Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muu maailma Santiagon alkutaival
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Santiagon alkutaival
fintani
16.04.2008 21:13

Hei!
Olen ystäväni kanssa lähdössä aloittamaan Santiagon kävelyä. Alkutaival olisi tarkoitus taittaa nyt, aloitus Ranskan puolelta Saint-Jean-Pied-de-Portista. Lento Ryan-Airilla Tamrereelta Frankfurt Hahniin yö siellä ja seur aamuna Biariziin. Sieltä junalla tai bussilla alkulähteille.
Vinkkejä kävelyn aloittamiseksi. Kannattaako mennä vuoriston kautta vai toisen reitin. Opaskirjat hieman varoittelevat vuoristosta. Lähtö jo ensi viikon lopulla. Onko kukaan ollut tuona ajankohtana? minkälaista säätä on ollut? Eihän niistä tiedä, mitä nyt on odotettavissa, mutta kuitenkin. Mitä muuta huomioitavaa. Varusteita on. mutta paljonhan ei voi kantaa.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Vihtahousu
18.04.2008 15:27

Pyreneiden vuoristo sillä kohtaa on lähinnä mäkiä ja kukkuloita. Ei ollenkaan vaikeakulkuista jos omaa normaalin kävelykyvyn. Mutta keväinen lumitilanne on syytä selvittää. Luulen kuitenkin, että enemmän näkee kevätkukkia kuin lunta.
Ensimmäiset 27 kilometriä ovat tietenkin ylämäkeä, muutamassa kohdassa suht jyrkkää, mutta autotie on melkein vieressä. Alamäki Espanjan puolelle rasittaa jonkin verran polvia ja reiden ojentajalihaksia.

klaus
18.04.2008 18:13

Hei!
Minulla samanlaiset lennot varattu toukokuun lopulle. Jos tulette ennen tuota takaisin, niin olisi kiva kuulla kommentteja varsinkin aivan ensimmäisistä päivistä.
Minulla näkyy yksi espanjalainen televisiokanava ja silloin tällöin tulee katsottua myös säätiedotuksia. Lumi raja on vieläkin usein 1000 metrissä. Nyt siellä sataa kokomaassa vettä ja pohjoisen vuoristoissa myös lunta. Jos kuitenkin vasta ensi viikolla olette menossa, niin tilanne kerkiää moneen kertaan vaihtua.
Itse en ole aikaisemmin Caminolla ollut, joten en muuta tiedä. Uskoisin, että paikan päälläkin kuulee vielä millaista säätä siellä on luvassa sille ensimmäiselle etapille.
Omalta osaltani en ole vielä päättänyt mitkä kengät otan matkaan. Minulta löytyy useampiakin vaihtoehtoja ja kaikilla olen kyllä kävellyt myös rinkka selässä. Luin jostain, että kesäkeleille - koskee ilmeisesti minua, koska olen siellä kesäkuun - ei kannattaisi ottaa coretex-kenkiä. Muutenkin vaatelista on vielä aika avoin, mutta olen kyllä jotain ostanut jo tuota matkaa silmällä pitäen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Vihtahousu
19.04.2008 9:48

Korjaan edellisen viestini asiavirheen:
Koko taival Ranskan puolelta Ronchesvallesiin on noin 27 kilometriä.
Ensimmäiset noin 18 kilometriä ovat nousua. Loppu on paikoin jyrkähköä laskua Espanjan puolella.

klaus
13.05.2008 12:12

http://www.santiago-compostela.net/frances/en_cf01.html
Tuosta linkistä löytyy muuten kuvia väliltä St-Jean-Pied-de-Port ja Roncesvalles.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

leena
25.05.2008 6:42

Hei! Olen tuo alkuperäisen viestin lähettäjän ystävä ja taivalsimme Camino Francesin alkutaipaleita huhti-toukokuun vaihteessa. Lennot Tre-Frankfurt Hahn- Biarritz oli loistava valinta. Hahnin kentällä oli hotelli varattuna terminaalin vierestä - kätevää. Biarritzista bussi kentältä Bayonneen ja junalla edelleen St Jean Pied de Portiin. Säiden suosimana taitoimme matkaa Logronoon asti. Matkalla oli yllättävän paljon vaeltajia ja kilpailu yöpymispaikoista saikin meidät lopettamaan matkamme paria päivää aikaisemmin. Emme olleet varustautuneet ratkipatjoilla, joten yöpyminen lattialla ei houkutellut. Siispä seuraavan kerran patja lähtee ehdottomasti mukaan. Jalkineina meillä oli hyvin nilkkaa tukevat vaellusjalkineet sekä tukevat retkisandaalit. Vaelluskengät ottaisin mukaani vaikka seuraava vallukseni sattuisi lämpimämpään aikaan. Helpoilla taipaleilla voi tarvittaessa käyttää sandaaleita. Kävelysauvat osoittautuivat hyvin hyödyllisiksi. Kentällä näimme myös näppäriä rinkan suojapusseja jollaisen tulen varmaankin hankkimaan suojaamaan rinkkaani koneen ruumassa. Tietysti vain, jos siitä ei koidu paljon lisäpainoa. Muutamia tarpeelliseksi huomaamiamme asioita: WC-paperi (myös roskapussi käytetyille papereille, mikäli joudut turvautumaan "puskavessaan"), hakaneulat (pyykit narulle), ohuet eriväriset säilytyspussit osoittautuivat rinkan järjestyksen pidossa käteviksi. Tässä muutamia nyt mieleeni tulleita vinkkejä. Sinulle "Klaus" toivotan antoisaa matkaa. Minulla jäi into jatkaa Logronosta eteen päin. Ehkäpä ensi keväänä, mutta silloin jo huhtikuun alkupuolella jolloin ehkä vielä olisi rauhallisempaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

klaus
25.05.2008 16:41

Hei, leena!
Olitte ilmeisesti yhden kieppeillä iltapäivällä Biarritzissa. Olisi mukava kuulla tarkemmin, kuinka tuo matka taittui Biarritzin lentokentältä SJPDP:iin? Eli mikä bussi, mikä juna jne?
Minäkin olen lukenut noista yöpaikan saantiin liittyvistä vaikeuksista, koska vaeltaja määrät ovat lisääntyneet. Tosin, vastaavia vaikeuksia on kai ollut jo aiempinakin vuosina, eli aikaisin saa lähteä liikkeelle, jos haluaa varmistaa sänkypaikan. Itse otan alustan mukaan, mutta kaikkiin paikkoihin ei ilmeisesti oteta lattialle nukkumaan edes alustan kanssa. Tämä liittyy jotenkin näiden paikkojen vakuutuksiin. Teidän matkan ajaksenne ilmeisesti sattui muutama pidennetty viikonloppu ja varsinkin silloin oli ollut porukkaa liikkeellä.
Paljonko teidän rinkkanne painoivat ja mikä on mielipiteesi tuosta rinkan painosta? Mitenkäs noilla alun vuoristopätkillä, kuinka paljon lämmintä vaatetta joutuu varaamaan niitä varten?
 Sivun alkuun

leena
25.05.2008 18:22

Voi itku, kirjoitin pitkät pätkät ja hukkaan meni. Ehkä keski liian kauan ja ohjelma heitti minut ulos.
Mutta uudelleen ehkä vähän tiiviimmin:

Hei Klaus!
Biarritzissä terminaalin ulkopuolella oli bussi, jossa kyltissä Bayonne ja kyytiin tungeksimassa vain vaeltajia, joten liityimme joukkoon. Bayonnen rautatieasemalla aikaa junan lähtöön n. tunti ja perillä ilta seitsemältä. Kaikki meni hyvin helposti muiden vaeltajien viitoittamaa reittiä.
Pyhiinvaellustoimistossa jonottelimme tunnin verran ensimmäisiä leimojamme ja opastusta yöpaikkaamme. Ihania ihmisiä!

Tosiaan Vappu sattui ensimmäiselle viikollemme ja hankalin paikka meillä oli 3.5. (la) Los Argosissa, kun kaikki oli täynnä Logronoa myöden. Pääsimme kolmen saksalaisen naisen huoneeseen, heillä yksi leveä vuode vapaana. Yhteishenki toimii!

Pyreneillä meillä oli hellepäivä, jota vuoriston tuuli sopivasti viilensi. Tärkeintä oli vain suojautua auringolta.
Voin kyllä kuvitella miten siellä saatta olla myös kylmä. Uskon kuitenkin, että lämpökerrasto, katkolahjehousut, fleese ja coretex takki ehkä olisivat olleet riitävät. Niin ja käsineet!

Rinkkani painoi n. 10 kg, enkä missään vaiheessa tuntenut sitä rasitteena. Olenkin erittäin tyytyväinen Jack Wolfskinin hyvin istuvaan rinkkaani, jossa paino lepää täysin lanteilla.

Matkaa taitoimme 8 päivää ja kilometrejä kokonaisuudessaan 160.
Rankin päivä oli ensimmäinen.

Jos olet palaamassa Barcelonan kautta takaisin, kannattaa huomioida, että junat ovat aika varattuja. Se oli meille yllätys.

Minkä verran olet varannut aikaa ja onko ajatusta miten pitkälle, kenties loppuun asti, olet vaeltamassa?

Luulen, että vasta kerralla vaeltamalla koko matkan ehkä saavuttaa tai löytää jotakin itsessään - tai sitten ei!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

klaus
25.05.2008 19:59

Kiitos tiedoista. Tarkoitukseni on kävellä Compostelaan asti, mutta en tee sitä pakkomielteisesti, vaan lähden matkaan "päivä kerrallaan" -asenteella. Minulla on lennot varattuna Santiago de Compostelasta kotiin päin viiden viikon päästä, mutta matkasuunnitelma voi muuttua. En ala mitään aluskerrastoja kantaa, kun rinkkanikin on tällä hetkellä 11 kiloinen ilman vesiä ja eväitä. Coretex-takin otan mukaan ja käytänkin sitä, jos vuoristossa tulee kylmät oltavat tai sitten muuten sataa rankasti. Olen aina käyttänyt mieluummin sadeasua kuin sadeviittaa.
Minulla on Deuter-rinkka, 40+10, johon olen tosi tyytyväinen.
Miten tuossa alkumatkassa oli päivisin kauppoja ja ravintoloita tarjolla, ja teittekö itse ruokia? Paljonko yleensä kannoitte vettä ja miten oli "potable" vettä tarjolla?
 Sivun alkuun

leena
26.05.2008 7:30

Meillä oli kummallakin pari 0,75 litran vesipullua mukana joita täyttelimme "potable" paikoilla. Tuo määrä oli riittävä vesipisteestä toiseen. Vuoristopätkän eväät ostimme kylästä illalla. Alkumatkasta oli pari kahvilaa.
Yksi päivämatka (Zubirista Trinidad de Arreen) taittui aamukahvia odotellessa aina puoleen päivään asti. Muuten ei ongelmia ollut.
Yleensä ostimme illalla seuraavan päivän vaellusmatkan eväät.
Illalla oli monessa paikassa tarjolla "Menus peregrinos", hinta n. 9 euroa. Kerran kävimme syömässä tuon ja pari kertaa muuten "ulkona" syömässä. Enimmäkseen kuitenkin nautimme eväitä, varsinaista lämmintä ruokaa emme valmistaneet.
 Sivun alkuun

klaus
26.05.2008 18:47

Mitenkäs aamut? Kuinka aikaisin lähditte liikkeelle ja koska lähtivät ensimmäiset? Taskulamppu on ilmeisesti kanssa tarpeellinen?
 Sivun alkuun

leena
27.05.2008 7:43

Kyllä taskulamppu on tarpeen. Meillä oli otsalamput, jotka vapauttavat kädet pakkaamiseen. Ensimmäisten joukossa aloimme lähtöa tekemään monesti viiden jälkeen.
 Sivun alkuun

klaus
27.05.2008 15:41

Huomenna lähtö, joten kiitos kaikista vinkeistä. Smile
 Sivun alkuun

leena
28.05.2008 7:26

Hyvää matkaa sinulle. Palattuasi mielelläni kuulisin miten matkasi onnistui. Kenties vinkkejä meille ensi kevättä ajatellen.
 Sivun alkuun

klaus
28.05.2008 8:21

Kiitos! Ilman muuta autan, jos minusta on apua.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Santiagon loppupätkä fintani Muu maailma 1 17.01.2010 10:57 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: