Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Koiran kanssa Lapissa
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hanu
22.04.2018 5:49

Koirat herättää aina tunteita näemmä. Ja keskustelussa nousee esiin asiat, joista on kyse. Ei minun pelkoni ole mitenkään hallitsevaa, mutta en halua koskea koiraa ja toivon, ettei koira koske minua. En siis arjessa reagoi mitenkään koiraan. Nukkuminen samassa tilassa ei houkuta yhtään. Vaelluksella en lähde kuitenkaan kieltämään koiran tuloa, vaan ennemmin väistän vähin äänin. Varsinkaan, jos sateesta märkä naisihminen koiransa kanssa tupaan tulisi. En taatusti voisi ulos käskeä. Ehkä joku ymmärtää. Kun olin vaeltamassa viiden teinin kanssa, telttailimme kaikki yöt, koska tiesin meidän häiritsevän joitakin vain olemalla paikalla. Ja kyllähän välillä toki äänet vähän nousikin. Pikkuisen sama asia kuin koirat. Ennakkoon on hyvä tiedostaa.

Ymmärrän kyllä, että retkeily koira kaverina voi olla molemmille hienoa. Enkä sitä iloa ole viemässä. Valitettavasti pieni vähemmistö pilaa tässäkin kaikkien mainetta. Valtaosa koirallisista on ollut hyvin huomaavaisia. Kuten vaeltajat yleensä.

Pepi
22.04.2018 9:58

Se, ettei halua koiraa tupaan itsensä seuraksi, ei luullakseni yleensä johdu pelosta. Tavallisin syy lienee allergia. Silloin ei kyllä yleensä auta sekään, että tuvassa jo ollut koira ajetaan pihalle. Siinä tilanteessa monilla kyllä on lääkkeistä apua.

Suomalaisista 15 % on allergisia kotieläimille. Mahtaako niitä varsinaisia pelkääjiä olla niin paljon.

hannes
22.04.2018 10:34

Koiria sinällään pelkääjiä ei varmaan paljon ole , mutta valitettavasti joskus koira näyttää olevan omistajansa isäntä. Eli kunnioitusta molemmin puolin tarvitaan alkututustumiseen.Ylensä kaikki sujuu hyvin.

Itse opetin koiran teltassa nukkumaan itikoiden takia, tarpin alla se olisi varmaan viihtynyt muuten paremmin.
Koira tottui niin hyvin telttaan , että kun eräänä tuulettomana, itikattomana iltana koira näytti nauttivan olostaan ulkona, ajattelin nukkua yksin teltassa. Kohta kuului pari kertaa hau, hau, eli taisi jotain unohtua... piti se hakea sisälle Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Ursus
22.04.2018 12:24

Koiria ja ihmisiä on yhtä lailla erilaisia. On isolla egolla varustettuja ja alistuvampia.
Ihmisiä varten kai tuvat ensisijassa ovat. Se lienee selvää jokaiselle, että koiran paikka ei koskaan ole lavitsalla. Jos koira saa yhteisestä päätöksestä olla sisällä, on se poistettava jos se ei pysy lattialla. Itsellä ei ole lattialla nukkuvan hyvin käyttäytyvän koiran kanssa ole ollut ongelmia. Koirapelkoiselle ison koiran tuonti tupaan on kauhistus.
Yleensä näiden koirien ja koiranomistajien kanssa tulee toimeen. Poikkeuksia ovat huonosti koulutetut koirat ja usein juuri niiden omistajat, joiden mielestä kaikkien läsnäolojoiden tulisi toimia heidän ihmeellisen koiransa ehdoilla.

kuu-ukkeli
22.04.2018 14:57

Hanu kirjoitti:
Koirat herättää aina tunteita näemmä. Ja keskustelussa nousee esiin asiat, joista on kyse. Ei minun pelkoni ole mitenkään hallitsevaa, mutta en halua koskea koiraa ja toivon, ettei koira koske minua. En siis arjessa reagoi mitenkään koiraan. Nukkuminen samassa tilassa ei houkuta yhtään. Vaelluksella en lähde kuitenkaan kieltämään koiran tuloa, vaan ennemmin väistän vähin äänin. Varsinkaan, jos sateesta märkä naisihminen koiransa kanssa tupaan tulisi. En taatusti voisi ulos käskeä. Ehkä joku ymmärtää. Kun olin vaeltamassa viiden teinin kanssa, telttailimme kaikki yöt, koska tiesin meidän häiritsevän joitakin vain olemalla paikalla. Ja kyllähän välillä toki äänet vähän nousikin. Pikkuisen sama asia kuin koirat. Ennakkoon on hyvä tiedostaa.

Ymmärrän kyllä, että retkeily koira kaverina voi olla molemmille hienoa. Enkä sitä iloa ole viemässä. Valitettavasti pieni vähemmistö pilaa tässäkin kaikkien mainetta. Valtaosa koirallisista on ollut hyvin huomaavaisia. Kuten vaeltajat yleensä.

Tosi fiksua tekstiä Hanulta!

Näkökulma, jossa lähtökohtana on toisen osapuolen huomioon ottaminen kaikissa omissa toimissa ja sanoissa, johtaa varmimmin kaikkien kannalta parempaan tulokseen. Hyvin käyttäytyvää kohdellaan yleensä myös hyvin. Vastaavasti helpoimmin päätyy konfliktiin aloittamalla toisen kohtaaminen ja tilapäinen yhteiselo ohjeistamalla ja "neuvomalla".
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

4lbert
22.04.2018 17:49

Hanulta viisaita sanoja. En minä päästäisi koskaan koiraa tuntemattomien luokse. En pidä siitäkään jos tuntemattomat koirat puskee syliin. Se on huonotapaista koiralta ja omistajan olisi pitänyt paremmin opettaa. Aika harvoin olen tuvilla käynyt ilman koiraakaan. Olen jseista keskusteluista saanut käsityksen että toistek huomioonottaminen alkaa lapin autiotuvillakin olemaan katoava kansanperinne. Jos ei ole koiria niin väittelyä ja harmistusta saadaan jostain muusta.

Viime syksynä satoi kolme päivää putkeen joten ajattelin että viimeisen yön olisi voinut snelmannintuvalla nukkua. Astuin sisään ja 45c näytti tuvan mittari. Olin saunonut edellisenä iltana jo luirolla joten ei ollut tarvetta jäädä tupaan. Varmaan oli jollain kovin kylmä siellä. Tuo on kyllä sikäli hyvä konsti että hyvin harva koira olisi tuohon tupaan astunut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Marjo
23.04.2018 9:48

Itselläni viime vuodet ollut kaksikin koiraa mukana vaelluksella, tänä vuonna vain toinen päässee mukaan, kun toinen alkaa olla liian vanha (12 V) ja nivelrikkoinen. Meillä on teltta aina mukana, jossa koirat ovat nukkuneet teltan sisällä oikein mielellään, suojassa sateelta ja itikoilta Very Happy. Kerran olemme yöpyneet tuvassa näiden vuosien aikana, jolloin oli juurikin satanut päiväkausia ja olimme läpimärkiä kaikki tyynni varusteinemme. Silloinkin päivystimme myöhään, josko joku tuvalle olisi tulossa jolloin olisimme siirtyneet tarvittaessa ulos telttaan, joka on ylivoimaisesti mukavin vaihtoehto koirien kanssa. Tuolloin siis tuvalla ei ollut eikä tullut ketään muita, joten kuivattelimme varusteet välillä. Galdoaivi ja Muotka tulivat ainakin mainituiksi jonkun toimesta, mutta jos tupia kaipaa, niin niitä siellä ei juurikaan ole. Mutta muuten rauhallista ja mukavaa, kivoja seutuja kulkea Smile. Galdoaivissa tosin koirat olivat lähes herkeämättä "vahdissa" kun siellä oli niin vähän muita kulkijoita, että oli lintuja ja poroja jonkin verran "härnäämässä" Smile. Aika vähän taitaa paikkoja olla niin, että voisi sanoa, ettei muita kulkijoita tupiin tulisi. Mitä vähemmän käytetyllä "reitillä" menee, sen varmemmin voi olla rauhassa. Mutta esim. Saariselän suositut erämaareitit ovat hyvinkin kansoitettuja välillä. Esim. Muorravaaranruoktu on yleensä niin piukassa porukkaa (ettei meinaa telttaa lähietäisyydelle saada sopimaan) suosittuun vaellusaikaan. Ottaisin siis teltan ja katsoisin reitin niin, että minne itse mielii Smile. Muotka ja Galdoaivi siis rauhallisia paikkoja ja paljon "aakeeta laakeeta" eli ei niin paljon itikkaa, Kevolla Guivin reitti (huom rajoitukset) ja UKK-puisto taas hienoja paikkoja, joissa kannattaa käydä. Summa summarum; mene minne tahtoisit päästä käymään, ota teltta mukaan ja nauti karvakamujen kanssa olosta Very Happy!

vaari
23.04.2018 10:19

Autiotuvilla jos ei mahdu tupaan niin myös liiteriä voi käyttää majoittumiseen (edellyttäen tietty ettei se ole puita turvoksiin asti täynnä) ja käydä vaan kuivattelemassa varusteita sekä laittamassa murkina sisällä.
 Sivun alkuun

oaivi
23.04.2018 21:56

Ikäni olen retkeillyt, mutta monipäiväiset Lapin vaellukset aloitin vasta yli nelikymppisenä, silloin kahdeksankuisen lapinkoiran kanssa. Nyt yhteinen vaellushistoriamme lähestyy kymmenettä vuottaan. En aloittanut harrastusta koiran takia, mutta erinomaisen mukava vaelluskaveri se on ollut. Sen mielipidettä ei tarvitse mistään kysyä, mutta silti siitä on seuraa.

Yhteensä neljä yötä olen näinä vuosina tuvissa nukkunut. Kahdesti koiran kanssa keskenään ja kahdesti siten, että muut majoittujat ovat vaatineet tuomaan koiran sisään, kun itse olin sitä ulos jättämässä.

Useimmiten olen siis yöpynyt teltassa. Vuosia meni niin että koira pakeni aina lähes pakokauhun vallassa ulos, kun aloin sulkea vetoketjua. Pari vuotta sitten pakotin sen kerran sisään, kun vettä satoi kaataen. Siitä lähtien olen nukkumaan mennessäni joutunut tönimään sitä makuupussin päältä pois. Very Happy

Kaikki reissumme olemme tehneet pahimman räkkäajan jälkeen. Vain polttiaiset ovat toisinaan kiusanneet. Ja onhan teltta toki verrattoman paljon parempi pakopaikka kuin tupa. Avotunturissa kuljen paljon ja lähinnä siksi että itse siellä viihdyn. Toki siinä saa kaupan päälle tuulen, joka saattaa hätistää itikoita ja myös viilentää minun ja paksukarvaisen koirani olotilaa.

Kaikenlaista tässä ketjussa on esiin otettu, mutta aloituksen ainoa kysymyshän koski sitä mikä olisi sopiva kohde. Minä olen viime vuosina viihtynyt Utsjoen ylängöillä (Muotka, Paistunturit, Kaldoaivi), mutta ei koira sitä valintaa juurikaan rajoita. Minun koirani ei pidä kahlauksista. Vahvan koiran raahaaminen väkisin virtaan on paitsi epämukavaa myös vaarallista. Siksi olen hyväksynyt sen, etten kovin vaativiin ylityksiin ryhdy. Räkältä paljakkaan pakenemiseen taas on noiden mainittujen lisäksi runsaasti tilaisuuksia myös UK-puistossa, Käsivarressa, Pallaksella...

hannes
24.04.2018 9:55

Hammastunturin erämaa, Pöyrisjärven erämaa ja Muotkan alue ovat hyviä alueita koiran kanssa vaeltamiseen. Pöyrisjärven alueella ja Hammaskairassa on myös tupia kohtalaisesti.
Aika rauhassa noilla alueilla on saanut kulkea, satunnainen ihminen on melkein piristävä poikkeus.

Oma koirani kahlasi aina mielellään vedessä mutta ei tykännyt uimisesta. Kävin sen kanssa kuitenkin harjoittelemassa uintia niin että se pärjäsi syvemmälläkin.
Jokien ylityksistäkään se ei tykännyt , mutta uintiharjoittelu toi sen verran kokemusta että virtaavienkin paikkojen ylitykset menivät helposti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Sarastus
08.05.2018 2:58

4-vuotias koiramme on ollut kahdella pidemmällä Lapin vaelluksella mukana, eli viikon reissulla Muotkatuntureilla 2017 sekä viikon ajan Lemmenjoen maastoissa 2015.

Lemmenjoki oli hieno mutta turhan ruuhkainen. Viime kesän Muotkan maisemat Ruoktulta Peltojokea pitkin lähestyttyinä olivat kelpo maastoa koiralle ja tunturitkin semmoisia mukavasti kiivettäviä myös karvakaverille. Lahtisen kämpällä kuitenkin vietettiin lepopäivää ja siellä koira herätti runsaasti ihastusta harvojen muiden läpikulkumatkalla olleiden keskuudessa. Eipä tuolla muita tupia juuri vastaan tullutkaan, eikä Lahtisellakaan viitsisi koon takia yöpyä.

Allergioiden ja koiran hyvin sosiaalisen luonteen takia teltta on meille paras tapa yöpyä. Sitä ei itse jaksa olla stressaamassa, että tuleeko joku uusi tupaan yöllä ja sitten koira haluaa morjenstaa ja/tai väsyneet matkaajat joutuvat stressaamaan tuntematonta koiraa. Huolto- tai kuivattelupäiviä voi sitten pitää tupien läheisydessä toki. Mukana rinkassa on kulkenut puolikas pala makuualustaa koiralle, joka on nukkunut sisällä teltassa.

Heinäkuussa aika lailla pahimpaan räkkäaikaan olimme liikenteessä molemmille reissuilla, kyllähän tuo koiraa (ja ihmistäkin välillä) otti paikoin päähän mutta ThermaCellin kun asetteli oikein teltan/rakenteen suuaukolle niin sai koirakin välillä rauhaa öttiäisiltä, sekä sitten tuulisempina päivinä ylempänä maastossa. Tänä vuonna on silti tarkoitus lähteä vasta alkusyksyllä reissuun koiran kanssa.

Hyvinhän nuo vähänkin pidempikoipisemmat koiruudet maastossa pärjäävät, ainoa mihin en välttämättä ainakaan ilman kenkiä veisi olisi esim. joku Jotunheimenin kaltainen pidempi vuoristovaellus Norjan puolella. Pahaa se tekee koirienkin jaloille jos maa on lähes pelkkää kiveä.
 Sivun alkuun

lepposasti
10.05.2018 12:08

Minua ei ole koirat koskaan haitanneet, vaikkei itsellä sellaista ole. Koirahan nimenomaan kuuluu lavitsalle, jos tilaa on Smile . Koirat ovat aina mukavaa seuraa. En ole vielä yhtään ihmisiä syövää petoa kohdannut Wink
Olen jo kauan harkinnut koiran hankkimista, mutta sitten pitäisi jaksaa kantaa 2x isompi ja painavampi teltta, jotta koira mahtuisi kovalla sateella sisään, sekä koiran sapuskat. Ja onkohan talvella usein niitä kelejä, jolloin koira ei pääse lumessa etenemään edes ahkiouraa hiihtäjän perässä? Puhumattakaan huolesta porojen kanssa.
 Sivun alkuun

TREKKING
10.05.2018 13:35

Ihmisistä on 10-15 prosenttia eläinallergisia, ehkä vaeltajistakin....haluaakohan nekin joskus olla tuvissa yötä, ainakin kovemmilla pakkasilla? Confused
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

dailymail
10.05.2018 13:53

lepposasti kirjoitti:
Minua ei ole koirat koskaan haitanneet, vaikkei itsellä sellaista ole. Koirahan nimenomaan kuuluu lavitsalle, jos tilaa on Smile . Koirat ovat aina mukavaa seuraa. En ole vielä yhtään ihmisiä syövää petoa kohdannut Wink
Olen jo kauan harkinnut koiran hankkimista, mutta sitten pitäisi jaksaa kantaa 2x isompi ja painavampi teltta, jotta koira mahtuisi kovalla sateella sisään, sekä koiran sapuskat. Ja onkohan talvella usein niitä kelejä, jolloin koira ei pääse lumessa etenemään edes ahkiouraa hiihtäjän perässä? Puhumattakaan huolesta porojen kanssa.
Ei ne porot tee mitään hyvin kasvatetulle koiralle, ainakaan jos se on remmissä kiinni.

lepposasti
10.05.2018 15:48

dailymail kirjoitti:
Ei ne porot tee mitään hyvin kasvatetulle koiralle, ainakaan jos se on remmissä kiinni.

Tarkoitin kyllä aivan päinvastaista. Koira voi vahingoittaa tai laukottaa poroja.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Koiran reppu ja muut tarvikkeet River Muut varusteet 12 11.02.2018 23:47 Katso viimeisin viesti
Lenkki UK-puistossa nuorison kanssa jauru Lappi 11 01.08.2017 16:01 Katso viimeisin viesti
Nivelrikkoisen vanhan koiran kanssa v... Marjo Lappi 20 22.05.2017 12:20 Katso viimeisin viesti
Valtion metsien käsittely Lapissa Jouni Lappi 2 27.04.2017 9:21 Katso viimeisin viesti
MYYTY Tontti/metsäkiinteistö rakennuk... Inari74 Ostetaan ja Myydään 11 14.04.2017 9:11 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 9
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Siirry: