Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Sopiva metsäsuksi
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Jouni
03.01.2018 13:50

Vaimoni on varsin lähelle saman kokoinen kuin nimimerkki sisko. Hän käyttää Järvisen 240-senttisiä ja Peltosen 250-senttisiä. Ei yhtään koe niitä kömpelöiksi, vaan mukavan kantaviksi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

rastigaissa
03.01.2018 15:46

Jouni kirjoitti:
Vaimoni on varsin lähelle saman kokoinen kuin nimimerkki sisko. Hän käyttää Järvisen 240-senttisiä ja Peltosen 250-senttisiä. Ei yhtään koe niitä kömpelöiksi, vaan mukavan kantaviksi.

Mikä on Jouni painoero Järvisen, Peltosen, Yokon tms. samanpituisten välillä?
Entäpä jäykkyys ja käytettävä jalkine.
Eikös näilläkin ole merkitystä.
Minulle ei kauppias halunnut myydä Järvisiä, ja olin hyvin tyytyväinen lopputulokseen, jota en nyt mainosta erikseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kasperi
03.01.2018 15:55

rastigaissa kirjoitti:

Minulle ei kauppias halunnut myydä Järvisiä, ja olin hyvin tyytyväinen lopputulokseen, jota en nyt mainosta erikseen.

Mitäs iloa tuosta tiedon/kokemuksen panttaamisesta sinulle on? Rolling Eyes
 Sivun alkuun

rastigaissa
03.01.2018 16:11

kasperi kirjoitti:
rastigaissa kirjoitti:

Mitäs iloa tuosta tiedon/kokemuksen panttaamisesta sinulle on? Rolling Eyes

Ole huoleti, ei mitään.
 Sivun alkuun

Jouni
03.01.2018 21:35

rastigaissa kirjoitti:
Jouni kirjoitti:

Mikä on Jouni painoero Järvisen, Peltosen, Yokon tms. samanpituisten välillä?
Entäpä jäykkyys ja käytettävä jalkine.
Eikös näilläkin ole merkitystä.

Mitään tuotetta en koskaan halua ja aio mainostaa, mutta kun suoraan kysytään niin en näe syytä miksi en puhuisi suoraan nimillä. Omia kokemuksiani ja mielipiteitäni nämä vain, eivät sen kummempia. Nyt ei ole tässä tarkkaa gramma- tms. dataa käden ulottuvilla, mutta ulkomuistista:

-Järvinen ja Peltonen aika lailla saman painoisia, Karhut ja käsittääkseni yhtä lailla Yokot selvästi kevyemmät. Polar-Skitä en ole koskaan päässyt kokeilemaan, mitenkähän se suhtautuu tähän keveyspohdintaan?

-Vaikka ylipäänsä aika lailla kaikissa retkilyvarusteissa paino on omasta mielestäni varsin merkittävä tekijä, niin metsäsuksessa en pidä sitä yhtä lailla tärkeänä. No joo, kun laittaa Karhut jalkaan J tai P jälkeen, niin eron huomaa, kiva on hiihtää superkevyillä suksilla. Mutta pituus on minusta kuitenkin se selvästi tärkein suure, ja Karhun ja Yokon ongelma on se, että niitä saa maksimissaan 250-senttisinä. Se ei itselleni riitä.

-Aiemmin Järvinen oli paras joustavan kärjen osalta, mutta nykyään kärki on kaikissa näissä edellä mainituissa varsin joustava. (No, Yokoja en ole itse päässyt kokeilemaan, mutta ne ovat käsittääkseni kuin Karhut.) Joissakin halvemmissa merkeissä on tullut vastaan vähän jäykempää kärkeä. Joustava kärki on siis se hyvä asia.

-Nykyään on paljon muitakin sidevaihtoehtoja kuin perinteinen Kuusamon Uistimen tai Järvisen eräside, kannantausside. Eräsiteeseen jalkinevaihtoehdot ovat huopakumppari, rantillinen nahkasaapas tai rantillinen maihari, eipä juuri muuta. Itsehän olen huopakumpparimiehiä (taas se varovaisuusperiaate eli kaikkien olosuhteiden pärjääminen: kumisaapas kun sietää keväällä viikon umpimärän soselumen, järven tai suon jään päällä olevan 20-senttisen vesihyhmän ym. kosteuden, pakkasen ja kaiken tavallisen kelin lisäksi), mutta eritoten
Umpihankihiihdon MM-kisoissa on viimeisten 20 vuoden aikana tullut seurattua side- ja jalkinepuolen kehitystä. Nykyäänhän on paljon vaihtoehtoja. On X-Trace (tai mikä nykyversion nimi onkaan), Tegsnäs Epok ja Kuusamon Uistimen Finngrip Easy, joihin kaikkiin käy aika lailla kenkä kuin kenkä. Eli voi valita tukevamman jalkineen, jos tiukempaa otetta sukseensa haluaa. Eikä mikään estä ruuvaamasta metsäsuksiin BC-sidettä, tai käyttämästä tellumonoja metsäsuksissa jne.
=> Totta kai jalkineella ja siteellä on vaikutuksensa hiihtoon, mutta itse kun en ole mäenlaskijoita, niin minulle passaa hyvin vuosikymmenet luotettavaksi kokemani yhdistelmä riittävän väljät (=lämpimät) huopakumpparit (irrotettavalla vuorilla tietenkin) ja kannantaussiteet. Ei ole pahaa sanottavaa muistakaan edellä mainituista, mutta niihin minulle ei ole ehtinyt syntyä samanlaista pitkän aikavälin kestotestiä ja vankkumatonta luottamusta kestävyyteen.

(Totta kai mäkiäkin lasken, sillä kyllähän hyvällä säällä tunturinhuipuille kannattaa nousta maisemia ihailemaan. Aina palkitsee vaivat! Mutta alas laskeminen on minulle vähän kuin pakollinen alas tuleminen, suunnilleen hallitusti tyylistä viis, eikä sellainen asia, jota hiihtämisestä hakisin. Eli ne joille mäenlasku on tärkeä nautinto valitsevat tietenkin välineensä toisin.)

Onhan sitä muuttujia enemmänkin, kuten jalkavuus ja sen vaikutus luistoon, ja ne erilaiset pitoratkaisut, joita vähän jo sivuttiin, jne. Ja siteen paikasta on taitettu peistä toisessa säikeessä pitkästi. Mutta oli kai tässä jo vuodatusta yhdelle kertaa riittämiin. Smile

--
Edit: Umpparikisojen osoitetta piti korjata.

rastigaissa
03.01.2018 22:04

Kiitokset asiantuntijalle pohdinnasta!
Arvostan sitä, että asiantunteva henkilö jaksaa selittää vaikuttavia seikkoja.
Arviosi Yoko Hanki suksesta menee oikein.
Vuosikymmenen Karhu-suksihiihdon jälkeen jouduin siirtymään Yoko Hanki voideltaviin suksiin. Ne ovat aivan kuin Karhut. Ei eroa. Hankin kahdet. Erilaisille siteille.
Hyvin pikkuiselle ihmiselle pituus niissä riittää.
Toivotaan Siskolle hyvää valintaa.
Kasperille terveisiä.
 Sivun alkuun

luuppi
03.01.2018 23:43

"Vuosikymmenen Karhu-suksihiihdon jälkeen jouduin siirtymään Yoko Hanki voideltaviin suksiin. Ne ovat aivan kuin Karhut. Ei eroa. "
- tapahtuiko tuossa valissa muuta kuin tuotemerkin myyminen, eli uusi nimi oli "pakko"

Parasta sidettahan ei olekaan (niinkuin Jouni tuossa kertoi; riippuu paa-asiallisesta kaytosta)
- kuitenkin olen ymmartanyt, etta aika monet taalla hiihtelee BC-siteilla (kuten minakin)
- itsella oli siita erikoinen tilanne, kun oli pakko standardoida yhteen sidetyyppiin. Vain monot kulkee mukana ja aloituspaikkoja on useampia (muut vehkeet varastoissa) pitkin Suomen niemea; ja niin paadyin jareimpaan BC:hen mita tehdaan ja pitkavariseen (saarystimelliseen) monoon, jotta joka paikasta "mennaan"

Tuolla aiemmin kun puhuin karkisiteista yleisemmin: pitkiin metsasuksiin kun saa kunnon kerroksen nuoskalunta paalle, niin kylla on latusuksiin tehdyt karkisiteet kovilla, vipua kun loytyy (jos joutuu nostamaan, puhtaan liu'uttamisen lisaksi tai sijaan)
- en siis millaan tapaa tarkoittanut, etta ne olisivat muita parempia
 Sivun alkuun

rastigaissa
04.01.2018 0:09

Kauppiaan mukaan välissä tapahtui vain merkin myynti.
 Sivun alkuun

Ile
04.01.2018 8:12

Jouni kirjoitti:

Eikä mikään estä ruuvaamasta metsäsuksiin BC-sidettä, tai käyttämästä tellumonoja metsäsuksissa jne.

Minulla on pitkään ollut kahdet metsäsukset, toistet 240 cm suomupidolla ja toiset 280 cm voideltavat. Kummassakin perinteinen eräside. Käytän niiden kanssa huopakumppareita.
Sain isäukolta perinnöksi 270 cm sukset, joihin sitten viime talvena laitoin samanlaiset BC-siteet, kuin minulla on vaellussuksissa. Tuon operaation jälkeen en ole metriäkään hiihtänyt eräsidesuksilla, niin paljon paremmalta ovat BC-siteellä varustetut tuntuneet. Viime talvena siteiden vaihdon jälkeen hiihtokelit olivat koko ajan kohtuullisen kantavat, joten todelliseen kestotestiin upottavassa lumessa ne eivät joutuneet. Nyt onkin jo kestotestiin otollisemmat olosuhteet ja viikonloppuna tänne Rovaniemen seudulla on luvassa reilusti lisää lunta. Pitää viikonloppuna lähteä ummelle hiihtämään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Pertti Kurki
04.01.2018 8:54

Tärkeitä ominaisuuksia siteissä baanojen ja asutuksen ulkopuolella lienevät kestävyys=luotettavuus, tukevuus ja helppokäyttöisyys ja se, että sama side palvelee mahd. monenlaisissa suksissa. No, mielestäni NN75-side saa parhaat kokonaispisteet, koska se on ykkönen tai jaetulla kärkisijalla jokaisessa kriteerissä.

Hiihtokengissä vastaavat ominaisuudet lienevät istuvuus, tukevuus, luotettavuus, lämpimyys, kuivattavuus ja vedenpitävyys. Näissä kriteereissä on melko suurta vaihtelua siinä, mitä ominaisuutta kukin painottaa. Mielestäni ne ovat kaikki tärkeitä. Itse käytän sisäkengällisiä tellumonoja, toiset nahkaiset, toiset muoviset. Lisävarusteena T-tossun lämpösuojat.

Eli kaikissa suksissa on NN75-siteet ja kahdet monot, olosuhteiden mukaan.

omat polut
04.01.2018 9:20

^Tuo on käytännössä toimivaksi ja luotettavaksi todettu yhdistelmä. Kevyet sisäkengälliset tellu muovimonot ovat pomminvarma valinta jos vaan malli semmoinen että ei liikaa hierrä.
 Sivun alkuun

Eräkulkuri
04.01.2018 9:38

omat polut kirjoitti:
^Tuo on käytännössä toimivaksi ja luotettavaksi todettu yhdistelmä. Kevyet sisäkengälliset tellu muovimonot ovat pomminvarma valinta jos vaan malli semmoinen että ei liikaa hierrä.

Pomminvarma valintani loppuelämäkseni on ja on ollut pisimmät mahdolliset sukset (Järvisen Lapponiat/3 metriset omatekoiset puusivakat) ja perinteiset eräsiteet sekä järeimmät huopavuorikumpparit (Naali/Rokka). Muitakin on tullut kokeiltua.

luuppi
04.01.2018 9:41

Kerro, Ile, tanne sitten kokemuksia. Tosin testit pitaa toistaa, kun suksen paalle kertyva/ joutuva lumi (vaikka nyt per kuutio-cm) painaa niin eri lailla, eika pakkaslunta siina paljoa pysykaan:
"Viti, Nattura, Utukka, Höykkä; Hankiainen,Nietos;Puuteri;Nuoska, Rääpäkkä, Takkala; Sohjo; Loska"
- Räkä-keli/ Takkalalle viela erityismaininta, kun sita on suksen molemmin Laughing puolin
 Sivun alkuun

diver
04.01.2018 9:54

Mitenkä on eräkulkurin sukset,onko voideltavat vai pitopohjat.
 Sivun alkuun

Eräkulkuri
04.01.2018 10:35

diver kirjoitti:
Mitenkä on eräkulkurin sukset,onko voideltavat vai pitopohjat.

Nämä nykyiset Järviseni ovat yli 30 vuotta vanhat hammastetut pitopohjasukset, joista pitopohja on kulunut niin sileäksi, että se toimii myös voideltuna. Ahkion kanssa tarvittavaa pitoa olen lisännyt voitelemalla koko sukset kauttaaltaan pitovoiteella.

Nämä sukset ja muut hiihtovarusteet ovat säilössä Kemihaarassa, koska kuljen Lappiin julkisilla eikä pitkiä suksia pysty nykyisin enää kuljettamaan junissa ja siirtämään niitä väliasemilla muutamassa minuutissa taas vaihtojunaan. Ennen ne pystyi laittamaan matkatavarana erikseen. Kerran Rovaniemen linja-autoasemalla bussikuski oli ihan hermona, kun yritti saada niitä mahtumaan lastiruumaan ja kirosi, että kuka tällaisilla rohmuilla enää hiihtelee.

Täällä etelässä minulla on "pikkusuksina" Karhut 250 ja Peltoset 260.

PS. Yrjö Teeriahon kirjassa: Muuttuva Sompio sivulla 247 olevassa kuvassa nämä vanhat sukseni näkyvät Uittipiekan kämpän seinustaa vasten.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Sopiva melontareitti aloittelijalle (... rujo-roope Melonta 35 23.06.2015 21:15 Katso viimeisin viesti
toipilaalle sopiva reissu? Marjo Lappi 23 21.02.2015 20:41 Katso viimeisin viesti
M: Trangiaan sopiva teräskasari + Tra... - SH - Ostetaan ja Myydään 0 17.08.2013 9:44 Katso viimeisin viesti
O: lapselle sopiva vaellusreppu tiklu Ostetaan ja Myydään 0 28.05.2012 13:06 Katso viimeisin viesti
sopiva vaelluskohde lapsiperheelle? tiklu Muu Suomi 5 14.03.2012 13:21 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: