Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Melonta Merikajakki ja purje (=itse tehty purjevene)?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Merikajakki ja purje (=itse tehty purjevene)?
Timoa
09.01.2010 23:30

Joskus olen tätäkin kysynyt ja miettinyt. Itselläni on merikajakki mari-4. Kajakki on minulle aika iso ja turhan massiivinen. Olen jo muutaman vuoden herätellyt ajatusta: purje kajakkiin. En ainoastaan myötätuuli/apupurjeesta vain oikeasta purjeesta joka veisi sinne minne haluaa. Netti on aikalailla kahlattu läpi erinäisistä ideoista sekä ajatuksista. Purje tulisi tehdä itse koska kaupalliset ovat myötätuulipurjeita tai hinta lähentelee paria kuukausipalkkaani...

Mitä ideoin?
-Sivuponttoonit jotka pitäisivät pystyssä luoviessa.
-Iso purje/purjeet joita voisi reivata tuulen kiristyessä.
-Pidemmät matkat melomatta.
-Hauskuus/leikkiminen menemättä minnekkään... (jollilla kikkailu?)
-Purjeet saisi alas että voi myös meloa jos siltä tuntuu
-Turvallisuus jos sää muuttuu liikaa tai jokin hajoaa.
-Aurinko paistaa ja tuulee, istun kajakissa ja otan valokuvia. Tuuli vie ja pääsen kotiin illaksi. Aamulla töihin.
-Rakentamisen helppous, 22,5 neliön kopissa ei kauhean isoja visioita toteuteta...
-Lasikuituputkea on jo 3x3 metriä.
-Ompelukone purjeille on.

Ensimmäinen ajatus rakenteesta on samanlainen kuin kanoottipurjehtijoiden riki. Muitakin vaihtoehtoja on mutta.. ennen kuin tuhoan/poraan reikiä täyteen kajakkini haluan kysyä millaisia ideoita muilla olisi?

Kaikki ajatukset ja piirretyt kuvat ovat tervettulleita! Itse kun ei aina osaa tajuta kaikkia vaihtoehtoja. Sellainen ratkaisu olisi kyseessä että voin käyttää kajakkiani myös melontaan joten purje/sivupontooni viritykset saa myös irti kohtalaisen helposti. Reijät kajakissa ei ole ongelma kunhan ovat ruuvin mentäviä.

Ideoita tai ajatuksia?

ps. En halua keskustelua voiko kajakkiin laittaa purjetta tai pitäisikö ostaa purjevene, ostan heti kun joku antaa rahaa tai voitan lotossa!

pps. Sumopaint niminen nettikuvankäsitteluyohjelma auttaa jos haluaa piirtää havainnolliistavana kuvan! Ei tarvitse ladata mitään tai rekisteröityä, kunhan piirtää vain mitä haluaa.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Sokosti Suomujoki
09.01.2010 23:49

Olet varmaan tutustunut jo siihen, kuinka vanerin ja epoksiliiman avulla voi rakentaa edullisen purjeveneen olohuoneessa?

http://koti.kapsi.fi/hvartial/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Timoa
09.01.2010 23:52

Kevyitä kustannuksia ei tällä haettu vaan kajakista modaus purjeversioksi!
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Sokosti Suomujoki
10.01.2010 0:02

Onko sivuponttoonit korvattavissa siten, että purjeen ollessa käytössä melassa on kellukkeet molemmissa päissä, ja mela on kiinnitetty kajakin kanteen poikittain?

Melakelluke riittää vedestä nousuun, mutta riittääkö se jos painona on purjeen voima + kyytiläinen?

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

rautu
10.01.2010 0:25

Mikset ostaisi kajakin lisäksi inkkaria ja värkkäisi purjetta siihen? Mulla oli joskus kokeilu kevytpressusta tehdystä purjeesta. Kanootti kulki, kuin mikäkin pikaliippari ihan pienelläkin purjeella. Oma purjeeni oli jotain 1,5 m2. Istumaasentoa voi vaihdella, tavaraa saa mukaan vaikka kuinka paljon, kalastella voi ja lisäksi voi laittaa sähköperämoottorin, jolla pääsee takaisin tuullella, kuin tuulella.

Mulla ei ollut inkkarissa köliä. Se hankaloitti ohjaamista. Seuraavaan tekisin kyllä kölin.

Tälläinen ratkaisu on kelpo juttu reissulle, kuin reissulle.

Tämä ehdotus siksi, että kajakillasi melominen jää kyllä vähälle, jos siihen härpäkkeitä kiinnittelet. Näin pääset halutessasi melomaan ja purjehtimaan helposti.

edit: Jaa olitkin purjekanooteista tietoinen, kun luin viestisi uudelleen. Sori tää, mutta en poista kuitenkaan viestiäni.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

Ursus
10.01.2010 12:32

Sivuköli on aivan ehdoton jos meinaat päästä luovimaan vastatuuleen tai kunnolla etenemään edes sivutuuleen. Ponttoonit auttavat pysymään pystyssä, mutta ei luovimaan.
Kanoottipurjhtijoiden sivuilta saa ideoita. Toteutukset täytyy soveltaa käytetävissä olevan rungon mukaan. Purjeiden ompelu ei ole vaikeinta, vaan takilan pystytyksen ratkaiseminen sekä saada purje, köli ja peräsin balanssiin. Kaavoja siihen löytyy, mutta käytännön toteutus onkin eri juttu. Itsellä on joka kesä hieman uudistuva samaan runkoon perustuva projekti, jossa on riittänyt haastetta, mutta myös onnistumisen iloa.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: pulleat purjeet
MaKo
10.01.2010 13:09

On tullut tuumailtua että jos kokeilis...
http://www.pacificaction.com/ Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: pulleat purjeet
rautu
10.01.2010 14:06

MaKo kirjoitti:
On tullut tuumailtua että jos kokeilis...
http://www.pacificaction.com/ Wink

En ehdi lukea kaikkea tuosta, joten kysyn. Kuinka tuolla purjehditaan sivutuulessa? Purje näyttää kiinteästi asennetulta tiettyyn asentoon.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

MaKo
10.01.2010 15:09

Juuei o tarkoitettu sivutuuliin eikä luovimiseen...sivuilla on monia versioita purjeista.

Totuus taitaa olla että ei oikein minkäänlainen purje toimi sivutuulessa ilman köliä, en o asiantuntija näissä ja on tulevaisuuden suunnitelmissa tutkia tarkemmin Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

George
10.01.2010 16:01

Yksinkertaisin purje on sellainen että nostaa myötätuulessa melan pystyyn lapa tuulta vasten. Se auttaa mukavasti kun pitkällä selällä haluaa levätä ja haluaa että kumminkin edetään. Sitä voi auttaa sitomalla siihen paidan kuivumaan purjeeksi.

OS
10.01.2010 20:23

Oletko tutustunut tähän Hobien purjemalliin? Tuosta voisi saada jonkinlaisia ideoita.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Ursus
10.01.2010 21:17

Pelkästään myötätuuleen riittää purjeeksi sateenvarjo.

kasperi
10.01.2010 22:17

Finnfoamista muotoilet kaksi ponttoonia ja lasikuitu ylle. Näiden väliin joku kätevä (tm) kiinnityssysteemi joka pitää paketin kasassa. Purjeen saa valmiina jos kelpuuttaa surffilaudaan tarkoitetun, kokoluokka varmaan ihan passeli. Tukivarret vois kiinnittää jollain pantaratkaisulla kajakin ympärille, toki sitten sisältäpäin pitäis tukea jottein runko painu. Tukivarsiin sais sitten kölin kiinniteltyä.
 Sivun alkuun

rimameloja
03.02.2010 12:16

Hei Timoa, miten purje modaus on kajakkiisi edistynyt, itse olen suunnittelemassa täman kaltaista ratkaisua. http://picasaweb.google.fi/lh/photo/Ls4JUFYIr_6DBoWejWLypQ?feat=directlink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Tapani Karhu
03.02.2010 12:50

Olen rakentanut 3 kappaletta toisessa kirjoituksessa löytyvässä linkissä olevia yhdestä levystä tehtäviä kanootteja. Minun painollani (100 kg) varalaitaa jää noin 10 cm. jos tähän lisää takilan, purjeen, kölin ja peräsimen painot ei taida kantavuus riittää ainakaan aallokossa. Suomen Kanoottipurjehtijoiden sivuilta löytyy rakennusohjeet avokanootin varustamisesta purjehduskäyttöön. ainakin Bear & Water myy eri kokoisia purjeita kajaakkeihin sivu- ja myötätuulipurjehdukseen.

Itse rakentelen pikkuhiljaa ACA kanoottia vanhasta lasikuituinkkarista.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kaupat tehty malva Ostetaan ja Myydään 4 10.08.2019 19:41 Katso viimeisin viesti
Oma tehty ekoteko/lupaus omaksi ekote... Ursus Luonnonsuojelu 20 08.10.2018 10:28 Katso viimeisin viesti
Kamat postilla Lappiin, itse lentäen? polarctis Lappi 12 25.10.2017 20:41 Katso viimeisin viesti
Päätät itse ahkiosi hinnan Pekka Ostetaan ja Myydään 12 15.05.2017 22:45 Katso viimeisin viesti
Tee-se-itse-rinkka mkalima Kesävaellusvarusteet 8 06.04.2017 12:46 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: