Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Hiihtosaapas
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
20.12.2011 0:14

Ja sopii mettäsiteisiin, se kumppari, mutt´en saanut siteistä selvää (kuluneet) olivatko Finn Gripit vaiko Kuusamot tms. (ovatko nämä sama tuote?)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

VaeltajaSepi
30.12.2011 20:29

Tuli eilen haettua uudet Nokian Naalit 15 vuotta vanhojen Kairojen (Vildmark) tilalle, kun en enää kolmatta kertaa jaksanut paikata repeämiä. Ilmeisesti kumi alkaa menettää elastisuuttaan autotallisäilytyksessä tai sitten vanhuuttaan. Ainoa mikä selkeästi tukevammissa Naaleissa arveluttaa, että miten ne pysyvät suksisiteissä kiinni. Lunta kun ei ole, niin ei pääse vielä tosi toimissa testaamaan. Jotenkin tuntuu, että saappaat jäävät ulommaksi siteisiin. Ainakin remmejä joutui pidentämään pari pykälää. Onko jollain käytännön kokemuksia yhdistelmästä Nokian Naali 44 ja Järvinen Lapponia+Järvisen eräsiteet?

T. Sepi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Eräkulkuri
30.12.2011 20:58

VaeltajaSepi kirjoitti:
Tuli eilen haettua uudet Nokian Naalit 15 vuotta vanhojen Kairojen (Vildmark) tilalle, kun en enää kolmatta kertaa jaksanut paikata repeämiä. Ilmeisesti kumi alkaa menettää elastisuuttaan autotallisäilytyksessä tai sitten vanhuuttaan. Ainoa mikä selkeästi tukevammissa Naaleissa arveluttaa, että miten ne pysyvät suksisiteissä kiinni. Lunta kun ei ole, niin ei pääse vielä tosi toimissa testaamaan. Jotenkin tuntuu, että saappaat jäävät ulommaksi siteisiin. Ainakin remmejä joutui pidentämään pari pykälää. Onko jollain käytännön kokemuksia yhdistelmästä Nokian Naali 44 ja Järvinen Lapponia+Järvisen eräsiteet?

T. Sepi

Minulla on 45 numeroiset Naalit ja niillä olen hiihdellyt kymmenkunta vaellusta muutaman viime vuoden aikana. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia, vaikka saappaat eivät ulotu kuin juuri ja juuri perinteisen eräsiteen kärkiosaan. Saappaat ovat kestävyydeltään aivan eri luokkaa kuin Kairat.

hannes
31.12.2011 10:37

Rokka-saappaasta olen hiukan vuollut rantteesta, koska eivät tahtoneet mahtua siteeseen. Hyvin ovat pysyneet.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

TiMoKo
31.12.2011 12:43

Lainasin pätkän tuolta kesävaellusvarusteiden puolelta:
johtamaa kirjoitti:
TiMoKo kirjoitti:
Eräkulkurin perustelut ja mielipiteet vakuuttavia. Välillä olen käyttänyt sukkia, jotka on valmistettu siten, että se siirtää kosteutta sukan terästä sukkavarteen, se auttaa vähän kosteuden siirtymisessä. onko kokemuksia EVA talvisaappaista? Saapas on kevyt (n. 1,1 kg/pari), mallista riippuen kolmi- tai nelikerroksinen lampaanvilla+lämpöfolio+huopa.lisäksi saappaassa on kiristettävä lumilukko. tarkoitus olisi hankkia hyvä talvisaapas, mutta mikä se mahtaisi olla?

Eräkulkurilla on hyvät perustelut minunkin mielestä.

Talvisaappaaksi suosittelen Muck Boot Tay Sport saappaita.

Olen kyseisiä saappaita käynyt jo muutamia kertoja sovittelemassa Sporttia Pekassa, mutta en vielä ole ottanut niitä sieltä mukaan.
Onko kokemuksia näiden kestävyydestä hiihtokenkänä?
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

LauriA
04.01.2019 12:05

Millaisia saappaita käytätätte nykyään eräsiteiden kanssa?

Edellis reissulla kairojen kärki kului puhki. Ilmeisesti siteen remmi oli hangannut.

Tässä olen hieman miettinyt noita Nokian Naaleja mutta sitten osui myös silmiini Parkanon talvikas. Kumpiakaan ei ole täällä näkynyt kaupoissa (ei edes Etolassa), joten pitänee lähteä naapurikylään Turku - Tampere sektorille.

Netistä en viitsisi tilata ennen kuin olen löytänyt oikean koon.
 Sivun alkuun

Raato
04.01.2019 12:33

Tämä menee nyt vähän asian vierestä koska en käytä enää eräsuksissa ns. eräsiteitä enkä saappaita. Telemark tai vastaava siteet ja niihin vastaavat hiihtokengät on nyt valintani, kaikissa umpilumen suksissa sama side.
 Sivun alkuun

Paimenpoika
04.01.2019 13:05

Käytän Talvikkaita. Ensimmäiset kulutin loppuun, toiset nyt vuorossa. Olen ollut hyvin tyytyväinen. Ensimmäiset olivat kalvolliset ja se oli toimiva ratkaisu, mutta uskon kalvollisuuden vaikuttaneen kengän kestävyyteen. Toiset ovat kalvottomat ja se on myös toimiva ratkaisu.

Vaimoni käyttää Talvikkaita tai Nokian Tuura-saapasta kelistä riippuen. Tuura valikoitui sen vuoksi, ettei Naalista valmisteta 36-koossa.

Talvikkaita kannattaa ehdottomasti sovittaa, ainakin minulla koko on yhtä pienempi kuin kaikissa muissa kengissäni.
 Sivun alkuun

diver
04.01.2019 13:54

Talvikas,naali ja lundhags husky.
 Sivun alkuun

hannes
04.01.2019 15:21

Naalilla on se etu että siinä on irtohuopa. Huovan voi kuivattaa tai sen voi vaihtaa varahuopaan. Itsellä on ollut Rokkaa ja Naalia.
Myös loskakelissä ja jos vettä on jäällä, kumisaapas on hyvä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Hanu
04.01.2019 18:43

Naalia olen viime vuodet käyttänyt. Irrotettava huopa on minun hikoilulla pakollinen, jos aikoo yhdessä yössä saada saappaat kuivaksi. Nyt epäilen toisen saappaan vuotavan...

Resupekka
04.01.2019 19:10

hannes kirjoitti:
Rokka-saappaasta olen hiukan vuollut rantteesta, koska eivät tahtoneet mahtua siteeseen. Hyvin ovat pysyneet.

Mikähän tuossa muuten on, että noiden järeämpien hiihtosaappaiden rantit eivät tahdo mahtua eräsiteeseen, vaikka ne ovat ikään kuin perinteisesti "naimisissa" keskenään. Olisiko saappaiden ulkomitta kasvanut paksumman huovan myötä sen verran, että ongelmia on tullut.

Itse olen pärjännyt tähän asti Kairan saappailla, mutta vaihtaessani Naliin tai muuhun tai mikä se leveämpi saapas nyt sattuukiin olemaan, uskoisin rantin kaventamisen sujuvan paremmin pitkällä karkealla viilalla suuntauksen vuoksi.
Toinen vaihtoehto olisi tietysti, että valmistajat päivittäisivät siteitään. Vaikka markkinoilta on löytyy / on löytynyt kaksiosaisia, niin ne yksiosaiset ovat kuitenkin tietyistä esittämistäni varauksista huolimatta lähes pomminvarmoja. (ja tilapäiskorjattavissa)

Viimeinen muokkaaja, Resupekka pvm 04.01.2019 21:03, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

Hanu
04.01.2019 20:22

Naalin koko 44 on minulla toiminut hyvin perinteisessä intin siteessä. Tiukka kylläkin, mutta se on vaan hyvä.

Resupekka
04.01.2019 21:09

Eräkulkuri kirjoitti:
VaeltajaSepi kirjoitti:

T. Sepi

Minulla on 45 numeroiset Naalit ja niillä olen hiihdellyt kymmenkunta vaellusta muutaman viime vuoden aikana. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia, vaikka saappaat eivät ulotu kuin juuri ja juuri perinteisen eräsiteen kärkiosaan. Saappaat ovat kestävyydeltään aivan eri luokkaa kuin Kairat.

Eikäs tuo kuitenkin vaikuta suksen painopisteeseen, jos esim. edelliset saappaat ovat menneet aivan siteen pohjaan (kuten minulla Kairat)?
 Sivun alkuun

lumipyry
04.01.2019 21:17

Naalit on täälläkin mettäsuksissa käytössä enkä ole kokenut ongelmaksi siteiden tiukkuutta/ahtautta,siis siteet mallia intti. Toiset taas rottefella "rotanloukkulla" varustettu joissa käytän nahkamonoa. On vaan paremmat hiihtää nuo monot vs. saappaat.Saappaat ylensä käytössä keväisillä pillkkireissuilla.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: