Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Grammanviilauksen alkeita
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 24, 25, 26  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mkalima
17.09.2007 22:22

IkiHonka kirjoitti:
mkalima kirjoitti:
Eihän mulla ollut repun ulkopuolella sen kummempaa, kuin muillakaan.

Sinä nyt vaan väitit niiden mahtuvan siihen reppuusi. Toki teet kuten itse haluat, siinä ei ole mitään moittimista tietenkään. Tuo väitteen ristiriita vaan pisti silmään.

Kyllähän ne mahtuivatkin, vaikka eivät ihan kaikki sen sisälle. Eläköön pilkunviilaus!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
17.09.2007 22:58

mkalima kirjoitti:
Eläköön pilkunviilaus!

Jep. Siirrän vähän pilkkua ja varusteeni eivät painakaan kuin noin kolme kiloa Mr. Green
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Korvapuoli
18.09.2007 6:50

Louestaja kirjoitti:
mäkäräinen kirjoitti:
Lääkkeitä ei tartte napsia...

Näin vanhemmiten tulee melkein joka ilta vaelluksella otettua särkylääkettä, että saa hyvin nukuttua ja aamulla ei ole paikat kankeina. Koskaan en ole lääkkeen ottoa arastellut! Very Happy

Minulla vissiin vanhanaikaiset metodit, kun en ota lääkkeitä kuin pakosta, enkä suostu etsimään itsestäni sairauksia ellen niitä etsimättä huomaa. Ihan uutta minulle, että särkylääkettä käytetään venyttelyn korvikkeena, vaikka se varmaan kankeaa kankkua rentouttaakin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

mkalima
18.09.2007 7:51

Korvapuoli kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:
Näin vanhemmiten tulee melkein joka ilta vaelluksella otettua särkylääkettä, että saa hyvin nukuttua ja aamulla ei ole paikat kankeina. Koskaan en ole lääkkeen ottoa arastellut! Very Happy

Ihan uutta minulle, että särkylääkettä käytetään venyttelyn korvikkeena, vaikka se varmaan kankeaa kankkua rentouttaakin.

Tai sitten syy on huonossa "sängyssä", jota tuo vaelluksella nukkuminen pääosin on verrattuna normaaliin. Itselläni on myös aika usein selkä aamulla kipeä, mutta ei ihan niin paljon, että särkylääkettä tarvitisin.

Särkylääkkeiden huono puoli on, että katoaa tuntuma mahdollisiin rasitusvammoihin. Kipu on varoitusjärjestelmä ja sen turruttaminen lääkkeillä voi johtaa siihen ettei osaa levätä ajoissa.

Markku
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

karskinen
18.09.2007 8:01
Vieras

Louestaja kirjoitti:
mäkäräinen kirjoitti:
Lääkkeitä ei tartte napsia...

Käyttöä varten tuo särkylääke minullakin on mukana: parina iltana alussa olen yleensä pillerin illalla ottanut, vaikka mitään erityistä särkyä ei olisikaan. Tiedän vain kokemuksesta, että vähentää ainakin omaa jäykkyyttäni aamulla. Vaelluksen alun jälkeen en yleensä ole särkylääkettä ottanut.

Korvapuoli kirjoitti:
....etsimään itsestäni sairauksia ellen niitä etsimättä huomaa. Ihan uutta minulle, että särkylääkettä käytetään venyttelyn korvikkeena, vaikka se varmaan kankeaa kankkua rentouttaakin.

Venyttely kuuluu iltatoimiini.

mkalima kirjoitti:
...
Ja liki jokaisella rinkan kanssa kulkijalla on ylhäällä rull(i)a, missä on vaihtelevasti telttaa, makuupussia ja -alustaa. No, toki tuo tuoli oli vielä killumassa repun päällä, mutta se oli....

Itse iloitsin, kun kaikki varusteet olivat rinkkani sisällä jo lähtiessä. Tämä onnistui, koska mukaan lähti ilmatäytteinen alusta.

Samoin jätin kaikkea "turhaksi" mainittua varusteistani pois, jolloin rinkan paino jäi karvan alle 20kg:n, josta ruokaa oli 8.5kg.

Viittaan tässä "turhalla" ralaassa aikoinaan käytyyn vääntöön varustelistasta.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

mkalima
18.09.2007 10:36

karskinen kirjoitti:
Itse iloitsin, kun kaikki varusteet olivat rinkkani sisällä jo lähtiessä. Tämä onnistui, koska mukaan lähti ilmatäytteinen alusta.

En näe mitään ongelmaa siinä, että osa tavaroista on rinkan ulkopuolella, kunhan ne ovat asianmukaisesti kiinni, eikä joka askeleella joku kolkuta korvaan, tai heijaa selässä. Ja etenkin jos nuo tavarat ovat sellaisia, joita tarvitaan mahdollisesti usein ja kesken kävelyn (esim. muki tai sadeasu) Itse pyrin minimoimaan repun pakkaamis- ja purkamissulkeiset.

Tiiviiksi paketiksi kääritty teltta+makuupussi+alusta -rulla kiinnitettynä tukevasti repun päälle on ihan hyvä systeemi, ja kantaminen ei käytännössä helpottuisi, vaikka nuo olisivat kaikki isomman repun sisällä. Suurin haitta (verrattuna rinkkaan) on pakkaamisen hankaluus, kun kaikki pitää ahtaa tiiviisti.

Minulla syy ottaa tuo 45 litrainen oli yksinkertaisesti se, etten omista kuin tuon kiipeilyrepun ja sitten Savotan ison rinkan. Jos varta vasten ostaisin uuden, ostaisin kai jonkin 55-60 litraisen repun.

Markku
 Sivun alkuun

eräukko
18.09.2007 10:39

Jos ottaisin pelkän ilmatäytteisen alustan, niin kaikki tavarat sopisivat sisälle rinkkaan. Nyt jätän kuitenkin ilmatäytteisen pois, ja siirryn takaisin solumuoviin, ja se pitää laittaa rinkan ulkopuolelle. En näe siinä kuitenkaan ongelmaa, koska sen saa rinkan etuosaan pystyyn ja kevyenä se ei vaikuta painopisteeseen.
 Sivun alkuun

mäkäräinen
18.09.2007 10:54

Repun ulkopuolella kulkeva solumuovi, minulla yläkaaressa, on helppo ottaa käyttöön myös tauoilla. Jos ottaa päivänokoset teltassa silloin myös pelkkä solumuovi riittää. Yöksi sitten vielä puhallettava käyttöön, siis patja...
 Sivun alkuun

Louestaja
18.09.2007 23:11

Korvapuoli kirjoitti:
Minulla vissiin vanhanaikaiset metodit, kun en ota lääkkeitä kuin pakosta, enkä suostu etsimään itsestäni sairauksia ellen niitä etsimättä huomaa. Ihan uutta minulle, että särkylääkettä käytetään venyttelyn korvikkeena, vaikka se varmaan kankeaa kankkua rentouttaakin.

Kyllä tuota lääkevastaisuutta löytyy kaikista ikäluokista. Luulotautiseksi on turha syytellä, jos en näe mitään pahaa särkylääkkeen käytössä. Evil or Very Mad

Venyttelyä tuli aikoinaan pakosta harrastettua nuorena urheilijana, mutta tympeää touhua se on, olkoonkin sitten kuinka terveellistä. Smile

Umpihanki
19.09.2007 5:15

Mitä harvemmin särkylääkkeitä ja näkäräisiä ottaa, sen paremmin ne tehoaa, kun tositarve iskee kohdalle.
 Sivun alkuun

Korvapuoli
19.09.2007 8:00

Korvapuoli kirjoitti:

Louestaja kirjoitti:

Kyllä tuota lääkevastaisuutta löytyy kaikista ikäluokista. Luulotautiseksi on turha syytellä, jos en näe mitään pahaa särkylääkkeen käytössä. Evil or Very Mad

Aika pitkälle sovelsit yllä olevaa analyysiä jonka tein itsestäni!

Louestaja kirjoitti:

Venyttelyä tuli aikoinaan pakosta harrastettua nuorena urheilijana, mutta tympeää touhua se on, olkoonkin sitten kuinka terveellistä. Smile

Päinvastoin! Parhaalta venyttely tuntuu, kun paikat ovat kipeänä. Silloin todella tuntee piilolihastensa olevan olemassa. Kun ei ole kipeitä jäseniä ainoastaan tietää niiden olemassaolon. Niin hyvin en ole treenausta ja venyttelyä koskaan hoidellut, ettei vaellus missään tuntuisi niillä reiluilla +-25kg kantamuksillani.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Ananias
19.09.2007 18:01

Pitkään tuli urheiltua ja metsässä kuljeksittua liki venyttelemättä. Lihashuolloksi riitti kunnon pöperöt. Nykyisin olen alkanut kiinnittää asiaan enemmän huomiota, ja kas vain: kroppa todella toimii paremmin. Juoksulenkin tai rankemman kävelypäivän jälkeen teen kunnon venyttelyt ja aamulla paikat on yleensä taas hyvässä iskussa. Aikaa toki tuhrautuu vartista puoleen tuntiin, ja joskus venyttely sattuu per*****sti, kun pääsee paikat jämähtämään. Joskus taas tulilla juttu on niin hyvää, ettei malta...

Suosittelen silti kokeilemaan, jos toistaiseksi on jäänyt tekemättä. Kun tekee venytykset kunnolla ja kuuntelee omaa kroppaa, niin kuvittelisin, että jokaisella olo paranee. Kannattaa muistaa pitää venytystä yllä niin kauan, että tuntee, miten lihas "aukeaa" tai mahdollinen venytyskipu lakkaa. Pitkään tanssinut tyttöystäväni neuvoi myös hengityksen kanssa: hengitä syvään ja rauhallisesti ja yritä hengittää sillä lihaksella jota venytät. Toimii.

Kalsareihin vielä eriävä mielipide. Itse en ole enää pitkään aikaan tarvinnut kuin ne yhdet kalsarit, jotka on jalassa. Pitkillä reissuilla pesen niitä välillä. Keinokuitukalsareiden kuivuessa painan kommandona. Kylmempään aikaan mukana on yleensä kerraston housut, joiden kanssa en muutenkaan pidä kalsareita. Niillä on hyvä hippuloida leirissä samalla kun menokalsarit kuivuvat tuulessa.

En edes tingi mukavuudesta, koska meikäläisen perse- ja nivusfysiikka ei päästä hiertymiä syntymään, enkä koe oloani epämukavaksi. Olen pohtinut tosin joidenkin villaisten hankkimista, sillä keinokuitu alkaa döfäämään turhan nopeaan. Että tällä tavalla täällä...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Jii
19.09.2007 20:35

Ananias kirjoitti:

En edes tingi mukavuudesta, koska meikäläisen perse- ja nivusfysiikka ei päästä hiertymiä syntymään, enkä koe oloani epämukavaksi. Olen pohtinut tosin joidenkin villaisten hankkimista, sillä keinokuitu alkaa döfäämään turhan nopeaan. Että tällä tavalla täällä...

Tämän syksyn reissulla Hammaskairaan jalassa oli samat merinovillabokserit koko viikon. Mukavuus säilyi loppuun asti, ilman mitään hiertymistä. Samoin ainoa t-paita oli merinovillaa ja koko viikon päällä. Hajuhaitat lähes olemattomia verrattuna keinokuituun.
 Sivun alkuun

eräukko
26.09.2007 19:16

Katselin muistiinpanoja reissuilta. Tässä jotain pikaisesti referoituna.

Yleisesti ruokaa on ollut liikaa, määrät voisi katsoa lähtiessä tarkemmin, jos on osviittaa siitä, kuinka kauan aikoo olla maastossa. Ruuat kannattaa koemaistaa ennen reissua, Lidlin pastat ja Blå Bandin kanapasta olivat pettymyksiä.

Polttoainettakin on ollut liikaa, samaten trangian toinen kippo on turha yksin vaeltaessa. Ruokien seassa oli jotain pusseja, joita ei ollut tarkoitus ottaa mukaan.

Kameran patterit kannattaa valita huolella, vanhemmat ladattavat antautuivat jo alkumatkasta. Fleece on tuntunut turhan järeältä jossain vaiheessa.
 Sivun alkuun

mazutake
31.10.2007 14:43

Olettehan luonnollisesti leikkelleet vaateista pesu-etiketit pois?
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 24, 25, 26  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Euron viilauksen alkeita Capella2 Kesävaellusvarusteet 18 06.07.2015 14:09 Katso viimeisin viesti
Kevyt on jo kyllin kevyt - grammanvii... tyy Hölynpöly... 50 22.10.2011 12:37 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 26
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 24, 25, 26  Seuraava
Siirry: