Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Pyöräily Mikä retkipyöräksi?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
26.07.2006 12:19


Viestejä: 3927
Eeke kirjoitti:
Jos runko kestää vaikkapa tuon 50000 kilsaa on se jotain 15-20 vuoden työmatka- ja retkiajot.


Paitsi jos ei ole yhtä innokas pyöräilijä kuin täällä meikäläisen kotikonnuilla oleva kaveri joka polkee yli 30 000 kilometriä vuodessa,huvikseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Rin-tin-tin
26.07.2006 13:29


Viestejä: 1162
Umpihanki kirjoitti:
Eeke kirjoitti:
Jos runko kestää vaikkapa tuon 50000 kilsaa on se jotain 15-20 vuoden työmatka- ja retkiajot.


Paitsi jos ei ole yhtä innokas pyöräilijä kuin täällä meikäläisen kotikonnuilla oleva kaveri joka polkee yli 30 000 kilometriä vuodessa,huvikseen.


Huh! Se tekee yli 80 kilsaa joka päivä, 30 asteen pakkasillakin. Jos tuohon matkaan menee aikaa kolme tuntia, niin hän joutuu istumaan pyörän selässä vuosittain yli 45 vuorokautta, siis 90 12 tunnin päivää päivää.

Huijaisko se?
_________________
Kaikkea aikansa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
T. Salama
26.07.2006 13:40


Viestejä: 246
Rin-tin-tin kirjoitti:
Huijaisko se?

Onhan tuo km-määrä mahdollinen, mutta miehen nimi löytyy sitten varmaankin SM-tason maantiepyöräilytuloksista Shocked Question
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tre
26.07.2006 20:26


Viestejä: 183
Itselläni on hybridi, siis 28" renkailla. Siinä on Shimanon maastofillareihin tarkoitetut vaihteet ja kaikki muutkin kilkkeet -muistaakseni vanhaa STX-RC -sarjaa. Tekniikka on kyllä kestänyt ja toiminut kuin käkikello mikä etenkin retkikäytössä on hienoa, mutta mielestäni välitykset ovat päin honkia tähän käyttöön. Yleensähän maastofillareissa on 26" renkaat ja niillä kumeilla olisi ehkä parempi polkea kyseisillä välityksillä. Nyt suuri osa pitkistä välityksistä ovat täysin turhia ja muutaman kerran olisi jopa kaivannut pienintä vaihdetta pienempää. Eli lyhyesti: maastofillarin (26") välityksillä olevat vaihteet eivät sovi retkikäyttöön tulevaan hybridiin (28").

P.S. Eikös oikeissa maantiefiloissa käytetä kuitenkin Campagnolon osia?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
27.07.2006 6:11


Viestejä: 3927
Rin-tin-tin kirjoitti:




Huh! Se tekee yli 80 kilsaa joka päivä, 30 asteen pakkasillakin. Jos tuohon matkaan menee aikaa kolme tuntia, niin hän joutuu istumaan pyörän selässä vuosittain yli 45 vuorokautta, siis 90 12 tunnin päivää päivää.

Huijaisko se?


Ei huijaa.

Tuo tyyppi ei muuta päivällä teekään kuin pyöräilee vuodet ympäriinsä.

Edellisvuonna jäi kuulemma yhtenä päivänä lenkki polkematta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
27.07.2006 6:16


Viestejä: 3927
Jäi vielä sanomatta,että maastofillarilla hän polkee nuo lenkkinsä,tosin ei aivan karkeakuviointisimmilla renkailla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eeke
27.07.2006 13:28


Viestejä: 138
Oikeissa pyörissä käytetään Campagnolon osia, mutta pitää varmaan antaa anteeksi jos sattuu hankkimaan retkipyörän simpan osilla. On kyllä käynyt mielessä, että ostaisi kaksi Campan Centaur compact osasarjaa, jotka vaihtaisi pyöriin uutena ja möisi noi shimanot pois. Näin saisi eturattaiksi jotain 34-46, jolloin taakse pitäisi laittaa joku shimanon 13-29 takapakka. Simpan osiin löytyy kuitenkin varaosia huomattavasti paremmin reissun päältä, joten lienee parempi kärsiä tämä henkinen tuska.

Ylipäänsä välitykset normaalikuntoisten ihmisten pyörissä on aivan käsittämättömät, mutta vielä käsittämättömämpää on se, että ihmiset ajelee isoilla vaihteilla noin 40-50 kierrosta/min polkien. Voipi polvet olla kovilla. Itse ajan satunnaisesti kilpaa maantiellä, mutta en silti näe mitään tarvetta edes maantiepyörässä suuremmalle välitykselle, kuin 50x12. Sillä pääsee kunnolla pyörittäen alamäessä melkein 60 km/h.

Itse laskeskelin tarvitsevani retkellä välitykset, joilla jossain hieman alle 20 km/h vaudissa on vähän varaa vaihtaa nopeammalla ja paljon hitaammalle vaihteelle kun keskiratas on edessä käytössä.

Kyllähän noita elämntapaliikkujia on melkein joka paikkakunnalla. Liikkuvat usein uskomattomia määriä, mutta yleensä erittäin kevyellä teholla. Peruskestävyys on varmaan rautaa, mutta suoritukyky ei välttämättä ole kilpaurheilijan tasolla. Jos nyt olen vähänkään oikein ymmärtänyt, niin Protour talleissa ajavat kilpapyöräilijät reenaavat jotain 30000-40000 kilsaa vuodessa, josta noin 10000 km kisakilsoja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Rin-tin-tin
27.07.2006 14:35


Viestejä: 1162
Eeke kirjoitti:
Ylipäänsä välitykset normaalikuntoisten ihmisten pyörissä on aivan käsittämättömät


No, en tiedä. Minulla on ollut kaksi keskihintaista hybridiä (Tunturi ja Trek) ja molemmissa kyllä on vaihteita riittänyt. Pienin on niin pieni, ettei sitä pienempää juuri enää voi käyttää (pito loppuu ennen voimia, niin on käynytkin) ja suurimmallakin polkee hyvin vielä kuudessa kympissä.

Lainaus:
Itse laskeskelin tarvitsevani retkellä välitykset, joilla jossain hieman alle 20 km/h vaudissa on vähän varaa vaihtaa nopeammalla ja paljon hitaammalle vaihteelle kun keskiratas on edessä käytössä.


Tähän vielä lisäys. Juuri noin se minunkin pyörässäni menee. Eturatasta ei tule juurikaan vaihdettua kuin pitkissä ja jyrkissä alamäissä ja pitkissä ja jyrkissä ylämäissä.
_________________
Kaikkea aikansa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Rin-tin-tin
27.07.2006 15:57


Viestejä: 1162
Piti suorastaan tutkailla asiaa. Kun eturatas on keskellä ja ketju on keskimmäisellä rattaalla takana ja poljeskelen hyvin kevyesti ja suht nopeasti, sillä tavoin ettei vastusta juurikaan ole, niin vauhtia on 20-21 km/h.
_________________
Kaikkea aikansa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
T. Salama
27.07.2006 16:19


Viestejä: 246
Eeke kirjoitti:
Oikeissa pyörissä käytetään Campagnolon osia,

Vai niitä miehiä Laughing

Totuuden nimessä on mainittava, että viimeisestä kahdeksasta Ranskan ympäriajosta Campagnolo on voittanut vain viimeisimmän, muiden mennessä Shimanoa käyttävällä tallille Rolling Eyes

-Edit
Oho, Landis kärähti (sanoo teksti-tv), mutta kakkoseksi tullut Oscar Pereiro ajoi myös Campalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Jukkis
27.07.2006 18:07


Viestejä: 905
Nachoksen linjoilla ollut nuo pyöräasiat jo (kymmeniä) vuosia, wanhoja retkipyöriä olen ostellut muutamalla kympillä. Sitten kun leviää, otan käyttöön taas uuden wanhan. En kertakaikkiaan voi kuvitella panevani suurempia hintoja pyörään kuin autoon, ja nekään ei mulla ole koskaan maksaneet kuin korkeintaan jonkin sata euroa. Tottahan ymmärrän että kunnon kapineet maksaa, mutta saan omat menotarpeeni- ja haluni tyydytettyä tosiaan lähes ilmaiseksi. Jos pyörä on raskas polkea, sen pienemmällä lenkillä saan itseni hikiseksi ja polvet kipeiksi =))
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Jukkis
27.07.2006 18:10


Viestejä: 905
Jaa niin, ja Nachos, mitä se resentti maksais? Edellisessä alkaa satulan säätöruuvi jumittaa... =)))
ps. nokipeterätyahoo.com
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eeke
27.07.2006 18:58


Viestejä: 138
Töissä tulee välillä hyviä keskusteluja, kun päästään urheilu/harrastusvälineisiin. Itse en voi vaan ymmärtää miksi monet vaihtaa autoa2-3 vuoden välein vaikka ajavat vain 8000-10000 km vuodessa. Hintaa tulee kilsalle aika mukavasti jos arvo alenee jotain 15000 euroa sen kolmen vuoden aikana. Omat autoni maksavat varmaan suunnilleen saman verran kuin nykyiset pyöräni.

Yksi seikka minkä vuoksi haluan kunnon pyörän on se, että sillä tulee myös ajettua, kun se menee aika keyesti. Tuttu fraasi on se että ostaisit Jääkärin tms Oivan, sillä kunto kohoaa. No, harvemmin tulee lenkillä kukaan ns. peruspyörällä vastaan. Sellainen voi sopia lyhyisiin matkoihin kuten kaupassa käyntiin, mutta lenkkeilyyn on saatavana sopivampia.

Toinen juttu on taas pyörärikon takia pilalle menneen pyöräretken arvo. Itselläni on ollut lomaa vuotta kohti viimeiset 6 vuotta reilut kolme viikkoa. Arvostan näitä lomapäiviä sen verran, että en ota riskiä "pilalle" menosta ainakaan huonojen varusteiden vuoksi. Tietysti hajonneesta pyörästä saa kokemuksia, mutta tuskin elämyksiä.

Mutta summarum, jokainen päättää mihin itse rahansa laittaa. Minä maksan mielelläni 100 euroa vuotta kohti kestävästä pyörästä (tai no, useampi tonni pyöräilyyn yhteensä menee, mutta se onkin harrastus).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
28.07.2006 6:50


Viestejä: 3927
Eeke kirjoitti:


Kyllähän noita elämntapaliikkujia on melkein joka paikkakunnalla. Liikkuvat usein uskomattomia määriä, mutta yleensä erittäin kevyellä teholla. Peruskestävyys on varmaan rautaa, mutta suoritukyky ei välttämättä ole kilpaurheilijan tasolla.


Noinhan se on,ei se matka, vaan se vauhti.


Eihän tuollaisia kilometrimääriä pysty ajamaan pelkän ruisleivän avulla,jos tehot lenkeillä pidetään suurina jatkuvasti.Täytyy olla paremmat setsuurit kaapissa saatavilla, jos aikomuksena on saavuttaa kultaa, kunniaa,sekä maallista mammonaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rance
31.07.2006 9:12


Viestejä: 1117
Rin-tin-tin kirjoitti:
Eikös retkikäyttöön kannata hommata vaihtoehto, jossa on mahdollisimman paljon asentovaihtoehtoja. Samanlaisia kuin Erkillä on/oli olen nähnyt muillakin.

http://koti.welho.com/elampen/kuvat/tanko.jpg


Jep, tuollainen kävi myös mielessä, mutta kokeilun jälkeen sain kuitenkin paremman ajoasennon löytymään siitä vanhantyylisestä ohjaustangosta. Lisäksi säästyi mukava summa euroja. Smile

Tosin ne säästöt hupenee noihin vaihde- ja jarruvaijereihin, vanhat kun kävivät liian lyhyeksi.
Ulkonäkökin on mukavan rauhallinen, ei niin "agressiivinen" kuin tuolla "karjapuskurilla" Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mikä kämppä kiilo Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 6 31.08.2018 8:24 Katso viimeisin viesti
Mikä nimi varsijousi Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 52 01.07.2018 22:02 Katso viimeisin viesti
Mikä firma myy Lundhagsin kenkiä? esakuni Kesävaellusvarusteet 5 29.09.2017 9:20 Katso viimeisin viesti
Kyytiä kemihaara, ivalo, vätsäri vai ... leukuperse Seuraa retkille 0 11.08.2017 21:08 Katso viimeisin viesti
Mikä drone rinkkaan? PyyMetso Muut varusteet 18 07.09.2016 7:14 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 10
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Siirry: