Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muu maailma Fidzi (Viti Levu)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Fidzi (Viti Levu)
Lapinkauha
10.12.2008 16:28

Sattuuko löytymään vaelluskokemusta Fidzin pääsaarelta eli Viti Levulta. Oleilen siellä tulevan vuoden ensimmäisen viikon - vaelluskengät lähtevät luonnollisesti mukaan ja seikkailu Mt. Victorian (1324) rinteillä kiinnostaa.

Löysin englanninkielisiä matkakertomuksia alueelta, mutta onko kotimaista näkemystä aiheeseen?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Vihtahousu
12.12.2008 17:37

Varsinaista vaelluskokemusta ei sieltä ole, mutta muuta reissuamista kyllä. Vaellukseen kelpaavaa maastoa löytynee pohjoisen vuorilta ja niiden takaa joen varrelta. Ainakin etelärannikolta katsellen vuoret vaikuttivat houkuttelevilta. Käärmeitä tai muita vaarallisia eläimiä ei saarilla ole.

Melontavesiähän sieltä ei puutu. Riuttojen rannanpuolet ovat turvallisia ja kalaisiakin. Naiset näkyivät kahlailevan harppuunoineen kaloja tähystellen. Myivät niitä sitten maantien varrella.

Ajelimme taksilla Nadista Suvaan (yli 200 km), ja takaisin seuraavana päivänä. Sattui hauskasti, kun vierailimme Suvan lähellä eräässä alkuasukasmuseossa. Virkailijaperhe luuli minua ensin prinssi Charlesiksi! Vaikka totuus valkeni hetken kuluttua, kohtelu oli silti ylenpalttista.
Joten ei muuta kuin "bula bula"!

OS
12.12.2008 18:56

Vihtahousu kirjoitti:
Virkailijaperhe luuli minua ensin prinssi Charlesiksi!

No, et käyttänyt tilaisuutta hyväksi? Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Lapinkauha
22.12.2008 13:41

Saa nähdä miksikä minua luullaan... viikon päästä joka tapauksessa olen Fidzillä jos kaikki menee hyvin. Pikku sateita on odotettavissa, varusteet sen mukaan. Maisemien luulisi huikaisevan jos sellaisia sään puolesta näkyy.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Lapinkauha
12.01.2009 11:58

Nyt on Fidzillä käyty, hyvään aikaankin vielä kun tällä viikolla iski kova myrsky.

Pitkää patikointia ei tullut tehtyä, mutta muutamaa kohdetta päällisin puolin näki:

1. Sigatoka Sand Dunes
Oikein kiva pikku kansallispuisto saaren lounaisnurkassa. Kasvillisuus on kaikkialla varsin tiheää, mutta tuolla on niitetty kulku-urat. Melko avoimen kukkulamaaston (paikoitellen vähän metsää) jälkeen reitit (huonosti opastetut sellaiset) päätyvät rannan dyyneille, josta varsin kauniit näkymät.

Osuttiin kaverin kanssa sateeseen ja muutenkin oli vähän aikaa, mutta 1,5 t tuli tarvottua. Hyvin saisi koko päivän menemään kun kunnolla varustautuisi eväiden yms. kanssa.

2. Wailoaloa Beach
Nadin keskustan ja lentokentän välimaastossa länsirannikolla. Luoteeseen antava lahti, jota mukava kovahko hiekkaranta kiertää. Olisi päässyt hyvinkin pitkän matkan tekemään, mutta ranta oli (nousuveden aikaan) varsin kapea ja siellä viihtyi runsaat määrät paikallista väkeä. Niiden ohi on hyvin vaikea kulkea joutumatta erilaisten ehdotusten kohteeksi ja semmoinenkos nyppii kun ulkoilemaan lähtee nimenomaan rauhoittuakseen.

3. Kukkulat Nadin lentokentän pohjoispuolella
Indofidziläinen (Fidzillähän varsinaiset fidziläiset omistaa maat ja intialaista syntyperää olevat tekee työt; vähäisen kokemukseni mukaan nämä intialaiset olivat mukavempia, puhuivat selvemmin ja olivat avuliaita vähemmän tuppautuvalla tavalla) taksikuski heitti erään intialaisperheen pihaan josta isäntä lähti paljain jaloin saattamaan minua (vaelluskengissä) kukkulanjuuripöheikön läpi. Nolotti ottaa niin paljon apua vastaan kun tarkoitus oli vain pyytää saada kulkea sen pihan läpi... Raskain nousu mitä olen kokenut; n. 30 astetta, nelinkontin kivien ja juurien ylitse. Erittäin tiheä kasvillisuus. Opin mm. että jos jalka tai muu raaja tarttuu köynnökseen, ei kannata yrittää repiä: pakko pysähtyä ja irroittaa kasvi, ennen ei eteenpäin pääse.

Huipulla olin ihan näännyksissä, harvoin sellaista Pohjoisessa kokenut. Maisemat kuitenkin korvasivat vaivannäön: tuolla kirkas meri silmänkantamattomiin, välissä joki ja viidakkoa, täällä peltoja ja kapea kukkulajono katoaa kohti metsäisiä vuoria. Kun kaveri saa kuviaan setvittyä laitan muutaman näkyviin.

Seikkailin kukkuloiden toista puolta kohti maatilaa ja sokeriruokopellon reunaa vapaana liikkuvia hevosia väistellen tielle. Sain "liftin" kohti hotellia - tapana on siellä maksaa vähän bensarahaa kyydistä. Loppumatkasta opin senkin että laiton taksi on yleensä kalliimpi kuin oikea. Suosittelen välttämään noita "liftejä" - ei tiedä paljonko joutuu maksamaan. Jälkimmäiset kyydintarjoajat sitäpaitsi olisivat halunneet pummata "weed"!

Varustuksesta huomasin sen että hyvät vaelluskengät ovat se kaikkein paras - tai rannalla paljaat jalat kunhan kävelee kostealla. Sisällä oli ohuet coolmaxit, kostea oli olo mutta hiertämisestä ei tietoakaan. Sen sijaan polyesteripaita oli kukkuloita noustessa liian hikinen. Kevyt ja väljä puuvilla olisi tainnut mennä parhaiten. Päähine välttämätön, reilusti aurinkorasvaa ja aurinkolasit, tietty.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: