Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Olen menettänyt uskoni - hyvästi Savotta!
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 35, 36, 37  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Olen menettänyt uskoni - hyvästi Savotta!
tyy
23.05.2010 22:20
Vieras

Huomasin jälleen kerran, miten typerä ja jääräpäinen ihminen on. Olen yrittänyt keventää rinkkaa viime vuosina, että jalat kestäisivät vielä kuljeskella tunturissa.

En ole kuitenkaan halunnut myöntää, että pahin este tälle projektille on liian suuri rinkka. Jos ostan pienemmän rinkan, siihen sopii vähemmän tavaraa ja kevennys on väistämätön. Pienempi rinkka on myös kevyempi.

Tuplavoitto!

Hyvästi, Savotta Tuntuirisusi L, olen pahoillani. En ostakaan uusia viilekkeitä rispaantuneiden tilalle.

Lepää rauhassa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
oinaspässi
23.05.2010 22:39

Mihis meinaat vaihtaa? Otsikon puolihuolimattomasti luettuani luulin ensin, että täältä on taas yksi vakikirjoittaja lähdössä karmit kaulassa?! Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tyy
23.05.2010 22:50
Vieras

Aivan sama. 15 litraa pois tilavuudesta ja kilo painosta, eiköhän se löydy.
 Sivun alkuun

Villasukka
23.05.2010 23:05

Savotta 725?
Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Echo
23.05.2010 23:15

Villasukka kirjoitti:
Savotta 725?
Wink

Tunturisusi S on parempi Wink

Lainaus:
Savotta Tunturisusi S on kotimainen, perinteisen mallinen putkirinkka. Kyseessä on partiokauppoja varten valmistettu erikoisversio rinkkamallista 725. Eroina 725:een ovat metalliset soljet ja alaosaston vetoketju, joka kiertää kaarena osaston alanurkasta toiseen alanurkkaan. 725:ssä alaosastoon pääsee vain sivujen suorien vetoketjujen kautta

http://www.pelastetaankoirat.com/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

K-nen
24.05.2010 0:05
Vieras

Tätä täytyy seurata. Kaikkein kevyimmät unohtaisin ja katselisin sellaisia 1.6 kg-2 kg painosta noin 20 kg kuormalle tehtyä rinkkaa.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
24.05.2010 0:09

Luopuminen on kipeää, mutta jos tahtoo kevyempää, niin yleensä pitää luopua.

Jos tahtoo putkirinkan pitää, niin Savotta 725 (tai Tunturisusi S jos on riittävästi kevyempi), mutta jos rosnakin käy niin...

Omasta kokemusestani voin suositella Osprey Aether -rinkkaa. Paino on varsin siedettävä, mutta kysymyksessä on kuitenkin vielä täysiverinen rinkka, eikä nylonpussi olkahihnoilla. Yksi puute Savottaan tottuneelle voi olla kunnollisten sivutaskujen puute, mutta uusi rinkka pitää aina opetella pakkaamaan uudelleen...

Itselläni on myös hyviä kokemuksia Goliten rungottomista rinkoista, mutta myös rungolliset voisivat olla kelvollisia. Esim. Odyssey tai Quest ovat kevyempiä kuin Aether ja ensin mainittu on vielä hillittömän iso. Tykkään Goliten isoista etutaskuista ja lantiovyötaskuista. Ja ihan arvauksella vielä: Granite Gearin malleistakin voisi löytyä sopiva kantolaite, monet kehuvat kovasti.

Lisäys: Jos harkitsee Ospreytä, niin kantolaitteen koko kannattaa tarkastaa. Itse olen 186cm pitkä ja pituuden puolesta sopusuhtainen. Ohjeellisesti minulle sopisi L-pituinen Ospreyn rinkka, mutta M-kokoinen kantolaite osoittautui paremmaksi. Ainoastaan olkaremmit voisivat olla L-pituiset, mutta kaikkea ei voi saada. Itse kantolaitteen pituus ja lantiovyö ovat paljon paremmat M-koossa.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Olen menettänyt uskoni - hyvästi Savotta!
Umpihanki
24.05.2010 6:38

tyy kirjoitti:
Huomasin jälleen kerran, miten typerä ja jääräpäinen ihminen on. Olen yrittänyt keventää rinkkaa viime vuosina, että jalat kestäisivät vielä kuljeskella tunturissa.

En ole kuitenkaan halunnut myöntää, että pahin este tälle projektille on liian suuri rinkka. Jos ostan pienemmän rinkan, siihen sopii vähemmän tavaraa ja kevennys on väistämätön. Pienempi rinkka on myös kevyempi.

Homma toimii, jos

- vaihtaa vähemmän tilaa vievään makuupussiin

- pienempään majoitteeseen

- pienempään keittimeen

- vähemmän tilaa vievään makuualustaan

- satsaa monikäyttösempiin vaatteisiin

- siirtyy kuivattujen muonien syöjäksi

Tuo litanianpätkä koskee minua, 906:den kantajaa.
Jos saan läpi nuo uudistukset, niin sitten homma toimii pienemmällä rinkallakin.

Siinä ei ole taas mitään itua, että samat roinat sitoo pitkin pienen repun ulkopintaa.

Keventäminen olisi paikallaan minunkin kohdalla, mutta kun on luonteeltaan tällainen joka ei tyydy kakkosnelosta ohkaisempaan tavaraan vaikka "projekti" sitä edellyttäisi. Samalla skaalalla sitä on tullut aikoinaan retkivälineitäkin hommattua, eli varmuuskertoimet on tullut laskettua hieman yläkanttiin omiin tarpeisiin nähden.

Kantamuksen painon lisäämisen tie on kyllä loppuun vieti linja, siitä ei pääse mihinkään.

Jos henki kulkee ja intoa riittää, niin ei sitä tiedä kuinka "heppoisilla" välineillä sitä meikäläinenkin loppupään kilometrit taivaltaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Olen menettänyt uskoni - hyvästi Savotta!
K-nen
24.05.2010 7:21
Vieras

Umpihanki kirjoitti:
...
Siinä ei ole taas mitään itua, että samat roinat sitoo pitkin pienen repun ulkopintaa.
...

Oma rinkkani on 62 litrainen ja painaa valmistajan ilmoituksen mukaan 1.36 kg. Repun sivuilla on hyvät kompressiohihnat, joiden alle sopii keskikokoiset kuivasäkit ja perinteinen makuualusta mahtuu etuosan remmien alle. Kuivasäkkeihin voi pakata vaikka toiseen teltan ja toiseen vaatteita ja muuta tilaa vievää. Tiukkaa tietenkin pakatessa tekee, mutta tuleehan sitten pohdittua, mitä mukaan voi ottaa. Ruuassa ei tietenkään saa olla yhtään ilmaa, vaan kaikki pitää olla tiiviisti pakattu.

Itse olen haaveillut kantolaitteesta, jossa ei olisi reppuosaa ollenkaan, vaan kuivasäkit sidottaisiin kiinni ruinkoon.
 Sivun alkuun

tyy
24.05.2010 7:58
Vieras

Umpihanki kirjoitti:

Ei. Niiden on sovittava sisälle.

Tämä täytyy vain aloittaa. Itse asiassa huomasin, että Tunturisusi on nyt liian iso viikon reissulle. Olen kevennellyt pikku hiljaa ja kai Thermarestin Neoair oli viimeinen niitti, joka sai Savotan näyttämään valtavalta. En nyt ainakaan vielä sitä aio myydä, kokeillaan. Ainahan voi palata uskoonsa, jos huomaakin erehtyneensä Cool

Scandinavian Outdoor myy viime vuoden Osprey Aetheria. EIköhän tuo kelpaa.

http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/matkailurinkat/aether-70-09/

Kokeilen, miten nykyiset tavarani suhtautuvat tuohon kokoon ja mitä pitäisi vielä viilata. Menee tuo Aether sitten ainakin viikonloppureisuilla, jos muuten koen tappion. Laughing
 Sivun alkuun

Juurakko
24.05.2010 8:25

tyy kirjoitti:
Umpihanki kirjoitti:

Ei. Niiden on sovittava sisälle.

Kamppailin pari vuotta sitten "mitä Savotan tilalle" -ongelman kanssa. Haikailin mukavampaa laitetta selkään. Kamppeeni olivat isoja ja painavahkoja, niin vieläkin: viikon reissulle lähtöpainon saa nippa nappa alle 20 kilon - makuupussina 2 kg:n kuitupussi, alustana iso, painava Thermarest Prolite L, jne.

Päädyin silloiseen Ospreyn Crescent 85L -malliin. Tautisen hyvä kantaa. Pelkäsin ensin, miten saan romuni mahtumaan rinkkaan, mutta turhaan: Crescent imee sisäänsä enemmän tavaraa kuin Savotan Tunturisusi L, myös teltan/louteen ja makuualustan.

Taskujen vähyys ei minua haittaa, päinvastoin. Anatomicin pakkausniksit oppii nopeasti omalle tyylilleen sopivaksi.

Crescentin jälkeen Ospreyn materiaalit ovat keventyneet radikaalisti. Onnea kaupoille!

tyy
24.05.2010 8:38
Vieras

Joitakin aioista on mietittävä uudelleen. Savotta on niin iso, että olen saanut kameralaukun linsseineen sateella rinkan sisään. Nyt täytyy miettiä uudelleen.

Ja välkkyy mielessä monta muutakin muutosta, myös päivittäisissä rutiineissa, mitkä ovat välttämättömiä. Yritän kuitenkin minimoida uusien varusteiden oston, koska olen jo oikeastaan ylittänyt tämän kesän budjettini. Laughing

Jos meinaan tosissani pienemmällä rinkalla seuraavaan reissuun, toteutuu tämä projekti seuraavan 10 päivän kuluessa.

Sitä voi seurava kaikkine tuskineen blogistani.
 Sivun alkuun

Juurakko
24.05.2010 9:24

tyy kirjoitti:
Joitakin aioista on mietittävä uudelleen. Savotta on niin iso, että olen saanut kameralaukun linsseineen sateella rinkan sisään. Nyt täytyy miettiä uudelleen.

Tuon olen ratkaissut niin, että kameralaukkua en ole kantanut enää vuosiin. Poutasäällä järkkäri on kiinni rinkan viillekkeissä, tilpehöörit + vaihto-objektiivi(t) rinkassa. Sateella järkkärikin tungetaan rinkkaan, that's it.

HeikkiS
24.05.2010 9:26

Nyt vähän toista vuotta on ollut käytössä tuo:

http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/rinkat-40-litraa/aircontact-pro-7015/

Deuter Aircontact Pro 70+15

"Entisestään parannettu Vari Flex - kantojärjestelmän avulla rinkka sopii selkään kuin selkään."

Rinkan omapaino voisi olla hieman kevyempi mutta muuten olen kyllä kaikilta osin tyytyväinen. Tarvittaessa tilaa löytyy reilusti 70L+15L + 10L ja vastaavasti kompressioremmeillä saa rinkan aika litteäksi ja tiiviiksi paketiksi jos tavaraa on vähemmän.

Aiemmin osa kamoista roikkui pienemmän rinkan ulkopuolella kuin joulukuusessa ja ainainen riesa oli sadesuojan virittäminen sen romukasan päälle joka oli lähes mahdotonta.
Nykyisin vain solumuovipatja killuu rinkan järjestelmän ulkopuolella.
 Sivun alkuun

TREKKING
24.05.2010 9:37

tyy kirjoitti:
En ole kuitenkaan halunnut myöntää, että pahin este tälle projektille on liian suuri rinkka. Jos ostan pienemmän rinkan, siihen sopii vähemmän tavaraa ja kevennys on väistämätön. Pienempi rinkka on myös kevyempi.Tuplavoitto!
Hyvästi, Savotta Tuntuirisusi L, olen pahoillani. En ostakaan uusia viilekkeitä rispaantuneiden tilalle. Lepää rauhassa.

Very Happy Minä ostin rinkan viimeiseksi, kun jo tiesin minkälaisen tarvitsen. Säästin sillä rahaa ja vielä toista kiloa painoa.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 35, 36, 37  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M:Savotta rajapartio MarttiJ Ostetaan ja Myydään 4 15.10.2019 10:07 Katso viimeisin viesti
Rinkka Ostettu! Ostan Savotta 906 r... Katjuska Ostetaan ja Myydään 3 10.07.2019 13:04 Katso viimeisin viesti
M: Käyttämätön Savotta Jääkäri M, mus... Firelake Ostetaan ja Myydään 0 13.08.2018 20:20 Katso viimeisin viesti
M: Savotta Lassi II Special rinkka Esukki Ostetaan ja Myydään 0 19.06.2018 17:04 Katso viimeisin viesti
M:savotta jääkäri L MarttiJ Ostetaan ja Myydään 3 08.05.2018 20:57 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 37
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 35, 36, 37  Seuraava
Siirry: