Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Polttopuiden käyttö autiotuvilla
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
08.03.2017 9:54

Nuotiot eniten huolestuttavat. Pitkässä kosteassa illassa puuta saattaa palaa toinenkin pussukka kun on näpparä kipaista hakemassa.

Mutta onhan tässä selvät salaliiton aineksetkin ainakin UKK:n suuntaan. Tuettujen retkulaisten Kelkkatukihenkilöiden ei tarvitse kuljettaa moottorisahaa mukanaan kun klapit valmiina. Voi keskittyä lapintaikojen tekemiseen illalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
08.03.2017 11:56

Ainakaan itsellä ei valmiit kalpit tuvilla ole lisänneet kulutusta. Nuotio voi olla eri juttu - riippuu henkilöstä. Ei ole tainnut minulla tulla tilannetta eteen että nuotiota valmiilla puilla polttaisin. Tuvilla ei nuotio ole tietääkseni luvallinen jos ei sille ole vasiten paikkaa tehtynä.

Norjan puolella tuollaisia klapisäkkejä on ollut käytössä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Micke
08.03.2017 12:31

Saattaapi toi puunkulutus hieman pompsahtaa, jos ja kun puut on täysin polttovalmiita literissä. Edes sitä pientä vaivaa ei tarvitse nähdä, että pilkkoisi puut. Ensi syksynä tulee olemaan puut monellakin tuvalla loppu jo syyskuussa, uskon minä. No, haetaan sitten lähiympäristöstä maapuuta lämmitykseen, jos ei muuten tarkene....

Joo ja ei se puunkulutus tuvan lämmityksessä lisäänny, vaan nuotioissa. Kosteaan iltaan kun joka jätkä ottaa säkin kainaloon, niin kaikkihan ne pitää polttaa, jotka tuli nuotiolle raahattua.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

rautu
08.03.2017 12:58

Usein on tullut huomattua, että puuta lähtee muuten puuttomassa tunturissa rinkoissa mukaankin seuraavan illan leiriytymistä varten. Siis vaikka kalanpaistoon. Valmiit, kuivat klapit mahdollistavat tämmöisenkin toiinnan. Itsekin olen kerran käsivarressa melkein sylillisen kanniskellut kalapaikalle kämpältä.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kepsilla
08.03.2017 13:33

Se klapien poltto nuotiolla on kielletty. Ainakin joillakin käsivarren autiotuvilla olen kiellon
nähnyt.
Taitaa vaan olla joillakin polttopuiden varastaminen verissä.
Ihmekkös jos puut on sitten lopussa!

dailymail
08.03.2017 14:09

oaivi kirjoitti:
... Toisaalta olen nähnyt semmoisiakin tyyppejä, jotka valmiilla nuotiolla sahaavat vain sen metrisen kertaalleen poikki ja polttelevat pitkän illan puolimetrisiä järeitä halkoja...
Nuotiota varmaan tarkoitat? Nuotiopuuksi minä en viitsi katkaista metristä edes kertaalleen...Se että polttaa pidempänä ei automaattisesti tarkoita, että puuta kuluisi enemmän.

Inari74
08.03.2017 15:08
Vieras

Mitenköhän "ikämiehet" tästä nyt selviää, kun ei voi luuhata siellä liiterissä puunteossa? Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

13102013
08.03.2017 16:32

Kyllä nuotiopaikatkin on puiden polttoon tarkoitettuja paikkoja ja sama oikeus puihin on telttailijoillakin oltava kuin tupa-asukeilla.
Moni mökkiläinen on huomannut että valmiit pilkeet tulee edullisemmaksi kuin ottaa/ostaa moottorisaha ja lähteä puunkaatoon.

Aaro
08.03.2017 16:48

Tärkeää on että nyt saadaan halvemmalla puut paremmin riittämään. Muutenhan ollaan vain turhaa viety työtä ja toimeentuloa paikallisilta pois. Asia jää nähtäväksi ja kiva olisi kuulla raportteja, jos puista pulaa, jonka jälkeen tämänkin palstan urisevien ukkojen neuvoilla voisi olla maaperää.
 Sivun alkuun

Micke
08.03.2017 19:05

Inari74 kirjoitti:
Mitenköhän "ikämiehet" tästä nyt selviää, kun ei voi luuhata siellä liiterissä puunteossa? Laughing

Tämäkin voi olla aika lähellä totuutta. Eikä tarvitse edes olla iältään edes kovin vanha, että kokee puiden teon olevan osa yöpymistä autiotuvalla. Ainakin itse pidän sitä osana tupayöpymistä ja oikeastaan pidänkin siitä. Monesti klapeja on jäänytkin kohtuullisesti liiterinkin puolelle.

Kai niitä halkojakin olisi ollut saatavana, jos olisi kysynyt asiaa klapikauppiailta.....

No eipä siinä mitään, omatuntoni kyllä sallii tarvittaessa maapuiden haun ja onpa joskus tullut polteltua nuotiota melkein virallisella nuotiopaikallakin. Enkä koe että olisin ollut siinäkään mikään ison luokan haitta luonnolle.... Surprised

amatööri
08.03.2017 19:06

kepsilla kirjoitti:
Se klapien poltto nuotiolla on kielletty. Ainakin joillakin käsivarren autiotuvilla olen kiellon
nähnyt.
Taitaa vaan olla joillakin polttopuiden varastaminen verissä.
Ihmekkös jos puut on sitten lopussa!

Samaa olen ollut lukevinani muutamalla käsivarren tuvalla. Ainakin Meekolla on ollut kieltokyltti.

Toisaalta voi klpikoneella tehdyt puut olla kuivempia pusseissa kuin pyöreä metrin pölli. Niitäkin on paikoin liitereissä kera kirveen ja sahan.Kuivaa puuta voi mennä vähemmän mutta toisaalta helppo puu voi houkuttaa törsäämään.

rastigaissa
08.03.2017 21:19

Tämän päivän Maaseudun Tulevaisuus kertoo Helvetinjärven kansallispuiston puuhuollosta. Sisä-Suomen luonnonpuistot työllistävät alueen avovankeja ympäri vuoden..
 Sivun alkuun

AnttiSn
08.03.2017 21:55

Olenpa eräällä Enontekiön kunnan alueella metsähallituksen huoltopiiriin kuuluvalla yöpymispaikalla törmännyt semmoiseenkin tilanteeseen, että polttopuu on ruotamaahan jäätynyt kasa lumisia koivurankoja, jotka vielä jäätyneet toisiinsa kiinni. Puiden tekoon oli tarjolla liian iso täysin tylsä ruostunut kirves ja liki käyttökelvoton saha. Onneksi oli omat työkalut matkassa ja parin tunnin reippaalla heilumisella sai jo kummasti aikaan kasan klapia. Sen verran oli tavara märkää, että piti noin sormen ohueksi pieniä kaikki. Vaikka oli jo täysi pesällinen poltettu niin ei silti pienempi palanut punaisena hehkuvassa hiilloksessakaan, vaan alkoi savuttaen hiillos tummumaan. Että en äkkiseltään pitäisi valmiiksi pilkottuja noin niinkuin kaikista karseimpana tilanteena.

Tuon reissun jälkeen on tullut pyrittyä saapumaan majoituksella ENNEN auringonlaskua, jopa ihan tunnin pari. Tuolloin oli noin vartti valkeaa ja puusavotta piti sitten tehdä otsalampun valossa. Ei siinä kuiten mitään ongelmaa ollut, vaikka yö olikin todella kylmä ja majoitus kosteahko, joten tulet oli hyvä saada aikaan ja nehän nyt aina saakin. Yksi myöhäisempi reissu tuli tehtyä tuonne ja silloin oli honkapölliä ja noita rankoja. Kummasti mieluummin sitä pistää ensin pienen pesällisen honkaa humisemaan ja sillä välin napsuttelee kasan rankoja kaminakuntoon! Tietty osa varmaan polttaa pelkkää honkaa ja siksihän se varmaan loppuukin.
 Sivun alkuun

oaivi
08.03.2017 22:42

dailymail kirjoitti:
Se että polttaa pidempänä ei automaattisesti tarkoita, että puuta kuluisi enemmän.

Ei suoranaisesti, mutta isossa roihussa kuluu kyllä enemmän kuin pikku kynsitulessa. Päiväkahvin keittelyä varten pätkin usein vain yhden halon neljäksi ja pilkon pieniksi.

Kaikesta huolimatta olen sitä mieltä, että käyttämistä varten ne puut siellä tuvilla ja tulipaikoilla ovat. Turhaan ei kannata tietenkään tuhlata, mutta ei myöskään turhaan säästellä. Järki ja kohtuus vain ovat niitä asioita, jotka eivät millään pirulla jokaisen kulkijan kaaliin uppoa. Enkä tarkoita siis ketään täällä kirjoittavaa!!

omat polut
09.03.2017 9:25

Paikalliset nostelee noita säkkejä kelkan ja mönkkärin kyytiin?
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Autiotupien käyttö ryhmien majoitukseen Ursus Lappi 58 12.03.2019 12:55 Katso viimeisin viesti
Kelkkareitin käyttö hiihtämiseen jos ... vaari saaresta Lappi 17 15.03.2017 15:19 Katso viimeisin viesti
Majoitteen käyttö tuulensuojana Pertti Kurki Ruoanlaittovälineet ja varusteet 5 01.09.2016 9:58 Katso viimeisin viesti
Gps:n käyttö, koordinaatit ja hätätil... -Ahjo- Lappi 11 08.02.2016 11:44 Katso viimeisin viesti
Puhelimen tai tabletin käyttö paikann... Aaro Muut varusteet 15 20.02.2015 16:31 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 5 Yht. 6
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: