Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Heitetty reissu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 196, 197, 198  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
KaukoAntero
03.09.2019 16:28


Viestejä: 338
^ Riippuu tietysti, miten matala... Viime kuussa mentiin Skodalla (melko matala mm. renkaiden vuoksi) ja VW Boralla. Ihan päästiin parkkipaikalle asti (n. 3km Angelista etelään). Varovasti on ajettava ja hidasta se on, mutta pääsee.

Kauko
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
oaivi
09.09.2019 20:41


Viestejä: 380
Syyskuun eka viikko Hammastunturin erämaassa. Pahaoja-Kultala-Kivipää-Hammastunturi-Hammasjärvi-Rautujärvi-Paalupää-Kuppisjärvi. Pääosin lämmintä ja tuulista. Sadetta kahtena yönä plus perjantaiaamuna. Ehkä kohokohta ylitse muiden oli yöuinti Hammasjärvessä.

Kaiken kaikkiaan kairassa oli taas oikein hyvä olla.
_________________
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Juurakko2
14.09.2019 14:46


Viestejä: 149
Mutka Muotkalla:

http://ollikanerva.net/2019/09/14/muotkatunturi-wilderness-rain-and-shine/
_________________
http://ollikanerva.net/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
15.09.2019 18:00


Viestejä: 7381
^ Eipä näy kuvia, ainoastaan tuo kaksoissateenkaari.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tunnelivaeltaja
16.09.2019 19:43


Viestejä: 188
Moni on varmaankin onnistunut sellaisen tekemään jopa moneen kertaan, mutta itselleni kesän reissu oli ensimmäinen lajiaan: vaellus kokonaan Suomessa!! Kaikilla aiemmilla vaelluksillani, v. 1992 lähtien, ainakin osa matkasta on ollut Ruotsin ja/tai Norjan puolella.

Toteutunut vaellusreitti ei kuitenkaan liene niitä yleisimpiä. Alkupisteen (Kemijärvi) motivoi halu aloittaa vaellus kerrankin suoraan makuuvaunusta ulos astuessa. Päätepisteen (Inari) taas saneli sääntö, että vaellusreitin tulee yhtyä ainakin yhdessä pisteessä johonkin aikaisempaan vaellukseemme. Näin ollen kilometrejäkin kertyi paljon (466 km), joskaan lukema ei ole oikein vertailukelpoinen normivaellusten kanssa epätavallisen runsaan maantiekävelyn takia. Aikaa kului reilut 16 päivää (21.7.-6.8.). Reitti oli karkeasti seuraava:

1. Kemijärveltä Savukosken kirkonkylään lähes kokonaan isompia ja etenkin pienempiä teitä pitkin, vain muutama kilometri metsässä. 2. Savukoskelta jatkoimme ensin asfalttitietä pitkin Marttiin ja sitten kohti Kemihaaraa, pääosin hiekkateitä ja pieniä metsäteitä. Maasto-osuuksia oli vain kaksi: muutama kilometri Jänesselällä ja jonkin verran pitempään Naltio-tunturilla käydessämme. 3. Kemihaarasta jatkoimme Saariselän taajaamaan normaalissa vaellusmaastossa, enimmäkseen polkuja pitkin. Reitti pääpiirteissään: Kemihaara-Peuraselkä-Tahvontupa-Vongoiva-Sokosti-Luirojärvi-Tuiskukuru-Rautulampi-Rumakuru-Piispanoja-Saariselkä. 4. Ruokatäydennyksen (Ostoskeskus Kuukkeli) jälkeen marssimme valtatietä pitkin Kutturan tienhaaraan, ja sitten Kutturantietä ja Sotajoentietä Kultalan reitin alkuun, käyden kuitenkin yöpymässä Sotajoella. Kultalan reittiä pitkin Ivalojoen sillalle, ja sitten Hammastunturin erämaan läpi pohjoiseen kohti Inaria.

Maantiekävelyä kertyi erittäin paljon, reilut puolet matkasta. Ihan noin paljon ei ollut tarkoitus teitä kävellä, sillä suunnitelma oli mennä Tenniöjoesta yli Kuoskun kohdalta, ja jatkaa sieltä itään UKK-reitille ja sieltä Tulppion kautta Kemihaaraan. Veljeni vuodesta 1997 asti palvellut rinkka kuitenkin rikkoontui lähes kantokelvottomaan kuntoon, kun väsyneet metalliputket vääntyivät pahasti jo ensimmäisenä iltana ja katkesivat kolmantena päivänä. Suuntasimme siis Savukosken kirkonkylään toiveenamme löytää urheiluvälineliike ja sieltä uusi rinkka. No, urheiluliikettä ei tietenkään tuon kokoisessa kylässä ole. Onnekkaasti kuitenkin leirintäalueen isäntäpariskunnalta löytyi ylimääräinen rinkka, johon emäntä oli jo kyllästynyt, joten pystyimme jatkamaan matkaa seuraavana aamuna. Suuret kiitokset siis Loma-Joosulan väelle!

Vaellusmotivaatio säilyi hyvänä useimpina tiepäivinäkin. Haasteet olivat enemmänkin käytännöllisiä. Vesihuolto tuotti ongelmia, sillä käyttökelpoisia tien vieressä tai sen ali kulkevia puroja oli yllättävän harvassa. Kuumalla säällä tämä johti siihen, että vettä piti tankata paljon silloin kun sitä sai. Oma ennätykseni oli 1.3 litraa kerralla, mikä sitten aiheuttikin vatsaongelmia illalla ja seuraavana päivänä. Toinen huomioitava seikka on, että tiekävely on raaka laji jaloille, kun toistetaan yksipuolisesti samanlaista askelta. Kenkien valinta on syytä tehdä huolella. Itse ostin vaellusta varten erittäin kevyet lenkkarit, mutta se kostautui tavanomaista pahempina rakko-ongelmina.

Vaelluksen sääolot olivat mielenkiintoiset. Sadetta tuli melko vähän, mutta lämpötilan vaihteluväli oli poikkeuksellisen suuri. Ensin oli viikko erittäin lämmintä, niin että 26.7. lämpötila kohosi ylimmillään +28.8 asteeseen. Siinä on muuten yllättävän iso ero esim. 26 asteeseen, lämmönsäätely on jo paljon vaikeampaa! Viimeiset yhdeksän päivää sen sijaan olivat harvinaisen koleita, päivälämpötila useina päivinä vajaat +10 C. Vaelluksen kolmanneksi viimeisenä yönä Ahven-Kulvakolla Hammastunturin kupeessa oli pakkasta 4.3 astetta!

Hyönteisiä (sääskiä, mäkäriä ja paarmoja) oli vaelluksen alkupuolella melko runsaasti monilla tauko- ja telttapaikoilla, mutta tälläkin kertaa hyönteismyrkky jäi käyttämättä. Sään kylmennettyä sitä ei enää tarvinnut harkitakaan. Muista eläimistä kiinnittivät eniten huomiota metsot, joita näkyi Kemihaaran jälkeen useimpina päivinä.

Pakkohan tämäkin on sanoa: tällaisen avotunturiorientoituneen vaeltajan kannalta maisemat olivat keskimäärin melko vaatimattomia verrattuna siihen, mitä läntisillä naapurimailla on tarjottavana. Metsä oli kyllä paikoin oikein komeaakin, esim. männiköt Pittikankaalla ja Tyyrojan itäpuolella. Hammastunturin alue jäi mieleen mukavana, ja Sotajoen varsikin oli opettavainen: idyllisen kaunis kukkaniityn vierustama jokimaisema muuttui äkkiä kullankaivuun raiskaamaksi.

Vaelluksen päättyessä oli oikein tyytyväinen olo siitä, että tuli tämäkin reissu tehtyä (ja meni useampi päivä kunnes taas ajatteli, että olisi oikeastaan kiva olla vaeltamassa!). Loppujen lopuksi taitaa olla pitkälti niin, että "sama se missä kävelee kunhan kävelee". Ja niinkin, että "vaihtelu sivistää".

Kuvat eivät ole vielä verkossa, laitan sitten kun ehdin.
_________________
https://tunnelivaeltaja.kuvat.fi/kuvat
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
heluna74
18.09.2019 8:02


Viestejä: 3265
Reissu on nakattu. Kävimme tutkailemassa myös Muorravaarakanruoktun talkoiden tulokset. Hieno katto, autiotuvan tilojen siistiminen ja jopa terassi ja siihen pöytä. Pöydän ympärillä riitti parlamenttia. Hauska juttu.

Ei jääty kaipaamaan, kuin lisää rinkkanauloja ulkoseinille. Yövyimme teltassa, mutta tupa näytti viihtyisältä. Kiitos tekijöille!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
ErikPlankton
22.09.2019 16:26


Viestejä: 11
Elokuun lopulla 10 päivää Vätsärissä vaeltaen ja meloen. Todella kiinnostavaa ja hienoa aluetta. Reissuraportti löytyy täältä: https://www.packgofind.com/vaetsaeri-wilderness

Tein Routasenkurusta erillisen selostuksen: https://www.packgofind.com/routasenkuru
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Mariaara-Jauru-Marivaara
Mustola
22.09.2019 17:57


Viestejä: 26
Elokuun 10 pv jätin auton Marivaaran parkkipaikalle. Säätieto lupaili sekalaista, mutta kohtuu vähäistä oli sade.
Tälle reissulle grammasin varustukseni raskaalla kädellä. Rinkkaa en ottanut ollenkaan matkaan. Reppuna minulla oli laadukkaista Extremetextililtä hankkimistani kankaista ommeltu reppu. Selkää vasten pidin repussa makuualustaa. Tuki just sopivasti. Punnitsin autolta lähtiessäni repun. Kokonaispainoksi tuli 9,4kg.. Jalkineina oli Altran Low Peak polkujuoksukengät. Oli tosi keveä ja mukava hipsiä eteenpäin. Jalat oli toki kosteat, mutta vähemmän se haittasi kuin hiestä märät sukat.
Pajuojasta yli ja Irtonais-Auhtia kohti. Yllättävän nopeasti sinne pääsi. Kevyillä kamppeilla matka eteni kuin huomaamatta. Siinä ojan naverolla pidin ruokatauon ja kävin kammia katsomassa. Parasta ennen päiväys oli jo erääntynyt, mutta itse kyllä tarvittaessa voisin siinä yöpyä. Taivalsin eteenpäin ja auhtijoenselältä käänsin kurssin SiulanRuoktulle. Tihkusateessa meni viimeiset kilometrit.
Seuraavana päivänä hipsin Tahvon tuvalle. Kalvottomien polkujuoksukenkien paras puoli tuli nyt selväksi. Purojen yli saattoi kahlata vain housunlahkeet käärien. Märistä sukista normikosteuteen pääsi n 20min kävelyllä. Jalka toimi kuin mäntä sylinterissä ja vesi pumppautui pois..
Oli tosi hienoa taas palata jaurun maisemiin. Edelliskerrasta olikin jo aikaa. Kevättalvella 1988. Hieman suunnitelmissa kiertää uudestaan näitä alkuaikojen reittejä ja muistella.
Pois lähtiessäni köpötin siihen mönkijäsillalle. Repun lantio-ja rintaremmit piti varan vuoksi avata.. Melko huonossa hapessa oli silta. Yli kuitenkin pääsi. Voi kuitenkin olla viisaampaa jos muuan sata.metriä ylävirtaan kahluupaikasta menee yli..
Köpötin yhtäkyytiä Marivaaraan. Sitten vain kamat kyytiin. Ja taipaleelle.
Varustus toimi ja reissu oli hieno. Tuo nurkka on huikean hieno alue.. Saatan tulevana syksynä lähteä Kemihaarasta Härkävaaran kautta samoihin maisemiin..
Ruokaa oli pikkasen liikaa mukana, samoin 200g kaasupatruuna oli liioittelua 100g olisi hyvin riittänyt.
Viitaten nyt vellovaan kämppien jätevuori keskusteluun (aiheellisen). Omat pussukat , purtilot yms kannoin kiltisti pois.
Vielä yksi juttu: Kun käytte maastossa tarpeilla, peittäkää jätökset hyvin. Paikalliset kulkee nyt syksyllä pyyntikoirien kaa. Ei ole ilo kun koira käy kierimässä itsensä yltäpäältä ihmispaskaan!!!
_________________
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mattipappa
23.09.2019 14:21


Viestejä: 722
Kiitoksia Mustolalle reissukertomuksesta!

Koska itse en ole koskaan UKK: hon mennyt Marivaaran suunnasta, melkein kaikista muista suunnista kylläkin, niin kysyisin sen tien kuntoa. Tarvitaanko autossa iso maavara? Missä tuo parkkipaikka sijaitsee, jonne autosi jätit?

Tänä vuonna enää tuskin lähden sinne, mutta jospa ensi kesäkuussa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Jouni
23.09.2019 15:41


Viestejä: 878
Kiitos täältäkin. Hyvä tietää kammin ja sillan nykykunto. Eli rapistuneet, mutta vielä juuri ja juuri toimivat.
_________________
scricfinia.wordpress.com / Finnish Way of Hiking
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rastigaissa
23.09.2019 20:05


Viestejä: 404
mattipappa kirjoitti:
Kiitoksia Mustolalle reissukertomuksesta!

Koska itse en ole koskaan UKK: hon mennyt Marivaaran suunnasta, melkein kaikista muista suunnista kylläkin, niin kysyisin sen tien kuntoa. Tarvitaanko autossa iso maavara? Missä tuo parkkipaikka sijaitsee, jonne autosi jätit?

Tänä vuonna enää tuskin lähden sinne, mutta jospa ensi kesäkuussa.


Tästä aiheesta on keskusteltu monta kertaa. Mutta otetaan vielä kerran. Keskellä kesää perille Pajuojan varteen hiekkamonttuparkkiin pääsee vaikka Alfa Romeolla. Riippuu vähän ratin ja penkin välistä, mihin saakka ajelee. Toisinaan autoja on ripotellen parkkeerattu alkaen Marivaaran päältä aina ojalle asti. Lähinnä yksi rummun kohta hitain ajettava, koska syvähköllä montulla.
Palaa asiaan ensi keväänä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mattipappa
23.09.2019 21:34


Viestejä: 722
^ Juu, kyllä asiasta on ennenkin keskusteltu, nyt taisi tulla selväksi jopa minulle, kiitos! Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mustola
24.09.2019 8:41


Viestejä: 26
mattipappa kirjoitti:
Kiitoksia Mustolalle reissukertomuksesta!

Koska itse en ole koskaan UKK: hon mennyt Marivaaran suunnasta, melkein kaikista muista suunnista kylläkin, niin kysyisin sen tien kuntoa. Tarvitaanko autossa iso maavara? Missä tuo parkkipaikka sijaitsee, jonne autosi jätit?

Tänä vuonna enää tuskin lähden sinne, mutta jospa ensi kesäkuussa.


Eka kerta se oli minullekkin tältä suunnalta.
Kun tulet autolla Marivaaraan Lokasta päin. Älä mene siitä ensimmäisestä tienhaarasta jossa lukee viitassa Marivaara. Silta on sen verran huonossa kunnossa, että paikallisetkin sanoivat huteraksi. Se hieman pidempi lenkki Sorvusselän kautta on hyvin ajettava.Siinä Marivaaraan erkanevassa tienhaarassa oli ainakin nyt kyltti poroerotuspaikasta.Tie ura on hieman kärrytiemäinen metsäautotie. jonkun verran oli kivenmurikoita ja kuoppia kierrettäväksi. Jos autossa on matala maavara ei kannata hötkyillä vaan edetä rauhallisest ja harkiten. Kukapa haluaa korvessa kolhia auton öljypohjaa. Itse sain ajaella ilman sen kummempaa miettimistä , 4-veto pick-upin maavara on kohtuu riittävä. Karvitsiojan kohdalla heti Marivaaran jälkeen oli matalampi paikka. Jos on märkä kesä kannatta ensin jalkapelissä tarkistaa ennen ajamista.
Näin syyskesällä reitti oli hyvin ajettavissa . Keväällä, heti roudan sulamisen jäljiltä saattaa tiepohja olla liukas ja paikoin pehmeä.Asiahan selviää kun ennen lähtöä soittaa Lokkaan paikallisille ja kysyy tien kuntoa.
Siellä Pajuojan lähellä on parkkipaikka johon auton voi jättää. Itse tykkäsin tästä lähtöpaikasta ja reitistäkin. Tulee toistekkin käytettyä.
_________________
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mustola
24.09.2019 8:45


Viestejä: 26
Mustola kirjoitti:
mattipappa kirjoitti:
Kiitoksia Mustolalle reissukertomuksesta!

Koska itse en ole koskaan UKK: hon mennyt Marivaaran suunnasta, melkein kaikista muista suunnista kylläkin, niin kysyisin sen tien kuntoa. Tarvitaanko autossa iso maavara? Missä tuo parkkipaikka sijaitsee, jonne autosi jätit?

Tänä vuonna enää tuskin lähden sinne, mutta jospa ensi kesäkuussa.


Eka kerta se oli minullekkin tältä suunnalta.
Kun tulet autolla Marivaaraan Lokasta päin. Älä mene siitä ensimmäisestä tienhaarasta jossa lukee viitassa Marivaara. Silta on sen verran huonossa kunnossa, että paikallisetkin sanoivat huteraksi. Se hieman pidempi lenkki Sorvusselän kautta on hyvin ajettava.Siinä Marivaaraan erkanevassa tienhaarassa oli ainakin nyt kyltti poroerotuspaikasta.Tie ura Marivaaran yli on hieman kärrytiemäinen metsäautotie. jonkun verran oli kivenmurikoita ja kuoppia kierrettäväksi. Jos autossa on matala maavara ei kannata hötkyillä vaan edetä rauhallisest ja harkiten. Kukapa haluaa korvessa kolhia auton öljypohjaa. Itse sain ajaella ilman sen kummempaa miettimistä , 4-veto pick-upin maavara on kohtuu riittävä. Karvitsiojan kohdalla heti Marivaaran jälkeen oli matalampi paikka. Jos on märkä kesä kannatta ensin jalkapelissä tarkistaa ennen ajamista.
Näin syyskesällä reitti oli hyvin ajettavissa . Keväällä, heti roudan sulamisen jäljiltä saattaa tiepohja olla liukas ja paikoin pehmeä.Asiahan selviää kun ennen lähtöä soittaa Lokkaan paikallisille ja kysyy tien kuntoa.
Siellä Pajuojan lähellä on parkkipaikka johon auton voi jättää. Itse tykkäsin tästä lähtöpaikasta ja reitistäkin. Tulee toistekkin käytettyä.

_________________
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mustola
24.09.2019 8:55


Viestejä: 26
Jouni kirjoitti:
Kiitos täältäkin. Hyvä tietää kammin ja sillan nykykunto. Eli rapistuneet, mutta vielä juuri ja juuri toimivat.

Juuripa näin.
Jos myterikeli sattuisi kohdalle olisin kammi ihan ok suoja.
Silta oli huteran oloinen, mutta kyllä siitä yli pääsi. Varoen pitää mennä ja katsoa jalansijat tarkasti. Heinikosta näki, että tämän suven aikaan on mönkijällä menty yli. Jutustin matkan varrella kahta poromiestä jotka olivat aitavahteina. Sanoivat, että sillan kunnostamisesta on ollut puhetta. Arvelivat, että näin matalan veden aikaan mieluummin hurauttavat mönkkäreillä sieltä kahlaamon kohdilta yli.
_________________
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 196, 197, 198  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Oulun korkeudelle 2-3 yön reissu Marjo Muu Suomi 12 06.09.2019 8:05 Katso viimeisin viesti
Pitempi reissu TREKKING Lappi 36 26.09.2018 20:34 Katso viimeisin viesti
*Heitetty roskiin*A: Retki-lehtiä vuo... ts Ostetaan ja Myydään 0 02.07.2018 19:58 Katso viimeisin viesti
Seuraava melonta reissu varg62 Melonta 9 28.12.2016 16:10 Katso viimeisin viesti
Seuraava reissu TREKKING Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 17 05.10.2016 18:45 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 197 Yht. 198
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 196, 197, 198  Seuraava
Siirry: