Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Eräkärry
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 153, 154, 155, 156  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
StefanG
13.06.2019 14:18


Viestejä: 1259
Hamalainen kirjoitti:
Polkupyörässä olevat sivulaukut ja tarakalla olevat tavarat eivät tunnu kiikkerältä kun ajaa muuta kun taluttaa niin tilanne on toinen. Varsinkin keula tuntuu kevyeltä ja tuppaa luistelemaan.

Tämän voi todistaa faktaksi. Minulla muuta ajoneuvoa ei ole kuin pyörä jossa sivulaukut takana. Käydessäni kaupassa ja sivulaukut täynnä ostoksia niin perää ei jaksa nostaa mutta etupyörä melkein nousee itsestään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sahamies
13.06.2019 15:19


Viestejä: 4306
Kummallisesti vauhti vaikuttaa tasapainon ylläpitämiseen. Koitappa istua polkupyörän satulassa jalat irti maasta silloin kun pyörällä ei ajeta. Tutisee ja vapisee ennen kaatumista, mutta miitä kovempi on vauhti niin sitä vakaampi on meno.
Jostakin luin että tähän asiaan ei ole pystytty antamaan selventävää vastausta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
StefanG
13.06.2019 15:47


Viestejä: 1259
@sahamies Kun renkaat pyörivät niin toimivat kuin gyroskooppi stabilisoiden pyörää.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sahamies
13.06.2019 16:44


Viestejä: 4306
^ Moni muukin lisäksesi on asiasta samaa mieltä, mutta iso joukko on heitäkin jotka kumoavat sen teorian. https://www.tiede.fi/keskustelu/54974/ketju/pyoraa_ei_todellakaan_pida_pystyssa_hyrravoima

Mikä lienee totuus, ollaanko yhtä mystisen asian edessä kun pähkäillään taipuuko varpu vesisuonen etsijän kädessä vai eikö taivu. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
LauriA
14.06.2019 5:26


Viestejä: 199
^^Mittää en ymmärrä mutta toiminee noin Shocked
https://www.youtube.com/watch?v=XPUuF_dECVI

Jossain 36min kohdalla
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
14.06.2019 7:13


Viestejä: 6799
Vierivää pyörää vakauttaa myös renkaan poikkileikkauksen muoto. Kallistuva pyörä joutuu kartiovierintään, joka ohjaa sitä kallistuksen suuntaan, jolloin keskipakovoima pyrkii oikaisemaan kallistuman.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
KaukoAntero
14.06.2019 12:34


Viestejä: 338
^^ Tietenkin siellä gyrovoimia on, mutta ei niillä mitään merkitystä ole tässä tapauksessa. Tämä on kenen tahansa helppo ihan kokeilla.

Kauko
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
14.06.2019 20:17


Viestejä: 1075
KaukoAntero kirjoitti:
^^ Tietenkin siellä gyrovoimia on, mutta ei niillä mitään merkitystä ole tässä tapauksessa. Tämä on kenen tahansa helppo ihan kokeilla.

Kauko
Gyrovoima ei varmaan ole suurin asia tässä keskustelussa. Mutta saattaa joltakin osin auttaa kärrin pystyssäpysymistä. Jos laittaa renkaan pyörimään loivaan alamäkeen niin se etenee ja pysyy pystyssä yllättävän pienelläkin vauhdilla, mutta kaatuu viimeistään vauhdin suunnilleen loppuessa.

Mutta varsinainen pointti on se että näkeekö järkevämmäksi kannatelle noin puolta lastista vartalollaan aisan päästä eli onko aisankannattaja vai antaako pyörän kantaa lastin painon. En mielelläni kuuluisi 1. ryhmään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
StefanG
14.06.2019 21:50


Viestejä: 1259
Minun osalta keskustelu aiheesta päättyy tähän koska en ymmärrä miten vaatimuksesi toimisi yksipyöräisellä kärryllä. Eikö nyt joku olisi jo tehnyt jos olisi järkevää?

https://www.google.com/search?q=Honey+Badger+Wheels&newwindow=1&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjNga2Q4eniAhUyzoUKHSpjCcUQ_AUIECgB&biw=1074&bih=575
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
LauriA
15.06.2019 8:25


Viestejä: 199
http://www.kvaak.fi/images/articles/09042007085758-1.jpg
Jaa a APU lehdessä -70 luvulla oli jotain visioita gyroskoopista.

Ja 2000 luvulla joku tuli liikennevaloissa vastaan ko. härpättimellä

Olisko saksmannit keksinyt V2 systeemiin ensimmäisiä käyttötarkoituksia.

Mutten viäläkää ymmärrä miten toi pysyy pystyssä🤔
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hamalainen
15.06.2019 20:20


Viestejä: 3421
Aaro kirjoitti:
KaukoAntero kirjoitti:
^^ Tietenkin siellä gyrovoimia on, mutta ei niillä mitään merkitystä ole tässä tapauksessa. Tämä on kenen tahansa helppo ihan kokeilla.

Kauko
Gyrovoima ei varmaan ole suurin asia tässä keskustelussa. Mutta saattaa joltakin osin auttaa kärrin pystyssäpysymistä. Jos laittaa renkaan pyörimään loivaan alamäkeen niin se etenee ja pysyy pystyssä yllättävän pienelläkin vauhdilla, mutta kaatuu viimeistään vauhdin suunnilleen loppuessa.

Mutta varsinainen pointti on se että näkeekö järkevämmäksi kannatelle noin puolta lastista vartalollaan aisan päästä eli onko aisankannattaja vai antaako pyörän kantaa lastin painon. En mielelläni kuuluisi 1. ryhmään.


Eräkärryssä hyötysuhde on noin 30% olkapäillä ja 70% kärryssä. Väitän että se on oikeasti vieläkin parempi mutta minulla ei ole kunnollista mittausdataa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
iglu
16.06.2019 15:44


Viestejä: 175
Olen muutaman vuoden käyttänyt "kottisia" ensin polkupyörän 28" rengas nykyisin läskipyörän ratas.
Toimii hyvin kuormalava akselin tasolla.100% painosta pyörän päällä tasapainon pitämisen oppii äkkiä,jos yksin liikkeellä nousut haastavia,yksipyöräistä ei voi vetää,ei pysy pystyssä.Kahdestaan kulkien ei ongelmia, toinen avittaa ylämäessä liinavedolla toinen pitää kottiset pystyssä,nousee tosi keveästi. Kottiset voi myös muuttaa kaksipyöräiseksi akseli alle ja menoksi. määrätynlainen maasto rajoittaa kaksipyöräistä esim. kapeat polut rehevässä metsässä tai pitkospuut yms. Kaksipyöräinen lähinnä yksinkulkua varten kalareissulla jossa maasto sallii sen käytön. Voi työntää tai vetää.
Tämä systeemi kyllä myös houkuttelee ottamaan mukaan kaikenlaista tarpeetonta ja aina on myös särkymisvaara olemassa. Ois pieni videonpätkäkin ,mutten ole opetellut sitä tänne laittamaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
16.06.2019 16:16


Viestejä: 6799
Yksipyöräistä kottikärryä yleensä työnnetään, ei vedetä. Sen esteennousukyky olisi kuitenkin vetäessä parempi, mutta sitä on silloin paljon vaikeampi pitää pystyssä. Miksi? Koska edellä mainitsemani kartiovierintä tekee ohjauksesta työntäessä itsekorjaavan, mutta vetäessä ei. Sen turvin kottikärry pysyy pystyssä kuorma kokonaan pyörän yläpuolella.

Vedettävässä kärryssä pitää olla jonkin verran aisapainoa, jotta paino pysyisi pyörän maakosketuksen ja aisojen päiden muodostaman kolmiomaisen tukipinnan alueella.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hamalainen
17.06.2019 6:21


Viestejä: 3421
Kuljetimme metsästä klapeja pihaan pinottavaksi. Puut olivat rinteessä ja aluksi työnsin kottikärryjä mutta se oli hankalaa. Kun siirryin vetämiseen niin puut alkoivat liikkua sukkelaan, ei ollut minkäänlaisia tasapainoongelmia täydelläkään kuormalla. Kottikärryt olivat nämä tukevammat rakentajan kottikärryt. Ilmeisesti se ylämäki auttoi että painopiste oli vähän alemapana ja kottikärry seurasi nätisti perässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sahamies
17.06.2019 6:33


Viestejä: 4306
Jonkun verran kottikärryhommia tehneenä olen huomannut että vetäessä ei tule hommasta mitään, ellei ole silmiä selässä.
Varsinkaan täysi kuorma kaatuu vedettäessä, syynä se että pientä kallistumista ei voi nähdä, sitten kun kallistuksen tuntee käsissään on jo myöhäistä. Näin silloin kun puhutaan raskaista kuormista.
Kärryn ollessa edessä korjausliike tulee silmänräpäyksessä ihan automaattisesti ja kärry pysyy tasapainossa.
Niinhän menisi eräkärrykin jatkuvasti mukkelismakkelis, elleivät aisat olisi "hitsattu" veturiin kiinni. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 153, 154, 155, 156  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Eräkärry, ei myynnissä sahamies Ostetaan ja Myydään 0 23.11.2016 18:47 Katso viimeisin viesti
Myyty: Eräkärry - Malli "Hämäläi... Artzi Ostetaan ja Myydään 0 22.06.2015 20:14 Katso viimeisin viesti
O: Eräkärry. Ei kiirettä!! Temirhan Ostetaan ja Myydään 0 03.09.2011 15:47 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 154 Yht. 156
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 153, 154, 155, 156  Seuraava
Siirry: