Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Sopiva metsäsuksi
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
diver
04.01.2018 11:58

Omat 280 sileäpohjaiset järviset olen myös usein pitovoidellut
kokomatkalta joskin ennen reissua raudalla "imeyttänyt"voiteen
pohjaan.Tämän olen havainnut toimivaksi konstiksi varsinkin
kun ollaan pakkasen puolella.Tarpeen mukaan voiteita pohjaan
jos ja kun pito alkaa huonontua.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

rastigaissa
05.01.2018 0:11

Ile kirjoitti:
Jouni kirjoitti:

Eikä mikään estä ruuvaamasta metsäsuksiin BC-sidettä, tai käyttämästä tellumonoja metsäsuksissa jne.

Tuon operaation jälkeen en ole metriäkään hiihtänyt eräsidesuksilla, niin paljon paremmalta ovat BC-siteellä varustetut tuntuneet. Viime talvena siteiden vaihdon jälkeen hiihtokelit olivat koko ajan kohtuullisen kantavat, joten todelliseen kestotestiin upottavassa lumessa ne eivät joutuneet. Nyt onkin jo kestotestiin otollisemmat olosuhteet ja viikonloppuna tänne Rovaniemen seudulla on luvassa reilusti lisää lunta. Pitää viikonloppuna lähteä ummelle hiihtämään.

Muista raportoida sitten.
Minua jännittää jo valmiiksi nuo BC:t raskaassa nuoskalumessa jossain vaaranrinteessä....lumi ei kyllä vielä taida olla testauskelpoista tosikoitokseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

rastigaissa
05.01.2018 0:16

PS. Yrjö Teeriahon kirjassa: Muuttuva Sompio sivulla 247 olevassa kuvassa nämä vanhat sukseni näkyvät Uittipiekan kämpän seinustaa vasten.[/quote]

Niinpä näkyy ja onkin komiat sukset. Olin aiemminkin kiinnittänyt huomiota kuvaan,
ajattelin, että kämppä jää siinä suorastaan kakkoseksi.
Tuollaisia oli aivan enimäkseen vanhaan aikaan vaareilla ja he hiihtelivät niillä keveästi kuin jänekset hangen seljässä.
 Sivun alkuun

Ile
05.01.2018 8:44

rastigaissa kirjoitti:
Ile kirjoitti:
Jouni kirjoitti:

Eikä mikään estä ruuvaamasta metsäsuksiin BC-sidettä, tai käyttämästä tellumonoja metsäsuksissa jne.

Tuon operaation jälkeen en ole metriäkään hiihtänyt eräsidesuksilla, niin paljon paremmalta ovat BC-siteellä varustetut tuntuneet. Viime talvena siteiden vaihdon jälkeen hiihtokelit olivat koko ajan kohtuullisen kantavat, joten todelliseen kestotestiin upottavassa lumessa ne eivät joutuneet. Nyt onkin jo kestotestiin otollisemmat olosuhteet ja viikonloppuna tänne Rovaniemen seudulla on luvassa reilusti lisää lunta. Pitää viikonloppuna lähteä ummelle hiihtämään.

Muista raportoida sitten.
Minua jännittää jo valmiiksi nuo BC:t raskaassa nuoskalumessa jossain vaaranrinteessä....lumi ei kyllä vielä taida olla testauskelpoista tosikoitokseen.

En ihan varmauudella muista, mutta taitaa olla niin, että BC-siteet ovat suksessa neljällä ruuvilla kiinni, eli sama määrä kuin eräsiteessä. Sen puolesta ei siis ole eroa. Siteen rakenne on huomattavasti tavallista latusuksen sidettä järeämpi, joten monoon kiinnityksenkin pitäisi kyllä kestää melkoisen kovaa rasitusta. Se tietysti selviää pidempiaikaisella käytöllä, yhden viikonlopun muutama hiihtolenkki ei kovin paljon kerro. Paitsi tietysti sitten, jos side pettää heti, kun joutuu todella koville uppolumessa. Testialueella on tällä hetkellä noin 60 cm lunta ja viikonloppuna on lisää luvassa ainakin 10 cm.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

rastigaissa
05.01.2018 10:53

Napapiirin yläpuolella tuo kuusikymmmentä ja risat senttimetriä menee ihan pohjaan, paitsi kun palaa omaa jälkeä takaisin. Lumivalli "kaatuu" ja polkeutuu.
Metsäsuksella silti ihan mukava vaikka hidas hiihtää, mutta toistaiseksi mieluummin rinkan kuin ahkion kanssa
 Sivun alkuun

rastigaissa
05.01.2018 11:45

Testialueella on tällä hetkellä noin 60 cm lunta ja viikonloppuna on lisää luvassa ainakin 10 cm.[/quote]
Vinkkinä, Yx sopiva testialue olisi esimerkiksi Toresvaaran - Sorsatunturin rinnekuusikot itäisessä Lapissamme...
 Sivun alkuun

omat polut
05.01.2018 13:38

BC-side varmasti kestää vaellushiihdon rasitukset, hyvä valinta jos löytynyt mieleinen mono.
 Sivun alkuun

Reeta
06.01.2018 20:31

Riittävä suksen pituus riippuu tietysti lumen laadusta. 220 cm suksi ei ole juuri 280 cm ketterämpi. Pidempi parempi.
 Sivun alkuun

Pepi
06.01.2018 21:36

Eräänä ketteryyden rajana voi pitää lapinkäännöstä.

luuppi
06.01.2018 22:45

Juuri kuten Pepi sanoo:
Joka paikasta pitaa paasta pois tuolla; ja siihen pitaa sisallyttaa rinteen jyrkkyys
... joka yleensa siella; mihin lasku yli nakyvissa olleen alan, on paattynyt, on - aina- selvasti jyrkempi!
 Sivun alkuun

sisko
07.01.2018 20:33

Paljonpa tänne onkin viisautta tullut sitten viime vilkaisun Very Happy . Kiitos Jounille valaisevasta vertailusta.
Luulen, että metsäsuksissa päädyn perinteisiin kannantaussiteisiin. Tosin suksien hankintakin vielä vaiheessaan... Smile Siihen olen taipuvainen, että vaelluskäytössä luotettavuus painaa aika paljon.
En oikein metsäsukseen BC-sidettä uskaltaisi laittaa. Jo tavan tunturisuksen kanssa upottavassa/märässä hangessa meno tuntuu vähän heppoiselta niiden kanssa, jos sellaiseen joutuu, vaikka ne muuten ovat tietysti tosi mukavat hiihtää. Ja kuten Jouni toteaa, huopakumpparissa lie upottavassa tai märässä kelissä myös puolensa.
Tähän asti olen kumpparipelissä hiihdellyt vain päiväretkiä kotiseudulla kirpparilta hankituilla liian lyhyillä armeijasuksilla - moneen talveen en niitäkään, kun ei täällä tahdo lunta riittää nykyisin minkään suksen alle.
Se tässä hirvittää, että kun vähällä kokemuksella pistän alleni metsäsukset ja varsinkin Nokian Rokat, nouseeko jalka tarvittaessa enää hangen pinnasta, saati upottavasta umpisesta Rolling Eyes . Kuntokuuri on kyllä meneillään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

luuppi
08.01.2018 1:16

Minusta, kun paivia kertyy ja olosuhteet sailyvat, tuo tulee erittain keskeiseksi pointiksi:
" Ja kuten Jouni toteaa, huopakumpparissa lie upottavassa tai märässä kelissä myös puolensa. "
... ja sitten viela se seka-etta -keli noista

BC-puolella vastaus on Tiur-monot: normaalikorkuisen nahka-Stetindin ymparille tehty tekoaineinen kulutusta ja vetta kestava kuori ja kiintosaarykset. Eivat vain Rokan pituiset, vaan myos kiristyvat ylapaastaan 100%.
 Sivun alkuun

sompionkortto
16.01.2018 19:34

Minulle metsäsuksen valinta on niin vaikeaa, että olen päätynyt kahteen/kolmeen erilaiseen sukseen.

Peltonen 250cm, pitokuviolla:

Ostettu 2010. Painavat sukset, joita ei saa luistamaan. Pitokuviointi piti parannella vuolemalla valmistusvirheiden takia. Sukset ovat aika lautamaiset, mutta onpa noilla päässyt eteenpäin.
Siteinä minulla on Nato-side vaijerilla. Voin suositella, jos joku noita vielä jostain löytää.
Kenkinä käytän Sievin tekemiä ruotsin armeijan talvisaappaita. Voin suositella. Kengät ovat lämpimät, koska pohjat ovat paksut ja kengässä on tilaa. Käytän kenkiä joko tuplapohjallisilla ja villasukilla tai yhdellä pohjallisella ja huopavuorella ja parilla ohuella sukalla. Koska jalkani ovat mallia hikoavat, en voi käyttää kumikenkiä, mutta noissa jalkani pysyvät kuivina.

Järvinen Ski Country 240cm: pitokuviolla:
Ostettu 1990 (tai jotain). En osaa sanoa miten nuo poikkeavat Lapponiasta, mutta suksi on lehmeä, kevyt ja luistaa hyvin. Kantavuus vain ei enää riittänyt kun tuota massaa kertyi (85kg). Käytin noissa aluksi Kuusamon eräsiteitä, mutta ne kävivät minulle "pehmeiksi". Vaihdoin suksiin ruotsin armeijan suksista järeät rautaiset siteet. Kunnes sitten piti puolisolle saada sukset ja laitoin suksiin Salomonin SNS-siteet ja ostin itsellekin vitosella ALFA Hafjell monot noihin suksiin. Siteet ovat ihme ja kumma kestäneet. Uudet siteet on toki jo varalla.
En minä valita, mutta kyllä se kyrsii kun rouva vaan mennä huraktaa alamäessä ohi.

Fischer Easy Ski 210: irroitettavalla pätkä pitokarvalla.
Ostettu 2015. Mukavat hiihtää jopa ladulla. Vain kärki ei mahdu ladulle ja se vähän kraapii. Huolettomat. Pätkä karvoilla voi hiihtää ja laskuihin karvat saa pois. Suksissa on voidepesä, joten laskeminen on aika konstikasta. Toisin kuin Retki-lehden testissä, jossa sanottiin suksen olevan huono hiihtää ja sopivan vauhdikkaisiin laskuihin. Liekkö testaajat edes kokeilleet suksea. Siteinä noissa on Rottefella BC ja monoina Lundhagsit huopavuorella. Siteet ovat mielestäni vähän heppoiset, mutta ovat kestäneet. Monot ovat hyvät hiihtää (huonot laskea) ja kosteus pysyy hyvin hallinnassa.

Noita suksia on kolmet ja lisäksi olen joutunut säätämään siteen paikkaa. Tykkään hiihtää (jostain syystä) takapainoisilla suksilla. Haluan, että keula pysyy aina pinnalla, haarakäynti on mahdollista ja ettei kannat rappaa jatkuvasti yhteen. Laitoin Peltosen suksiin siteen täällä keskustelupalstalla esitellyn kaavan mukaan ja tulos oli minulle katastrofi. Side tuli suksen kantavuuden keskipisteeseen (suunilleen), mutta mulle se ei sopinut. Siirsin siteitä 13cm taaksepäin ja pari senttiä olisi saanut olla lisää.

Fischereihin laitoin siteet ohjeen mukaisesta paikasta 5cm taaksepäin. Toiset 5cm ei olisi olleet pahitteeksi, jotta haarakäynti olisi helpompaa, luisteluhiihto olisi helpompaa ja mäenlasku olisi helpompaa.

Summa summarum: Ohjeiden antaminen toiselle on vaikeaa ja kannattaa kuunnella ja puntaroida toisten ohjeita kun me kaikki olemme vähän erilaisia.
 Sivun alkuun

luuppi
16.01.2018 20:27

Sanoitpa sen hyvin
"Tykkään hiihtää (jostain syystä) takapainoisilla suksilla. Haluan, että keula pysyy aina pinnalla, haarakäynti on mahdollista ja ettei kannat rappaa jatkuvasti yhteen."

Nyt vaan jatkamme tuon "Holy Grail" yhdistelman "jaagaamista"
- kantavuus 4:jantena kriteetina, soppaan mukaan heitettyna
 Sivun alkuun

Pertti Kurki
17.01.2018 20:48

sompionkortto kirjoitti:
Minulle metsäsuksen valinta on niin vaikeaa, että olen päätynyt kahteen/kolmeen erilaiseen sukseen.

Peltonen 250cm, pitokuviolla:

Ostettu 2010. Painavat sukset, joita ei saa luistamaan. Pitokuviointi piti parannella vuolemalla valmistusvirheiden takia. Sukset ovat aika lautamaiset, mutta onpa noilla päässyt eteenpäin.
Siteinä minulla on Nato-side vaijerilla. Voin suositella, jos joku noita vielä jostain löytää.
Kenkinä käytän Sievin tekemiä ruotsin armeijan talvisaappaita. Voin suositella. Kengät ovat lämpimät, koska pohjat ovat paksut ja kengässä on tilaa. Käytän kenkiä joko tuplapohjallisilla ja villasukilla tai yhdellä pohjallisella ja huopavuorella ja parilla ohuella sukalla. Koska jalkani ovat mallia hikoavat, en voi käyttää kumikenkiä, mutta noissa jalkani pysyvät kuivina.

Järvinen Ski Country 240cm: pitokuviolla:
Ostettu 1990 (tai jotain). En osaa sanoa miten nuo poikkeavat Lapponiasta, mutta suksi on lehmeä, kevyt ja luistaa hyvin. Kantavuus vain ei enää riittänyt kun tuota massaa kertyi (85kg). Käytin noissa aluksi Kuusamon eräsiteitä, mutta ne kävivät minulle "pehmeiksi". Vaihdoin suksiin ruotsin armeijan suksista järeät rautaiset siteet. Kunnes sitten piti puolisolle saada sukset ja laitoin suksiin Salomonin SNS-siteet ja ostin itsellekin vitosella ALFA Hafjell monot noihin suksiin. Siteet ovat ihme ja kumma kestäneet. Uudet siteet on toki jo varalla.
En minä valita, mutta kyllä se kyrsii kun rouva vaan mennä huraktaa alamäessä ohi.

Fischer Easy Ski 210: irroitettavalla pätkä pitokarvalla.
Ostettu 2015. Mukavat hiihtää jopa ladulla. Vain kärki ei mahdu ladulle ja se vähän kraapii. Huolettomat. Pätkä karvoilla voi hiihtää ja laskuihin karvat saa pois. Suksissa on voidepesä, joten laskeminen on aika konstikasta. Toisin kuin Retki-lehden testissä, jossa sanottiin suksen olevan huono hiihtää ja sopivan vauhdikkaisiin laskuihin. Liekkö testaajat edes kokeilleet suksea. Siteinä noissa on Rottefella BC ja monoina Lundhagsit huopavuorella. Siteet ovat mielestäni vähän heppoiset, mutta ovat kestäneet. Monot ovat hyvät hiihtää (huonot laskea) ja kosteus pysyy hyvin hallinnassa.

Noita suksia on kolmet ja lisäksi olen joutunut säätämään siteen paikkaa. Tykkään hiihtää (jostain syystä) takapainoisilla suksilla. Haluan, että keula pysyy aina pinnalla, haarakäynti on mahdollista ja ettei kannat rappaa jatkuvasti yhteen. Laitoin Peltosen suksiin siteen täällä keskustelupalstalla esitellyn kaavan mukaan ja tulos oli minulle katastrofi. Side tuli suksen kantavuuden keskipisteeseen (suunilleen), mutta mulle se ei sopinut. Siirsin siteitä 13cm taaksepäin ja pari senttiä olisi saanut olla lisää.

Fischereihin laitoin siteet ohjeen mukaisesta paikasta 5cm taaksepäin. Toiset 5cm ei olisi olleet pahitteeksi, jotta haarakäynti olisi helpompaa, luisteluhiihto olisi helpompaa ja mäenlasku olisi helpompaa.

Summa summarum: Ohjeiden antaminen toiselle on vaikeaa ja kannattaa kuunnella ja puntaroida toisten ohjeita kun me kaikki olemme vähän erilaisia.

Mikään lainauksen sivakoista ei kuulu niiden suksien joukkoon, joilla hiihdetään ns. umpihangessa (patsi jos hiihtäjä painaa <65 kg). Tämmöisiin suksiin, joiden funktio on ihan toinen, siteiden asennuksella ei ole juurikaan väliä, el kaikki käy ilman erityisä ongelmia.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Sopiva melontareitti aloittelijalle (... rujo-roope Melonta 35 23.06.2015 21:15 Katso viimeisin viesti
toipilaalle sopiva reissu? Marjo Lappi 23 21.02.2015 20:41 Katso viimeisin viesti
M: Trangiaan sopiva teräskasari + Tra... - SH - Ostetaan ja Myydään 0 17.08.2013 9:44 Katso viimeisin viesti
O: lapselle sopiva vaellusreppu tiklu Ostetaan ja Myydään 0 28.05.2012 13:06 Katso viimeisin viesti
sopiva vaelluskohde lapsiperheelle? tiklu Muu Suomi 5 14.03.2012 13:21 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: