Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Vaeltamaan trail runnereilla?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vaeltamaan trail runnereilla?
rujo-roope
09.04.2017 12:36

Lieköhän kengistä vaelluksille keskusteltu jo kaikki mahdollinen, mutta avataan lanka silti.

Olen kerta toisensa jälkeen ollut pettynyt (halpoihin) korkeavartisiin vaelluskenkiin. Mitkään Meindlit eivät ole kyyseessä vaan Salomonin markettimalleja. Joka tapauksessa en ole kokenut korkeavartisuutta mitenkään hyödyllisenä.

Toinen minkä nimeen en enää vanno on goretex, ne kun kastuvat kerran sisältä niin kuivamiseen menee ikuisuus, enemmänkin kengälle tärkeämpää olisi että kuivaa nopeasti. Pari päivää kun on tarponut märissä gorekengissä niin rupeaa jo hiljalleen huolestumaan trench footista.

Olen suunnittelemassa n. 6 viikon vaellusretkeä suht raskaan kuorman kanssa ja siis tarkoitus kokeilla sen tekemistä trail runnereilla perinteisten vaelluskenkien sijaan. Mitenhän äijän käy? Onko muilla vastaavia kokeiluja?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
09.04.2017 13:51

Onhan tuota tehty menestyksellä. Itse olen juoksuvaeltanut kevyissä kengissä, mutta silloin tietysti kantamus oli kevyempi.

Pitkävartisen kengän nilkkaa tukeva voima on tosiaan lähinnä varmasti sanahelinää. Eihän se mikään laskettelumono ole. Jonkun teorian mukaan pitkävartinen kenkä harha-askeleessa herättää lihakset aktivoitumaan ajoissa ja sillä tavoin estää nilkan särkymisen, tiedä häntä.

Toinen kysymys on sitten kengän jäykkyys. Siinäkin on puolensa - lähinnä olennaista on sovittaa kävelytekniikka kenkään. Lähinnä ehkä ajattelisin, että korkeahko kivirantti on kiistaton etu, ettei tule potkittua jalanreunoja kiviin ja kantoihin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kaptu
09.04.2017 15:41

Maailmalla kannetaan raskaita taakkoja ihan paljainkin jaloin ja eikös Tiibetissä sherbatkin nouse raskaiden kantamusten kanssa vuorenrinteitä lähinnä jotkut sandaalin kaltaiset tekeleen vain jaloissaan.
 Sivun alkuun

PeteBee
09.04.2017 16:29

Mä vaelsin pari vuotta Salomonin XA Mid kengillä ja kun ne hajos, niin siirryin Salomonin Speedcross 3 käyttäjäksi. Suurin kuorma on ollut reilut 18 kiloo enkä huomannut, että matkanteossa olis ollu mitään kengistä johtuvaa hankaluutta. Kun kengät oli vielä ilman kalvoa, niin niillä oli helppo mennä jokien yli. Sen jälkeen sukkien vääntö kuivaksi ja puolen tunnin päästä uudestaan. Ei mitään ongelmia jalkojen kanssa !!
 Sivun alkuun

4lbert
09.04.2017 23:23

Viikon vaelluksen tein five fingersin barefoot kengillä. Kyllähän sai jalkapohjat sokostin kivikossa aikamoista kyytiä, mutta hyvin reissu sujui kokonaisuudessaan eikä ongelmia ollut. Jalassa oli vielä juoksutrikoot joten jokien ylitykset eivät matkaa hidastaneet käytännössä ollenkaan. Pitkille mtkoille nuo on liian kevyet, maastojuoksukengät sen sijaan on jo täysin toimiva ratkaisu.
 Sivun alkuun

kaptu
10.04.2017 12:23

Hankin syksyllä Feelmaxin korkeavartiset KUUVA 4 paljasjalkakengät, mutten taida rohjeta niillä kuitenkaan reppu selässä vaeltamaan, vaikka mieleni tosin tekisi.
 Sivun alkuun

zwak
12.04.2017 10:24

Viime kesänä meni reilut 100km kolmeen päivään (Rokua->Oulu) reilun 11kg kantamuksen kanssa La Sportiva Helios SR kanssa. Ne on keveimmästä päästä vaimennettuja polkujuoksukenkiä. Tukevammilla malleilla ainakaan ei luulisi oleva ongelmia suurenkaan kuorman kanssa. Kävellen liikkuessa valitsisin silti suht vähän vaimennetun mallin, niin ei nouse jalka kovin korkealle maasta ja nilkkojen nyrjähdysriski vähenee. Mutta nämä toki hyvin henkilökohtaisia juttuja.

Ongelmaksi tuli että kengät pysyy pitkään märkänä, ja jalat siksi kovilla. Tai siis sukat pysyy kosteina. Mulla tosin vertailukohtana sandaalit, joilla olen viimeiset 10 vuotta vaeltanut (ja arjessa käyttänyt). Ja tuolla reitillä juuri lumien sulettua oli melkoisesti kylmää vettä. Kävelyvaelluksille otan jatkossakin sandaalit.

Vaelluskenkiä olen käyttänyt viimeksi joskus 10 vuotta sitten - mulla oli korkeavartiset Meindlit, joilla en pystyny kovin pitkiä matkoja kulkemaan, kun jalat kipeytyi, kun kenkä niin jäykkä. Vein kierrätyskeskukseen ne.

Olen melko varma että jalat kestää paremmin 6 viikon reissua polkujuoksukengissä kuin vaelluskengissä. Kunhan tietty on ennen reissua jalat tottuneet kenkiin, eikä haeta sieltä kengän tukevuudesta apua väsymykseen. Polkujuoksukenkähän ei rajoita nilkan liikettä, mikä on sekä sen hyvä että huono puoli vaeltamisessa.
(disclaimer: myyn työkseni polkujuoksukenkiä.)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

luuppi
12.04.2017 13:46

Se voi olla tuo lieva varren korotus yllattavan tarkea.
Minulla oli tuollaiset
"Mä vaelsin pari vuotta Salomonin XA Mid kengillä ja kun ne hajos, niin siirryin Salomonin Speedcross 3 käyttäjäksi. Suurin kuorma on ollut reilut 18 kiloo enkä huomannut, että matkanteossa olis ollu mitään kengistä johtuvaa hankaluutta." ilman sita korotusta. Samanlaisilla kuormilla kaytin ne loppuun. Nekin oli kalvottomat, eli jo aamukasteesta marat... no, sitahan ei koko paivaa kesta.

Seuraaviin halusin tukevamman kannan ja ostin Brooksit. Hyvat olivat, mutta kuorma kasvoi jonkun 6-7 kg pitempien reissujen alkupuolelle, ja hylkasin tuon kenkakategorian lopullisesti, koska varpaat karsii raskaan kuorman kanssa alamakeen mennessa.
- ehka taas jossain pain, missa liikutaan pelkalla paivarepulla, kuumassa ilmastossa
 Sivun alkuun

omat polut
12.04.2017 15:34

Lämpimässä ja kuivassa kalvottomat polkujuoksukengät aikas ehdottomat, viimeisin hankinta Salomon speedcross pro, 70e alesta, päiväreppuilua. Kylmien tyyppien perusteella vaikuttavat hyviltä.

http://www.zappos.com/p/salomon-speedcross-pro/product/8532921
 Sivun alkuun

luuppi
12.04.2017 16:32

Kiitos, tuosta samasta sivusta tuli vastaan Salomon® X Alp LTR GTX® mountaineering shoe.
- kiipeilylenkkarit! No, ei, huonosti vaan kaannan
- mutta korjannee muuten erinomaisissa Salomoneissa esiintyvat kaksi puutetta
1. tukevampi kantapaa, ja
2. ei ihan kaikki polun yksityiskohdat tunnu pohjasta lapi

Juuri tuollaisia olen hakenut, viimeksi Korpijaakon vinkkaamana La Sportivan mallistosta
 Sivun alkuun

omat polut
12.04.2017 17:04

^Jos noista versio puolikorkealla varrella(mid) ja ilman kalvoa voisin harkita kakkoskengiksi enemmän suojaa vaativiin maastoihin.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
23.04.2017 0:10

Itse olen kannellut 25kg kuormia ja kevyempiä maastojuoksulenkkareissa. Mielestäni toimii paremmin kuin vaelluskengät. Kannattaa kuitenkin edetä maltillisesti ja testailla ensin pienemmillä retkillä, erityisesti jos on tottunut järeisiin vaelluskenkiin. Matalat lenkkarit vaativat enemmän jaloilta ja nilkoilta. Toinen huomioitava juttu on kestävyys. Harva lenkkari kestää 1000 km kovaa vaelluskäyttöä, joten jos kulkee 6 vko esim. 150 km per viikko, niin lenkkari voi lopussa olla aika riekaleina. Tämä riippuu toki kengästä, käytöstä ja käyttäjästä.

omat polut
23.04.2017 9:37

^Halvaksi tulee, mun highend-salomonit oli 70e alessa, eli jos 7 viikon reissua niin 10e/reissu, ei paha.
 Sivun alkuun

Capella
21.05.2017 14:28

Onko teillä ollut varakengännauhoja näihin?

Ostin joku vuosi sitten Haglöfsin 'lähestymiskengät', jotka ovat kovalla alustalla oikein mukavat, mutta olen jo viidet(!) kengännauhat joutunut ostamaan. Jopa Hillebergin telttanaru katkesi. Niissä on selvästikin valmistusvirhe siinä renkaassa, josta naru menee läpi, mutta en sitä ole saanut korjattua.

Ihan vain noin varoituksena, että näissä kevytkengissä voi olla aika heppoiset kengännauhat.

StefanG
21.05.2017 14:34

Jokaikiseen kenkäparin kohdalla jota ostan niin aivan ensimmäisenä poistan kengännauhat ja korvaan ne paracordilla. Ei ole koskaa kulunut rikki.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M: Primus Yellowstone Classic Trail -... Talsija Ostetaan ja Myydään 0 29.09.2016 21:01 Katso viimeisin viesti
Juhannuksena vaeltamaan, kohde haussa Kukalie Lappi 21 27.05.2016 18:25 Katso viimeisin viesti
Lasten kanssa vaeltamaan Lappiin JJA Lappi 23 26.07.2015 13:47 Katso viimeisin viesti
Myyty: Haglöfs Mid Trail Pant XL Bullseye Ostetaan ja Myydään 2 23.06.2015 18:42 Katso viimeisin viesti
Vaellusblogi: Appalachian Trail Tidus Muu maailma 139 02.04.2015 17:28 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: