Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi hetta-pallas
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
reppureissaaja
21.02.2009 9:11

Hyvä valinta aloittelijalle, mutta jos patikointi on aivan uusi kokemus, suosittelen, että teette jossakin lähiseudulla yhden tai kahden päivän patikan, jossa voitte testailla varusteita ja kuntoanne. Muistan oman testireissuni... olin iloinen, kun ei tarvinnut kävellä enää kolmatta päivää... Very Happy

Suht huonolla kunnolla patikoin Hetta-Pallaksen parissa-kolmessa päivässä eräänä juhannuksena. Vaikka sää oli suorastaan helteinen, itikat eivät vaivanneet ollenkaan. Yksi reitin ikimuistettavista kokemuksista oli yö, jolloin nukuimme paljaan taivaan alla tunturin kupeessa. Mikäpä oli nukahtaessa ja herätessä, kun heti oli silmien edessä varpuja ja niiden takana komea tunturimaisema ja sää oli suosiollinen.
Koska sää voi olla mitä tahansa ja tuvissa voi olla paljon väkeä, suosiittelen teltan mukaan ottamista. Se tuo reissuun oman vapautensa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

hltmuuu
21.02.2009 16:41

Maisemallisesti komea reitti,jos ilma suosii.Selkeä polku ohjaa läpi koko reitin mutta kartta ehdoton varuste. Itse olen kävellyt reitin kuntoilulenkkinä 3 kertaa reilussa vuorokaudessa kerrallansa viettäen lyhyehköä yötä teltassa jossain sopivassa kohtaa.
Olen aina mennyt alhaalta ylös, ja jyrkin ja liukkain rinne on lasku Lumikerolta Suaskurun laavulle. Kävelysauvat ovat mielestäni hyvä varuste turvallisuusmielessä jolloinka juuri tällaisissa kohdissa saa lisätukea ja muuten yläsuuntaan tasaa voimankäyttöä.Muuten Hannukuru on ehdoton pysäkki em. syistä varsinkin ensikertalaisel-
le kun haluaa pitää paremman tauon , itse olen sen jättänyt tarkoituksella väliin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Salix
05.03.2009 14:23

Minä olen lähdössä Hetta-Pallas vaellukselle. Mutta jostain olen saannut tietää, että 1 yö riittää hyvin?
Eli 2 päivää ja 1 yö? Nyt luin tuossa 3-4 yötä.
Meneekö suunnitelmat uusiksi????

Confused
 Sivun alkuun

issuj
05.03.2009 14:34

Mihin aikaan olet lähdössä? Kevättalven kantohangilla, vaikkapa luistelusuksin, kahteen päivään reitin selvittää kohtuullisella kunnolla helpostikin, mutta kesäaikaan varaisin kyllä kolme päivää. Jokaisen oma valinta tietty haluaako kokeilla rajojaan vai pysähdellä maisemia ihailemaan joka kukkulalla, siitähän ja omasta kunnosta, se matka-aika paljolti riippuu. Itse ajattelen aina niin, että on mukavampi varata reilusti aikaa, voi tehdä vaikka jonkun ylimärääisen mutkan, jos siltä tuntuu.
 Sivun alkuun

Jouni
05.03.2009 14:41

Salix kirjoitti:
Minä olen lähdössä Hetta-Pallas vaellukselle. Mutta jostain olen saannut tietää, että 1 yö riittää hyvin?
Confused

No matkaa on sen 55 km. Ei mitään tasaista asfalttia, vaan kuljetaan ylös tuntureille ja alas kuruihin. Toki sen voi kävellä vaikka päivässä, jos asiakseen ottaa. Tai kahdessa päivässä eli vajaat 30 km per päivä, tai voit kävellä kolmessa päivässä eli vajaat 20 km per päivä jne. ... tai viettää vaikka koko viikon, jolloin jää jo aikaa lepopäivilekin. Ihan on itsestäsi kiinni: mitä haluat.

Mutta yleisohjeena sanoisin, että kannattaa suunnitella maltilliset päivämatkat, joku 12-15 kilometriä päivässä on oikeinkin nokko. Ehtii pitää taukoja niin usein kuin huvittaa, ei ole kiireen tuntua, ja ehtii illalla leirissä tai tuvallakin viettää mukavaa aikaa.

Jaa niin, juuri ennen Lähetä-napin painamista rupesin miettimään, että tarkoitatkohan kesää vai talvea? Minä puhuin edellä kesästä. Talvella vauhti ja päivämatkat riippuvat kesää enemmän kelistä. Hyvällä kelillä hiihtäen on nopeampaa. Mutta tulitikkusukset vai metsäsukset, hyvä hankikanto/latu vai pyryn jälkeinen upottavampi kinos...
 Sivun alkuun

Andy.
05.03.2009 14:42

Jos nyt olet lähdössä niin eikös se hiihtäen mene 1 päivässä hyvällä kelillä. Ainakin emäntä väittää niin tehneensäSmile.

Kesällä sitten eri tarina. Matkaa on reilut 55km ja maasto mäkistä. Kyllä se 2 päivään käveltävissä on, mutta raskasta varmasti. Kolme päivää taitaa olla sellainen keskimääräinen "suoritus". Miksei tuohon enempääkin käyttäisi...

Kyl tää ny on sun vaan itse ratkaistava. Minulle ainakin lähemmäs 30km päivätaipaleet on rinkan kanssa (polullakin) aivan liikaa vaikka muutamaan otteeseen on tullut kyllä kokeiltua.
 Sivun alkuun

Salix
05.03.2009 15:42

Itseasiassa ruska-aikaan ja ehkä jo kesälomalla.
Sitten muistin oikein, että se olisi 55 km
ja kyllä se taitaa olla niin, että ainakin syksyllä 2 päivää saa luvan
riittämään, koska syys-loma on vaan pidennetty viikonloppu.
Kesälomalla ajattelin yrittää saada perheen mukaan ja silloin voisi
yrittää jos olisi pidemmän aikaa siellä nauttimassa.
 Sivun alkuun

Pepi
05.03.2009 16:09

Salix kirjoitti:

Riippuu suunnitelmista. Päivässä olen hiihtänyt. Hiukan vajaan matkan (Hetta-Harrisaajo) parikymmentä kertaa, ihan hyvä päivälenkki. Tämä päivähiihto perustuu kevyeen kantamukseen ja kulkeviin suksiin. Muutenkaan metsä- tai eräsukset eivät ole noille kantaville, paikoin jyrkkärinteisille ja osin latuhöylätyille reiteille mielestäni oikea valinta.

Kun yöpymisvarustus on niukka ja perustuu lämpimään tupaan, ei tarvitse olla kovakaan hiihtäjä suoriutuakseen yhdessä yössä ja kahdessa päivässä. Pahakuru, Hannukuru, Suaskurun kota tai jopa Montelli ja Nammalakuru käyvät yöpaikasta riippuen päivien rytmityksestä ja porukan määrästä.

Kaksi yötä antaa hyvän suunnitteluvaran ja vaihtoehtoja yöpaikkoihin. Ensimmäiseksi yöksi voi jäädä joko Sioskuruun tai Tappurille. Ja kaikki edellä mainitut ovat käytettävissä, lisäksi Rihmakurun kota tai Sarvijärven laavu viimeiselle yölle. Sarvijärvi tosin vie reitin pois tunturista, eikä se hyvän näkyvyyden vallitessa ole maiseman kokemisen kannalta hyväksi.

Kolme yötä menee jo raskaassa harrastusvarustuksessa ja päivisin jää aikaa muuhunkin harrastamiseen kuin kulkemiseen, oli se sitten vaikka valokuvaus tai lumilautailu.

Oma suosikkini kulkureitistä on Hetta - Pyhäkeron tupa - latua Koivukurun ja Haaravaarankurun kautta Sioskuruun (jokusen kerran olen Pyhäkeron päältäkin mennyt, mutta on jonkin verran hankalampi hiihtää kuin muut korkeimmat laet)- talvireittiä Rouvikurun läpi (kurusta aukeaa komea maisema) Pahakurun tuvalle (joskus olen koukannut Outtakan kautta tai tehnyt erikseen lenkin Pahakurusta laelle)- Hannukuru - länsipuolista reittiä Suaskurun kodalle - Keräsjärvi - Montelli - Nammalakuru - kesäreittiä Rihmakurun kodalle (kurun "pussinperä" kannattaa aurinkoisena päivänä käydä vilkaisemassa) - Taivaskeron sivuitse kesäreittiä (huiputtaa ken haluaa) hotellille.

Vaihtoehtoja löytyy sitten sen varalta, että tunturissa on todella paha ilma: Hannukurusta itäpuolen ladulle ja Suasjärven - Sarvijärven - Palkaskurun kautta hotellille (tällä reitillä voi katsoa Pyhäkurun sen pohjalta, vaikuttava) tai sitten pysyy länsiladulla Keräsjärven jälkeenkin ja kiertää korkeimmat kerot länsipuolelta hotellille. Kovin herkästi en kuitenkaan jätä katsomatta maisemaa, joka aukeaa laskiessa Montellilta tullessa viimeisestä satulasta Nammalakuruun. Sieltäkin voi toki kiertää hotellille länsipuolen latua pitkin.

Edit: Tätä selostaessani ehditkin vastata, että aiot ruska-aikaan, siis jalan. Silloin en lähtisi "juoksemaan" tuota kertayöpymisellä, vaikka se nuorempana olisi kunnon puolesta hyvin onnistunutkin. Koko väliä en ole sulan maan aikana kulkenut.

karskinen
05.03.2009 20:20
Vieras

Salix kirjoitti:
Itseasiassa ruska-aikaan ja ehkä jo kesälomalla.
Sitten muistin oikein, että se olisi 55 km
ja kyllä se taitaa olla niin, että ainakin syksyllä 2 päivää saa luvan
riittämään, koska syys-loma on vaan pidennetty viikonloppu.
Kesälomalla ajattelin yrittää saada perheen mukaan ja silloin voisi
yrittää jos olisi pidemmän aikaa siellä nauttimassa.

Riittääkö kaksi päivää, vai tarvitaanko kolme päivää, mihin? Mieluummin miettisin, montako päivää voin olla tunturissa: vastauksesi on, että kaksi, mutta saisitko järjestettyä kolmannen päivän.

Ratkaisevaa on mielestäni oma luonnollinen vaellusvauhtisi ja kuntosi: jos joudut hoputtamaan itseäsi ja aika ei tahdo riittää, niin se ei ole hyvä; jos joudut hidastelemaan ja matka ei tahdo riittää, niin sekään ei ole hyvä.

Itse varaisin kolme päivää: ei olisi välttämättä kiirettä, mutta matkan taittuessa perille pääsee kyllä kahdessakin päivässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Simonia
05.03.2009 22:12

Olen lähdössä kaverini kanssa Pallakselle viikolla 12 ja tarkoituksena on hiihdellä 6 päivää n. 15 km päivämatkoilla. Matkavarustus kulkee rinkassa, alla normaalit hiihtosukset. Yöpyminen muutoin tuvissa, mutta varauduttu yhteen yöhön laavulla/kodassa ihan kokemuksen vuoksi.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan reitti olisi Pallas-Nammalakuru-Hannukuru-Sioskuru (retki Pyhäkerolle?)-Hannukuru-Nammalakuru (/Montelli)-Pallas. Reitiltä poiketaan tarpeen mukaan ja ylimääräisiin rinkattomiin retkiin on varauduttu jos tuntuu että paukkuja riittää vielä päivän päätteeksi.

Viime vappuna nyhjäsimme puikkosuksinemme upottavassa soseessa, mutta auvoisessa auringonpaisteessa 3 päivää. Tällä kertaa lähdemme matkaan vähän aikaisemmin vuodesta sekä varaten tuplasti aikaa, koska haaveenamme on hiihtää ainakin pätkä kesäreittiä sekä poiketa mahdollisesti esim. Outtakalle.

Tähän asti kesäreitin hiihtokelpoisuus on hieman arveluttanut, vaikka monet ovatkin sitä hiihtäneet. Pepin kommentista rohkaistuneina taidamme nyt lähteä heti Pallakselta kesäreitille ja sitä myöten Nammalakuruun.

Jäin kuitenkin miettimään Pepi kommenttiasi suksista. Olen harkinnut eräsuksien hankkimista tälle reissulle, mutta toisaalta olen punninnut vaelluskäyttöön soveltuvia telemarksuksien ostamista, jotta alamäetkin sujuisivat mukavammin. Eräsukset taidan nyt kuitenkin jättää väliin ja telemarkkeihin en ehkä vielä raaski satsata. Kiinnostaisi kuulla millaisilla suksilla sinä hiihtelet noissa maisemissa?
 Sivun alkuun

Pepi
06.03.2009 9:54

Simonia kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla millaisilla suksilla sinä hiihtelet noissa maisemissa?

Tunturissa käytän yleensä 60-55-58 leveitä voideltavia teräsreunaisia. Alamaissa ne mahtuvat latuun huonosti, mutta kuluneella ladulla menettelee. Kun on suunnitteilla pitkähkö päiväretki, johon kuuluu paljon latuakin, käytän normaaleja perinteisen latusuksia. Pallaksen jyrkimmissä rinteissä niillä joutuu tekemään laajaa mutkittelua, mutta kyllähän rinteessä leveyttä riittää.

Rinkan kanssa latusukset kyllä ovat hiukan epävakaat kinoksissa. Niitä siellä useimmat kuitenkin näyttävät käyttävän. Siteiden ja kenkien pitää olla riittävän kiertojäykät sivurinteessä kanttaamiseen ja jyrkissä laskuissa jarruttamiseen. Tuollaiset "vaellustellut eli tunturisukset", joita itse käytän, olisivat rinkan kanssa mielestäni parhaat. Eräsuksi puoltaa paikkaansa lähinnä ahkion kanssa, koska ahkiokin pakottaa sellaisiin reitin linjauksiin, joissa niiden kömpelyys ei haittaa niin paljon.

Viikolla 12 ei ainakaan pitäisi olla lumen vielä soseena. Tunturissa tuuli on tehnyt sen kantavaksi. mutta lumi lentää vielä sen verran, että joillakin pätkillä latu voi olla ajoittain ummessa. Kulkijoita sen avaamiseen uskoisin kuitenkin riittävän. Pikusuksilla liikkuminen metsäalueella reittien ulkopuolella ei välttämättä kovin näppärästi onnistu.

Alamäkiä ajatellen pakatkaahan rinkat alapainoisiksi, jotta ne eivät vie hiihtäjää, vaan hiihtäjä niitä. Suurin osa omista Pallaksen seudun hiihdoistani on päivähiihtoja, mutta kyllähän tuo kuvausreppukin yli 10 kiloa painaa.

Teidän reitillänne alku taitaa olla pahin. Ensimmäisessä ylämäessä ei kannata vetää kovasti hapoille Smile

Aihki
12.03.2009 12:52

...

Viimeinen muokkaaja, Aihki pvm 01.04.2009 9:57, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

Andy.
12.03.2009 13:43

Ounasjärven ylitys 5 euroa / hlö vuonna 2006. Ottaen huomioon viime vuosien inflaation se maksaa varmaan 10 euroa nykyäänSmile.
Auton siirto maksaa vähintään sitä, minkä taksilla sopimushintaankin taivaltaa. Kannattaa soittaa ja tarkistaa päivän hinnat vaikkapa täältä:
http://matkailu.enontekio.fi/?deptid=29310&CompanyID=1033&showmodul=78

Samaiselta sivulta löytyy majoitusvaihtoehtoja. Reitti on hiukan luontevampi kiertää Hetasta Pallakselle kun ne tiukimmat mäet on siellä loppupäässä enemmän. Pallaksen suunnalla on myös mukavaa päiväretkeilymaastoa.

Viimeinen muokkaaja, Andy. pvm 12.03.2009 15:56, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

Raija
12.03.2009 13:44

Venetaksi 6 €/hlö ja auton siirtopalvelu 65 €.

Me kuljimme reitin Pallakselta Hetaan silloin joskus. Maisemat olivat kauniita niinkin päin Very Happy Kuljimme ruska-aikaan.

Reitti on Suomen suosituimpia, joten kulkijoita on paljon ja tuvat täynnä. Teltta kannattaa pystyttää pienen matkan etäisyydelle reitistä, ellei halua herätä aamulla iloiseen puheensorinaan aamuvirkkujen lähtiessä taipaleelle.

Hetassa on mökkimajoitus saunalla vuokrattavissa ja isäntä oli oikein mukava. Oli sama henkilö, joka siirsi automme.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

IkiHonka
12.03.2009 15:41

Raija kirjoitti:
Teltta kannattaa pystyttää pienen matkan etäisyydelle reitistä, ellei halua herätä aamulla iloiseen puheensorinaan aamuvirkkujen lähtiessä taipaleelle.

"Kansallispuiston virkistyskäyttövyöhykkeellä telttailu on sallittu tupien ja tulentekopaikkojen läheisyydessä.

Syrjävyöhykkeellä telttapaikan saa valita vapaasti, mutta tulen saa tehdä vain vesistöjen läheisyyteen."

Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Hetta-ylläs tai muita ideoita? Matts Lappi 5 29.12.2017 0:05 Katso viimeisin viesti
Lumi- ja jäätilanne Hetta-Pallas sakarius Lappi 4 19.12.2016 11:48 Katso viimeisin viesti
Pallas syyskuussa 2015 tekstiiliurheilija Kuvagalleria 5 12.10.2015 6:42 Katso viimeisin viesti
Hetta-Pallas lumitilanne? TREKKING Lappi 4 11.10.2015 10:27 Katso viimeisin viesti
Hetta-Pallas marraskuussa. Harda1 Lappi 6 22.09.2015 13:20 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Siirry: