Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Pitkiin päivämatkoihin valmistautuminen
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Pitkiin päivämatkoihin valmistautuminen
ydinsodan johtaja
30.06.2009 23:26


Viestejä: 149
Olen suunnitellut syysvaellustani noin viikon mittaiseksi, ehkä 8-9 päivää. Rinkan painon olen saanut 12 kg kantimiin em. ajan tarvittava ruoka huomioiden.

Ennen päivämatkoissa on tullut stoppi siinä 22-25 km tienoilla, mutta silloin rinkkakin painoi 15-19 kg. Nyt olisi tarkoitus mennä päivittäin jopa 30-35 km. Eli noin kolmannes lisää.

Minkälaista valmentautumista suosittelette tälle projektille. Päivittäin tulee lähinnä hyötyliikuttua, mutta nyt varmaan täytyisi aloittaa jonkinlainen säännöllinen kohtuurankka liikkuminen kestävyyttä silmälläpitäen.
_________________
voimalan horisontissa nään sortuvan, väen rukouksineen kaatuvan,
näen tulimyrskyn taivaanrannan ylle lopulliseen tuhoon innostuvan,
retki tää odotettu viimeiseksi jää, hymyn jälkeen jätän hellimmän
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pitkiin päivämatkoihin valmistautuminen
Huokailija
30.06.2009 23:46


Viestejä: 245
ydinsodan johtaja kirjoitti:
Minkälaista valmentautumista suosittelette tälle projektille.


Kävele joka viikonloppu 30-35 kilometrin lenkki 12 kilon reppu selässä ja viikolla muutama 15-20 kilometrin lenkki 20 kilon rinkka selässä. Tärkeää on pitkät lenkit ja selässä oleva paino.

Laskuvarjojääkärikoulun pääsykokeisiinkin taisi tulla reppujuoksu vai hiihtoko se on juuri sen vuoksi, että tavallisessa juoksussa tai hiihdossa pärjäävät ties millaiset hippiäiset. Repun kantaminen on eri homma.

Lisäksi voit etsiä paikkakuntasi korkeimman mäen (minulla on käytössä laskettelurinne) ja hyppiä sitä ylös vuoroin harppoen ja vuoroin tasajalkaa hyppien. Jokaiseen tasajalkaponnistukseen on keskityttävä ja täräytettävä kamaraa vasten sellainen voima, että johtaja lähtee kuin ydinraketti siilosta.
_________________
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
ydinsodan johtaja
30.06.2009 23:50


Viestejä: 149
Eli meinaat tuolla hyppelyllä, että jalkojen massaa ja räjähtävää voimaa tulisi kehittää pitkää rasistusta silmälläpitäen?
_________________
voimalan horisontissa nään sortuvan, väen rukouksineen kaatuvan,
näen tulimyrskyn taivaanrannan ylle lopulliseen tuhoon innostuvan,
retki tää odotettu viimeiseksi jää, hymyn jälkeen jätän hellimmän
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Huokailija
01.07.2009 0:15


Viestejä: 245
ydinsodan johtaja kirjoitti:
Eli meinaat tuolla hyppelyllä, että jalkojen massaa ja räjähtävää voimaa tulisi kehittää pitkää rasistusta silmälläpitäen?


En usko hyppelyyn likikään yhtä paljon kuin rinkan kantamiseen. Minulla hyppelyssä jalkojen lihakset raivoavat kurjuuden ylistystä ja sydän hakkaa itselleen senttitolkulla lisää elintilaa. En tiedä, onko siitä mitään hyötyä, mutta tuntuuhan se hyvänenaika miehekkäältä.

Kanna sitkeästi rinkkaa, niin kyllä se siitä. Mene retkelle!

P.s. Täällä on ketju lajikohtaisesta harjoittelusta... Laughing
_________________
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Stiggy
01.07.2009 22:24


Viestejä: 323
Minä käytän kävellessä askelmittaria. Askelmäärän seuraamisen olen huomannut mielekkäämmäksi, ja helpommaksi kuin kilometrien. En omista vaellus gepsiä. Jos tarkoitukseni on kävellä 50 000 askelta, jaan matkan 10 000 askeleen etappeihin. Näissä kohtaan pidän tauon ja teen tarpeelliset hygienia ym. huollot.

Elikkäs, suosittelen askelmittarin kyttöä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
01.07.2009 23:32


Viestejä: 2882
Kestävyyttä ei saa pelkästään lihasten kokoa kasvattamalla. Se voi jopa huonontaa kestävyyttä, koska (suuremmat lihakset) lisää energiankulutusta ja siten aiheuttaa aiempaa nopeammin väsymisen. Paitsi jos samalla lisätään kestävyyttä, jolloin matkan kesto pysyy samana. Paitsi jos kestävyyttä saa paljon lisää.

Jos kannettava paino on noin 12 kg, niin sitä ei välttämättä ehkä tarvitse olla ollenkaan harjoitellessa. Normaalisti harjoittelupaino on hyvä olla noin 1/3 - 1/2 siitä reissupainosta.

Tärkeintä tuolle suorituksellesi on oikeanlaiset kengät ja toisena tulee se kestävyys.

Kestävyys ei auta jos kengät aiheuttaa matkan keskeytymisen. Pitkillä (päivä)matkoilla on erityisen tärkeää että kengät on erinomaiset. Pohja sopiva alueen maastolle, eli jos on kivikkoa niin jäykempi tai sitten päinvastoin.
Kengät pitää olla myös hyvin sisäänajetut, ettei hiertymät tai muu kenkien epäsopivuus aiheuta päivämatkan keskeytymistä.

Suosittelen että hankit sellaiset erikoispohjalliset, normaalia selvästi paksummat ja vaimentavammat. Erityisesti päkiän ja varpaiden vaimennukseen kannattaa kiinnittää huomiota, koska se jää monissa huomioimatta vaikka kantapää olisi saanut erityishuomiota.

Sen jälkeen niillä vaelluksella käytettävillä kengillä teet pitkiä lenkkejä. Päivittäin / joka toinen päivä noin 10 - 15 km. Lisäksi kerran / kaksi kertaa viikossa lenkki noin 25 - 35 km.
Lähempänä reissua sitten ainakin joinakin viikkoina pidempi lenkki peräkkäisinä päivinä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pitkiin päivämatkoihin valmistautuminen
abumatic
02.07.2009 8:49


Viestejä: 3109
ydinsodan johtaja kirjoitti:
Ennen päivämatkoissa on tullut stoppi siinä 22-25 km tienoilla, mutta silloin rinkkakin painoi 15-19 kg. Nyt olisi tarkoitus mennä päivittäin jopa 30-35 km.

...nyt varmaan täytyisi aloittaa jonkinlainen säännöllinen kohtuurankka liikkuminen kestävyyttä silmälläpitäen.


Jos olet alle 40 v mies, niin peruskestävyydessä on suuria puutteita, mitä ei kolmessa kuukaudessa korjata. Mutta palataan asiaan kolmen vuoden kuluttua...
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
12.07.2009 20:07


Viestejä: 6935
Jouni Laaksosen Vaeltajan oppaassa on juttuja kirjoittajan runttausreissuista, joilla kävellään pitkiä päivämatkoja kevyellä kantamuksella (olisiko ollut 10kg luokkaa?). Kirjoittajan mukaan reissut eivät vaadi erityistä harjoittelua ja kirjoittaja ei omien sanojensa mukaan erityisesti harrasta liikuntaa.

Uskoisin, että jos peruskunto on kunnossa, niin 12kg repun kanssa 30-35km ei muodostu ongelmaksi jos kengät ja jalat toimivat. Lisäksi pitää tietysti huolehtia itsestään ja jaloistaan reissun päällä. Jalkojen pesu kylmällä vedellä, päivän lopuksi (leirin pystytyksen ja päivällisen jälkeen) pikku lenkki ja venyttelyä. Edellä mainitussa kirjassa suositeltiin jalkojen nostamista ylös tauoilla ja mm. Ray Jardine suosittelee nukkumista jalat hieman koholla. Kannattaa myös harkita välipäivän (tai ainakin puolikkaan) pitämistä jos pituus on esim. tuo 9 päivää. Auttaa kummasti jaksamaan lyhyemmilläkin reissuilla.

Toiselainen näkemys treenaamiseen on esim. Timo Polarin jutuissa. Hän pitää treenaamista erityisen tärkeänä. Juttua esim. tässä.

Itse sanoisin (ilman kokemusta, mutta tietysti rajattomalla tiedolla ja ymmärryksellä), että jos aikaa on kolmisen kuukautta, kannattaa tehdä seuraavaa, mikäli peruskunto on kunnossa, muttei erityisesti ole harrastanut liikuntaa.
- Tärkeimpänä jalkineiden ja jalkojen totuttaminen kävelemiseen. Lisäksi kuntoa ja vaihtelua voi hakea nopealla lenkillä tai parilla. Lisäksi ehkä salitreeniä tai kuntopiiriä lihaskunnosta huolehtimiseen.
- ensimmäiset viikot: varovainen aloitus 2-3 kertaa/vko
- pääasiallinen treeni 5-6 kertaa/vko, mutta väliin pari kevyempää viikkoa
- viikko, pari ennen reissua harjoittelu vähemmälle

Tärkeimpänä treeninä pitkät lenkit repulla (esim. puolet reissun lähtöpainosta) ja reissujalkineilla. Lisärasitukseksi voi ottaa kävelysauvat (ja tietysti mukaan jos ovat mukana vaeltaessakin). Maasto mahdollisimman pitkälle sen mukaan mitä reissullakin, esim. mäkiä ja suota, jos niitä on luvassa. Juoksuksi maastojuoksua tai suunnistusta, niin jalat tottuvat epätasaiseen alustaan. Asfaltilla juoksu voisi parantaa jalkojen kestävyyttä, mutta lisää kyllä vammautumisen riskiä, joten ehkäpä ei.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
12.07.2009 23:20


Viestejä: 1002
Vaikea on neuvoa, kun ei tiedä ydinsodan johtajan tämänhetkistä kuntoa...Hapenottokyky on kuitenkin kaiken a ja o. Sen voi yhdistää ns lajiharjoitteluun elikkä rinkan kantoon. Hitaita ja pitkäkestoisia (=aina > tunnin mittaisia lenkkejä ja hiki pintaan) reippaita rinkkalenkkejä (rinkan paino 10-15 kg) ylämäkeen niin kauan, kun rehkiminen tuntuu ns mukavalta. Kuntosalitouhut kannattaa unohtaa, niissä kasvavat vain muskelit, ei kestävyys eikä hapenottokyky.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eeke
14.07.2009 0:19


Viestejä: 138
Jos haluaa tehdä tuollaisia 30-35 kilsan päivämatkoja päivästä toiseen kannattaa laittaa herätyskello soimaan jos on aamu-uninen. Itse olen tehnyt yhden vaelluksen, jossa vedettiin eka kaksi viikkoa noin 36 kilsan päivä matkoilla ja meillä oli joka aamu kello soimassa noin 7:00. Silloin saimme itsemme matkaan joskus ennen yhdeksää ja ekat noin 18-20 kilsaa oli taivallettu noin klo 13-14 päivällä, jolloin pidimme kunnon ruokatauon. Iltapäivällä vaelsimme 15-20 kilsaa lisää ja leiri pistettiin pystyyn sitten 19-21 illalla riippuen maastosta. Itse (eikä vissiin vaellukaverikaan) en kokenut edellä mainittua kilsojen nielemistä mitenkään erityisen nautittavaksi, joten reissun loppu eli reilut kolme viikkoa vedettiinkiin jollain 25 kilsan päivämatkoilla, jolloin oli aikaa aamulla ja oli aikaa illalla.
Kuntoa 35 kilsan päivämatkat vativat repunpainosta riipuen kohtuullisesta kunnosta hyvään kuntoon. Itse ja kaverikin oli melkein kilpaurheilijan kunnossa tuolloin, eikä lihaksissa tai muussa jaksamisesa ollut mitään ongelmia. Ainoastaan nivelet olivat tottumattomia siihen että mukana oli suhteellisen kokemattomina vaeltajina liki 25 kiloa tavaraa. Maastossa jossa ei ole polkuja joku 4 kilsan tunti vauhti on todella ripeää, eikä moisesta resuaminen mielestäni kuulu ainakaan omaan vaellustapaani. Jos miettii sitä, että normaali suunnistus kävellen ilman pummeja ja taakkaa on nopeudeltaan noin 13 min/km (riippu tietysti maastosta), niin reippasti piti "vaeltaa" että pystyi pitämään 4 km/h vauhtia.

Kannattaa huomata, että pitkät päivämatkat kuluttavat energiaa paljon, jolloin ruokaakin kuluu melkoisesti. Jonkun 9 päivän safkat painaa helposti jotain 7-8 kiloa jos kulutus on suurta. Hyvin kevyeen reppuun ei siis pääse.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Ns. ylikunto
Hanu
16.07.2009 8:43


Viestejä: 2571
Pari huolto olisi itselläni, jos tuota yrittäisin:

1. Ns. ylikunto, jonka olen kaksi kertaa kokenut. Silloin minulla on ainakin aivan voimaton tunne, mutta päivän lepääminen muuttaa tunteen. Tosin, jos itsensä saa liikkeelle, niin silloinkin oikeasti jaksaa. Suosittelen aikatauluun ainakin yhtä luppopäivää tai ainakin selvästi kevyempää päivää. Ehkä ajoituksellisesti 3-4 päivä. Tärkeää on myös syödä kulutuksen mukaan. Energiaa on varmaan syytä olla n. 2 kertaa toimistopäiviin verrattuna.

2. Toinen huoleni olisi jalkojen kestävyys. Lähinnä rakot yms. Ilma ja vesikylpyjä siis niille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Gabrielle
18.07.2009 13:28


Viestejä: 28
Itsellä on pitkien päivämatkojen kanssa tarvetta lähinnä tällaisiin valmisteluihin:

- Jalkahoito. Jos jalkapohjissa on jo ennestään kovettumia tai halkeilua, ne kohdat kipeytyvät tosi herkästi. Joka ilta rasvaus, ja raspaus hyvissä ajoin ennen reissua ettei jää liian helläksi.
- Takareisien venytykset ennen reissua ja aina päivämatkojen tauoilla. Mulla kipeytyy pitkästä kävelystä reiden takaosasta pohkeeseen asti, niin että loppuilta kävellään sitten jalat koukussa kun suoraksi ei saa...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: