Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Peitto makuupussin sijaan
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Latvoilta
16.02.2010 17:10

Korpijaakko kirjoitti:
Olen Vargin kanssa eri mieltä. Lämpöhaalari ei aja samaa asiaa, jos haluaa mahdollisimman kevyen pakkauksen.

Totta. Makuupussi on kuitenkin siitä ikävä loukko, että sen sisintä on suojeltava kylmältä. Jos kaulus raottuu, niin viima lyö. Sikäli ymmärrän hyvin Vargin näkökulman.

On mukava puuhailla viileällä leirissä lämmin haalari päällä. Ja mikäs sen nautinnollisempaa kuin pistää maaten haalarin kanssa niille sijoilleen. Kai sinäkin sentään samaa mieltä siitä olet, että makuupussi on epämukavuusväline?

Vihtahousu
17.02.2010 16:57

Tuolta hilavitkuttimia myyvästä nettiliikkeestä saa
makuupussin ja haalarin sekasikiötä.
Olisiko noista mihinkään?

http://www.hilavitkutin.com/2007/09/11/makuupussihaalarit/

Korpijaakko
18.02.2010 0:43

Latvoilta kirjoitti:
- - Kai sinäkin sentään samaa mieltä siitä olet, että makuupussi on epämukavuusväline?

Tuo oli niin hämmentävä kommentti, että sitä piti pohtia vähän pidempään.

Ei makuupussi ole mielestäni epämukavuusväline. Se on turvallisuusväline, usein välttämätön ja monesti mukava. Vain vaatteet päällä nukkuminen tuntuu mielestäni jopa hieman oudolta kun on tottunut siihen, että päällä on jonkinlainen peite. Makuupussikin poikkeaa siitä miten tavallisesti nukun ja mihin olen tottunut, joten se ei tunnu yhtä mukavalta ja kotoisalta kuin peitto. Usein se on kuitenkin mukavuusväline, kuten viime yönä romahtaneen lumikammin rauniohin ryömiessä. Oli kylmä ja aluskerrasto oli hikinen illan lumitöistä, mutta ai että kun makuupussi alkoi lämmetä! Täkki voisi olla kuitenkin vielä mukavampi, mutta vähistä kokemuksistani epäilen, että se ei toimi talvella ainakaan ilman bivy-pussia ja silloin makuupussi on taas ihan yhtä fiksu valinta.

Timoa
18.02.2010 1:02

Mulla on käytössä makuupussin alaosa sekä takki hihoineen sekä integroitujen hanskojen kanssa. Alaosa on todella paksu untuvapussii joka tulee napaan asti. Kangas jatkuu 20 cm ylemmäksi. Takkina aavistuksen paksumpi untsikka (samaa sarjaa) jossa huppu on kuin makuupusseissa, eli vetskarin kun vetää kiinni niin naamasta näkyy kämmenen kokoinen osa. Yläosaan on laitettu myös untuvalapaset jotka pitävät näpit lämpöisinä. Muutaman kerran yövyin tällä.

Ensimmäinen ongelma nukkuessa: Minne kädet laitetaan? Normaalisti kädet on ruumiin vierellä tai sylissä. Takin kanssa ei vaan "osannu" nukkua! Lopputulos oli kädet ristissä vatsan alla ja ruumis päällä. No aina on tottunut nukkumaan peitolla joten takin kanssa ei voi kääriytyä peiton alle vaan on yhtä levällään kuin hereilläkin.
Malli siis tämä.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

otsonen
18.02.2010 2:06

Itse olen saanut tästä ketjusta kipinän kokeilla ainakin tuota pelkän haalarin käyttöä yöpymisessä. Mutta vasta sitten keväämmällä ja vaan yhden yön lähiretkellä.
Suurin kynnys on itselle tuo tottumus käyttää pussia/peittoa. Vaikka lämpötila tuvassa tai teltassa olisi joskus mahdollistanut ilman pussia nukkumisen, on se jotenkin mukana kuvioissa. Edes peittona siis. Ja tuo käsidilemma, se onkin sitten taas kinkkisempi homma.
Mutta ehkä kaikkeen tottuu, kuten tikkuunkin persiissä.

hannes
18.02.2010 10:56

Kyllähän makuupussi on kaikkein monipuolisin ja käytännöllisin yöpymisväline.
Jos on liian kuuma , sitä voi käyttää peittona - kylmällä sinne on mukava kaivautua.
Talvella ylipitkä pussi mahdollistaa tarpeellisten tarvikkeiden sulanapysymisen yön yli.

En kyllä vaihtaisi makkaria ikuna mihinkään ahdistavaan haalariin tai vastaavaan, jos ei ole pakko.

Muuten Savotan Nelson kuitupussissa nukun parhaiten - yksinkertainen suorakulmiomuoto ja tilava ja lämmin.
Painaa kylläkin 3kg, siksi tulee untuvapusseja käytettyä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

K-nen
18.02.2010 11:31
Vieras

Korpijaakko kirjoitti:
Latvoilta kirjoitti:
- - Kai sinäkin sentään samaa mieltä siitä olet, että makuupussi on epämukavuusväline?

Tuo oli niin hämmentävä kommentti, että sitä piti pohtia vähän pidempään.
...

Niin piti. Makuupussi on ehdottomasti mukavuusväline. Päivän päätteeksi on taivaallista ryömiä lämpimään pussiin, vetää vetoketju kiinni ja ajatella seuraavaa päivää.

Edit: Unohtui itse asia. Peitto voisi olla kesällä riittävä ja olisi kevyt, mutta pään suojaaminen on hankalampi asia -ei tulisi uni irtohuppu päässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

ultramara
18.02.2010 13:11

Ratkaisin guilt ongelman tekemällä sen itse, aihiona käytin käytöstä jäänyttä kevyttä untuvamakuupussia. Mitoiksi tuli pit 180 cm, jalkopää 80 cm, levein kohta 144cm, ylhäältä 120cm. Mitat on sellaiset että ovat 185 senttiselle just passelit, ainakin minun makuuni.

"footboxista" tein 25cm syvän. Jalkalaatikko on hyvä olla, lyhyellä vetoketjulla varustettuun bivyyn meno sujuu helposti, peitto menee edeltä automaattisesti omalle paikalleen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

ultramara
24.02.2010 16:33

ultramara kirjoitti:
Ratkaisin guilt ongelman tekemällä sen itse, ...

Tämä jää keskikesän käyttöön, makuupussina mukavuuslämpötila oli +12.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Tauhka
04.05.2013 12:22

Huomasin äskettäin, että Cumuluksella on tullut valikoimiin näitä quilt peittoja.
Nyt vähän polttelis laittaa kesäkäyttöön tuollainen, mutta arveluttaa että mikähän nuista malleista olisi sopivin kesäkäyttöön?
Tulisi tosiaan vain kesäkäyttöön ja tunturiympäristöön. Alustana on Exped synmat 7 ultraligt, sen r- arvohan taisi olla pikkusen päälle kolme.

http://www.sleepingbags-cumulus.com/Quilt-250,down-sleeping-bags,84.html
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

akpoika
06.07.2015 22:50
Vieras

Tämmöisen ketjun löysin..

Iski ensin innostus tehdä itse makuupussi, mutta tässä papereita, kynää ja viivotinta pyöritellessä se alkaa minusta näyttääkin enemmän quiltilta. Ajattelin siis tehdä kolmen vuodenajan käyttöön untuvilla täytetyn täkin. Löysin thru-hikerin sivuilta jonkun verran käyttökelpoisia lukuja ynnä muita, mutta oli sen verran hankalaa muuntaa kokoajan fahrenheitteja, unsseja ja tuumia yms, että päätin tehdä laskurin, jolla tällainen SI-järjestelmäänkin tottunut saa itselleen laskettua tarvittavan untuvan määrän omien suunnitelmiensa pohjalta. En tiedä kuinka tarkkaan nuo pitäävät kutinsa, mutta täytyy päivitellä laskuria tarpeen ja omien kokemusten mukaan myöhemmin. Laskuri löytyy täältä projektin aloituspostauksesta: Laskuri: Tee se itse -makuupussin/quiltin untuvan määrä ja hinta. Laskuria saa käyttää vapaasti omiin MYOG-projekteihinsa. Smile Lisää ominaisuuksia luvassa myöhemmin.

Makuupussinkin voi tehdä itse ja säästää pitkän sentin (ainakin tuuman) verrattuna valmiisiin untuvatuotteisiin!
 Sivun alkuun

Vihtahousu
08.07.2015 12:27

Minullakin suunnitelmissa tuollainen DIY-peitto (guilt).
Erilaisia kangasnäytteitä (kuoreen) olen jo tilannut USAsta.
10 DM nailonkankaat tuntuvat tosin arveluttavan sähköisiltä.
Ohuin silkki tuntuisi paljon ihoystävällisemmältä.
Koska en ajatellut käyttää täytteenä (eristeenä) untuvaa,
peittoa ei siksi tarvitsisi saumata lokeroihin lainkaan.
Näinollen peitteen voisi jättää toisesta päästään avattavaksi,
jolloin voisi kokeilla erilaisia täytteitä Climashield Apexin ohella.
Jonkinlainen tarrasulku olisi kyllä paikallaan. Mahdollisuus
vaihtaa eristettä tekisi guiltin myös monikäyttöisemmäksi.

Sekundalaatuista Climashield Apexia sain kokeiluani varten
varsin kohtuullisella hinnalla Saksasta, mutta Eurokankaasta saa
muita eristeitä vielä halvemmalla.

Voi olla, että tämä kokeilu päätyy viihdyttävien, mutta
epäonistuneiden ja hullujen ideoitteni hauskan pitkään luetteloon.

akpoika
08.07.2015 13:33
Vieras

Vihtahousu kirjoitti:
Minullakin suunnitelmissa tuollainen DIY-peitto (guilt).
Erilaisia kangasnäytteitä (kuoreen) olen jo tilannut USAsta.
10 DM nailonkankaat tuntuvat tosin arveluttavan sähköisiltä.
Ohuin silkki tuntuisi paljon ihoystävällisemmältä.
Koska en ajatellut käyttää täytteenä (eristeenä) untuvaa,
peittoa ei siksi tarvitsisi saumata lokeroihin lainkaan.
Näinollen peitteen voisi jättää toisesta päästään avattavaksi,
jolloin voisi kokeilla erilaisia täytteitä Climashield Apexin ohella.
Jonkinlainen tarrasulku olisi kyllä paikallaan. Mahdollisuus
vaihtaa eristettä tekisi guiltin myös monikäyttöisemmäksi.

Sekundalaatuista Climashield Apexia sain kokeiluani varten
varsin kohtuullisella hinnalla Saksasta, mutta Eurokankaasta saa
muita eristeitä vielä halvemmalla.

Tuo tosiaan lisää huomattavasti kangasvaihtoehtoja ja helpottaa muutenkin, jos ei käytä untuvaa tai jätä mahdollisuutta vaihtaa myöhemmin eristettä untuvaksi. Minä laitoin eilen Pertex Quantumit ja untuvat tilaukseen. Tästä linkistä voi käydä lueskelemassa materiaaleista, mitoituksesta ja katsomassa yhden hienon luonnostöherryksen Very Happy

Vihtahousu kirjoitti:
Voi olla, että tämä kokeilu päätyy viihdyttävien, mutta
epäonistuneiden ja hullujen ideoitteni hauskan pitkään luetteloon.

Laughing Yritetään nyt kuitenkin.
 Sivun alkuun

Kullervo
08.07.2015 18:06

Kävisköhän tuollainen malli riippumaton kanssa sillä tavalla, että peiton saisi kiertämään riippumaton alta? Vai pitäisköhän malli olla vielä väljempi?
Mielenkiintoinen projekti!
 Sivun alkuun

akpoika
08.07.2015 19:57
Vieras

Kullervo kirjoitti:
Kävisköhän tuollainen malli riippumaton kanssa sillä tavalla, että peiton saisi kiertämään riippumaton alta? Vai pitäisköhän malli olla vielä väljempi?
Mielenkiintoinen projekti!

En ole varsinaisesti (vielä?) riippumattomiehiä, mutta suunnittelemani mallia ei sellaisenaan voi laittaa kiertämään maton alta. Pitäisi tehdä kiristettävä reikä jalkapussiin, että riippumatto menisi siitä läpi. Myös pussin sulkeminen pitäisi miettiä uudelleen eli miten saadaan eriste yhtenäiseksi joka puolelta ja vielä suuaukko kaulan kohdalta kireälle. Varmasti sellainen olisi kuitenkin ratkaistavissa ja toteutettavissa, mutta tässä projektissa en aio vaivata sillä asialla päätäni Smile Olen suunnitellut tämän melko väljäksi ja uskoisin leveyden riittävän. Eilen jo taittelin normaalista peitoista vastaavan kokoisen "quiltin" hakaneulojen avulla ja hyvältä vaikutti. Peitossa ei aivan riittänyt leveys, mutta tuokin oli jo riittävä kyljellään nukkuvalle.

Näkyy riippumattopiireissä puhuttavan top- ja underquilteista eli yleensä toteutus on kaksiosainen ja maton alla on silloin omat eristeet. Epäilisin, että grammanviilaaja saisi muutaman gramman edun toteuttamalla yksiosaisen pussin, joka käy sellaisenaan riippumaton ympärille. Luulisi, että joku on jo sellaisen keksinyt tehdäkin.

Tänään tuli viesti, että kankaat lähti tulemaan kohti Tamperetta Smile Olen malttamaton.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Makuupussin kuluminen ja eristyskyky tunturisusi Talvivaellusvarusteet 27 23.03.2020 10:08 Katso viimeisin viesti
Ostettu: Ostan makuupussin, 3-vuodena... teeri Ostetaan ja Myydään 1 17.03.2020 19:06 Katso viimeisin viesti
Lähdössä pohjois norjaa ifjordiin. Ma... tumssi Kesävaellusvarusteet 6 26.07.2019 7:01 Katso viimeisin viesti
DIY bivy/peitto/tarppiyhdistelmä? Timoa Muut varusteet 3 26.03.2016 20:37 Katso viimeisin viesti
Retkipeitto makuupussin lisälämmikkeenä akpoika Talvivaellusvarusteet 30 10.12.2015 9:55 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 8
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Siirry: