Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Eräkämppä / vaellustukikohta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Sokosti Suomujoki
20.11.2009 11:40

Onko kohteen kustannuksia laskettu? Valmis kohde vai rakennettava kohde? Tontin hinta, rakennuslupien hinta, rakennuksen hinta, kuka rakentaa? Entä millä tavoin viikot jaetaan oikeudenmukaisesti. Esim. pääsiäisviikon halunnee useampikin.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
20.11.2009 12:20

Sokosti Suomujoki kirjoitti:
Onko kohteen kustannuksia laskettu? Valmis kohde vai rakennettava kohde? Tontin hinta, rakennuslupien hinta, rakennuksen hinta, kuka rakentaa? Entä millä tavoin viikot jaetaan oikeudenmukaisesti. Esim. pääsiäisviikon halunnee useampikin.

En ole aikonut tässä toimia grynderinä, joten kaikki esittämäni laskelmat ovat esimerkkejä. Toki olen tutkaillut tarjontaa ja sen perusteella valinnut hintahaarukan. Oma lähtökohtani on ollut ainakin toistaiseksi valmiin kämpän (omalla tontilla) hankinta.

Jos tämä hanke konkretisoituu, eli saadaan riittävä määrä osakkaita kasaan, niin sen asiana on tehdä sitovat päätökset. Siihen asti tämä on ideointia. Muuta se ei voi ollakaan, ellei sitten joku tosiaan ala grynderiksi. Silloin ei toisille jää muuta vaikuttamismahdollisuutta, kuin osakkeitten ostamien tai ostamatta jättäminen. Vastuu hankkeesta olisi silloin grynderillä ja hän varmaan haluaa riskilleen kohtuullisen korvauksen ja se näkyy osakkeiden hinnoissa.

Kerätään siis porukka ja sovitaan yhdessä, mitä hankitaan ja miten edetään.

Viikkojen käytöstä pitää laatia mahdollisimman tasapuoliset ja oikeudenmukaiset säännöt. Esimerkkinä vaikka vuosittain kiertävä valintajärjestys. Ensimmäisenä vuonna arvalla ratkaistaisiin valintajärjestys. Tuloksen mukaan järjestys olisi vaikka 4, 6, 3, 2, 1, 5. Siinä järjestyksessä jokainen valitsisi ensimmäisen lomaviikkonsa. Seuraava lomaviikko valittaisiin 6, 3, 2, 1, 5, 4 järjestyksessä, sitten 3, 2, 1, 5, 4, 6 jne. Seuraavana vuonna järjestys olisi ensimmäiselle viikolle 6, 3, 2, 1, 5, 4.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

rytty
20.11.2009 14:25

Ajatuksena kiinnostaa suuresti, sijainti ratkaisevan tärkeä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
20.11.2009 14:40

rytty kirjoitti:
... sijainti ratkaisevan tärkeä.

Samaa mieltä. Mahdollisimman lyhyet matkat:

Lemmenjoelle, Hammastunturiin, Muotkalle ja Inarille (kohtuullinen UKK:oon)

tai

Muotkalle, Paistuntureille, Kevolle, Kaldoaiville ja Vätsäriin (kohtuullinen UKK:oon)

Jokainen voi kartasta katsoa mitä se sijainniltaan suurin piirtein tarkoittaisi.
Hyvä olisi jos julkisilla pääsisi kohtuu lähelle.

Käsivarsi vaatisi oman tukikohtansa, mutta lähtisin tuolta Inarista liikkeelle monipuolisuuden vuoksi.
 Sivun alkuun

IkiHonka
20.11.2009 15:11

Tuolta voi katsella hintoja. Esim. 'kauppahintatilasto alkuvuosi 2009'. Sieltä sivut 54 ja 56.
 Sivun alkuun

Turhankävelijä
20.11.2009 15:35

Vai että kämppä pohjoisesta? Asia on itsellekin tullut joskus mieleen. Hinta ja vähäinen käyttö ollut esteenä.
Täällä joitakin jota olen silloin tällöin vilkuillut, lottovoittoa odotellessa.

IkiHonka
20.11.2009 15:51

Turhankävelijä kirjoitti:
Täällä joitakin jota olen silloin tällöin vilkuillut, lottovoittoa odotellessa.

Katsottu on nuo kohteet Wink. Lähinnä kiinnostavia sijainniltaan (eikä pahan hintaisiakaan) ovat nuo kaksi Muddusjärven mökkiä. Toisen tontti vain 20 aaria, mutta toinen 6 ha. Siitä pääsisi heti "kotoa" melomaan.

PS. Vähän enteellinen nimi tuolla toisella. Rykimä Very Happy

PS. PS. Molemmissa näyttäisi olevan puustoiset tontit, mutta 20 aarilta ei paljoa polttopuita hakata, kun alkaa jo ikävästi näkymään.

Siinä mielessä pitäisi lääniä olla reilummin, että polttopuut saadaan omalta maalta ja niitä sivutukikohtia (nuotiopaikkoja) voidaan ripotella alueelle.
 Sivun alkuun

IkiHonka
20.11.2009 16:37

Onhan täällä eräkämpän perään haikailtu ennenkin.

Joko näillä on haaveet toteutuneet? Raudulla nyt ainakin...
 Sivun alkuun

TiMoKo
20.11.2009 17:45

IkiHonka kirjoitti:

Muistakaa pitää rakentamisen taso sopivana, niin rakentamis- ja käyttökustannuksetkaan eivät karkaa kynsistä.
Kämppä sopivaan paikkaan , niin ei tarvita varausviikkoja vaan koiranlukko riittää lukoksi. Varsinkin jos perusajatus on käyttää kämppää maastoon lähtötukikohtana, niin kämpän kapasiteetti riittää varsin hyvin. Ulkopuolisia käyttäjiä rajoittaa tietysti tietämättömyys tuvan paikasta ja että perille ei pääse ajamalla (lähelle kylläkin). Lisäksi maata sen verran ympärille, että polttopuuhuolto hoituu itsenäisesti.
Jotkut paikalle opastuneet ulkopuoliset monivuotiset käyttäjät ovat kokeneet jopa velvollisuudekseen tuoda itsekin paikalle joskus polttopuita korvauksena tuvan käytöstä.
Tässä esimerkki edullisesta kämpän ulkoverhouksesta, tämän kämpän ikä ei ole vielä montaa vuotta.

Haasteena tietenkin tällaisessa yhteishankkeissa on erilailla ajattelevien ihmisten tarpeiden yhteensovittaminen. Toinen tekee mielellään metsästä polttopuita ja toinen tekee mielellään kämpän huoltotöitä, joku käy vain katsomassa kämpää ja lähtee vaellukselle. ja jos as oy päättääkin käyttää ostopalveluja, niin kustannukset eivät pysy sopivalla tasolla. Mutta onnea hyvälle yritykselle. Sopivalla porukalla tämä varmasti onnistuu (ja luonnollisesti osakkaille etuostooikeus, kun joku päättääkin luopua osakkuudesta, niin säilyy kontrolli sopivista osakkaista Laughing )
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Tapsa
20.11.2009 17:53

Idea on teoriassa hyvä, mutta ehkä käytännön toteutus vähän vaikeampi Question Yhtään mainostamatta Työväen retkeilyliitolla on kämppiä Lapissa joihin sitten lunastetaan avain joko joka kerta tai omaksi joka sitten sopii kaikkiin kämppiin! Varaus tosin on tehtävä jos haluaa varmistaa että mahtuu, 8euroa vuorokausi jäseniltä! Siinä ihan toimiva systeemi! Kämpät on tehty pitkälti talkoilla ja vuosittain niitä kunnostetaan ja huolletaan talkoovoimin!

http://picasaweb.google.com/luontokuvaaja kuvagalleria
www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

rautu
20.11.2009 20:01

IkiHonka kirjoitti:

Joo, katon sain lokakuussa kämpän päälle. Lattiaakin puuttuu, mutta ensi kesänä päässee asustelemaan kämppäsaunaan. Kesän kuluessa pitäisi aloitella sitten varsinaisen kämpän tekemistä. Töitä piisaa. halvallakin tuossa hommassa pääsee, kun pitää silmänsä auki ja hankkii jäännöseriä rakennustarvikkeista.

Vähän aikaa sitten katselin keltaista pörssiä. Rovaniemellä oli kämppä myynnissä 10 000 eurolla. Mutta se on aika etelässä.

Kannattaa ilmoitella kiintoisan alueen lehdissä ja pörssissä noista kämpistä. Halpoja tontteja ja kämppiä autiotupavarustuksella varmaan löytyy paikallisilta, jotka eivät viitsineet väsätä myynti-ilmoítusta.

Ja jos itse on valmis tekemään, niin sopivassa paikassa sopivasta aihiosta talkoilla kämppä pystyyn täällä etelämpänä ja kuljetus osissa pohjoiseen. Muutaman hehtaarin metsäpalstoja jostain saattaa kohtuuhintaan löytyä.

aihio3
Toi ei ole kauhean hyvässä hapessa, mutta halvemmallakin löytyy hyviä aihioita, kun vähän etsiskelee. Itse ostin pari vuotta sitten kaksi ja puoli aittaa ja yhden rakoliiterin, josta tein tuon saunan. Maksoin noista kaikista yhteensä 600 euroa. Ja hirret hyvässä kunnossa vielä.

Tommonen vielä tontille aihio4

Pörssistä:

Myydään:
INARI
4 ha vapaa-ajan tontti 18 km Ivalosta Veskoniementien varrella. Inarijärven rantaan 150 m, venepaikkaoikeus. Oma tie ja sähköt tontille. H puh. 050-5122518 osasto: Tontit

21 900 € Inari 13.11.2009 klo 10:32

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tyy
21.11.2009 16:05
Vieras

Onhan tuo lysti ajatus, mutta eipä taida olla käytännössä järkevää, ainakaan omalta kohdaltani.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

boueme
21.11.2009 17:38

Minä voin lähteä rakentamaan. Mulla ei ole varaa ostaa osaketta, mutta jos hirrestä väännetään, niin mielenkiinnosta olen talkoohengessä mukana kirveineni. (Ja laastareineni)

-B

K-nen
21.11.2009 17:49
Vieras

boueme kirjoitti:
Minä voin lähteä rakentamaan. Mulla ei ole varaa ostaa osaketta, mutta jos hirrestä väännetään, niin mielenkiinnosta olen talkoohengessä mukana kirveineni. (Ja laastareineni)

-B

Minä voin tulla sitten opastamaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Lunkentus
21.11.2009 21:35

K-nen kirjoitti:
[Minä voin tulla sitten opastamaan.

Täällä myös eräs opastettava!
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
F.I.Y. Eräkämppä kaptu Lappi 57 15.04.2015 8:40 Katso viimeisin viesti
Eräkämppä - Salla Aaron Lappi 8 19.01.2010 23:38 Katso viimeisin viesti
Haaveena eräkämppä eräukko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 11 04.11.2006 14:50 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 16
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Seuraava
Siirry: