Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Mitä on suorittaminen vaelluksella?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Mitä on suorittaminen vaelluksella?
Metsän Omena
03.10.2009 18:21

Tuon tuostakin jonkun tekosia nimitetään suorittamiseksi ja tekijää suorittajaksi.
Mitä on suorittaminen.

Onko suorittaminen sitä että yrittää tehdä enemmän kuin mihin normaalisti on tottunut?

Jos on, niin olet vaellussuorittaja mikäli vaelluksesi jälkeen kaipaat normaalia enemmän saunaa, tai munkkikahveja, tai sisävessaa, tai keskuslämmitystä, tai vaimoa, tai joustinpatjaa, tai mitä tahansa jota vaelluksella rupeat kaipaamaan jokapäiväistä tarvettasi enemmän.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varg62
03.10.2009 18:43

En minä ainakaan sivistystä kaipaa,kunhan viina riittää.Oli onneksi Kebnen suunnalla tunturiasema ja sen mukava baari Laughing Laughing Ei jaksa enään kantaa 2 litraa enempää mukana...heh.Nytkin haikailen reissuun,mutta polven kierukkaa rukataan kuun lopulla ja toivon ,jotta saadaan kuntoon.Oli koko viime reissun palasina siellä polvessa ja lekuri kyselikin miten sillä pystyi vaeltaan ja sanoin nappeja ja viinaa sillä se. Laughing Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Mitä on suorittaminen vaelluksella?
K-nen
03.10.2009 20:08
Vieras

Metsän Omena kirjoitti:
Tuon tuostakin jonkun tekosia nimitetään suorittamiseksi ja tekijää suorittajaksi.
Mitä on suorittaminen.

Onko suorittaminen sitä että yrittää tehdä enemmän kuin mihin normaalisti on tottunut?

Jos on, niin olet vaellussuorittaja mikäli vaelluksesi jälkeen kaipaat normaalia enemmän saunaa, tai munkkikahveja, tai sisävessaa, tai keskuslämmitystä, tai vaimoa, tai joustinpatjaa, tai mitä tahansa jota vaelluksella rupeat kaipaamaan jokapäiväistä tarvettasi enemmän.

Yleensä suorittamisena taidetaan pitää sitä, että vaelluksella on etukäteen määritelty tavoite.

Entä jos tavoitteena on se, että vaellus voisi jatkua sekä henkisesti, että fyysisesti ilman loppua?
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Mitä on suorittaminen vaelluksella?
Stönäriskä
03.10.2009 20:30

Metsän Omena kirjoitti:

Minulle se on sitä, että jatkaa tekemistä, vaikka mieli ei tekisi. Sitä, että jatkaa päivämatkan suunnitellusti loppuun, vaikka jo aamupäivällä jaloissa painaa ja mieli laahaa eikä huvita. Sitä, että ei jätä vaellusta kesken, vaikka syystä tai toisesta tekisi mieli kotiin ennen suunniteltua päivää.
 Sivun alkuun

Juhani
03.10.2009 21:34

Minulle suorittaminen tarkoittaa lähinnä sitä, että pyrkii patikoimaan mahdollisimman pitkiä päivämatkoja. Ja kyllähän sitä välillä tulee tavoiteltua sellaisia kilometrimääriä, että suorittamiseksi menee ja kunnolla.

Jos suorittamiseksi ajattelisi mukavuuksien kaipuun niin en kyllä suorittaisi koskaan. Aina on jäänyt sellainen fiilis, että on reissu jäänyt kesken. Kyllähän se vaimokin sietää odottaa silloin kuin pääsee metsään Smile

Pekka
03.10.2009 22:25

Lainaus:
Mitä on suorittaminen.

Suorittaminen ja suorittaja eivät ole oikeata suomen kieltä. Valitettavavasti suorittamista suoritetaan jo ihan oikeiden toimittajienkien suorittamissa teksteissä.
Kaikki jotakin suorittamista tarkoittavat voidaan ilmaista kyseistä tekemistä ilmaisevalla verbillä.

Sarekretkeilijä
03.10.2009 22:28

Kyllä minä olen alkanut viettää lomaa. En suorita. Oikeastaan en ole koskaan suorittanut, sillä haluan lomalla reippailla. Lepopäivä sitten, kun siltä tuntuu. reissujen välillä tuntuu hieman suorittamiselta, kun tuntuu siltä, että mieli tekee moneen paikkaan ja että vaikka missä pitäisi vielä retkeillä. Sää vielä hieman stressaa etukäteen huiputuksiin nähden, vaikkka eihän sille mitään voi.
 Sivun alkuun

OS
03.10.2009 22:50

Juhani kirjoitti:

Jos suorittamiseksi ajattelisi mukavuuksien kaipuun niin en kyllä suorittaisi koskaan. Aina on jäänyt sellainen fiilis, että on reissu jäänyt kesken.

Juuri noin, korkeintaan noista Metsän Omenan mainitsemista vaihtoehdoista kaipaan joskus munkkikahveja.

Tästä asiasta on keskusteltu ennenkin ja muistaakseni olen joskus kirjoittanut, että suorittamattomuudestakin voi tulla suorittamista. Jos koko ajan on sillä kannalla, että minähän en suorita mitään, minä olen vain, niin eikö tuokin ole jonkinlaista suorittamista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Vinski
03.10.2009 23:21

Minä ymmärrän mainitsemassasi yhteydessä suorittamisella lähinnä laatua. Tehdään enemmän kuin oli alunperin tarkoitus tai yleensä tarkoituksenmukaista. Aletaan mitallistamaan. Vaeltamiseen liittyen assosioisin sen sanontaan: "Mennä urheiluksi".
 Sivun alkuun

TREKKING
04.10.2009 9:14

Jos vaelluksella tulee hiki, menee se suorittamiseksi. Pois se minusta!
Päämäärä voi olla olemassa, mutta sinne mennään silloin kun huvittaa, jos huvittaa.
Lomalla ei suoriteta, onneksi loma on nyt ikuinen olotila.

Korvapuoli
04.10.2009 9:27

Suorittaminen niinkuin vaeltaminenkin tarkoittaa mitä kenellekkin. Turha niistä on ainakaan kiistellä. Käsittäköön jokainen asiat niinkuin parhaaksi näkee.
Minulle suorittaminen vaelluksella on sitä mitä en juuri koskaan tee. Se on etukäteen tehtyjä usein ylimitoitettuja aikatauluja ja sen pakonomaista noudattamista. Itse olen pyrkinyt pysymään mahdollisimman pitkälle erossa etukäteissuunnitelmista ja päiväohjelmista ja tiedosta mihin kunkin päiväni päätän kellistämällä luuni ketoon.
Minulle vaellus on lähinnä oleskelua, mutta sitähän ei toki kysytty, vaan suorittamista. Se on minulle ehkä oleskelun vastakohta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Joonas Frisk
04.10.2009 10:52

K-nen kirjoitti:
Metsän Omena kirjoitti:
Mitä on suorittaminen.

Yleensä suorittamisena taidetaan pitää sitä, että vaelluksella on etukäteen määritelty tavoite.

Entä jos tavoitteena on se, että vaellus voisi jatkua sekä henkisesti, että fyysisesti ilman loppua?

Näin meilläkin aatellaan.
Yleensä on aina tavoite. Joskus sitä ei saavuta, joskus se ei riitä. Mutta mistäs ne rajansa tietää, ellei niihin joskus törmää. Tai joskus huomaa, että v'^¨'tu munhan piti leiriytyä jo kolme tuntia sitten.... Laughing

Henkisesti olen aina matkalla, niinpä yöt abc:llä, eller perusleirissä kotipuolessakin on vain odotusta, koska vois seuraavan kerran suorittaa. ( kuten Veikka omalla perusleirissään jossain 6000 m korkeudessa katselee milloinka K1 huipulla selkenee..että pääsis suorittamaan.)

Eihän ne minun suoritukseni kummosia ole, mutta eipä ne ole senkään vertaa monella muullakaan. Haitanneeko mitään kunhan saa suorittaa.

edit: niin enhän retkellä mitään kaipaa, mutta vitutus on aina päällä kun kotio palaan.

Korpijaakko
04.10.2009 14:42

Vinski kirjoitti:
Minä ymmärrän mainitsemassasi yhteydessä suorittamisella lähinnä laatua. Tehdään enemmän kuin oli alunperin tarkoitus tai yleensä tarkoituksenmukaista. Aletaan mitallistamaan. Vaeltamiseen liittyen assosioisin sen sanontaan: "Mennä urheiluksi".

Eikö mittaaminen ja "enemmän tekeminen" liity määrään, ei laatuun? Laatutavoitehan voisi olla vaikka nauttia maisemista tavallista enemmän, keittää elämänsä parhaat nokipannukahvit tai unohtaa arjen kiireet tavallista perusteellisemmin.

Määrällinen suorittaminen on sitä mitä minä usein teen... Mittailen tunteja ja kilometrejä, punnitsen rinkkaa ennen lähtöä ja niin edespäin. Se ei tietenkään estä laadullisten tavoitteiden pitämistä samalla ja asioista nauttimista.

Omasta mielestäni vaelluksen voi usein, jos niin haluaa, määritellä jonkun mutkan kautta suorittamiseksi (pyritään laadullisiin tai määrällisiin tavoitteisiin), mutta yhtä hyvin sen voi jättää määrittelemättä sellaiseksi. Kukin tyylillään.

Heksa
04.10.2009 15:08

Voiko toisten tekemisistä sanoa onko se suorittamista vai ei?

Esimerkiksi Pekka Variksen (sorry, en tarkoita henkilökohtaisesti) hienot raportit GPS-lokeineen, kilometreineen ja nousumetreineen; nuo tuntuisivat ulkoisesti täyttävän suorittamisen rajan. On mitattu ja on tehty "suoritus" joka suurimmalle osalle lukijoista olisi urheilusuoritus. Kuitenkin niistä välittyy sellainen rento ote, asiat on tehty hyvällä mielellä ja nauttien ja valokuvaten. Joten itse en noita reissuja kuitenkaan suorittamiseksi sanoisi (lähinnä olen kateellinen kun joku pystyy tuollaisia reissuja tekemään). Toisaalta joku voi kehuskelemalla omia matkojaan antaa hyvinkin suorittajamaisen kuvan, vaikka absoluuttisesti jotkut mitatut rajat eivät ylittyisikään.

Ja joskus on itse kiva loikoilla ja ottaa rauhallisesti, joskus taas meno maistuu. Itse en tunne vaelluksilla suorittaneeni, vaikka joku muu voisi muuta väittää. Mielestäni tuo aiemmin mainittu "pakonomaisuus" lienee hyvä tuntomerkki suorittamiselle. Mutta voiko toisen motiiveista sanoa milloin touhu on pakonomaista? Ehkä jos tuntee kaverin hyvin, mutta ulkopuolisista?
 Sivun alkuun

Metsän Omena
04.10.2009 17:38

Keskustelu lähestyy alussa tarkoittamaani suorittamisen luonnetta. Suorittamista ei voi määritellä kilometreillä tai materiaaleilla. Ne ovat henkilöriippuvaisia ja liukuvia määreitä, kuten myös määritelmät siitä mikä on ylisuorittamista tai "extremeä". Tottumuskysymys. Suorittamisessa kyse lienee enemmän asenteesta. Kuitenkaan juuri kukaan ei halua leimautua ylisuorittajaksi, suorittajaksi tai edes alisuorittajaksi.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Muutamia vinkkejä miten parantaa kala... Pihkasilmä Kaarnakorva Kalastus 27 01.05.2018 8:42 Katso viimeisin viesti
Kolmenvuoden ajan makuupussi, mitä ko... Pena10 Kesävaellusvarusteet 18 21.03.2017 21:20 Katso viimeisin viesti
Mitä kautta Hammastunturiin? sisko Lappi 17 16.08.2016 15:44 Katso viimeisin viesti
Akkukahva – hyödyllinen vaelluksella ... Kukalie Kameran kanssa vaelluksella... 8 08.03.2016 8:45 Katso viimeisin viesti
Mitä (retkeilyyn liittyvää) näin tänään? Timoa Kuvagalleria 1 12.02.2016 23:11 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 8
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Siirry: