Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Mistä yhdeksi yöksi lämpöä makuupussiin
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Mistä yhdeksi yöksi lämpöä makuupussiin
Aaro
02.03.2018 20:01

Erinäisistä syistä voi joutua yöpymään kylmemmässä kelissä kuin on suunnitellut. Mikä on paino, hinta ja monikäyttöisyys mielessä paras tapa lisätä lämpöä pussiin. Arvioisin ihmisen tuottavan nukkuessaan luokkaa 100W lämpöä. Arvioisin että merkittävää hyötyä olisi 10W tai sitä suuremmasta lisälämmöstä. Alla muutama lisälämmön lähde:
- Litran kuumavesipullo. Aste vettä sisältää 1,2Wh energiaa. 100C-30C lämmönlasku vapauttaa noin 84 Wh eli 8 tunnin aikana saisi keskimäärin 10W lämpötehoa. Ongelmana veden lämmitys ja loppua kohti hiipuva teho.Veden uudelleenlämittämällä saa taas muutaman tunnin lisäunet.
- AA Lithium paristot. 6Wh per 24 g paristo. Yötä kohden tarvittaisiin tusina paristoja ja sopiva vastusratkaisu lämmöntuottamiseen. Vaatinee pariston vaihtoa esm tunnin välein, mutta tuottoa niin kauan kuin uusia pattereita riittää.
- Jalan ja käden lämmittimet. Näyttää olevan monenlaisia kuten bensaa katalyyttisesti hapettavia ja rautaa hapettavia. Tehoista ja painoista ei ole mitään tietoa ja näistä lisätieto erityisesti kiinnostaisi.
-Muu?
-Kokemuksia
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tapanik
02.03.2018 21:21

Kuumavesipulloa olen kokeillut ja kun sen paketoi riittävän hyviin eristeisiin, saa lämmön riittämään 8 h yöunien ajaksi. Minulla on ollut solumuovista tehty eriste, sen päälle kääritty villapaita ja päällimmäisenä kuivapussi. Tällainen paketti tuntuu juuri ja juuri lämpimältä, kun sen laittaa makuupussin jalkopäähän - enempää sitä lisälämpöä ei nähdäkseni kannata tuottaakaan, koska muuten tulee alussa liian lämmin ja kun vesi jäähtyy turhan nopeasti, on kohta kylmä.

Olen kokeillut myös kertakäyttöisiä lämpöpakkauksia - ne olivat isompia kuin tavalliset kädenlämmittimiksi myytävät, mutta en enää muista, millä nimellä niitä myytiin. Sellaisesta tulee lämpöä 6-8 tunniksi ja kun lämmöntuotto ehtyy, voi aina laittaa toisen. Kertakäyttöisyys on kuitenkin aika iso miinus.
Twitter: https://twitter.com/tkunnas
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Aaro
02.03.2018 23:05

tapanik kirjoitti:

Olen kokeillut myös kertakäyttöisiä lämpöpakkauksia - ne olivat isompia kuin tavalliset kädenlämmittimiksi myytävät, mutta en enää muista, millä nimellä niitä myytiin. Sellaisesta tulee lämpöä 6-8 tunniksi ja kun lämmöntuotto ehtyy, voi aina laittaa toisen. Kertakäyttöisyys on kuitenkin aika iso miinus.

Tuottiko lämpöpakkaus niin paljon lämpöä että voisi kuvitella pussissa tarkenevan esim 10C kylmemmässä kuin ilman pakkausta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

setä tuomo
03.03.2018 1:18

Lämpöä jopa 12 tuntia.
 Sivun alkuun

Hamalainen
03.03.2018 7:06

Yksinkertainen ratkaisu. Lisää vaatetta makuupussiin. Lisäkerrasto, villasukat jalkoihin, pipo päähän, hanskat tai rukkaset käsiin. Kylmään aikaan pitää olla ylimääräistä vaatetta mukana.
Jos yöllä herää kylmään niin vaatteet päälle ja lenkille sen verran että tulee lämmin ja sitten takaisin pussiin. Pussissa on ihan turha kärvistellä.
 Sivun alkuun

tapanik
03.03.2018 10:42

Aaro kirjoitti:

Tuottiko lämpöpakkaus niin paljon lämpöä että voisi kuvitella pussissa tarkenevan esim 10C kylmemmässä kuin ilman pakkausta.

Kyllä sanoisin että 5° on lähempänä totuutta. Toki nämä tarkenemisasiat ovat kovin henkilökohtaisia. Itse olen herkkä palelemaan erityisesti nukkuessani.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tapanik
03.03.2018 10:50

Hamalainen kirjoitti:
Yksinkertainen ratkaisu. Lisää vaatetta makuupussiin.

Hämäläisen listaan lisäisin vielä kypärälakin, se lämmittää mukavasti myös kasvoja ja kaulaa.

Myös makuupussilakanalla saa jokusen asteen lisää pakkasvaraa. Valmistaja lupaa parhaimmillaan 15° lisää, mutta noin isoa lukemaa en omien käyttökokemuksieni pohjalta allekirjoittaisi.
 Sivun alkuun

kaptu
03.03.2018 10:53

Täsmälämmittimet sopinee itseni kaltaisille tyypeille, joilla jostain samasta kohtaa alkaa aina vilu tulla makuupussin sisälle. Minulla se on yläpuolinen kylki, josta se kylmä alkaa vaivata.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
03.03.2018 13:07

Oma valinta olisi kuumavesipullo sopivasti eristettynä tai mieluummin useampi. Esim. yksi jalkoihin ja sitten pari nivusiin ja/tai kainaloihin, mistä lämpö kulkeutuu tehokkaasti. Tämä on ainakin itselläni toiminut. Vaihtoehto voisi olla keittäen tai nuotion loisteessa lämmitetyt kivet. Kolmantena työläämpänä vaihtoehtona yöpymistulet tai nukkumapaikan lämmittäminen tulilla. Lämmönlöhde (keitin/nuotio) on usein käytettävissä, samoin pullo(t) on monesti mukana ja kiviä löytää maastosta. Sähkövehkeet pitäisi kantaa erikseen ja niille tarvitsee tietysti vielä sen laitteen, joka muuttaa varastoidun sähköenergian sopivalla tavalla lämmöksi. Jos tällaiseen varautuu ennakolta, niin miksei samantien varaisi sen sijaan lisää eristettä matkaan?

hannes
03.03.2018 14:32

Kuumavesipullo on siitäkin hyvä että aamulla on sulaa vettä puuroon ja kahviin.
 Sivun alkuun

zwak
03.03.2018 17:38

Juu, käytännössä sitä vettä tarvitaan seuraavana päivänä, joten se on vähiten turhaa enegian käyttöä. Toki se lämpöenergia siitä haihtuu, mutta etenkin sellaisessa paikassa jossa vesi pitää sulattaa lumesta, niin monesti se on mukampi sulatella sitä iltasella ja lähteä aamulla matkaa nopeammin.

Itsellä kyllä tullu monesti tehtyä niin päin, että illalla avannosta vettä juomapulloihin, jolloin ne on aamulla sopivan lämpöisiä juotavaksi. Tässä systeemissä idea on että illalla voi laittaa vähän enempi vaatetta päälle tai vetoetjun kokonaan kiinni, mutta ei tule heti hiki pussissa. Ja keskellä yötä kun on yleensä kylmintä, niin se vesi alkaa olla sen verran lämmintä, ettei enään jäähdytä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Micke
03.03.2018 20:03

Jos nyt sattuu saattamaan itsensä siihen tilanteeseen, ettei mukana ole riittäviä varusteita, niin on oikeastaan oikein, että vähän kärsiikin!!!! Mutta miten sitten itse toimisin, jos Sarekin reissussa kohtaisimme noi -45 asteen pakkaset Smile . Tai pakkanen voisi olla vähän vähemmänkin, (oikeasti menisin ensin makuupussin sisään nukkumaan)mutta ensimmäisenä pukisin tietysti kaikki kiristämättömät vaateet päälle ja ensimmäistä kertaa olisi käyttöä myös untuva töppösille. Erityisesti panostaisin tietysti pään eristämiseen, mutta yleensä mulla ei ole mukana kuin paksuhko pipo nukkumiseen. Toki jotain vara aluspaitoja ym voisin kasata pään päälle.

Jos fleece pöksyt ym ei riitä levolliseen yöuneen, niin sitten laittaisin varmaan untuvatakin peittämään jalat, joista verekiertoa aletaan ensin karsimaan, kun keho alkaa jäähtymään. Jos tämäkään ei auttaisi, tekeytyisin sairaaksi ja pyytäisin vaelluskaveria lämmittämään telttaa keittimellä, sillä aikaa kun itse nukkuisin mukavan lämpimässä teltassa....

Todellisuudessa en ole montaa yötä nukkunut suljetussa makuupussissa, vaan olen pitänyt makuupussia peittona jossain -20 asteen pakkasissakin. "Lämmin" nukkuja ja hyvin paksu makuupussi auttaa välttämään tilanteet, joihin ei halua joutua. Joskus on ollut vesipullo makuupussin jalkopäässä, mutta lähinnä pitääkseni sen sulana. Silloin on "yövettä" saatavana aina kun on jano.

Lähtökohtaisesti untuvamakuupussissa lisäeristävyys on niin kevyttä, että vaikuttaisi aika dorkalta saattaa ainakin ahkiovaelluksella itsensä ongelmiin makuupussin vuoksi. Joku Marmotin CWM tai Mountain Hardwearin Ghost riittää miehillä "alasti" jonnekin -30--35 saakka ja lisävaatteilla varmasti -40 asti, joten vaikea on ymmärtää, miten järkiheppu edes ajautuisi ongelmiin (ainahan voi ottaa mukaan keinokuituisen ulkopussin kevyemmän talvipussin lisäksi). Oma lukunta on sitten viime vuosina uutisiin päätyneet sankaritarinat, joissa kevätvehkeillä ollaan päästy hyvin lähelle kuolemaa.

Jos nyt sattuisi oikeasti tulemaan ihan **tun kylmä keli, johon edes oma ylivarustautuminen ei riittäisi, niin kaiketi silloin vedettäisiin kaverin kanssa vuorovetoa teltan lämmityksen ja vesien lämmityksen kanssa. En vaan millään pysty kuvittelemaan sitä tilannetta. Siinä varmaan riittäisi, että Vedetrtäisiin 4 tunnin unia hieman päällekkäin ja vuorotellen keiteltäisiin tunti vesipulloja makuupusseihin. Toivottavasti tälläinen sattuu sitten esim. huippuvuorilla, jolloin jääkarhuvahtia voi pitää samalla Smile .

hannes
03.03.2018 20:07

Itse asiassa olen talvella useimmiten laittanut aamupöperöt valmiiksi illalla kiehuvan veden kanssa ruokatermokseen , kuten aamuteenkin .
Kuitenkin sula yölämmitysvesi säästää sitä energiaa jos ei lunta tarvitse aamulla sulattaa päivätaukoa varten , vaan sen voi laittaa kiehuvaksi lämmitettynä soppatarpeisiin ja juomista varten termoksiin.
 Sivun alkuun

hannes
03.03.2018 20:27

^^Makuupussit talvella ovat tärkein henkivakuutus. Itsellä on aina tuplapussit mukan: Joutsenen talvipussi ja sen päälle vielä Fjällun kuitupussi. Luulisin että -40c ei tunnu vielä missään, jos kokonaan menee sisään ja vetää hupun kiinni.
Tuvilla kahden pussin systeemi on myös hyvä: ei tule liian kuuma kun käyttää vain yhtä pussia.
 Sivun alkuun

Micke
03.03.2018 20:42

Itse en ole tainnut koskaan pitää tuplasysteemiä mukana, mutta kaverilla on tainnut joskus olla Joutsen EXP ja Helsportin Tempelfjorden (ulkopussi) yhdistelmä, mutta muistaakseni koskaan ei ole ollut tarvetta hänelläkään käyttää ulkopussiaan. Nyt hankin itsellei XL-kokoisen carinthian topin, mutta vaikuttaisi siltä, ettei sille tule olemaan koskaan tarvetta. Tuskin lähdemme koskaan niin koviin oloihin hiihtelemään, että MHW Ghosti vaatisi ulkopussin. Ollaan kuitenkin kummatkin keski-ikäisiä vetelyksiä. Ghost tai CWM ovat kuitenkin ihan eriluokkaa eristävyydessä, kuin EXP ja kaverikaan ei ole ollut koskaan EXP:n kanssa viluissaan. Mulla on myös MHW:n Wraith, joka vastannee aika hyvin Joutsenen EXP:tä ja silläkin on Sarekin reissut sujuneet ihan hyvin.

Meidän protokollassa aamuvedet ovat termospulloissa, joista teemme aamupalat ja -kahvit, sekä saamme siemenvedet päivävesien sulatukseen. Itse ainakin tiedostan sen, että varaudumme liikaakin KAIKKEEN, mutta ompahan mukavaa ja turvallista. Ei ole tarvinnut koskaan miettiä miten ratkaisemme ongelman, muutaman kerran ollaan jouduttu palaamaan kyllä edellisen yön leiripaikkaan, kun hiihtokeli on ollut velliperseille liian kova....
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Varaosat: Mistä saa rannehihnoja vael... tunturisusi Talvivaellusvarusteet 2 16.12.2017 21:46 Katso viimeisin viesti
Kevon Reitti - Mistä otettu kuva? rikhardi Lappi 5 07.07.2017 19:14 Katso viimeisin viesti
Mistä kartat? SptV Kesävaellusvarusteet 7 10.06.2017 16:45 Katso viimeisin viesti
Äänestys: Mistä vaellusoppi? oaivi Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 26 25.08.2016 2:03 Katso viimeisin viesti
Takki kuin paita, mistä? Timoa Muut varusteet 41 08.06.2016 18:15 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 3
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Siirry: