Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Makuupussikeskustelu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Makuupussikeskustelu
abumatic
11.04.2006 11:48

Koitetaanpas eri pohjalta kun tuo mitoitusasia ei näytä kiinnostavan. Eli millaista/millaisia makuupusseja suositte ja miten olette ratkaisuunne päätyneet? Mitä ongelmia olette pusseissanne havainneet ja ovatko uudemmat pussinne tästä syystä erilaisia kuin vanhemmat? Siis jermuosasto esiin ja kokemukset tiskiin!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Nachos man
11.04.2006 16:48

Omalla kohdalla paino on tippunut ja samalla lämpimyys kasvanut.
Eli untuvapussi Joutsen 1000 on itellä.
Entinen painava kuitupussi. Ei enää mulle kiitos vaan.
Jermuudesta ei kyllä tiedä. Nachoksetkin täällä huutelee.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

ahma
11.04.2006 16:55

Annetaan pisteet tuohon Untuva pussiin täältäkin.
Edellinen oli Haltin vanhoja kuitupusseja ja painoi sekä tilaa vievä, nykyinen on pienempään tilaan menevä, sekä puolet kevyempi. Kesto oli jotain -15 merkki edelleen Halti, jos merkillä merkitystä jollekkin.

Movieman
11.04.2006 20:15

Mä ostin aikanaan ton Joutsen Inarin - untuvamakuupussin ja oon ollu tyytyväinen. Sen lämmönkestokyky on jopa -25 astetta pakkasta...ite oon nukkunu sillä -20 asteen pakkasessa eikä oo ollu kylmä...siinä on kauluksessa lämpökaulus ja muutenkin se malli on semmonen muumio-malli... olihan se ostettaessa messuilta yli tuhannen mummon markkaa...mut hyvä kestää...
 Sivun alkuun

Taavetti
11.04.2006 21:02

Joutsen rulaa täälläkin. Eli Joutsenen 900qtm on yleensä käytössä.
Jos on pirusti pakkasta -20 yli, niin kaveriksi otan Lafuman untsikan. Olikohan se Lafuma 800:nen.
Näillä olen pärjännyt laavussa -30 pakkasessa ja painoa ei paljoa tule, eikä tilaakaan hirveästi rinkassa vie.
Jyrkkä EI täältä kuitupusseille Wink

abumatic
12.04.2006 8:08

Olen käyttänyt kahtakin untuvatalvipussia, ensimmäistä 70-80 lukujen taitteessa ja toista 90-luvulla. Molempien ongelma oli se, että niissä ei pystynyt nukkumaan jos pakkasta oli vähemmän kuin 10 astetta, liian kuumia. Ensimmäisessä ei ollut edes vetoketjua, joten mitään säätöä ei pystynyt tekemään (no, oli se kyllä sitten kevyt ja lämmin). Mutta ei se säätely vetoketjulla (Joutsen Lappi Special) ollut kovin mukavaa pikkupakkasella kun kylmä ilma pääsee suoraan sisälle.

Näinpä olen luopunut kokonaan oikeasta talvipussista vaan käytän kahta pussia kuten Taavetti. Ihmettelen vain riittääkö tuo 900qtm >10 pakkaselle kun siinä on untuvaa vain 500 g, eli sama kuin tonnisessa. Oletko Nachos nukkunut omalla tonnisella -15 asteessa?
 Sivun alkuun

mek
12.04.2006 8:53

Ensimmäinen pussi oli Halti 1600 kuitupussi 80-luvun alusta. Kesäreissuilla tarkeni jotenkuten. Vaelluskäytön jälkeen pussi palveli ensin siskojen festarireissuilla ja nyt toisen siskon pojalla, eli kestävyyttä löytyy.

Appiukko toi Norjasta joskus 80-luvun lopulla kaksi Ajungilakin halpaa pussia (Black Ice), joilla tarkeni nollakeleille saakka. Muuten kelpo pussi, mutta itselleni liian lyhyt ja lämpökaulus puuttui. Ovat vielä silloin tällöin käytössä kämppäreissuilla.

90-luvun puolivälissä ostin Joutsenen Taiga EXT L:n, jossa riittää pituus pitkällekin. Pussi painaa 1400 g, josta untuvaa 650 g. Siinä tarkenen pienet pakkasyöt ja muutenkin pussi on mieleinen vaikkakin vähän kapea. Samoihin aikoihin ostin talvipussiksi Tena Profess 100 L:n, joka on yksi huonoimpia tekemistäni varustehankinnoista. Tilavuus on pussin ainoa hyvä, mutta samalla huono puoli. Reunoille jää kylmiä alueita, vetoketjun lämpölista valskaa, painava ja vanhanaikaiset materiaalit.

Nykyisin talvipussina palvelee Joutsen Lappi Special L, jonka 2,1 kg:n painosta 1,3 kg on untuvaa. 20 asteen pakkasessa ei ole mitään ongelmaa tarkenemisen suhteen. Kapeuden kanssa tulee toimeen kun käyttää pussia vain peittona lauhemmilla keleillä ja vasta lähellä äärilämpötiloja tunkee itsensä pussiin. Peittona lämpötilan säätelykin onnistuu paremmin. Joutsenen pussit eivät muumiomallisista ole onneksi ihan kapeimmasta päästä.
 Sivun alkuun

Nachos man
12.04.2006 10:48

Tämä poika on pysynyt 15 asteen pakkasilla sisätiloissa.
Kyllä se talviretkeilykin on jossain asialistoilla mutta ei pysty lupaamaan itellekään mitään.
Yhden yön nukuin talvella lumimajassa ja silloin tais olla jotain 7astetta pakkasta. Alkuyöstä potkin liikoja housuja pois kun oli kuuma mutta kai lumiajassa on aina vähän lämpimämpää kuin esim. teltassa.
15 asteen pakkanen tuntuu jo tonniselle aika kovalta.
 Sivun alkuun

Taavetti
12.04.2006 11:25

abumatic kirjoitti:
Olen käyttänyt kahtakin untuvatalvipussia, kahta pussia kuten Taavetti. Ihmettelen vain riittääkö tuo 900qtm >10 pakkaselle kun siinä on untuvaa vain 500 g, eli sama kuin tonnisessa. Oletko Nachos nukkunut omalla tonnisella -15 asteessa?

Lähellä 10-asteen pakkasessa olen tuolla nukkunut ja näillä kahdella pussilla -30 asteessa, mutta silloin oli pinovalkea alkuyöstä lämmittämässä Wink
Useita öitä -5~ olen Joutsenen kanssa pärjäillyt.
En ole kovin herkkä kylmälle Smile

j_susiraja
13.04.2006 18:59

Vastaan tässä ennen jermujen hirveää ryntäystä. Uusin hankinta on Joutsen Tunturisusi 1000. Laadukkaaseen untuvapussiin olen päätynyt muutamien (untuva/kuitu) kokeilujen kautta. Oikeastaan keveys ja laadun hakeminen on ohjannut valintoja.

On muuten olosuhteita, joissa kuitu hakkaa untuvan mennen tullen, mutta toivottavasti harvassa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

eeki
13.04.2006 19:27

Minulla oli pitkään kuitupussi, johon olin tyytyväinen. Iän myötä on tullut kiinnitettyä entistä enemmän huomiota painoon ja kokoon. Vaihdoin untuvapussin Haglofs Goga 12. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Ainoa ongelma on vetoketjun takeltelu. Kaverilla on ollut samalla retkellä Joutsenen 1000 untuvapussi, hyvä sekin, mutta kokemuksen perusteella Goga on lämpimämpi.
 Sivun alkuun

P3310
13.04.2006 20:19

Mutta missä on KASTEPISTE ja kuitupussi?
 Sivun alkuun

mzungu
14.04.2006 12:36

Sitten kun untuvapussi kostuu/kastuu... Shocked

Eka makuupussi oli faijan vanha neliskanttinen "tikkipeitto", joka oli ollut mukana monella safarilla (ihan oikeasti...), jossa oli aina kylmä...

10v. syntymäpäivälahjaksi sain mummolta joutsenen ruskean kuitupussin, jossa oli vihreät kuminauhat jalkopäässä (saa rullattua nätisti nippuun...), tällä pärjäsin hyvin pitkälle 80-luvulla... tässä palelin monella lapin-vaelluksella Very Happy

Seuraavina olivat mm. McKinleyn joku kuitupussi (pirun hyvä...ja halpa- edelleen joskus käytössä), Haglöfs Grizzly, Haltin expedition, Haltin walker 10, Ultra 0, multisport 560, Haglöfsin joku ultraligghtpussi, muutama armeijan malli (untuvaa), Tena profess, Norttia, Wolfskinia, Joutsenen joku LJK:n retkikunnalle kyhäämä tuplapussi ja kerran Kuusamon Prismasta... Shocked Täkkisetti tyynyllä (99mk ja väri pinkki) kun lähtöhötäkässä unohtui pakata bägi mukaan...

Kaikissa on tarennut, kaikissa on palellut. Joskus olen miettinyt, pitäisikö perustaa retkeilyvälinemuseo, kun on niin hamsterina kerännyt pelivehkeitä. Makuupusseja löytyy kolmattakymmentä, rinkkoja, kenkiä, keittimiä jne. enemmän...

1.) syö hyvin
2.) ota pussiin mukaan "lämminvesipullo", mikäli tarpeen
3.) älä valita

Retkeily ei viime kädessä ole välineurheilua, vaan mielentila. Kukin taaplaa tavallaan, ja omalta osaltani itse asiassa pidän näistä suurista "untuva vastaan batman?" keskusteluista... Laughing

P.S. Kohta tulee noottia niskaan...? Shocked
 Sivun alkuun

Kuhmis
25.05.2006 15:46

Nostetaanpas tämä pussikeskustelu takaisin esiin.

En ole perehtynyt tarkemmin noihin makuupusseihin. Omat pussini (kesä ja syksy) on mallia "halvalla sopivasti tarjouksesta", jotain Haglöfsin kuitumalleja.

Kun pienituloisena virkamiehenä tuo hinta on aina niin tärkeä osa hankintaa, niin kiinnostaa millä perusteella tyrmäätte nuo hinnaltaan minulle sopivammat kuitupussit? Olen käsittänyt, että kuitupussin miinuksia on koko/paino ja tuotteen käyttöikä. Olenko tajunnut oikein?

Koko ei minun mielestäni ole ongelma. Patikointireissuilla rinkkaan kyllä sopii tuo nykyinen pussikin. Talvella taas käytössä on ahkio, joten mukana kulkee vaivattomasti kaksikin pussia.

Miten iso ero tuossa käyttöiässä on? Olen siis tajunnut, että kuitupussi menettää ominaisuutensa aikaa myöten nopeammin.

Koittaa nyt HYVILLÄ perusteilla kääntää minut hankkimaan untuva- eikä kuitupussia, etten tuhlaa rahojani huonoon hankintaan, kun se aika koittaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

abumatic
25.05.2006 16:58

Pitkässä juoksussa untuva ei ole sen kalliimpi kuin kuitukaan, koska kuitu lässähtää, kuulemma, aika nopeasti. Aktiivikäytössä, kuulemma, 5-6 vuotta on kuitupussin elinikä. Untuva sen sijaan oikein hoidettuna kestää sen 20 vuotta varmasti. No, se hinnasta.

Jos hyvä lämpimyys/paino/pakkauskoko eivät ole hyviä perusteita untuvalle, niin sitten se kuitu varmaan on sulle hyvä.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 8
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Siirry: