Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Nykyaikaiset metsäsukset
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
31.12.2017 4:40

Umpihankikisoissa oon ollu 280 senttisillä suomupohjilla, ja lyhemmillä tai pidemmillä en sinne lähtisi nykypainossa (90kg reppuineen).

Mutta enpä vaihtaisi vaellussukseksi sellaisia, omat 230 cm karvapohjasukset (tuunattu SA suksista) on toiminu ihan riittävän hyvin ahkio perässä. Pidemmät olis kivat kun kunnolla upottavaan umpiseen, mutta muulla kelillä lyhyemmät on näppärämmät. Harvoin niilläkään uppoaa pahasti. Jos vaeltaisin rinkka selässä, voisi mielipide olla päinvastainen (koska rinkka selässä kantavuus olisi luultavasti ratkaisevasti heikompi).

Oon haaveillu 235 cm pitkistä ja 10 cm leveistä karvapohjasuksista teräskanteilla mutta ilman sivuleikkausta. Ja toki nykyaikaisella keveällä rakenteella niin että olisivat keveämmät kuin noi nykyiset armeijan lankut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Lisää pituutta heti?
Veljmies
31.12.2017 8:15

Tähän saakka olen uskonut niitä, jotka väittävät vain pituuden lisäävän suksen kantavuutta, ja käyttänyt aina pitkiä suksia. Pituuden tärkeys tuntuukin järkeenkäyvältä, jos lumessa on vähänkään kuorta tai tiivistyneitä kerroksia, jotka kantavat suksea. Pitkän suksen toinen hyöty on tietenkin se, että kärki voi olla niin taipuisa, että pysyy aina lumen pinnalla.

Näin järkeiltynä lyhyiden ja leveiden suksien paremmuus tuntuu kyseenalaiselta ainakin metsässä, jossa lumi on pehmeää. Paljakalla tuuli tiivistää lumen, ja siellä varmasti muut tekijät määrittävät suksien paremmuuden.

Pitäisi päästä testaamaan lyhyitä ja leveitä suksia ja liukulumikenkiä. Asun Sirkassa. Pitää kysellä Levin vuokraamoista ja safarifirmoilta suksia koekäyttöön. Olosuhteet ovat juuri nyt todella otolliset testille. Lunta on paljon ja se upottaa lumikengilläkin pohjaan saakka.

luuppi
31.12.2017 11:24

Lyhyemmassa suksessa karjen leventaminen auttaa myos pinnalla pysymista, voin kommentoida vain omiani, joissa 90-70-80 leikkaus.

Tsekinpoika on ehka vahan mennyt yli (jyrkempia rinteita siella?) tuossa keskikavennuksessa, mutta karjen leveydesta olen pitanyt kaikissa olosuhteissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
31.12.2017 12:43

Hiukan ihmetyttää tuo, että yritetään pärjätä yksillä hiihtimillä kaikissa tilanteissa. Onnistuuhan sekin, mutta siinä saa olosuhteista riippuen sietää sitten tiettyjä epämukavuuksia.

Itselle on sopinut hyvin setti:

- Tegnäs 95mm/270cm metsä-eräsukset

- Altai Skis Hok 125cm liukulumikengät

- Ruåtsin armeijan 210cm hiihtimet

Näistä valinnut jalkaan olosuhteitten mukaan sopivimmat. Olen noilla pitkillä noussut mäkeä haarakäyntiäkin ja metsissä hiihdellyt (pahimpia ryteiköita ja pajukoita tietty vältellyt) pehmeän lumen aikoihin. Samoilla keleillä kulkenut myös Skis Hokeilla. Kun Tegnäsit painuvat muutaman sentin, niin Hokit parikymmentä. Molemmilla on päässyt eteenpäin, joten muut reunaehdot ovat vaikuttaneet valintaan. Tunturissa kuljeskellut ruåttalaisilla. Siellä on ollut kantavuutta reissujeni aikoihin pääsääntöisesti riittävästi. Ja kun kantavuutta alkaa olla hangella, niin pääsevät metsiinkin mukaan tai sitten Hokit, jos tiedossa pujottelua tiheiköissä.

Kuten setistä näkyy, niin lasketteluominaisuudet ja vauhdikkuus eivät paina minun tarpeissani juurikaan. Jokaiselle setille on löytynyt se omin käyttöpaikkansa, joissa parhaimmillaan.

On nuo Tegnäsit nautinnolliset, kun päivän hiihtää esim. jänkiä, silloin kun hankikantoa ei vielä ole. Säästää monta hikipisaraa. Walker voi todistaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
31.12.2017 13:02

Jos yhdet sukset on tarkoitus jokapaikanhöyläksi , niin itse ottaisin pitkät sukset.
Peltoset (270cm)ja Järviset (280cm, niitä ilmeisesti tehdään taas) ovat hyvät. Pitkät Tegnäsit myös varmaan, vaikken niitä itse tunne.
Pitkillä pärjää umpihangessa, auttavasti tunturissa - alhaallahan saattaa olla pehmeä hanki jolloin pitkät sukset ovat hyvät-.
Nykymetsät ovat paljon pusikkoa, ainakin itse yllätyin että pitkilläkin suksilla pääsee ihan kohtuullisesti.

Oli mulla aikoinaan lyhyet , leveät ja puiset (sälesuksi) venäläiset sukset, hiihtelihän niilläkin mutta aivan toista ovat pitkät metsäsukset. Nyt on kuitenkin tullut uusia lyhyitä ja leveitä malleja, joista en itse tiedä , mutta kehujkin saaneet.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

luuppi
31.12.2017 13:27

Nyt kun naista jutellaan, tulee vaistamatta mieleen se Jounin kirja asiasta
- mahtaako olla tulossa siihen paivityksia, naista "marginaaliryhmien" uudehkoista vaihtoehdoista?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

zwak
31.12.2017 18:38

Itsellä on tuo yhdet sukset ajattelu tulee siitä, että yleensä olen siellä maastossa 1-2 viikkoa, ja se keli vaihtelee sen aikana (ja reitille sattuu melkein aina sekä metsää että avotunturia). Ja yleensä vielä kuljen julkisilla etelästä, joten kun keli on tarkalleen tiedossa niin suksivalinta on jo tehty.

Mulla on ollu jonkun aikaa tunturisuksetkin, mutta niillä en ole koskaan uskaltanu vaellukselle lähteä, kun tuntuu että uppoavat liiaksi jos on vähänkään pehmeätä.

Sen sijaan jos kulkee omalla autolla (eli useamman parin mukana kuljetus ei ole välttämättä hankalaa) ja hiihtelee päiväretkiä siellä täällä, niin toki kannattaa monenlaisia suksia olla mukana.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Jouni
01.01.2018 0:18

Joo, tuleehan sitä täällä kotimaastoissa hiihdeltyä kelin mukaan välillä lyhyemmillä ja vanhemmilla (pitkiä säästääkseni) metsäsuksilla, tai kokeiltua muita malleja, joita on kertynyt nurkkiin, ja parhaalla hankikannolla otan keveämmät kapeammat ja lyhyemmät retkisukset jalkaan. Yhden talven oli karvapohja-liukulumikengät lainassa ja niillä oli mukava kodin lähimetsiä hiihdellä, kallioisempiakin paikkoja. Ja ladulla on kiva hiihtää latusuksilla. Smile

Mutta kuten edellä todettiin, niin pidemmällä reissulla vastaan voi tulla monenlaista keliä ja lumiolosuhdetta, joten hankalampaankin keliin sopivalla varustuksella mennään.

luupille: Ei nyt heti ole uutta laitosta tulossa Hanki hohtava alla -kirjasta, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tulessaan.
 Sivun alkuun

luuppi
01.01.2018 6:31

Jouni kirjoitti:
Ja ladulla on kiva hiihtää latusuksilla. Smile

Mutta kuten edellä todettiin, niin pidemmällä reissulla vastaan voi tulla monenlaista keliä ja lumiolosuhdetta, joten hankalampaankin keliin sopivalla varustuksella mennään.

luupille: Ei nyt heti ole uutta laitosta tulossa Hanki hohtava alla -kirjasta, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tulessaan.

Minulla on myos juuri-ja-juuri latusukset. Umpiskin kay, jos ei ole ihan pehmeata.

Mutta keleista-lumiolosuhteista: viimeksi tulin 2 kk:ksi. Samat sukset pelitti siihen asti, kun ne piti hylata, Oulun Eramessuille ehtimiseksi. Sekin oli lennossa-vaihto: Sallatunturilta bussilla Kuusamoon, kaveri pysakilla odottamassa, siita Ouluun. Toki kavin valilla jarvi-Suomessakin, vkon verran kaverin venetta vesille laskemassa. Sukset odottivat kiltisti...sen ajan.

@Jouni: se on sitten ostettava tuo painos! Yv:ta tulee

PS, kaikille: Olen nahnyt vaitteita haarakaynnista pitkillakin metsasuksilla?? Oma kokemukseni on, etta 230 pituudesta ylospain saa kylla olla aika taituri - vai enko vain osaa? Laughing
 Sivun alkuun

Jouni
01.01.2018 21:43

Kyllähän haarakäyntiä pitklläkin suksilla pakon edessä voi hieman harrastaa, mutta mielellään ei. Aika lailla aina jyrkemmät ylämäet menen sik-sakkia loivasti kaarrellen, tai jos on ahdas paikka niin mieluummin sukset poikittain rinteen nousuun nähden ylöspäin tampaten.
 Sivun alkuun

Patikoitsija
02.01.2018 9:05

Semmoistakin tullut kokeiltua, että haarakäynnissä ahtaassa nousussa sauvoilla tukea ja pönkkää edestä keskeltä. Hyvin onnistuu tilapäisesti myös suksien sisäpuolelta sauvominen.

markkut
02.01.2018 9:11

Minulla on metsäsuksilla hiihdosta kokemusta vasta sormilla laskettava määrä, mutta haarakäynti onnistuu 250 Peltosilla. Suksien kömpelyyttä isommaksi ongelmaksi koen sauvojen pidon. Tähän mennessä kokeillut vain tämmöisiä:

https://lumimies.omaverkkokauppa.fi/Polar-Ski-eraesauva
 Sivun alkuun

esakuni
02.01.2018 9:49

Peltosella näyttäisi olevan karvapohjalla varustettua umpihankisuksea aina 270 senttiin saakka:

https://www.normark.fi/tuotteet/peltonen-metsa

Lie kellä kokemusta noista? OACin liukulumikengät minulla onkin ja ainakin tähän saakka kokemukset ovat luottamusta herättäviä. Ähkiökin niillä liikkuu, mutta upottavalla kelillä voipi tulla vaikeuksia.
 Sivun alkuun

diver
03.01.2018 10:08

Peltosen skinit 250 cm kokemusta kertynyt jonkun verran.
Uskallan suositella suomupohjan sijaan.Plussaa kunnollinen
pohjamateriaali johon parafiini imeytyy hyvin eli saa hyvän
luiston eikä takkala ala vaivata hetikään niin helposti.
 Sivun alkuun

Jouni
03.01.2018 13:58

Jaa-a, liekö Peltosen skini-metsäsuksea muutettu viime vuodesta? Viime talvena kaverilla oli sellaiset yhdellä reissulla eivätkä ne kyllä oikein toimineet. Vahvimmin jäi mieleen tuo, että eivät toimineet yhtä hyvin kuin suomupohjaiset tai voidellut, mutta mikähän siinä ennen muuta oli? Muistelen että karva-alue oli mielestämme ennen kaikkea liian kapea ja myös turhan lyhyt, eli pitoa puuttui. (Tosin kaupassa oli kyllä asennettu siteetkin siihen karva-osioon nähden huonoon paikkaan, sekin söi pitoa.)

Eli itsellä ei noita ole, mutta sivusta seuranneena sanoisin että älä osta nettikaupasta vaan tutki omin käsin kaupassa ja mieti, näyttääkö karva-alan osuus pohjan pinta-alasta riittävältä. On tosiaan voinut mitoitus jo viime vuodesta muuttua.

Karvapohjaiset liukulumikengät minulla oli yhden talven lainassa, ja niissähän pitoa piisasi loistavasti. Niissä karva on koko pohjan leveydeltä, Peltosissa (ainakaan viime talvena) ei.

Ja haarakäynnistä: Toki kapea haarakäynti onnistuu pitkilläkin metsäsuksilla, mutta yleensä se ei ole kätevin tapa selättää edessä olevaa ylämäkeä.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
MYYTY! Tegsnäs Rajd metsäsukset sitei... Usmi Ostetaan ja Myydään 0 27.09.2017 10:14 Katso viimeisin viesti
Peltosen metsäsukset rantha1 Talvivaellusvarusteet 4 18.04.2017 19:10 Katso viimeisin viesti
O: Metsäsukset Jaho Ostetaan ja Myydään 0 12.01.2017 22:19 Katso viimeisin viesti
Tunturisukset vs metsäsukset tyy Talvivaellusvarusteet 25 23.01.2014 14:44 Katso viimeisin viesti
Metsäsukset Rolf Ostetaan ja Myydään 0 04.01.2014 10:44 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: