Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Makuupussikeskustelu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kossu
11.07.2013 14:35

Glottis kirjoitti:
kossu kirjoitti:

Jos olisi aikaa, niin tilaisin Cumulukselta makuupussin, jossa pussin jalkapään ulkokangas on gore texia (esim 50 cm matkalla pussin päästä), estäisi ehkä hyvin pussin kastumisen,
jos jalat osuvat teltan seiniin.

Entäpä jos laitat goretex-takin vetoketjun kiinni, kiristät hupun pieneksi ja tunget makuupussin jalkopään sen sisään? Tai nykäiset goretex-housuja vähän matkaa jalkopään päälle?

Näinhän se tietenkin onnistuu myös ja ilman erikoistilauksia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Inari74
11.07.2013 14:48
Vieras

Itse tilasin Cumulus Tenaqa 700 pussin Slovakiasta ja tuli viikossa. Firma oli outdoorline.sk ja palvelu erinomaista. Cumulus vaikuttaa erittäin laadukkaalta pussilta ja on selvästi kilpailijoita edullisempi.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

valokaari
11.07.2013 15:44

Mulla on Haglös Goga 3S makuupussi. Onhan se kevyt, pakkautuu pieneen tilaan ja mukavan tuntuista materiaalia ihoa vasten.. mutta on aika heppoisen oloinen pussi, untuvia puskee kankaan läpi ärsyttävästi ja repesi yhdestä kohtaa viime reissulla. Jouduin karhulangalla korjaamaan, kun ei tullut kevyempää lankaa matkaan...

Lämpötilasta: 8-10 asteen pakkasella oon nukkunut pussilla yöllä heräämättä kylmän tunteeseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

looranen
12.07.2013 11:10

Mitä mieltä olette: suositteletteko ehdottomasti laittamaan juuri naiselle tarkoitetun pussin vai onko sillä lopulta muuta väliä kuin pituudessa voi tulla lämpöhukkaa? Olen muutamia merkkejä vertaillut ja hintaerot tuntuvat olevan samat ominaisuudet omaavilla pusseilla välillä huomattavat! Mitenhän paljon esim. Haglöfsillä on pelkkää merkin tuomaa lisäystä hinnassa...?

Viimeinen muokkaaja, looranen pvm 16.07.2013 14:33, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Inari74
12.07.2013 13:15
Vieras

Cumulus Panyam 600 olisi oma ehdotukseni ja sen olen aikeissa itsekin seuraavaksi hankkia Tenaqan kaveriksi. Laatua kohtuuhintaan. Outdoorline.sk toimitti Tenaqan viikossa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

kossu
14.07.2013 13:08

Vinkkien perusteella olen tutkaillut nyt Marmotin makuupusseja, erityisesti Heliumia. Sitten huomasin saman valmistajan Plasma 15 -makuupussin, joka on ilmeisesti vielä hiukan Heliumia kevyempi ja tilavampi, lämpöarvot melko lähellä Heliumia. Olisiko jollain kokemuksia tuosta Plasmasta?
 Sivun alkuun

Micke
14.07.2013 14:09

Mulla on ollut toi plasma 15 vuoden verran ja mielestäni se on ainakin mille turhan tuhti makuupussi kesäreissuille, vaikka aika kevythän tuokin on kantaa. Viime elokuussa taisin nukkua kaikki yöt pussi auki, kun olimme rostadalenin seuduilla elokuun ensilumen aikaan. Painoisekseen se on kyllä lämmin pussi. Enempää käyttökokemusta en ole ehtinyt vielä hankkia.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

kossu
14.07.2013 17:05

Tuo pussin liiallinen lämpimyys kävi myös itsellä mielessä. Jos kovasti hikoilee, niin untuvatkin siinä saattavat kostua pidemmällä reissulla, vai? Kuitupussin kanssa ei noita kosteusongelmia ole hirveästi ollut enkä tiedä, että minkälaista kuivattelua untuvapussi mahdollisesti vaatii. No, aina voi tosiaan nukkua pussi auki.

Jos hakee pussia kevät/syys-käyttöön, niin tuo lienee pakko hyväksyä, sää voi vaihdella melkoisesti. Tärkeintä lienee, että pussi pitää tarvittaessa lämpimänä muutamassa pakkasasteessakin.

Haglöfs Goga 2S olisi untuvamäärältään ja lämpöarvoiltaan hieman kevyempi vaihtoehto (ja myös halvempi), mutta siinä arveluttaa pussin lämpimyys esim syyskuisilla vaelluksilla. Toisaalta makuualustani on lämmin (neoair allseason), joten uskaltaisiko päätyä tuohon?
 Sivun alkuun

Hamalainen
14.07.2013 17:38

Olen huomannut että untuvapussi voi olla aika järeäkin niin siinä ei hikoile haitallisesti mutta jos kuitupussi on liian paksu niin yöstä voi tulla aika kostea. Toinen mahdollisuus on se että koko yön jojoilee vetoketjun kanssa välillä auki ja kun tulee kylmä niin vetoketju kiinni. Uni on aika katkonaista.
 Sivun alkuun

Aaro
14.07.2013 21:09

Hamalainen kirjoitti:
Olen huomannut että untuvapussi voi olla aika järeäkin niin siinä ei hikoile haitallisesti mutta jos kuitupussi on liian paksu niin yöstä voi tulla aika kostea. Toinen mahdollisuus on se että koko yön jojoilee vetoketjun kanssa välillä auki ja kun tulee kylmä niin vetoketju kiinni. Uni on aika katkonaista.

Minulla on Helium pussi ja lämpimissä olosuhteissa kuten talvella kämpillä pidän sitä peittona. Peiton korkeutta ja muuta peittävyyttä ainakin minä nukkuessa säädän jotenkin automaattisesti niin että liika kuumuus tai kylmyys ei vaivaa, enkä ole mitään kostumista havainnut.
 Sivun alkuun

mörkö ja koira
26.07.2013 20:01

Mun on ny pakko kysyä ku multiallergisena uskaltauduin kuitenki ostaan untuvapussin, ja siinä mielessä meni hyvin että reissulla en herännyt yhtenäkään aamuna silmät turvoksissa, mutta, kolmantena päivänä sain jo voidella itseni kortisonilla kutisevien paukamien vuoksi joita oli pitkin kehoa. Saman reaktion olen saanut joskus vuosia sitten untuvapeitosta. Nyt lähinnä mietin siis että onko se reaktion aiheuttaja oikeesti untuva vai joku untuvissa majaileva ötökkä? Ja että auttaisko pussin pesu tai joku muu käsittely. Jos jollain on kokemusta niin vinkkejä kehiin, en tahtois hyvää pussia pistää pois Sad
 Sivun alkuun

seppo
26.07.2013 20:22

Entiseen aikaan muutamat untuvamakuupussien valmistajat pesivät untuvat huomattavan kuumassa, jotta untuvien epäpuhtaudet (eläinpöly tai hilse) poistuvat.

Vanhoissa turinoissa oli asiasta keskustelua: tuolla
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

mörkö ja koira
26.07.2013 20:30

Juu, lukasin ne läpi jo aiemmin ja annoin itseni ymmärtää että esim. marmotin uudet untuvapussit olisivat allergisellekin sopivia, ja siitä syystä kyseisen merkin pussin ostinkin. Pitää vissiin törkätä pussi saunaan pariks tuntia että ainaki mahdolliset pölypunkit kuolee ja koittaa sit uudestaan et vieläkö kutiaa. Uutukaista pussia en vielä raaskis pestä.
 Sivun alkuun

Mustikka
26.07.2013 21:13

Mitä Marmot sanoo pussin pesusta, liekö se pahasta, jos kokeilee sitäkin? Onhan untuvapussin pesu tietty jonkinlainen operaatio, täällähän on siitäkin ollut oma ketjunsa, jossa on lisäinfoa.

Oman Joutsen-pussini pesin aikanaan varsin lyhyen käytön jälkeen. Vaikka Suomen Höyhen kertoi mittavasta höyhenten pesuprosessista valmistuksen aikana, niin ehkä kaupan säilytyksessä pussiin oli tullut merkillinen ummehtunut löyhkä, tuntui uutena pakkauksesta otettaessa ja myöhemmin kosteissa olosuhteissa. Pesu auttoi asiaan.

Itsekin saan joskus oireita esim. hotellien untuvatyynyistä, mutta olen paria untuvapussiani käyttänyt nyt vuosia ilman isompia ongelmia. Tulin juuri pyöräreissulta ja parina ekana aamuna kyllä heräsin silmät turpeina, mutta se varmasti johtui heinäallergiasta. Tuo ei normielämässä tunnu, mutta asia on eri, kun nukkuu nurmikolla koko yön.
 Sivun alkuun

Mr_C
27.07.2013 6:25

Jos alkoi uudella pussilla oireilut kolmannen yön jälkeen, niin voi toivoa että johtuisi niistä kankaista, ne kun puhdistuu hyvin pesuissa.
Eli pesua suosittelen kanssa kokeilemaan.

Untuvatkin puhdistuu, mutta jos siellä on paljon valmistusprosessissa poistamatonta hilsettä ja eläinpölyä, niin voi vaatia "hieman" pesukertoja, jos edes pystyy koskaan puhdistamaan.
Makuupussin onkaloissa oleva untuva puhdistuu huonommin kuin irtonaisena pestävä untuva (tehtaalla ennen täyttöä).

Itse untuvahan ei aiheuta oireita, vaan sen pinnalla oleva epäpuhtaudet.

Joutsenella pestään untuvat perusteellisesti ennen untuvan käyttöä, eli tuotteen täyttöä.

Marmotin untuvan puhtaudesta ei ole tietoa, joten siitä en väitä mitään.
On kuitenkin aika epätodennäköistä että kolmen yön aikana olisi tullut pölypunkkeja tms niin paljon että aiheuttaisivat oireita.
Väärät säilytysolosuhteet tietysti voi kerryttää, mutta ei sekään viikossa tapahdu.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 7 Yht. 8
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Siirry: