Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Ruoanlaittovälineet ja varusteet Bensakeittimien häiriöt ja vauriot
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Bensakeittimien häiriöt ja vauriot
Korpijaakko
15.12.2012 16:12


Viestejä: 6935
Micken toiseen ketjuun postaamien monipolttoainekeitin rikkoutumisten inspiroimana, ajattelin aloittaa tällaisen ketjun tiedon koostamiseksi yhteen paikkaan. Onko bensa-/monipolttoainekeittimesi kärsinyt häiriöistä tai vaurioista? Jos, niin mikä keitin, millainen probleema ja millaisessa tilanteessa?

Alla Micken alkuperäinen viesti ja sen alla jokunen oma kokemukseni.

Micke kirjoitti:
OT/

Kokemusta monipolttoainekeittimistä on reilu 18 vuotta ja rikki on mennyt tähän mennessä:

1. MSR:n harmaan pumpun säätöventtiilin kierteet, kun lainasin keitintä kavereille erä-SM kisaan. Annoin ehkä liian huonon perehdytyksen kun en painottanut, että keitin ei sammu aivan heti kun venttiilin laittaa kiinni. Tuloksena ilmeisesti turhan sitkeää kiinniruuvausta. Pumppua ei saanut/olisi saanut reissussa korjattua. Lopullisena korjauksena uusi pumppu 45 euroa.

2. MSR Dragonflyn säätöventtiili keitimessä, kierteet sököksi, kun lainasin keitintä PT-kisohin. Syynä taisi olla se, että keitin oli tukossa eikä bensaa tullut vaikka avasi säätöventtiilin täysin auki. Syynä riittämätön perehdytys keittimen käyttöön ja ehkä olisi käyttäjienkin pitänyt miettiä mikä vialla. Keitintä pystyi käyttämään putsauksen jälkeen jotenkuten, mutta se ei tuttujani kisassa auttanut. Lopullisena korjauksena uusi keitin 130 euroa. (Pelkkää poltin-polttoaineputki yhdistelmääkin myydään, mutta en tiennyt sitä silloin)

3. Dragonflyn pumpusta mäntä poikki, kun pumppasin huolettomasti tukematta pulloa pumpatessa. Oma moka, mutta onneksi oli toinen pumppu mukana. Korjaus kestää kaksi minuuttia, jos on varamäntä mukana. Lopullisena korjauksena uusi mäntä 11 euroa.

Mitä olen tästä oppinut? MSR:n keittimiä käyttäessä pitää olla hieman varaosia mukana ja en lainaa keittimiä enää tutuillekaan. Nykyisin on mukana talvella reissusta riippuen 2-3 pulloa pumppuineen sekä 3 mäntää tiivisteineen.

Optimuksen pumput vaikuttavat vähintään pomminvarmoilta, verrattuna MSR:n pumppuihin, mutta Dragonfly:hin on päässyt tottumaan niin hyvin, että luultavimmin ottaisin mieluiten sellaisen tärkeälle reissulle mukaan.

Joskus on MSR:n pumpun tiivisteet aluksi hieman falskanneet, mutta käyttö on itsekorjannut tiivisteet pitäviksi. Hetken jo ehdin huolestua yhdellä reissulla, kun pullo vuoti ekana päivänä ahkiossa.

/OT


Primus Omnifuel, häiriö, keitin:
Toistuvia ja jatkuvia häiriöitä, jolloin keittimen teho väheni merkittävästi tai keitin sammui tyystin. Tätä tapahtui koko kaksitalvisen käyttöhistorian aikana toistuvasti, polttoaineena oli pienmoonttoribensaa. Syytä en löytänyt, mutta säätökaran putsaaminen rätillä ja liuottimella tuntui aina auttavan.

MSR XGK, häiriö, pumppu:
Pumpun tiiviisteet alkoivat vuotaa -39C lämpötilassa aamulla sitä käynnistellessä. Ilmeisesti vakio o-renkaat eivät kestä noin kylmää. Toisessa keittimessä (MSR Dragonfly) oli onneksi tarpeeksi painetta, joten saimme keittimen tulilla ja teltan lämpiämään. Vuotaneen pumpun putsasimme, purimme ja tuuletimme sekä annoimme lämmitä. Kokoamisen jälkeen se toimi moitteetta.

Primus Omnifuel, häiriö, keitin:
Reissukaverin upouusi Primus Omnifuel piiputti reissun ensimmäiset kaksi viikkoa: kärytti, tehoa ei ollut ja sammuili. Kahden viikon jälkeen vaihdoimme varaosasarjasta uuden polttoainesuodattimen keittimen päähän. Vanha (eli uusi ja käyttämätön!) muistutti parafiinia! Alkoi toimia uuden suodattimen myötä. Polttoaineena oli pienmoonttoribensaa.

PS. Onko jollakulla tietoa ns. arktisten tiivisteiden saatavuudesta MSR:n keittimiin ja pumppuihin? Aikaisemmin MSR myi näitä itse, mutta ei ilmeisesti enää. Millainen tiiviste sietää bensaa ja alle -40C lämpötiloja?
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Timoa
15.12.2012 19:08


Viestejä: 1611
Primus omnifuel.
Pumppu alkoi vuotamaan metallisen pumppuosan ja muovisen rungon välistä. Ei pystynyt korjaamaan reissussa eikä oikein kotonakaan. Taakuusta uusi tilalle.

Primus omnifuel kaverilla.
Tiiviste joka on pumpun ja letkun välissä joka mahdollistaa letkun pyörimisen. Ei siis liittimessä oleva. Alkoi vuotamaan. Varaosasetissä ei ole sopivaa tiivistettä mukana. Korjaaminen onnistuu vaihtamalla tiivisteen kunhan sellaisen jostain löytää. Primus toimitti uuden tiivisteen pienen säädön jälkeen.
_________________
http://www.timoanttalainen.com
http://ulkoilublogit.blogspot.fi/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Glottis
15.12.2012 22:35


Viestejä: 733
MSR XGK2 on vaatinut huoltotoimenpiteitä reissussa, pumpun pallo piti putsata ja rasvata kun ei saanut painetta pumpattua. Sietänyt -35C alkuperäisillä tiivisteillään, ostettu joskus 90-luvulla. Korjaus n. 5min josta suurin aika huoltopussin kaivamisessa.

Toisen kerran kaveri jätti pakkaamatta kattilanjalat matkaan keittämisen jälkeen, onneksi oli viikka safka niin haitta oli pieni. Huomasin vasta kotona. Kesken reissun tilanne olisi ollut katastrofaalinen.
_________________
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Usmi
16.12.2012 15:50


Viestejä: 570
Optimus Nova temppuili yhden viikon sulanmaan retken koko ajan. Hieman samanlaisia oireita kuin Korpijaakolla Omnifuelin kanssa eli heikko teho ja ei meinaa millään palaa kunnolla. Onneksi kyseessä oli kesävaellus, koska purin ja kokosin keittimen vähintään kerran päivässä koko retken ajan, pakkasessa olisi ollut melko tuskallista. Muuta fiksua syytä en oikein keksinyt, kun tukkeutuva filtteri pumpun päässä tai sitten jotain kökköä polttimen sisällä pienissä onkaloissa. Polttoaineena oli Absorin erikoisbensa. Kotona täydellisen paineilmalla puhalluksen jälkeen keitin pelasi taas moittettomasti.

Yhdellä talvisella viikonloppureissulla mukana olleesta Kap Arcticista murtui polttoaineletku aivan pumpun juuresta. Puukolla letku poikki ja onneksi sain näperreltyä letkuliittimen irti, joten eikun vain letku hieman lyhyempänä uudestaan kiinni.

Talvireissuilla eniten luottoa on kyllä edelleen vanhaan hyvään Optimus Hikeriin. Vikoja ei ole ilmennyt ja tuon osaa melkein vaikka silmät kiinni purkaa ja koota tarvittaessa. Myös tyypillisimmät heikot kohdat on suht hyvin tiedossa ja niihin on näin etukäteen varautunut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mikko S
16.12.2012 18:19


Viestejä: 260
Tuntuu viat keskittyvän letkullisiin malleihin aika pitkälti...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JBay
16.12.2012 22:41


Viestejä: 1582
Primus Omnifuel ollut käytössä noin viisi vuotta. Ei mitään ongelmia. Käytän välillä kaasua ja välillä Primuksen bensaa tai Coleman fuelia. 95:llakin yhdet perunat keitin mökillä ulkona. Dieselilläkin tuntu toimivan ihan hyvin.(esilämmitys tietysti vähän pukkaa nokea dieselillä Laughing )

Itse keräsin keittimen hankinnan jälkeen kaikki mahdolliset varaosat ja tiivisteet, jotta saa tarvittaessa korjata. Monessa (perinteisemmässä) kaupassa on pakki, jossa on melkein kaikki varaosat irtotavarana. Yhtä tiivistettä en löytänyt, joten laitoin spostia Primukselle. Vastauksessa kysyivät osoitetta mihin voivat lähettää puuttuvan tiivisteen. Tiiviste tuli viikon sisällä postitse kun olin lähettänyt osoitteen heille.

Kerran unohdin keittimestä liekinhajottajan pois kun puhdistin keitintä. Päiväretkellä piti kyhätä liekinhajoittaja 5 cnt kolikosta ja jekkulangasta. Silloin keitin nokesi bensalla. Kun kotona laitoin liekinhajoittajan paikoilleen niin keitin toimi taas ilman ongelmia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sepe
17.12.2012 14:37


Viestejä: 180
Primus Multifuel, vuotava polttoaineletku:
Alkuperäinen polttoaineletku (kumiletkun päällä metallipunos) alkoi vuotaa keittimen päästä talvivaelluksen ensimmäisenä iltana. Irroitin letkun keittimen päästä ja katkaisin letkusta n. 2cm ja laitoin takaisin kiinni. Toimi moitteettomasti loppureissun, mutta vaelluksen jälkeen vaihdoin alkuperäisen letkun tilalle (autojen) polttoaineletkua jossa punos kumin sisällä. Ei mitään ongelmia sen jälkeen, mutta varaletku kulkee silti mukana. Oletan alkuperäisen kumin murtunen mekaanisesta rasituksesta kun keinintä on pakattu. Alkuperäisen letkun kumi on melko ohutta eikä se metallipunos letkun päällä auta niin paljon kuin kumin sisällä oleva punos. Omnifuelissa näyttäisi kuvien perusteella olevan samanlainen letku.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Antti Lahtela
22.12.2012 22:17


Viestejä: 240
Optimus Nova, pumppu vuotaa.
Pumpun sylinterin pää on liimattu jollain epoksilla tai vastaavalla, ja liimaukset antaneet periksi. Juuri testasin vesiastiassa poistamalla pohjaventtiilin ja painamalla sormen tukkeeksi. Kuplii tuosta sylinterinvarren ja pään välisestä saumasta. Vika ilmenee käytössä siten, että pumppu vuotaa bensat sylinteriin ja nostaa mäntää. Uusi pumppu ei auta, koska nykypumpuissa on uudenmalliset liittimet, joten samalla pitäisi vaihtaa vähintään letkut. Pystyykö tuosta vanhasta polttoainepumpusta irroittamaan liittimen ja vaihtamaan sen uuteen pumppuun? Halvin vaihtoehto olisi tietysti etsiä liuottimen kestävää liimaa ja liimata se päätykappale uudelleen.

/Antti
_________________
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Juurakko2
22.12.2012 23:29


Viestejä: 128
Antti Lahtela kirjoitti:
Optimus Nova, pumppu vuotaa.
...
Halvin vaihtoehto olisi tietysti etsiä liuottimen kestävää liimaa ja liimata se päätykappale uudelleen.


Mulla lähti aikoinaan Novan pumpusta se muovinen imuletku irti. Liimasin takaisin laakerilukitteella, saa autotarvikeliikkeistä. Hyvin kesti.
_________________
http://ollikanerva.net/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Antti Lahtela
23.12.2012 10:54


Viestejä: 240
Taitaa käytännössä kaikki laadukkaat kaksikomponentti epoksit kestää bensaa, joten täytyy koittaa. Ilmeisesti uusikin pumppu kävisi, sillä sain Abun vanhoista kirjoituksista sen kuvan, että vanhan ja uuden pumpun liittimen kierre olisi sama Arrow vaihtaa vanhan liittimen uuteen pumppuun niin ei tarvitse vaihtaa letkuja samalla (letkujen saatavuus?).

/Antti
_________________
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
27.12.2012 21:35


Viestejä: 6935
Yllättävän vähän on ollut turinoitsijoilla ongelmia monipolttoainekeittimien kanssa. Vai liekö syynä se, että käyttäjiä tai käyttöä on suhteellisen vähän?

Listatut ongelmat kuitenkin vahvistavat käsitykseni siitä, että pumppu on systeemin herkin osa, toisena tulee ilmeisesti polttoaineletku liitoksinaan. Varaosasarjan lisäksi toinen pumppu siis aina reissuun mukaan (jos keitin on reissun kannalta kriittinen).
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
27.12.2012 21:44


Viestejä: 6935
Tupla.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Matts
28.12.2012 11:15


Viestejä: 99
Antti Lahtela kirjoitti:
vaihtaa vanhan liittimen uuteen pumppuun niin ei tarvitse vaihtaa letkuja samalla (letkujen saatavuus?).

/Antti


Oliskos tästä enemmän tietoa?
_________________
-Matts
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mazcu
08.01.2013 19:52


Viestejä: 321
Korpijaakko kirjoitti:


Listatut ongelmat kuitenkin vahvistavat käsitykseni siitä, että pumppu on systeemin herkin osa, toisena tulee ilmeisesti polttoaineletku liitoksinaan. Varaosasarjan lisäksi toinen pumppu siis aina reissuun mukaan (jos keitin on reissun kannalta kriittinen).


Juuri näin, se toinen pumppu kulkee huomaamattomimmin varapullossa kiinni korkkina. Ainakin msr:n tapauksessa se nykyinen "turvakorkki" on syvältä ja poikittain. Vanha yksinkertainen korkki on paljon parempi, nykyään sitä myydään lisävarusteena expedition cap nimellä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Matts
09.01.2013 15:03


Viestejä: 99
Ihan näin FYI tähän ketjuun:

Olin tuossa "Keitintä kahdelle" -ketjussa ihmetelly tuota epämäärästä Primus etapower mf:n toimintaa kerosiinillä ja sain asiaan vastauksen primukselta. Kuulemma ko polttoainetta ei suositella käytettäväksi kuin hätätilassa ja silloinkaan ei esilämmitykseen. Kuulemma toiminta todella herkästi häiriintyvää ja epävarmaa.
_________________
-Matts
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 6
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: