Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Mitkä akut Garminiin ?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Mitkä akut Garminiin ?
reppumies
20.07.2008 18:23


Viestejä: 21
Olen käytellyt Garmin E-trex Legend Hcx:ssä tähän saakka vain sormiparistoja melko vähän käytön takia. Nyt käytöän lisääntyessä ajattelin hankkia ladattavat "sormiakut" ja pyytäisin kommentteja sellaisilta, joilla on niistä kokemuksia. Eli tietoja niiden virrankestoista pattereihin verrattuna, merkkien paremmuudesta, esiin tulleista ongelmista, latureiden ominaisuuksista ym käytännön asioista jotta tulisi hankittua kerralla kokemusten mukaan parhaat.
Muistan jonkun kertoneen että Clas Ohlssonin rautakaupan myymissä olisi jotain muita parempia ominaisuuksia -mitähän ne ovat ?
Tietoja odottavin kiitoksin : reppumies
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
eräukko
20.07.2008 19:27


Viestejä: 1696
Mitä suurempi amppeerituntimäärä, sitä kauemmin kestää. Itselläni on kamerassa Vartan 2700 mAh akut, ja yksi pari riittää useaan sataan kuvaan ilman salamaa, ja salamankin kanssa yli sata kuvaa.

Entiset Vartan 900 mAh kestivät hyvin noin viisi vuotta. Nyt ne ovat enää hätävarana. Käyttö ja latauksien määrä toki vaikuttavat kestävyyteen. Noiden pitäisi mainospuheiden mukaan kestää noin 1000 latausta.

Lataan akut aina ennen käyttöä, pitkään seisottaessa niistä häviää virrat.

Merkeistä en tiedä, olen aina käyttänyt Vartan tuotteita ja ollut tyytyväinen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
George
20.07.2008 19:43


Viestejä: 3343
Akut kestävät yhdellä latauksella yleensä lyhyemmän ajan kuin paristot. Niinkuin Eräukko sanoi niin valitse mahdollisimman iso mAh luku, et mene konkurssiin. Tämäkin alue on oma tieteenhaaransa jos siihen haluaa syventyä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pena
20.07.2008 20:39


Viestejä: 1394
Mulla Bilteman 2300 mAh:n (isompiakin on saatavana) akut ovat kestänyt uutena n. 20 tuntia eli samoilla akuilla saa kartalle rekisteröityä kahden vaelluspäivän harhailut. Mielestäni tämä on aivan kunnon suoritus halpismerkiltä, vaikka ei ylläkään Garminin lupaamiin käyttötuntimääriin. Luultavasti lähes mikä tahansa tuotemerkki saattaa pystyä samaan, ns. laatumerkitkin saattavat olla nykyisin tehty ties missä vinkuintiassa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Naali
20.07.2008 20:59


Viestejä: 60
Itse käytän Etrexissä Sanyon Eneloop-akkuja. Ne eroavat tavallisista NiMh-akuista siinä, että pitkäänkään ladattuina seisottaessa ei lataus häviä. Tässä laatumerkki on (pienen) lisähintansa arvoinen. Jollakin muullakin merkillä on jo näitä uudentyyppisiä itsepurkautumattomia, mutta Eneloopit lienevät parhaita.

Mielestäni jo 2000 mAh:n akut kestävät kauemmin Etrexillä kuin tavalliset alkalipatterit.

Tuolta http://www.paratronic.fi/ saa La Crossen latureita, niillä voi mitata, kuinka iso omien akkujen kapasiteetti todellisuudessa on, halpisten mAh-luvut näyttävät olevan todellisuudessa "jotain aivan muuta" Smile.
Akut tuossa liikkessä ovat niitä tavallisia, ei itsepurkautumattomia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
20.07.2008 22:12


Viestejä: 2810
Paristot kestää pisimpään. Seuraavana uudet lowdecharge-akut ja vasta sen jälkeen tulee perinteisellä tekniikalla tehdyt high mAh NiMH AA-akut, kun ovat täyteen ladattuna juuri ennen käyttöä.

Perinteisten AA-akkujen ongelma on suuri itsepurkautuvuus. Erityisesti näissä nykyisissä high mAh versioissa. Jo viikon kuluttua teho on jotain aivan muuta kuin nimellisluvut antaa ymmärtää.

Itse ostin GP ReCyko laturin ja akut, sekä pari pakettia lisäakkuja. Vielä ei ole ollut kuin hetken joten ei ole ehtinyt mittaamaan eroa aiempiin.
Ilmoitetut luvut on kuitenkin lupaavat ja GP on hyvälaatuinen merkki.
Puolen vuoden päästä 90 % ja vuoden päästä 85 % latauksesta jäljellä.
Perinteinen 2700mAh akku on kahden viikon päästä huono ja kuukauden päästä surkea jos edes toimii.
Myös alle 0 lämpötilassa pitäisi toiminnan olla parempaa kuin perinteisillä NiMH akuilla.

Enelooppeja katselin myös, mutta ei löytynyt (ainakaan helposti) sellaisella laturilla mihin olisin ollut tyytyväinen.

Uuden tekniikan akut tulee myös valmiiksi ladattuna toisin kuin perinteiset, jotka olisivatkin tyhjiä asiakkaalle ehtiessään. Heti valmiita ilman latailua.

Jos siis ostaa akkuja, niin osta uuden tyyppisiä "matala-itsepurkautuvia" malleja. Ne on useimmiten 2000 - 2100 mAh.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
20.07.2008 23:21


Viestejä: 870
Minä olen nyt testaillut koloradokuoriaisen (Garmin GPS Colorado 300) kanssa erilaisia akkuja. Hairahduin akkulinjalle, aiemmin olen niitä pitänyt "liiketaloudellisesti" tyhmänä ostoksena, ja olen edelleen samaa mieltä, typerää touhua.

Laskin, että Garmin III söi paristoja kymmenen vuoden aikana 20 euron verran enemmän, kuin akkukäyttöisenä, käyttötunteja tuli noin 700h. Siis ei mitään perustetta akkujen käyttöön!!!!

Nyt minulla on akkuja vaikka jälleenmyyntiin, on GP:n akkuja 2700mah, Eneloopin 2000mah ja Digitalin 2700mah. Joka tilanteessa tavallinen paristo pitkäikäisempi. Eneloopin kakstonninen on yhtä hyvä, kuin GP:n 2700. Digitalin -paristo on näistä Paras...

Kuoriainen (siis Garmin) ilmoittaa pariston kestoksi 15 tuntia, ajattelin heti, että hyvä, jos puoleen yltää. Oikeassa olin, GP:n 2700 akut kestävät noin 8 tuntia ja Eneloopin 2000 mah akut saman verran, Mutta Digitalin 2700 mah:n akut kestävät 12 tuntia kuten myös paristot. Nämä ovat todellisia käyttöön perustuvia lukuja, mutta kovin tieteellisiä kriteerejä kokemukseni eivät täytä.

En ole käyttänyt samalla kaavalla esimerkiksi GPS:n valoa kaikilla akuilla enkä tiedä, kuluttaa ko laite enemmän virtaa liikkeessä, kuin paikalla ollessa. Jokainen akkusarja on saanut kaikkia elementtejä, mutta ei tarkasti samaa määrää. Garmin III viimeisin päivitys, vuotta en muista, mutta kauan sitten, pudotti neljän AA pariston kulutuksen sellaiseksi, että laite toimii 15-30 tuntia, keskimäärin reilusti >20 h. Nyt käyttöaika putoaa selvästi, mutta ominaisuudetkin ovat sitten radikaalisti nousseet, paitsi monessa asiassa kaipaan kolmosen ominaisuuksia, joita ei ole kuoriaisessa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mustavilja
21.07.2008 0:08


Viestejä: 360
varsijousi kirjoitti:
Hairahduin akkulinjalle, aiemmin olen niitä pitänyt "liiketaloudellisesti" tyhmänä ostoksena, ja olen edelleen samaa mieltä, typerää touhua.


En ymmärrä, miten saatoit tulla tuohon tulokseen. Neljän sormiakun satsi maksaa suunnilleen 13 euroa. Sama määrä paristoja maksaa suunnilleen neljä euroa. Kun siis lataa akut kolme tai neljä kertaa, ovat akut maksaneet itsensä takaisin

80 latausta ei maksa juuri mitään. 80 neljän pariston satsia maksaa n. 320 euroa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
21.07.2008 7:41


Viestejä: 330
Mr_C kirjoitti kaiken oleellisen.

Käytössä ollut (niiden markkinoille tulosta lähtien) GP:n Recyko ja Panasonic Infinium akut eikä paluuta enää
vanhoihin itsepurkautuviin akkuihin.
Ovat hyviä myös kelloissa, hiiressä ja tietsikan näppäimistössä kun kestävät PITKÄÄN.
Laturina ollut digitarvikkeen myymä Techno Line BC900 laturi


AA akut purkaantuvat itsekseen jopa 3-5% päivässä.
GP:n Recyko purkaantuu alle 0,07% päivässä.

Panasonic Infinium akku purkaantuu alle 0,15% päivässä. Tämän ansiosta akussa
on reilusti (yli 50%) virtaa vielä vuosi latauksen jälkeen.

Sanyo eneloop akuissa 12 kuukauden kuluttua energiasta on vielä jäljellä 85%


http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=132
http://www.akkunetti.fi/index.php?cPath=145_145&osCsid=91d6dd7ebfb187ee18d763903eda3d84
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15728

Vanhanmallisen akun jännitemuutos 14vrk aikana!
esim. 1% itsepurkaus/vrk ja akun jännite


Edit:
Oma kokemus perustui vanhaan Vartan akkusarjaan (4kpl) jonka jännite latauksen jälkeen oli yli 1.4V, kuormittamaton jännite laski muutamassa tunnissa 1.3V. Akkusarja oli toimintakuntoinen digikamerassa 1viikon latauksesta, kamera käynistyessään tarkistaa akkujen jännitteen.
Kun yhden akun tyhjäkäyntijännite laski alle n.1,2V ei kamera enää käynnistynyt, kameran ottovirta oli 350mA näyttö päällä.


Viimeinen muokkaaja, Savolainen pvm 21.07.2008 8:51, muokattu 2 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
21.07.2008 8:27


Viestejä: 6218
Savolainen kirjoitti:

Vanhanmallisen akun jännitemuutos 14vrk aikana!
esim. 1% itsepurkaus/vrk ja akun jännite

Mihin taulukkosi perustuu? Tyhjäkäynti- vai kuormitettuun (millä virralla?) jännitteeseen?

Akun jännite ei ole suoraan verrannollinen sen varaustilaan. Pelkkää jännitettä mittaamalla varaustilaa on vaikea päätellä. Pitää mitata jännitteen muutosta kuormitus- tai latausvirran funktiona.

Jotkin laitteet, jotka on suunniteltu alkalipareille, pitävät akkujen jännitettä jo lähtötilanteessa liian matalana ja menevät pois päältä paljon ennen aikojaan. Akkujen nimellisjännite kun on paljon pienempi. Kuormituksen kesto taas yleensä parempi.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
karskinen
21.07.2008 9:13
Vieras

Vaelluksella saattaisi tulla myös kysymykseen Energizerin uudet lithium-parit, L91. Kapasiteetiksi valmistaja ilmoittaa 3000mAh. Valmistajan datalehden mukaan (muistaakseni) purkukäyrä on varsin suora, siis jännite pysyy korkeana tyhjenemiseen asti.

Paristot ovat kevyet, 14,5g/kpl, verrattuna normaaliin alkalipariin, 23g/kpl. (Tiedot valmistajan ilmoittamat)

Hinta lienee hirveä, mutta täsmäkäyttöön (vaelluksella) tuskin ongelma.

Näitä paristoja piti testata, mutta sitten digikamera jäikin pois matkasta.

Käyttöohje:
http://data.energizer.com/PDFs/lithiuml91l92_appman.pdf

En tiedä asiasta, mutta oppaan mukaan noita ei voi kuljettaa lentäen matkustaessa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
boueme
21.07.2008 21:51


Viestejä: 2997
Eikös litiumparistoilla ja -akuilla ole huononpuoleinen tuo kylmänsieto? Talvivaelluksella voi tuottaa ongelmia. Miten esim. kameran akut, ovat nykyisin yleisimmin Li-Ion- akkuja? Kolme kpl harmaita hiuksia kehitin itselleni lisää, kun juuri perjantaina mietin tätä ja tilasin kameran, jonka käyttölämpötilaksi suositellaan 0-40 astetta. Käsittääkseni johtuu litiumiakusta. (Canon eos 450d)

-B
_________________
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
21.07.2008 23:02


Viestejä: 2810
karskinen kirjoitti:
Vaelluksella saattaisi tulla myös kysymykseen Energizerin uudet lithium-parit, L91. Kapasiteetiksi valmistaja ilmoittaa 3000mAh. Valmistajan datalehden mukaan (muistaakseni) purkukäyrä on varsin suora, siis jännite pysyy korkeana tyhjenemiseen asti.

Paristot ovat kevyet, 14,5g/kpl, verrattuna normaaliin alkalipariin, 23g/kpl. (Tiedot valmistajan ilmoittamat)

Hinta lienee hirveä, mutta täsmäkäyttöön (vaelluksella) tuskin ongelma.


Noita on tullut käytettyä reissuilla enempi v2004 lähtien, kun silloin hankin gepsin. Sitä ennenkin oli kamerassa, mutta siinä ei kulutus iso ole.

Gepsin kanssa on omien kokeilujen perusteella selvä ero parhaisiin alkaliparistoihin verrattuna. Lisäksi kun pienemmän kappalepainon kanssa huomioidaan pienempi määrä, niin ero kokonaisparistomäärän painossa on selkeä lithiumin eduksi alkaleihin verrattuna.

Muistaakseni alkaliparistoihin eroa tuli määreelle hinta/kestoaika niin että lithium maksoi 1,5 kertaa. Silloin kun kokeilin maksoi tuo L91 - pari 9,90 € - 11,90 €. Nykyhinnalla, hieman alle 7 €, voi olla että menee samoihin tai lithium olisi jopa halvempi.

Kannattaa myös muistaa että hyötysuhde alkaleihin verrattaessa riippuu laitteesta ja erityisesti sen virrankulutuksesta.

Gepsin kanssa riippuu siitäkin miten käyttää. Jos laittaa päälle vain silloin tällöin pisteen merkitsemiseksi ja sijainnin tarkistamiseksi, niin 2 + 2 paristoa riittää. Pelkkä kaksikin, mutta kun voi olla viallisia, niin yksi varapari on hyvä olla.

Itse pidän liikkeellä ollessa päällä, aamulla lähtiessä - iltaleiriin pysähtyessä. Pidemmät ruokatauot ollut kiinni. Laite sitten näyttää paljonko liikkunut ja paljonko ihastellut maisemaa / puuskuttanut ylämäessä. Lisäksi tulee merkittyä oma polku mitä kulki.

Hinta ja mahdollinen painon säästö sitten on saanut aurinkokenno-akku-laturi systeemien suunnittelun-kokeilun käyntiin.
Painoetua ei äkkiä tule, tavallisen mittaisella reissulla. Aurinkokenno ja laturi nostaa painoa niin että saa aika monta paristoa.
Lähinnä erikoisakkujen käyttö, esim kameroissa, on hyvä syy laturisysteemiin. Useiden akkujen hankinta maksaa ja jos ei ole paljoa käyttöä muutoin kuin reissulla niin akut huononee vajaakäytöllä.

Latureiden kanssa sitten tulee vielä se auringon tarve. "Pitää" olla varautunut siihen ettei joka päivä ole "laturisää".

Lisäksi se AA-akku painaa enemmän kuin alkali tai lithiumparisto.
GP ReCyko AA 29 g ja perinteinen GP 2700 mAh AA 31 g. Omista punnittuna.
Samalla painolla siis L91 lithium paristot kestää 2 - 3 kertaa pidempään, jos lasketaan sillä 3000 mAh arvolla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
21.07.2008 23:06


Viestejä: 2810
boueme kirjoitti:
Eikös litiumparistoilla ja -akuilla ole huononpuoleinen tuo kylmänsieto? Talvivaelluksella voi tuottaa ongelmia.


Ei ole ja, vaan tai.
Akutkin on kehittynyt, mutta (lithium)paristojen väitetään kestävän pakkasta paremmin kuin alkalien.
Lithium-akuthan ei toimi hyvin kylmässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
21.07.2008 23:29


Viestejä: 6218
boueme kirjoitti:
kameran, jonka käyttölämpötilaksi suositellaan 0-40 astetta. Käsittääkseni johtuu litiumiakusta. (Canon eos 450d)

-B

Tuossa on uusi akku, jota ei ole aiemmissa Canoneissa. Se näkyy alkuperäisakkunakin olevan aika kohtuuhintainen verrattuna noihin aiempiin malleihin. Kun joka tapauksessa vaihtoakku on hyvä olla, pidä pakkasella sitä lämpimässä taskussa ja vaihda aina, kun kamerassa oleva alkaa hyytyä.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mitkä lihat tunnistaisit käristyksenä... PKT Hölynpöly... 6 13.03.2013 15:17 Katso viimeisin viesti
Mitkä "vaelluskengät" baref... Vaeltajavain Kesävaellusvarusteet 33 14.03.2012 22:18 Katso viimeisin viesti
Hyvät kiikarit, mitkä ja mistä? Virsu Muut varusteet 105 18.02.2012 22:12 Katso viimeisin viesti
Mitkä ovat nämä varrelliset vaelluske... Poterro Kesävaellusvarusteet 7 25.10.2011 9:18 Katso viimeisin viesti
Akut tyhjänä jänkäjussi Muut varusteet 29 30.04.2011 16:26 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 3
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Siirry: