylärinteessäkin.

TM numero 22/09 esitteli/testasi kuudet erimerkkiset lumikengät (mutta ei laittanut niitä paremmuusjärjestykseen), ja loppuyhteenvetona oli seuraavaa:
"Kaiken kaikkiaan ensimmäisten lumikenkien hankinta vaatii kompromissien tekemistä, sillä yhdessäkään kengässä ei ole kaikkia parhaita puolia kaikkiin käyttötarkoituksiin. Nyrkkisääntönä voi pitää, että ruuhka-Suomen kuntokävelijän kannattaa harkita muovirunkoisia ja takametsien vaeltajan putkirunkoisia. Toisaalta kannattaa muistaa, että sääntö kääntyy ympäri, jos vaeltaja lähtee kovalle jäätikölle ja kuntoilija syvään umpihakeen."

Kuten muutkin ovat jo todenneet, tuskin mitkään lumikengät eivät pidä puuterilumessa pinnalla, mutta vähentävät lahkeisiin tunkeutuvan lumen väärää verrattuna ilman lumikenkiä kulkemiseen! Smile
 Sivun alkuun

Kelmi
30.12.2010 0:53

Tänään oltiin tyttären kanssa kävelemässä ja hän otti nuo minun randot ja mulla oli miehen escapet.

Kyllä itse tykkään enempi noista randoista, vaikka heppoisemmat ovatkin.

Tuntuvat kuitenkin naiselle ketterämmältä ja kevyemmältä.

Tehtiin tänään taas vähän lisääkin polkuja ja viikonlopuksi on luvattu hyviä ulkoilukelejä, niin silloin voisi mennä pitemmänkin retken. Wink

Mukana ollut pikkuhaukku oli oikein tyytyväinen hänelle tehtyihin polkuihin, eihän se reppana pääsyt mihinkään umpihangessa, kun jalat loppui kesken.
 Sivun alkuun

matti
31.12.2010 9:16

matti kirjoitti:

Kuulisin mielelläni, mitkä ovat sellaiset? Useammasta tavallisesta urheilukaupasta olen turhaan hakenut ylipäätään minkäänlaisia umpihankisauvoja...
-----

Jos ei vanhoja suurisompaisia sauvoja löydy mistään museon nurkista, on seuraava vaihtoehto mennä vapaalaskijoiden ja telemark-hiihtäjien reviirille sinne urheilukauppaan, erikoismyymälään (Camu, Partiokauppa, Retkiaitta) tai nettikauppaan ja katsella teleskooppisauvoja ja vaatia niihin pehmeän lumen sommat ("powder baskets"), sellaisilla pärjää aika hyvin. Lisäbonus: teleskooppisauvat menevät sitten yhtä pieneen tilaan kuin ne lumikengätkin. Smile
 Sivun alkuun

Ursus
31.12.2010 11:11

Jalavan kaupassa Taivalkoskella on ollut myytävänä wanhan ajan rottinkisia sauvoja isolla sommalla.

Daimos
31.12.2010 12:32

Ursus kirjoitti:
Jalavan kaupassa Taivalkoskella on ollut myytävänä wanhan ajan rottinkisia sauvoja isolla sommalla.

Ne oiskin tyylikkäät! Smile

haahuilija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni, mitkä ovat sellaiset? Useammasta tavallisesta urheilukaupasta olen turhaan hakenut ylipäätään minkäänlaisia umpihankisauvoja...

Tavallisiin, esim. Lekin, vaellussauvoihin saa umpihankisompia tai sitten on perussauvoja isolla sommalla ( esim. http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=33017&nimi=Exel+Boondock ) - molemmat ovat mielestäni niitä kunnollisia sauvoja lumikenkäilyyn. Telemark- ja vapaalaskijoiden sauvat ovatkin sitten kovissa hinnoissa.

Kannattaa kysellä sellaisesta kaupasta mikä myy muutenkin retkeilyvälineitä & umpihankisuksia. Aika harva urheilukauppa niitä myy, Tampereen kokoisessa kaupungissakaan ei ns. urheilukaupoissa taida olla ku parissa.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
31.12.2010 19:04

Daimos kirjoitti:

- -
Tavallisiin, esim. Lekin, vaellussauvoihin saa umpihankisompia tai sitten on perussauvoja isolla sommalla ( esim. http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=33017&nimi=Exel+Boondock ) - molemmat ovat mielestäni niitä kunnollisia sauvoja lumikenkäilyyn. Telemark- ja vapaalaskijoiden sauvat ovatkin sitten kovissa hinnoissa.

Kannattaa kysellä sellaisesta kaupasta mikä myy muutenkin retkeilyvälineitä & umpihankisuksia. Aika harva urheilukauppa niitä myy, Tampereen kokoisessa kaupungissakaan ei ns. urheilukaupoissa taida olla ku parissa.

Ei ne välttämättä niin kalliita ole. Itse olen lumikenkäillyt BD Syncline sauvoilla, joissa riittää pituutta isommallekin miehelle. Isoin sompa on halkaisijaltaan n. 9cm muovilätkä ei eli kanna uppolumessa, mutta onpahan kevyt käyttää. Pienemmät sommat (kuuluvat hintaan) toimivat sitten hyvin kesäkäytössä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Daimos
31.12.2010 20:38

Korpijaakko kirjoitti:

Ei ne välttämättä niin kalliita ole. Itse olen lumikenkäillyt BD Syncline sauvoilla....

Katos vaan, eipä ole hinnalla pilattu. Ja noissa on toi lukitusmekanismikin tollanen, että saa hanskat kädessä säädettyä.
 Sivun alkuun

Mertzi
07.01.2011 14:50

Raportoinpa nyt sitten käyttökokemuksiakin.

TSL 226 Rando Easyja sai välipäivinä tarjouksesta 129 e (Budget sport ja Welhonpesä), joten ostimme ystäväni kanssa kumpikin sellaiset. Niitä olemme nyt kumpikin tahoillamme ja yhdellä yhteisretkellä käytelleet ahkerasti.

Oma arvioni on, että ne vastaavat tarkoitustaan mainiosti, eli ovat suunnilleen sitä, mitä kaipasinkin. Olen nyt talsinut niiden kanssa pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Savossa aika syvässä lumessa, ja umpihankisauvojen kanssa (jotka minulla tosin ovat vähän liian pitkät hiihtosauvat) eteneminen sujuu mielestäni mukavasti. Kuten joku kirjoittikin, niin tottahan niillä syvässä puuterilumessa jonkun verran uppoaa, mutta eteneminen on silti paljon mukavampaa kuin pelkillä kengillä tai tunturisuksillani.

Ensivaikutelma oli heti se, että nuo kengät ovat varsin ketterät verrattuna muistikuvaani TSL Escapen testaamisesta. Eli noilla pystyn tosiaan ihan oikeasti "kävelemään", eikä eteneminen ole sellaista kummallista haarakäyntilaahustamista, mitä muistelen sen silloin pahimmillaan olleen.

Lumikengillä olen nyt kulkenut vähän erityyppisissä maastoissa: metsää, polkua ja järven jäätä. Kaikissa pääsee suht hyvin eteenpäin, etenkin sauvojen avulla (ajoittain olen käyttänyt vain yhtä sauvaa, jos haluan pitää toisen käden vapaana). Lumikengillä sai myös hyvin tampattua uran, jota pitkin kelpasi sitten hiihtää -- tämänhetkisellä lumimäärällä ja -koostumuksella tunturisuksillani saa taistella aika tavalla umpilumessa, mutta tuo yhdistelmä, että ensiksi urakoi jonkunlaista ladunpohjaa ja sitten käy hiihtelemässä, oli ihan ässä.

Randon siteen nauhasysteemit ovat minulla pysyneet suht hyvin kiinni, mutta kaverillani on ollut jonkun verran löystymisongelmia. Itsellänikin on kenkä kyllä kerran irronnut etuosastaan, kun jotenkin "muljautin" sen pahasti, mutta silloin minulla taisi kengän kokosäätökin olla vähän pielessä (liian isoksi säädetty).

Toistaiseksi siis olen sitä mieltä, että tuo ei ollut yhtään pöllömpi kohde käyttää 129 e.
 Sivun alkuun

tyy
07.01.2011 15:02
Vieras

Mertzi kirjoitti:
Toistaiseksi siis olen sitä mieltä, että tuo ei ollut yhtään pöllömpi kohde käyttää 129 e.

Ei. Jos on enemmän kuin satunnaista käyttöä, kannataa ostaa jotain muuta kuin anttilan halpiskengät. Miekin ostin ensin halvat ja sitten vasta alysin ostaa hyvät.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Maxwell
15.02.2011 14:45

Daimos kirjoitti:

Tavallisiin, esim. Lekin, vaellussauvoihin saa umpihankisompia

Mistä noita umpihankisompia Lekin sauvoihin löytyy?

Edit. Tarkennuksena, että tietenkin niitä löytyy ulkomaal. nettikaupoista mutta ei näköjään Suomesta.

Viimeinen muokkaaja, Maxwell pvm 16.02.2011 11:24, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Lumikenkä vaeltelu. Harhailija Muut lajit 6 11.01.2018 0:12 Katso viimeisin viesti
Kiirunan tienoo helmikuussa päiväretk... Mertzi Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 6 08.01.2014 13:24 Katso viimeisin viesti
Kevyttä reppua/rinkkaa soolovaelluksi... reif Muut varusteet 3 25.03.2012 19:23 Katso viimeisin viesti
Ensimmäinen suomalainen nainen Mount ... Johtti Muu maailma 2 17.05.2010 22:23 Katso viimeisin viesti
Nainen kumppanina retkellä ja mies mu... Hugin Hölynpöly... 108 01.08.2009 8:29 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: