Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Pyöräily Mummopyörällä retkelle
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Mummopyörällä retkelle
siisel1
07.04.2008 13:47


Viestejä: 14
Onko kukaan koskaan pyörämatkaillut yksivaihteisella, tai ts mummopyörällä, useita päiviä? Suunnitelmissa on kuvausmatka käsivarren tuntumaan ja liikkumiseen olen miettinyt pyörää, kävellenkään kun ei nyt oikein kehtais pidempiä matkoja siirtyä.
Eli kyseessä on lähinnä siirtymistä paikasta toiseen - päivämatkat ehkä ~60km. Älkää naurako, mutta helkaman jopo kiinnostaa sen yksinkertaisuuden ja hinnan takia. Pienillä pyörillä on kuulemma maailmaa ennenkin kierretty, joten periaatteessa vaihteita lukuunottamatta jopollakin pitäisi pärjätä(?)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Lunkentus
07.04.2008 13:58


Viestejä: 1211
Mummon pyörällä matka taittuu hyvin! Itselle on jäänyt Joposta mieleen, että se oli selvästi tuollaista isopyöräistä (~ 28") raskaampi polkea. Asfaltilla se menettelee mutta pehmeällä pohjalla ongelma pahenee.

Viimeinen muokkaaja, Lunkentus pvm 07.04.2008 14:01, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Nevis
07.04.2008 19:40


Viestejä: 1072
Mummon pers'veivarilla sujuu sellainen 80km suht' hyvin, mutta ei useana päivänä peräkkäin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
07.04.2008 20:23


Viestejä: 6807
Taisin olla yhdentoista korvilla, kun tein kaverini kanssa muutaman päivän pyöräretken. Ei siihen aikaan polkupyörissä mistään vaihteista puhuttu. Eikä ollut valtatiellä asfalttia. Eikä se itse ommeltu kupoliteltta ollut kevyimmästä päästä tai varusteet muutenkaan grammanviilauslinjalla.

Nyt jälkikäteen vanhoista tiekartoista katsellen päivämatkat pyörivät 80 ja 125 kilometrin välillä. Ei minulle ole jäänyt mielikuvaa mistään armottomasta ponnistelusta. Leirintäalueista ja paikkakuntien nähtävyyksistä enemmänkin. Siihen aikaan isot pojat suosittelivat, ettei aikuisen päivätaival (sen aikaisilla vehkeillä) saisi juuri ylittää 250 km.

Nykyisillä yksinkertaisimmillakin välineillä luulisi helposti pystyvän samaan nykyisillä kulkuväylillä. Ristiriita muistojeni ja nykyisin lukemani ja kuulemani välillä taitaa olla kulkijoiden aikakäsityksessä. Vapaa-aika on niin arvokasta, että se pitää viettää sata lasissa. Mutta kun 50% tehoilla yltää 80% suoritteisiin, ja niillä jaksaa tuplaten niin kauan tai kauemminkin...
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
eräukko
07.04.2008 20:52


Viestejä: 1696
Olen miettinyt samaa, jos hankkisi laitteeksi Helkaman Oivan, vaihteilla tai ilman. Tai sitten armeijan pyörän, eikös ne ole Helkama jääkäreitä?

Työasiat kulkisivat mukana, jos olisi langaton laajakaista, läppäri ja aina välillä paikka, josta saa sähköä läppärin lataukseen.

Junalla Kolariin, ja siitä ylös pyörällä. Pohjoisessahan matkat eivät tunnu pitkiltä kuin etelässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
boueme
07.04.2008 21:20


Viestejä: 2997
Me olemme suunnitelleet kesäretkeen sellaista lisämaustetta, että jos Rovaniemeltä Mieraslompolaan ajelisi kitkalla. Jopolla en tosin ajatellut suoritta tuota matkaa, mutta kitka kuin kitka. Millainen on kohtuullinen päivämatka polkupyörällä? 100 km? viikon verran täytynee varata lisäaikaa reissuun.

-B
_________________
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mustavilja
07.04.2008 21:26


Viestejä: 360
eräukko kirjoitti:
Olen miettinyt samaa, jos hankkisi laitteeksi Helkaman Oivan, vaihteilla tai ilman. Tai sitten armeijan pyörän, eikös ne ole Helkama jääkäreitä?


http://www.reservilainen.fi/show.php?year=2007&magazine=5&article=5
http://lyhytlinkki.net/?c8134ty3
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
oinaspässi
07.04.2008 21:58


Viestejä: 559
eräukko kirjoitti:
Olen miettinyt samaa, jos hankkisi laitteeksi Helkaman Oivan, vaihteilla tai ilman. Tai sitten armeijan pyörän, eikös ne ole Helkama jääkäreitä?
Mulla ollut kymmenisen vuotta 3-vaihteinen Oiva. Hyvä pyörä. Painava, mutta kun liikkeelle polkaisee, niin kulkee kuin juna. En mitään mahdottoman pitkiä retkiä ole sillä polkenut, mutta joku 30 km menee suht mukavasti retkeillessä. Tietysti äijän kunnosta kiinni...kohentamisen varaa kyllä täällä on..
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
07.04.2008 22:05


Viestejä: 7386
Pepi kirjoitti:
Taisin olla yhdentoista korvilla, kun tein kaverini kanssa muutaman päivän pyöräretken. Ei siihen aikaan polkupyörissä mistään vaihteista puhuttu. Eikä ollut valtatiellä asfalttia. Eikä se itse ommeltu kupoliteltta ollut kevyimmästä päästä tai varusteet muutenkaan grammanviilauslinjalla.

Nyt jälkikäteen vanhoista tiekartoista katsellen päivämatkat pyörivät 80 ja 125 kilometrin välillä. Ei minulle ole jäänyt mielikuvaa mistään armottomasta ponnistelusta. Leirintäalueista ja paikkakuntien nähtävyyksistä enemmänkin. Siihen aikaan isot pojat suosittelivat, ettei aikuisen päivätaival (sen aikaisilla vehkeillä) saisi juuri ylittää 250 km.

Nykyisillä yksinkertaisimmillakin välineillä luulisi helposti pystyvän samaan nykyisillä kulkuväylillä. Ristiriita muistojeni ja nykyisin lukemani ja kuulemani välillä taitaa olla kulkijoiden aikakäsityksessä. Vapaa-aika on niin arvokasta, että se pitää viettää sata lasissa. Mutta kun 50% tehoilla yltää 80% suoritteisiin, ja niillä jaksaa tuplaten niin kauan tai kauemminkin...


Tuommoistahan se pyöräretkeily ennen oli. Kaverini Matin kanssa käytiin Rovaniemeltä Ruotsin puolella Luulajassa kesällä 1968.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1023725.jpg

Edelliskesänä oli käyty Taivalkosken suunnalla ja siitä rohkaistuneena uskallettiin lähteä tälle ulkomaan matkalle.
Tavarat oli pakattu reppuun ja reppu oli sidottu tarakalle pitkällä narulla.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1023724.jpg

Kuten kuvista näkyy, niin evästäkin oli otettu mukaan ihan perinteisesti eli termospullossa kahvia ja valmiit eväsleivät oli kääritty voipaperiin.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1023722.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1023723.jpg

Oli meillä varmaan jotain muutakin evästä mukana ja jonkin verran rahaa.
Luulajassa oltiin ihmeissämme liikennevalojen kanssa, mutta onneksi emme kuitenkaan jääneet autojen alle.
Teltta oli sellainen täysin hengittämätön maastokuvioinen, josta sai suihkun aamuisin, kun vain kattokangasta heilautti kädellään.
Paluumatkalla kun lähestyimme Haaparantaa, takaa tuleva auto pysähtyi ja kuski tarjoutui ottamaan reppumme ja viemään ne Haaparannan tulliin, jotta meillä olisi kevyempi polkea. Ei meillä siinä tullut mieleenkään, että tuo mies olisi varastanut reppumme, vaan annoimme ne hänelle ja kun saavuimme Haaparantaan, niin reput odottivat tullissa.
Parasta näissä reissuissa oli se, että kotiväkemme päästi meidät lähtemään.

Viimeiset 25 vuotta olen polkenut perinteisellä yksivaihteisella Oivalla. Ei mitään pitkiä reissuja, vaan työmatkoja ja joskus jotain vähän pitempää päivälenkkiä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
08.04.2008 6:23


Viestejä: 3927
OS kirjoitti:


Tavarat oli pakattu reppuun ja reppu oli sidottu tarakalle pitkällä narulla.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1023724.jpg



Tuokin kuva henkii matkalla olemisen tuntua, eikä menemisen "äksöniä".

Välineet olivat tuolloin sivuseikka monelle, vaikka niitä kaupassa tulikin kuolattua.

Vaihteellinen tai vaihteeton, niin kyllä liikuntaa säännöllisesti harrastava pystyy helposti 70 - 100 km päivämatkoihin ilman suurempia ponnisteluja, jos leppoisasti koko päivän poljeskelee, ja taukoja runsaasti pidellen.

Matka taittuu kuin itsestään, kun vaan kampia pyörittää, vaikka hitaamminkin.

Tokihan huonon sään sattuessa koetellaan taivaltajan kanttia, mutta sekin kuuluu asiaan, ja niinä päivinä voi aina tyytyä lyhyempiin päivä matkoihin, kun siltä tuntuu.

Kuormatulla potkulaudallakin taittaa helposti päivän aikana 50 - 70km matkoja, kun vain on malttia taivaltaa rauhallisesti. Kellon hautaaminen laukunpohjalle helpottaa huomattavasti asiaa.

-Älä suunnittele päivämatkoja sitoviksi, joita pyrit noudattamaan säästä, maastosta tai tuntemuksista välittämättä.

-Ole sillä retkellä jolle olet lähtenyt, äläkä suunnittele kaiken aikaa uutta reissua, sitä vielä tätäkin meneillään olevaa parempaa.

-Tyydy matkalla niihin välineisiin joilla olet lähtenyt matkalle, äläkä marmata kaiken aikaa välineittesi kehnoutta, joista johtuen matka ei taitu tai maistu.

Pyöräily on lepposta touhua, jos niin haluaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Nevis
08.04.2008 7:07


Viestejä: 1072
Mummopyöräilyyn kuuluu oleellisesti lasinen Airamin termos, kumpparit ja puolityhjä takarengas, jota pitää pysähtyä pumppaamaan 600metrin välein. Tarakalle sidotun teltan pitää tippua ainakin 36 kertaa juuri suurimmassa alamäessä ja kovimmassa vauhdissa.

Vastatuuli kuuluu myös asiaan ja pakollisilla tauoilla voipaperiin käärityt makkaravoileivät ja litteään muovipulloon laitettu maito.

Leiriytyessä teltta haisee kotoisasti homeelle, eikä makuualusoja ole. Perillä huomataan, että purkinavaaja jäi kotiin ja kaikki ruoka, jota on mukana n. 1,5 tn, on säilykkeinä, jota yriteään nirhata auki ruosteisella puukahva -Moralla.

Tulipa haikean nostalginen olo!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Retkelle ilman makuupussia? kaptu Kesävaellusvarusteet 12 12.04.2017 8:52 Katso viimeisin viesti
Retrosti retkelle Tervasuo Kesävaellusvarusteet 92 20.03.2015 9:41 Katso viimeisin viesti
Äänestäkää Erkki Lampénia Fjällräveni... rujo-roope Arktiset alueet 22 17.11.2013 14:44 Katso viimeisin viesti
Aurinkopaneeli retkelle elampen Kesävaellusvarusteet 204 12.06.2011 9:22 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: