Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Eräkärry
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 150, 151, 152  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
11.10.2010 22:04


Viestejä: 6935
Paljon hyviä argumentteja yhden pyörän puolesta. Pitäisi päästä tekemään käytännön vertailuja, jotta selviäisi kumpi olisi parempi. Leveys-keskusteluun sen verran, että eipä Wheelienkään leveys ole kauhean suuri: kapeimmillaan 22cm. Se ratkaisee joitain kaksipyöräisen ongelmia, muttei kaikkia. Ja jos kerran yksipyöräinenkin pysyy kivasti pystyssä ilman käsien käyttöä, niin eihän siihen paljon huonoja puolia jääkään!

Patentoiminen on pirunmoinen prosessi, ja kallis sellainen. Mutta jos aikoo jalostaa ideansa kaupalliseksi tuotteeksi, niin jonkilainen suojaus olisi tarpeen. Mallioikeus voisi olla hyvä vaihtoehto, jos siis aikoo bisnestä käydä tekemään ja haluaa suojella keksintöään kohtuulliseen hintaan.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akuusist
11.10.2010 22:36


Viestejä: 385
Tarvitaanko pistosuojausta? Veikkaisin että iso ilmatilavuus ja pieni rengaspaine sekä umpivanne olisivat hyviä pyörän ominaisuuksia. Kuulostaa kottikärryn pyörältä. Se on vaan harmittavan pieni. Jos pyörä pysyy isona, niin 16 tuuman kokoon ei ole helppo löytää hyviä renkaita. 18 tuumaan (355mm) ja varsinkin 20 tuumaan (406) löytyy jo. Lastin alaosan voi ehkä jakaa kahtia, jos painopiste nousee liikaa.
Aaron esittämä hyvä kytkentä vetäjään kuulostaa oikealta (906 runko?). Vähemmänhän tuo pyrkii kampeamaan kuin sama lasti selässä puoli metriä ylempänä? Aisapainoa saa kuitenkin jonkun verran olla ettei käy ylämäessä hassusti.
Jos vetosysteemistä saa sellaisen, ettei käsillä tarvitse tukea, voisi sillä olla käyttöä ahkionkin kanssa. Olen kuullut että joskus kaatuvat, perkeleet.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
12.10.2010 0:04


Viestejä: 6935
akuusist kirjoitti:
Tarvitaanko pistosuojausta? Veikkaisin että iso ilmatilavuus ja pieni rengaspaine sekä umpivanne olisivat hyviä pyörän ominaisuuksia. Kuulostaa kottikärryn pyörältä. Se on vaan harmittavan pieni. Jos pyörä pysyy isona, niin 16 tuuman kokoon ei ole helppo löytää hyviä renkaita. 18 tuumaan (355mm) ja varsinkin 20 tuumaan (406) löytyy jo. Lastin alaosan voi ehkä jakaa kahtia, jos painopiste nousee liikaa.
Aaron esittämä hyvä kytkentä vetäjään kuulostaa oikealta (906 runko?). Vähemmänhän tuo pyrkii kampeamaan kuin sama lasti selässä puoli metriä ylempänä? Aisapainoa saa kuitenkin jonkun verran olla ettei käy ylämäessä hassusti.
Jos vetosysteemistä saa sellaisen, ettei käsillä tarvitse tukea, voisi sillä olla käyttöä ahkionkin kanssa. Olen kuullut että joskus kaatuvat, perkeleet.


Jep. Riittävä aisapaino on tärkeää. Wink

Itsekin kannattaisin isoja, matalapaineisia renkaita. Tuntuu, että tuollainen kapoisempi rengas voisi raskaan lastin kanssa olla pehmeässä maastossa aika hirveä. Oiekin raskaille lasteille voisit sopia parhaiten tämäntyyppiset renkaat, mutta sittenhän käyttötarkoituskin on jo aika erilainen.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
12.10.2010 7:26


Viestejä: 3016
Eikö pistosuojaus hoidu sellaisella suojanauhalla joka laitetaan sisä- ja ulkorenkaan väliin? Näitä on ainakin joskus ollut tarjolla, varmaan löytyy edelleen.

P.S. No tässähän sitä, esim.,
http://www.weldtite.co.uk/productdetail/248/products.aspx?RID=248
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Bullet
12.10.2010 8:22


Viestejä: 226
Olen joskus monia vuosia sitten törmännyt Utsjoella erämaassa vanhempaan Helsinkiläiseen herrasmieheen, jolla oli rinkka sidottuna nokkakärryihin. Näihin hän oli vaihtanut alkuperäisten pyörien tilalle polkupyörän pyörät. Muistinkohan nyt oikein, nokkakärryt ne kyllä taisivat olla. Joka tapauksessa, törmäsimme maastoautouralla, josta hän ei ilmeisesti paljonkaan poikennut sivuun. Idea on jäänyt muhimaan itsellekin, iän karttuessa ja terveyden huonontuessa se on se viimeinen vaellusmahdollisuus. Vaikkapa vain polkuteitä pitkin. Hieno idea, kun tuollaisia kehitätte.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
ultramara
12.10.2010 8:39


Viestejä: 1048
Bullet kirjoitti:
Idea on jäänyt muhimaan itsellekin, iän karttuessa ja terveyden huonontuessa se on se viimeinen vaellusmahdollisuus. Vaikkapa vain polkuteitä pitkin. Hieno idea, kun tuollaisia kehitätte.


Kevytretkeilijän täyspakkaus on varmasti helpommin liikuteltavissa kuin tyhjä eräkärry. Kärry voi olla paikallaan kun kuljetettavat taakat ovat poikkeuksellisen painavia.

Jos olisin saanut valita nimen se olisi ollut takakotti, vähän kuin kottikärry, mutta ei oikeastaan sinne päinkään.

Lisäys: Tai vetokotti eli vetkotti
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varg62
12.10.2010 10:07


Viestejä: 5596
Tuota jos taitava kehittelisi sellaisen mallin,jotta pyörä irti ja saisi lähes putkirinkaksi sitten.Voisi silloin olla menekkiä sillä ei sellaista ole vielä kukaan kehitellyt.Minä ainakin ostaisin toimivan rinkka/kärry vehkeen jos tulisi markkinoille ja hintakin saisi silloin olla 500€ luokkaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pena
12.10.2010 10:09


Viestejä: 1394
akuusist kirjoitti:
Tarvitaanko pistosuojausta? - - -

Asutuskeskusten ulkopuolella tuskin, mutta paikkausvälineet ja -taito on tietysti syytä olla mukana. Tärkeämpää on riittävä ilmanpaine. Löysillä renkailla urheilu aiheuttaa sekä tarpeetonta vetovastusta että renkaan rikkoutumisia esim. terävän kiven ja vanteen välissä. Renkaaksi kannattaa tietysti valita mahdollisimman leveä.
_________________
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
12.10.2010 10:55


Viestejä: 3927
Hamalainen kirjoitti:
Tämän kärryn ideointi aloitettiin n pari vuotta sitten ja vasta nyt ollaan tässä pisteessä. tässä on vielä runsaasti ajatustyötä tehtävä ennenkuin kärry on valmis. Mutta niinkuin täällä Hämeessä on tapana tuumata, hiljaa hyvää tulee.


Hyvä että joku saa edes jotain näkyvää aikaiseksi. Oma tekele meni purku osastolle. Kottikärryn pyörä oli turhan matala, ja muutenkaan tekele ei tyydyttänyt. Hyvän vetosysteeminen tekeminen on kaikista vaikenta koko projektissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
p.kivela
12.10.2010 11:13


Viestejä: 776
Tässä on Eberlestockin varhainen prototyyppi. Glen oli kuulemma kärrännyt tällaisella protolla jotain hirveä rinnettä alas ja siinä vaiheessa oli tullut mieleen, että jonkinlainen levyjarru olisi paikallaan. Kaurriiden ja sellaisten kärräämiseen on mm. tämäntapaisia kärryjä - Googleen hakusanaksi vaikka: game hauler


Viimeinen muokkaaja, p.kivela pvm 12.10.2010 11:23, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rautu
12.10.2010 11:20


Viestejä: 6662
Jatkokehittelyä pitkälle vietynä voisi edustaa aurinkopaneeleista virtaa saava sähkömoottori, joka "työntää" kärryä ja vaeltajaa eteenpäin.

Mielestäni kaikkein suurin probleema tässä eräkärryssä on tasapaino. Tasapainon pitäminen rasittaa kulkijaa ehkä lähes yhtä paljon, kuin se, että tuollainen rinkan paino olisi selässä.
Olisiko kärryssä oltava sittenkin kaksi pyörää suht kapealla välillä. Lisäksi renkaiden tulisi olla reilusti auraavassa kulmassa.
_________________

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
p.kivela
12.10.2010 11:45


Viestejä: 776
Jos painopiste on vaikka kahden suht. leveän renkaan välissä niin tuskin se ainakaan kohtuullisessa maastossa paljoa kallistelee.

Renkaiden asentaminen kulmaan lisää vetovastusta, mutta pienessä mittakaavassa kokeilemisen arvoinen idea - kun kärryä hiukan kallistaa niin se kääntyy helpommin?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hamalainen
12.10.2010 12:19


Viestejä: 3341
Ei se tavaroiden pakkaaminen tasapainoon ole sen vaikeampaa kuin rinkallakaan. Kädet ovat yhtä vapaina kuin rinkassakin. Myöskin kävelysuvoja voi käyttää ihan normaalisti. Tuossa humberissa on sama murhe kuin monessa muussakin kärryssä. Nuo kahvat ovat tarpettomat silloin kun kärry on kunnollinen
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
IkiHonka
12.10.2010 13:04


Viestejä: 5714
Ymmärrän hyvin epäilykset, silloin kun joutuu arvioimaan toimintaa pelkän kuvitelman pohjalta. Vaikka on kysymyksessä vasta proto, niin toimii yllättävän hyvin, varsinkin jos vetovyön säädöt ovat ruumiinrakenteelle sopivat. Mie olen sen verran hoikka poika, että jouduttiin käyttämään toppauksia, jotka heikensivät tukevuutta. Siitä johtuen eräkärry kulki hieman kallellaan, mutta silti tuli kohtuullisen vaivattomasti poluttomassakin maastossa (kädet vapaina).

Kenttätestauksia kannattaa jatkaa ja testailla erilaisia ajatuksia optimaaliseen lopputulokseen pääsemiseksi. Vetovyön parempi säädettävyys vaikuttaisi nyt ykköskohteelta tässä vaiheessa.
_________________
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kelo
12.10.2010 13:20


Viestejä: 810
Dixon Rollerpackien varhaiset versiot olivat kaksipyöräisiä (tosin kumman pieniä), nykyversiossa on yksi pyörä.
http://dixonrollerpack.com/
Näyttäisi aika toimivalta myös selkään nostettuna. Painoa jää melko paljon vetäjän vyötärölle ja harteille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 150, 151, 152  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Eräkärry, ei myynnissä sahamies Ostetaan ja Myydään 0 23.11.2016 18:47 Katso viimeisin viesti
Myyty: Eräkärry - Malli "Hämäläi... Artzi Ostetaan ja Myydään 0 22.06.2015 20:14 Katso viimeisin viesti
O: Eräkärry. Ei kiirettä!! Temirhan Ostetaan ja Myydään 0 03.09.2011 15:47 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 152
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 150, 151, 152  Seuraava
Siirry: