Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Rinkan ja sen sisällön paino
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Rinkan ja sen sisällön paino
Mempsu-
28.08.2008 21:01

Voisi tuota rinkan kevennystä sitten ajatella, mihinkään ihmeisiin ei ainakaan heti pystytä opiskelijabudjetilla. Ja tiedän, että olisi kaikkea uutta ja kevyempää, mutta alennuksista ne kaikki melkein täytyy sitten etsiä. Mutta ehdotelkaa. Mutta ihan hyvä olisi saada painoa alas siitä yli 20 kg, joka on sitten melkein jo puolet omasta painosta. Oli itseasissa aika mielenkiintoista punnita kaikkia tavarat ja todeta mitä ne oikeasti painaa.

Makuupussinlakana, Halti TC Liner, 278g
Makuualusta, ilmatäytteinen Halti, 781g
Tyyny, Halti, 188g
Makuupussi, Haglöfs Ultradown #12, 1398g
Rinkka, Haglöfs Victor 60+10 l, 3270g

GoreTex XCR (3-kerros) takki, Haglöfs Heli Q 780g
GoreTex XCR (3-kerros) housut, Haglöfs 529g
Windstopper takki, Haglöfs, soft shell 434g

Kerrasto, ruka 275g
Kerrasto, ruka 224g
Sukat x3 216g
Vaihtoalusvaatteet, 81g
Taukopaita, Halti Arcty Strecth 260g
Pipo + hanskat 122g

Pyyhe, 50x100cm Sea to Summit, nopeasti kuivuva 223g
Otsalamppu (+paristot x3), Tikka plus 79g
Kamera + vara-akku 242g
Kännykkä 99g
Hammasharja+kotelo 28g
Kuksa 133g
Lautanen 80g
Aterimet (H+L+V) 102g
Tulitikkuaski x2 14g
Lääkkeet (plus miinus 30g) 159g
WC - rulla 109g
Nenäliinat (pikkupaketti x2) 50g
Leatherman 124g
Huulirasva 14g

Ompeluvälineet 35g
Korvatulpat, hiuslenkit, varapatterit x3 54g
Hakaneulat 20g
Vesipullo (tyhjänä) 32g
Pelikortit 89g
Pankkikortit ym. 20g
Hyttysmyrkky, OFF 69g
Muistikortti 8g

Sandaalit 836g (!!!)
Sinoli, 1 litra 932g

Päällä,
McKinley t-paita 107g
Vaellushousut, Haglöfs Climatic 466g
Sukat ja alusvaatteet 80 g
Vaelluskengät Lowa Tibet 1538g
Lipari 82g

Yhteensä 13 331 g (näin exelillä laskettuna), päällä olevia vaatteita ei otettu huomioon, jos nekin otetaan niin paino on ilman vaelluskenkiä 13 986 g. Tuo oli mukana viimeisellä vaelluksella. Turhia romppeita oli tuo windstopper-takki ja t-paidan olisi myös voinut jättää pois. Tosin eipä sitä tiennyt, että on kylmiä ilmoja. Syksyisillä vaelluksilla en sitä mukana pidä, vain kahta kerrastoa. Kerrastoja olen aina pitänyt kahtia mukana, toisella olen nukkunut ja toisella vaeltanut. Hikisillä vaatteilla kun on aika kylmä nukkua. Tiedän, että moni ei varmasti kahta kerrastoa mukanaan raahaisi. Lautanen oli myös ihan turha, tuli syötyä kattilasta.

Täytyy kyllä ostaa uudet sandaalit, sillä saa nyt ainakin vähennettyä sen puoli kiloa pois. Ompeluvehkeitä ja hakaneuloja voi myös karsia. Hyttysmyrkkyä ei kanssa syksyisin tarvitse. Telttaa (Fjällravenin Akka) en kanna, mieheke hoitaa sen ja samoin trangian. Ruuat kyllä jaetaan tasan. GoreTex takin vaihdan luultavammin Lim-sarjaan, heti kun vain löydän sellaisen inhimilliseen hintaan tai voitan lotossa. Vaellushousut kyllä kanssa painaa ihan hyvin, mutta noista saa puntit pois ja ovat aika kestävää kangasta. Olen nimittäin aika lahjakas rymyämään ja saan kaikki heppoiset vaatteet rikki.

Viimeinen muokkaaja, Mempsu- pvm 28.08.2008 22:27, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mäkäräinen
28.08.2008 22:21

Aluslakanan jättäisin pois, sandaalit vaihtaisin Crocksin kopsuihin. n. 800 grammaa lähtisi painosta ja rahaa kuluisi 4,95e. Näin ensialkuun.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Mempsu-
28.08.2008 22:26

mäkäräinen kirjoitti:
Aluslakanan jättäisin pois, sandaalit vaihtaisin Crocksin kopsuihin. n. 800 grammaa lähtisi painosta ja rahaa kuluisi 4,95e. Näin ensialkuun.

Makuupussin lakanaa en jätä pois, säästyy pussi pesemiseltä. Sandaalit vaihdankin ennen seuraavaa reissua, kun eteen sattuvat.
 Sivun alkuun

Andy.
28.08.2008 22:28

Pyyhkeestä saat puolet painosta pois ostamalla metrin verran harsokangasta. Hurjaa -110g!Smile

Tyynyn saat korvattua laittamalla sen toisen aluskerraston ja pipon kuivapussiin - 180g
...ai sä et haluukaan luopua siitä(kään) Smile-->link

Viimeinen muokkaaja, Andy. pvm 28.08.2008 22:45, muokattu 2 kertaa
 Sivun alkuun

Andy.
28.08.2008 22:35

Aterimet voit korvata muovisella lusikalla tai lusikka-haarukka yhdistelmällä. - 93g

Kuksan voit vaihtaa peltimukiin -80g
 Sivun alkuun

mäkäräinen
28.08.2008 22:46

Mempsu- kirjoitti:
säästyy pussi pesemiseltä.

Ainakin untuvapussi on hyvä silloin tällöin käyttää pesulassa. Minä olen sen tavaksi ottanut. Pesty makuupussi on raikas ja kuohkea.
 Sivun alkuun

Mempsu-
28.08.2008 22:59

Andy. kirjoitti:
Pyyhkeestä saat puolet painosta pois ostamalla metrin verran harsokangasta. Hurjaa -110g!Smile

Tyynyn saat korvattua laittamalla sen toisen aluskerraston ja pipon kuivapussiin - 180g
...ai sä et haluukaan luopua siitä(kään) Smile-->link

Eihän tässä voi mitään jättää pois tai vaihtaa Shocked Kuksan olen saanut isovanhemmiltani lahjaksi, sillä on tunnearvoa. Pyyhkeen olen saanut miehekkeen vanhemmilta lahjaksi vaelluskäyttöön, sitä EI varsinkaan uskalla jättää pois .. Laughing
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Rinkan ja sen sisällön paino
Mustavilja
28.08.2008 23:46

Mempsu- kirjoitti:
Voisi tuota rinkan kevennystä sitten ajatella,

Mukavuuksista tinkimällä (tyyny, lakana, patja, kuksa), Leathermanin kotiin jättämällä ja sandaalit vaihtamalla saavuttaisit noin puolentoista kilon säästön, mutta siihenpä se töksähtää.

Uusi rinkka leikkaisi lastista pari kiloa, mutta en tiedä, sopiiko elämäntilanteeseesi kevytrinkka.

Goret voisi vaihtaa kevyeen sivelykalvoiseen sadeasuun ja ostaa niiden tilalle sekoitekankaisen kuoren vaikka kirppikseltä.

Tämä lista on toimiva esimerkki siitä, että keveys ei tule ilmaiseksi. Minä en tuolla vaatemäärällä uskaltaisi reppua pykälään nostaa. Mörkö veisi, sielu jäätyisi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Tura
29.08.2008 6:49

Mempsu-:

Miten paljon miehekkeesi kuorma painaa?

Esimerkki: Sinun taakkasi: 20kg, silloin kumppanin (mies): tietysti 40 - 60kg!

Tura, retkeilijäturisti
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

mäkäräinen
29.08.2008 7:48

Vaihtamalla aterimet LMF Spork;iin tipahtaa painosta 92-grammaa. Halpa ja saatavuus on hyvä, ainakin Prismat myy ja Partiokaupat.

Leatherman 124g kannattaa vaihtaa puukkoon, vaikka saman painoiseen. Vaatemäärästä olen Mustaviljan kanssa samaa mieltä, varsinkin jos on tarkoitus retkeillä vielä tänä vuonna.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Rinkan ja sen sisällön paino
abumatic
29.08.2008 8:05

Mustavilja kirjoitti:
Tämä lista on toimiva esimerkki siitä, että keveys ei tule ilmaiseksi.

Kuinka niin? Olemassa olevat varuusteethan ovat kalliimpia kuin vastaavat kevyet (paitsi makuupussi). Ongelma on siinä, että ei aluen alkaen ole kiinnitetty painoon juuri mitään huomiota.

Vertasin Mempsun (M) listaa omaani (O) ja sain mm. seuraavat erot:

1. jakso M: 5915; O: 3250 (WM Alpinlitellä) ; ero 2665 g
2. Jakso M: 1743; O: 955 (mukana taukotakki); ero 788 g
ruokailuvälineet M: 315; O: 54; ero 261 g
sandaalit M:836; O:400; ero 436 g

Kun näihin lisätään Leathermanin paino ja otetaan 650 g kaasu tentun sijaan, niin kokonaiseroa 4556 g. Jolloin oltaisiin 8775 g painossa, 13 331 g sijaan.

Mutta kuten sanottua, ilmaista tuo ei enää ole. Olisi voinut olla.

Mustikka
29.08.2008 9:03

Mempsu kirjoitti:
Kuksan olen saanut isovanhemmiltani lahjaksi, sillä on tunnearvoa. Pyyhkeen olen saanut miehekkeen vanhemmilta lahjaksi vaelluskäyttöön, sitä EI varsinkaan uskalla jättää pois .. Laughing

He he, katsopa ketjua "Kevyesti Käsivarteen", siellä saatiin joukkokannustuksella vaihdatettua pyyhe pienempään... Kun olet pienikokoinen nainen, niin varmaan et mukavasti pärjää esim. yhtä kevyellä makuupussilla kuin joku roteva mies, joten jostain muusta pitää karsia. Pyyhettä tarvii päivässä 5 -10 minuuttia korkeintaan, joten pieni epämukavuus siinä kohtaa kannattaa kärsiä. Ja pyyhkeenhän voi korvata vaikka jolloin kotoa löytyvällä siivousliinalla, toimivuuden testaaminen kotioloissa on helppoa.

Tunnearvotavaroita voisi käyttää lähiretkillä ja pitemmällä reissulla kylmästi karsia pois? Tosin, tämähän on oma valinta ja itse tietää, mistä on valmis tinkimään. Mäkin olen lahjaksi saanut mm. veikeän alumiinijuomapullon, kynttilälyhdyn yms. ja ihan niistä ilahtunut, mutta Lapinmatkalle en niitä ota. Viimeksi multa tyhjennettiin lentokentän turvatarkastuksessa lahjaksi saatu myrskysytkäri kaasusta, joten jatkossa jää sekin kotiin.
 Sivun alkuun

hannes
29.08.2008 9:31

Jättäisin pois:tyyny,pyyhkeen sijaan vaikka vauvan harsovaippa,kuksa pois,tilalle kevyt muki.
Ompeluvälineistä en karsisi.
Sandaalien sijaan ylim. pohjallinen ylim. sukan sisään - tai Crocksit(tai niiden jäljennös).
Fleece tai vastaava lisää.
Jos alusvaatekerta sisältää pitkät kalsarit,niin kokeile mahtuuko ne kylmällä päällekkäin hätätilanteessa (ns. "kerrospukeutuminen").
Käsineet eivät saisi olla kastuvaa sorttia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

mäkäräinen
29.08.2008 9:34

Voiko kuksaa kantaa lähiretkellä? Rolling Eyes Lappiinhan se kuuluu... vaikeaa on.

Kuksa vs. muovimuki. Muovimuki on tilavampi, kestävämpi ja kevyempi. Se on siis parempi. Pitäisiköhän minunkin jättää tuo pahkanpalanen kotiin.

Kuksan vetoisuus, ja muovikupin. Taaran, tässä tapauksessa kupin paino vähennetty.

Kuksan paino kasvaa käytössä, se imee nestettä. Kuivuessaan sitten tietysti taas kevenee.
 Sivun alkuun

Mempsu-
29.08.2008 9:41

Tura kirjoitti:

Miten paljon miehekkeesi kuorma painaa? Esimerkki: Sinun taakkasi: 20kg, silloin kumppanin (mies): tietysti 40 - 60kg!

Tura, retkeilijäturisti

Odotinkin tässä jonkin sortin vittuilua, mutta ei se nyt ihan noin mene, viimeksi miehekeen rinkkan painoi 3-4 kg enemmän kuin minun. Mikä on varmasti selitettävänä topolla, teltalla, trangialla, painavammalla makuupussilla ja alustalla. KYllä omat tavarani kannan ihan itse ja ruuat jaetaan tasan painon mukaan. Ainoa ylim. taakka miehekkeelle on tuo teltta ja trangia.

abumatic kirjoitti:

Olemassa olevat varuusteethan ovat kalliimpia kuin vastaavat kevyet (paitsi makuupussi). Ongelma on siinä, että ei aluen alkaen ole kiinnitetty painoon juuri mitään huomiota.

Kaikki varusteet mitä tuohon olen listannut, olen ostanut alennuksista, jolloin aina ei ole pystynyt juuri tuon painon mukaan mennä. Vaikkakin olen vain pari vuotta kiinnittänyt painoon enemmän huomiota. Nuo Gorevaatteet ovat jo kolme vuotta vanhoja. Samoin makuupussinlakana on alennuksesta ostettu 10 €, ei hirveästi huvittanut maksaa puolet kevyemmästä lakanasta 80 euroa. Ja tuo windstoppertakki on turha, sen jo totesin. Kaikkia muita vaatteita tarvin viime reissulla, paitsi pipoa. Sandaalit totesin jo vaihtavani. Ateriasetistä voisin ottaa mukaan vain lusikan, ei ole haarukkaa ja veitseä koskaan pahemmin tarvinnut.

Viimeksi miehekkeellä oli puukko ja mulla leatheri, mies vaati sen mukaan ottoa. Trangia on sinolikeitin, koska saimme sen toissa jouluna lahjaksi, ei hirveästi ollut varaa valita, onko se kaasulla ja sinolilla toimiva.

Mustikka kirjoitti:
Tunnearvotavaroita voisi käyttää lähiretkillä ja pitemmällä reissulla kylmästi karsia pois? Tosin, tämähän on oma valinta ja itse tietää, mistä on valmis tinkimään. Mäkin olen lahjaksi saanut mm. veikeän alumiinijuomapullon, kynttilälyhdyn yms. ja ihan niistä ilahtunut, mutta Lapinmatkalle en niitä ota. Viimeksi multa tyhjennettiin lentokentän turvatarkastuksessa lahjaksi saatu myrskysytkäri kaasusta, joten jatkossa jää sekin kotiin.

Tämen perusteella sitten voisin ensi reissuun raahata muksuna kummisedältäni saamani metrin pituisen pehmonallen.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Rinkka Ostettu! Ostan Savotta 906 r... Katjuska Ostetaan ja Myydään 3 10.07.2019 13:04 Katso viimeisin viesti
Tyhjän kaasusäiliön paino? rance Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 9 06.07.2019 13:31 Katso viimeisin viesti
Kokkailuvalineiden paino/ koko? luuppi Ruoanlaittovälineet ja varusteet 13 05.09.2017 9:50 Katso viimeisin viesti
O: Rinkka / rinkan runko kantojärjest... Buli Ostetaan ja Myydään 4 15.08.2016 22:14 Katso viimeisin viesti
Rinkan juuret Vihtahousu Muut varusteet 3 24.12.2015 7:11 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 18
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Seuraava
Siirry: