Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Pitkälle ilman täydennystä
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 27, 28, 29  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Pitkälle ilman täydennystä
karskinen
17.03.2009 12:18
Vieras

Mielessä on pyörinyt jo jonkin aikaa kysymys siitä, miten pitkälle kestävä ja hyvässä kunnossa (ei huippu-urheilija) oleva vaeltaja voi jalan vaeltamalla päästä ilman täydennystä. Ainoa, mitä maastosta voi ottaa, on polttoaine. Aikaa on käytettävissä rajallisesti, eli hidas metsästävä ja kalastava vaellus ei tule kyseeseen.

Lähestymistapoja on ainakin kaksi:

1. Kevyt varustus ja nopea eteneminen, rinkan lähtöpaino 20kg tai jopa alle.

2. Hieman raskaampi varustus, enemmän päiviä ja ruokaa, rinkan lähtöpaino esimerkiksi 25-30kg. Lyhyemmät päivätaipaleet.

Internetistä toki löytyy ulkomaisia artikkeleita aiheesta, esimerkiksi BPL:n verkkosivuilta. Nämä artikkelit painottuvat kuitenkin kaikkein kovimpien sällien hurjimpiin reissuihin.

Näkemyksiä, kokemuksia tai linkkejä ja vinkkejä?
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Pitkälle ilman täydennystä
Syrjäytynyt
17.03.2009 13:04


Viestejä: 78
karskinen kirjoitti:
1. Kevyt varustus ja nopea eteneminen, rinkan lähtöpaino 20kg tai jopa alle.

2. Hieman raskaampi varustus, enemmän päiviä ja ruokaa, rinkan lähtöpaino esimerkiksi 25-30kg. Lyhyemmät päivätaipaleet.


Kovista suorituksista ei ole kokemusta kuin lyhyistä pitkistä pyrähdyksistä, mutta otaksun, että mitä pitempi on reissu, sitä keskeisempään asemaan nousee palautuminen ja toimintakunnon ylläpitäminen reissun aikana.

Tämän vuoksi pitäisin huolen ainakin siitä, että ruokaa riittää, puhdasta vaatetta on repussa sen verran, ettei hiertymiä rupea syntymään ja että majoitusratkaisut pitävät kuivana ja lämpimänä, jotta univajetta ei kerry.

Oma valintani olisi siis vaihtoehto kaksi. Päivittäisen matkan keskiarvoksi mittaisin 15 kilometriä ja aikaa käyttäisin 30 päivää. Tällöin reissun kokonaispituus olisi 450 kilometriä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Jouni
17.03.2009 13:20


Viestejä: 863
Kiinnostava aihe. Smile Niin kuin pohditkin, voi olla kaksi eri asiaa haluaako päästä pitkälle ajallisesti vai kilometrillisesti. Ja onko pointtina nimenomaan se, että haluat kokeilla miten pitkälle pääsee. Käsitän, että näin on. Kyse on siis erilaisesta vaelluksesta kuin "normaalivaellus", niin tavoitteiltaan kuin tunnelmiltaan. Ja oletan myös, että puhut sulan maan kaudesta eli patikonnista. Näiden oletusten pohjalta heittäisin:

Kolmen viikon talvisetkin kamat jaksaa kantaa rinkassa, sen tiedän, ja kesäaikaan viilaamalla varmasti kuukaudenkin. Mutta onhan se rinkka siinä kohtaa jo hyvin painava, jos ruokaa nuin paljon mukana kuljettaa. Eli päivämatka on sitten paremmin 15-20 kuin 40 kilsaa. Eli ehken jotain 400-500-600 kilsaa kuukaudessa? Lepopäivien, joita ehdottomasti suosittelen, kanssa hieman vähemmän.

Toisaalta taas kevyellä repulla jaksaa satakin kilsaa kävellä vuorokaudessa - joskin sitten seuraava vuorokausi menee jo aika lailla nukkuessa. Mutta pitemmän päällekin joku 40-60 km päivässä _polulla tai hyvässä maastossa_ on mahdollista, jolloin viikossa kulkee jo jonkun 300-400 kilsaa. Nyt puhutaan siis paremminkin 12-15 kilon repusta kuin 20 kilon rinkasta. Tuonne paikkeille viikon repun pystyy asketisoimaan - jaa, jos olet yksin liikkeellä, niin menee hieman painavammaksi ja sitä myöten päivämatkat alemmiksi.

Etenkin jälkimmäisessä, mutta toki myös edellisessä jossain määrin, on huolehdittava että jalat pysyvät kunnossa. Jalkineita taisit jo jossain toisessa säikeessä pohtia tätä reissua silmällä pitäen. Syödä pitää tarpeeksi paljon.

Sitten voi minusta pohtia myös tuota lähtökohtaasi: Jos olet tätä reissua toteuttamassa Suomessa, törmäät tuon ajan/matkan aikana väistämättä maanteihin ja/tai kyliin, useammankin kerran. Niin laajoja erämaitahan meillä ei ole, ettetkö törmäisi. Miksi muonatäydennys on kiellettyä? Itse olen harrastanut pitkiä reissuja aina täydennyksin. Jos olisin matkalla jonnekin navalle tai Siperian halki, jossa ei oikeasti ole muita ihmisiä, niin silloin lähtökohta olisi tietenkin toinen. Mutta ymmärrän minä kyllä hyvin senkin, että itselle kun tietty idea syntyy ja se alkaa muotoutua tavoitteeksi, niin siitä haluaa pitää kiinni.

Sanot, että aikaa on rajallisesti. Paljonko sinulla on aikaa käytössäsi?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
abumatic
17.03.2009 13:21


Viestejä: 3109
1. 18 päivää ja 485 km
2. 31 päivää ja 651,25 km

Cool Laughing
_________________
Kom och ät konserverad gröt!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
33polovi
17.03.2009 13:22


Viestejä: 174
Vuodenaika (kuukausi) ja maasto ovat tässä yhtälössä keskeisiä muuttujia.

Kerran esimerkiksi sorruin Sallan Kelloselän seutuville heinäkuussa ja unohdin hyttysmyrkyt matkasta. Neljäntenä päivänä kasvot ja kurkku olivat turvonneet kipeäksi, punaiseksi mössöksi, henki ei kulkenut ja kuume oli liki 39 astetta.

Yleensä hyttyset eivät minuun paljon vaikuta, mutta saksan armeijakin sortui samoille saloille, ainakin jäljistä päätellen.

Pakon edessähän ihminen voi taivaltaa pitkiäkin matkoja, joskaan ei "harrastusolosuhteissa":

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pitk%C3%A4_marssi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Syrjäytynyt
17.03.2009 13:43


Viestejä: 78
Jouni kirjoitti:
Mutta pitemmän päällekin joku 40-60 km päivässä _polulla tai hyvässä maastossa_ on mahdollista


Kiilopäältä Hammaskuruun tai Kilpisjärveltä Haltille monta päivää peräkkäin. Jäisi minulta tekemättä, vaikka ei olisi kuormaa lainkaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
karskinen
17.03.2009 13:50
Vieras

Jouni kirjoitti:
Kiinnostava aihe. Smile Niin kuin pohditkin, voi olla kaksi eri asiaa haluaako päästä pitkälle ajallisesti vai kilometrillisesti. Ja onko pointtina nimenomaan se, että haluat kokeilla miten pitkälle pääsee. Käsitän, että näin on. Kyse on siis erilaisesta vaelluksesta kuin "normaalivaellus", niin tavoitteiltaan kuin tunnelmiltaan. Ja oletan myös, että puhut sulan maan kaudesta eli patikonnista. Näiden oletusten pohjalta heittäisin:


Juuri näin. Ajankohta aikainen syksy.

Jouni kirjoitti:
Kolmen viikon talvisetkin kamat jaksaa kantaa rinkassa, sen tiedän, ja kesäaikaan viilaamalla varmasti kuukaudenkin. Mutta onhan se rinkka siinä kohtaa jo hyvin painava, jos ruokaa nuin paljon mukana kuljettaa. Eli päivämatka on sitten paremmin 15-20 kuin 40 kilsaa. Eli ehken jotain 400-500-600 kilsaa kuukaudessa? Lepopäivien, joita ehdottomasti suosittelen, kanssa hieman vähemmän.

Toisaalta taas kevyellä repulla jaksaa satakin kilsaa kävellä vuorokaudessa - joskin sitten seuraava vuorokausi menee jo aika lailla nukkuessa. Mutta pitemmän päällekin joku 40-60 km päivässä _polulla tai hyvässä maastossa_ on mahdollista, jolloin viikossa kulkee jo jonkun 300-400 kilsaa. Nyt puhutaan siis paremminkin 12-15 kilon repusta kuin 20 kilon rinkasta. Tuonne paikkeille viikon repun pystyy asketisoimaan - jaa, jos olet yksin liikkeellä, niin menee hieman painavammaksi ja sitä myöten päivämatkat alemmiksi.


Yksin olen liikkeellä.

Jouni kirjoitti:
Etenkin jälkimmäisessä, mutta toki myös edellisessä jossain määrin, on huolehdittava että jalat pysyvät kunnossa. Jalkineita taisit jo jossain toisessa säikeessä pohtia tätä reissua silmällä pitäen. Syödä pitää tarpeeksi paljon.


Jalkojen kunnossa pitäminen on elinehto. Ravinnon määrä on kysymysmerkki. Miten sen laskisi suhteessa rasitukseen ja kuluneeseen aikaan.

Jouni kirjoitti:
Sitten voi minusta pohtia myös tuota lähtökohtaasi: Jos olet tätä reissua toteuttamassa Suomessa, törmäät tuon ajan/matkan aikana väistämättä maanteihin ja/tai kyliin, useammankin kerran. Niin laajoja erämaitahan meillä ei ole, ettetkö törmäisi. Miksi muonatäydennys on kiellettyä? Itse olen harrastanut pitkiä reissuja aina täydennyksin. Jos olisin matkalla jonnekin navalle tai Siperian halki, jossa ei oikeasti ole muita ihmisiä, niin silloin lähtökohta olisi tietenkin toinen. Mutta ymmärrän minä kyllä hyvin senkin, että itselle kun tietty idea syntyy ja se alkaa muotoutua tavoitteeksi, niin siitä haluaa pitää kiinni.

Sanot, että aikaa on rajallisesti. Paljonko sinulla on aikaa käytössäsi?


Jos matkalla olisi täydennyksiä, niin tätä pohdintaa ei tarvitsisi käydä. Kysymys on ajatuksesta, josta en pääse eroon.

Kolme viikkoa on hyvinkin mahdollista käyttää, ehkä hieman enemmänkin. Aika tässä kuitenkaan tuskin on rajoittava, vaan rinkan lähtöpaino.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Stiggy
17.03.2009 14:03


Viestejä: 323
Voisikohan päivämatkaa laskea jotenkin tähän tapaan?
100 : 20 x 4 = 20

Ensimmäinen luku vasemmalta tarkoittaa kuljettavaa maastoa. 100 on helppokulkuista, jos etappi on polulta syrjässä tai maasto muuten hidasta kulkea tätä lukua ruuvataan pienemmäksi.

Sitten tulee rinkan aamupaino, tässä tapauksessa 20 kg

4 on oma kunto, joka on hyvä. 3 on huono ja 5 super. Voi laittaa myös desimaalien kanssa jotain noiden väliltä.

Tulos on kilometrimäärä joka on päivässä kuljettava. Ilman lepopäiviä. Kevyellä repulla päivämatkat tulevat kyllä aika pitkiksi, mutta pitkällehän tässä ollaan menossakin.... Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
17.03.2009 15:51


Viestejä: 6789
Ja ilman reppua matka on ääretön...
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Stiggy
17.03.2009 16:10


Viestejä: 323
Pepi kirjoitti:
Ja ilman reppua matka on ääretön...


Harva lähtee otsikon mukaiseen suoritukseen ilman reppua ja varusteita, mutta jos lähtee, silloin matka on ääretön. Ihmiselle ääretön ei välttämättä tarkoita loputonta, sen huomaa siinä 100-200 kilometrin kohdalla.

Joitain raja-arvoja laskentatapa tietysti vaatisi, kuntoluokkiakin pitäisi olla yhdestä alkaen. Kun kunto on nollassa, pysytäänkin paikallaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
17.03.2009 16:22


Viestejä: 8696
Jos päivässä syö 700-800 gramman edestä kuivamuonaa , tekee se painossa jo 21- 24kg. Varusteiden paino siihen päälle , niin lähtöpaino ultrakeveilläkin on jo 35- 40 kg.
Jos reitti on villiä maastoa, ainoat polut porojen tekemiä,muuten siis kivikkoa , puskia , kaikki suotyypit vuorotellen, rakkaa, nousua , laskua ym.niin alkupäivinä 10 km ,kovalla kankaalla 20 km, ja reissun lopussa , rinkan kevennyttyä matkaa taittuu jo enemmän (jos on vielä kunnossa).
Minulle on maksimi ollut aina 30km, eikä sekään usein, mutta en olekaan menijä, ja rinkkakin aina yli 20kg... Joten:
Keskimäärin 30vrk vaellus luppopäivineen 15km/vrk =450km.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
karskinen
17.03.2009 17:26
Vieras

Stiggy kirjoitti:
Voisikohan päivämatkaa laskea jotenkin tähän tapaan?
100 : 20 x 4 = 20

Ensimmäinen luku vasemmalta tarkoittaa kuljettavaa maastoa. 100 on helppokulkuista, jos etappi on polulta syrjässä tai maasto muuten hidasta kulkea tätä lukua ruuvataan pienemmäksi.

Sitten tulee rinkan aamupaino, tässä tapauksessa 20 kg

4 on oma kunto, joka on hyvä. 3 on huono ja 5 super. Voi laittaa myös desimaalien kanssa jotain noiden väliltä.

Tulos on kilometrimäärä joka on päivässä kuljettava. Ilman lepopäiviä. Kevyellä repulla päivämatkat tulevat kyllä aika pitkiksi, mutta pitkällehän tässä ollaan menossakin.... Smile


Jotakin tämän suuntaista olen ajatellut, eli päivän kilometrit riippuvat taakan painosta: alussa vähemmän ja lopussa kevyellä repulla pisimmät taipaleet. Tähän pitäisi pystyä laskemaan myös sapuskan määrä: ei viikolla 1 tarvitse sapuskaa ollenkaan niin paljon, kuin viimeisellä viikolla kovimman rutistuksen aikana.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Metsän Omena
17.03.2009 18:06


Viestejä: 1798
Ravinto ratkaisee.
Minimaaliset toimivat varusteet ja kaikki loppu ruokaa.
Hyvä kestävyysfysiikka, jonka päälle noin 10% lihotus ennen reissua.
-Lujassa kunnossa olevalle tuollaiset 40kg kuivamuonaa.
=1500-2000 km?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
karskinen
17.03.2009 18:35
Vieras

Metsän Omena kirjoitti:
Ravinto ratkaisee.
Minimaaliset toimivat varusteet ja kaikki loppu ruokaa.
Hyvä kestävyysfysiikka, jonka päälle noin 10% lihotus ennen reissua.
-Lujassa kunnossa olevalle tuollaiset 40kg kuivamuonaa.
=1500-2000 km?


Melko posketon suunnitelma. Montako päivää, 25-30? Eli kilometrejä päivässä 50-80.

Aloituksessa asetettiin kuitenkin rajoitus: hyväkuntoinen vaeltaja, joka ei tuota matkaa taivalla edes unissaan.

Minimaalisista varusteista olen samaa mieltä, tiettyn rajaan asti.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Metsän Omena
17.03.2009 18:40


Viestejä: 1798
karskinen kirjoitti:
Metsän Omena kirjoitti:
Ravinto ratkaisee.
Minimaaliset toimivat varusteet ja kaikki loppu ruokaa.
Hyvä kestävyysfysiikka, jonka päälle noin 10% lihotus ennen reissua.
-Lujassa kunnossa olevalle tuollaiset 40kg kuivamuonaa.
=1500-2000 km?


Melko posketon suunnitelma. Montako päivää, 25-30? Eli kilometrejä päivässä 50-80.

Aloituksessa asetettiin kuitenkin rajoitus: hyväkuntoinen vaeltaja, joka ei tuota matkaa taivalla edes unissaan.

Minimaalisista varusteista olen samaa mieltä, tiettyn rajaan asti.


40 +10 kilogrammaa ruokaa, 40 - 50 vuorokautta, 30-40 kilometriä vuorokaudessa. Kysymys oli kaiketi siitä miten pitkälle hyväkuntoinen vaeltaja VOI päästä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 27, 28, 29  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kömmänän lämmitys ilman savuhormia kaptu Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 32 20.07.2017 11:10 Katso viimeisin viesti
Retkelle ilman makuupussia? kaptu Kesävaellusvarusteet 12 12.04.2017 8:52 Katso viimeisin viesti
Vaelluskengät ilman turhia hipleitä boueme Kesävaellusvarusteet 14 05.01.2017 13:12 Katso viimeisin viesti
Vaellus ilman karttaa kossu Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 10 04.06.2016 19:34 Katso viimeisin viesti
Ilman kirjautumista osa ketjuista näk... lepposasti Help Desk 1 20.01.2016 12:49 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 29
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 27, 28, 29  Seuraava
Siirry: