Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muu Suomi Kintulammin retkeilyreitit 2017
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kullervo
04.08.2017 10:03


Viestejä: 921
Reissu Pete kirjoitti:

^ Noissa kylteissä tekstikoko on ihan sopiva. Nyttemmin on tullut mietittyä, mistä johtuu sellaiset 1,5 metriä leveät opastekyltit 10 cm korkuisilla kirjaimilla?


Uskoisin, että se liittyy valittuun kylttimateriaaliin. Puuhun kun on vaikeampi toteuttaa kovin hienosyistä, luettavaa tekstiä ainakaan kaivertamalla. Kaiverrus puolestaan on varmaan valittu pitkäkestävyden kannalta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Maxwell
04.08.2017 17:20


Viestejä: 143
Kullervo kirjoitti:

Tuleeko Kaulamoiselle vain tulipaikka, ei laavua? Kartassa on laavun merkki.
Tulipaikka on parempi vaihtoehto ja mahdollistaa esim talvella yöpymisen mukavissa olosuhteissa.

Vain tulipaikka. Kartassa on laavun merkki, sillä alun perin laavu oli sinnekin suunnitteilla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
reelland
04.08.2017 17:48


Viestejä: 137
Reissu Pete kirjoitti:
Kyltit ja opasteet ovat päänvaivana, koska haluaisimme jotain erikoista, tavallisuudesta poikkeavaa. Samoin on laavujen kanssa, mutta aikaa on ehkä liian vähän alkaa liikoja kikkaileen. 5 kk.

Mahtavaa, että alueen reitit viimeinkin toteutuvat! Itse eksyin alueelle ensimmäistä kertaa geokätköjen perässä ja sittemmin olen käynyt lukuisia kertoja alueella päiväretkellä alueella. Alkuun aiheutti valtavaa ihmetystä alueella olevat valmiit puuceet ja tyhjät puuvarastot, mutta sitten löysin tuon HKS:n netistä ja olen pitkään manannut kaupungin saamattomuutta alueen toteuttamisessa. Erityisesti alueen pohjoisosien harvat männiköt ovat valtavan kauniita - näkee, että metsä ei ole luonnontilassa, mutta ei oikein näe metsätöiden jälkiäkään!

Kotiuduin juuri aamulla vaellukselta Ylläksen suunnalta. Siellä oli pantu nurin kaikki puiset opasteet (ja monesti poltettu ne vieressä) ja korvattu ne polkupyöräreittien opasviittojen kokoisilla viitoilla, jotka oli liikennemerkkipylväässä. Taustaväri oli ruskea ja teksti valkoinen. Kyltti oli tehty liikennemerkkikalvolla, eli heijastanee pimeässä otsalamppuun (turvallisuus!). Mielestäni värimaailma oli oikein hyvin luontoon sointuva. Mielestäni kylttejä voisi laittaa mahdollisimman vähän vain kriittisimpiin paikkoihin, mutta ns jokamiehen kannalta niitä saisi olla enemmänkin. Epäilen kylttien valmistajaksi erästä tamperelaista firmaa jolla on erittäin nopeat toimitusajat. Sen verran on asiasta kokemusta työelämän puolelta, että myös pienet tekstit ja kyltit onnistuu hienosti! Voin laittaa kuvia Ylläkseltä sähköpostiin tai nettiin jos on tarvetta.

Itse alueesta vielä sen verran, että reitin varrella on suojeltu (kotkan?) pesäpuu, jossa ilmeisesti ei ole pesitty vuosikymmeniin. Sen voisi ehkä nostaa sieltä esille, itse sen kerran ihan vartavasten etsin ja sitä ei kyllä ohi kulkiessa huomaa, vaikka iso väylä 10m päässä meneekin.

Laavuista olen monesti miettinyt, että paljonko niitä oikeasti käytetään makaamiseen vrt istuminen makkaraa paistaessa jne. Eli onko niistä aina pakko tehdä niin syviä? Eikö syvyydeksi riittäisi esim 140cm, jolloin siinä mahtuisi nukkumaan kaksi poikittain mutta makkaran paistaminen kyllä edelleen onnistuu. Säästäisi rakennusmateriaaleja.
Yksi kriittisimmistä näkökohdista on nähdäkseni istumatason oikea korkeus maasta. Monesti laavut on nostettu taivaaseen tai ne nuolevat aivan maata pitkin - molemmissa istuminen hankalaa. Myös laavun sijoittelu vallitsevan tuulen suunnan suhteen on kriittinen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Maxwell
04.08.2017 18:59


Viestejä: 143
^Kalasääsken pesäpuita tarkoitat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
04.08.2017 19:40


Viestejä: 708
Kiitos hyvistä kommenteista. Kylttifirman nimi kiinnistaa kyllä. pete.makela1 at gmail.com Ylläksen kyltit huomioin viime talven reissulla.

Alueelle tulee omat nettisivut joihin tarinoita alueesta on tarkoitus kerätä. Näitä ovat mm. tarinat Kintulammin ja Kortejärven kämpistä, Kirkkokivi, desantit alueella yms. Miksi ei kalasääksen pesäpuukin, joka sijaitsee reitin varrella kohden Kaukaloista.

Laavujen sijoitteluun ja korkeuteen tullaan kiinnittämään erityistä huomiota. Huonoja ratkaisuja on pilvin pimein pitkin Pirkanmaata. Makuupaikkoja tulee olla kuitenkin vähintään kolmelle. Muutoin laavujen/kotien (ei ole vielä selvillä malli) teema on kierrätys ja materiaaleina 1800 luvun pelkkahirsi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Daddy
06.08.2017 16:54


Viestejä: 120
Itse toivoisin, että laavut olisivat sellaisia, että niissä voisi nukkua vähintään 4. Ennemmin laavuun menee yöksi kuin telttaan. Ja nuotio paikan voisi laittaa laavun lähelle, että kylmällä nuotiosta saisi myös nukkuessa vähän lämpöä. Jonkun mielestä puun haaskausta mutta omasta mielestäni elämys!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
06.08.2017 17:29


Viestejä: 708
^ Olen itse Daddyn kanssa samaa mieltä, mitäs muutakaan daddyn kanssa voisi olla. Smile Mutta on toisiakin mielipiteitä, joissa nuotio pitää viedä 10 metrin päähän laavusta ja tehdä sinne erillinen rinki. Luultavimmin kuitenkin päädymme tähän ensimmäiseen vaihtoehtoon, siten, että laavun reunaltakin voi operoida nuotion kanssa.

Nukkuessa nuotiosta tuskin lämpöä irtoaa juurikaan, ellei joku öivystä koko yötä. Tähän on parempi ratkaisu, eli kunnon makuupussi. Nukkumaan on hienoa mennä tulen loisteessa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Koistinen
15.08.2017 22:26


Viestejä: 145
Allekirjoitan ylemmät kommentit metalliopasteista. Paljon helpompia lukea, näkyvät pimeässä ja ovat halvempia ylläpitää. Suomessa on muutamia näitä ihmeellisiä ajatuksia mikä ei sovi metsään (metallikyltit ja asfaltoidut pyörätiet), jotka muualla ovat ihan normeja.

Hienoa, että aluetta kehitetään, tulee varmasti vierailtua siellä jatkossakin.

Alueelle varmaan Ekokumppaneiden sisällä funtsitaan myös pyöräilyreittiopastus osana Näsijärvireittiä?
Ehkä tähän liittyen voisi miettiä pysäköintialueelle yhtä runkolukittavaa pyörätelinettäkin. Kohde on nimittäin sopivan päiväpyöräilyretken päässä ja moni varmasti arvostaa jos saa fillarin kunnolla lukkoon kun lähtee poluille kävelemään.
_________________
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
16.08.2017 5:47


Viestejä: 6573
Kun viimeksi kävin Ounastunturissa, näin siellä ne uudet metallikyltit. Niiden näkyvyys on kyllä ainakin uutena hyvä. Jopa niin hyvä, ettei öisen maiseman ihailusta tuvan ikkunasta tullut mitään. jos ei sammuttanut kynttilää.

Opasteena toimivuus vähintäänkin kärsi siitä, että tuuli pyöritti niitä miten sattuu. Yksikään ei osoittanut oikeaan suuntaan 90 asteen tarkkuudella. Opasteen pitää olla molemmista päistään kiinni tai ainakin niin tukeva, ettei se käänny tuulessa (tai täällä etelässä satunnaisen vintiön käsissä). Pyöreä putki pyöreässä reiässä ei lukitse pyörimiseltä eikä joku muutaman millin sokka kauaa tuulessa kestä. Viittojen pystyttäjän mukaan siellä sellainenkin oli.

Maisemallisista syistä olen arvostanut vanhoja puisia viittoja enemmän, joskaan peltiviitta ei ole noillakaan seuduilla mikään uusi ilmiö. Ensimmäisiä näin jo 1960-luvulla, eivätkä ne olleet silloin uusia. Asiaan vaikuttaa tietysti se, että minulle kartan käyttäjänä niillä on ollut yleensä vain maisemakohteen merkitys.

Kuulostaa siltä, että Pete paneutuu laavujen rakenteeseen ja käyttötarkoitukseen paremmin kuin useimmat niiden rakentajat. Jos laavun laveri on niin korkea, ettei siinä voi istua muuten kuin jalat roikkuen, se on nuotionkin kannalta liian korkea. Jos nuotio on niin kaukana laavusta, ettei sen lämmöstä voi nauttia laavussa ollen, syntyy epävirallinen nuotiopaikka lähemmäs. Jopa laavuun sisälle, kuten on nähty.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
16.08.2017 7:11


Viestejä: 708
^^ Itse asiassa lukittavat pyörätelineet nousi esiin juuri eilen. Se on hyvä ja tarpeellinen idea ja sitten loppu onkin taas ajankäytön ja budjettien varassa.

Pidimme tällä viikolla palaveria kolmen retkeilevän arkkitehdin kanssa ja laavut nytkähtivät sikäli eteenpäin mielestäni hyvissä käsissä. Koska omassa mielessäni hyvän laavun/kodan/majoitteen kriteerit ovat selviö jäimmekin pohtimaan (hetkeksi), miten huono laavu oikein syntyy. Lopputoteema oli, että suuri osa laavuista syntyy ns. yrityksen ja erehdyksen kautta, eli vahingossa sellaiseksi, mitä niistä sattuu tulemaan.

- Tehdäämpäs tästä oikein korkea reunainen, koska minä olen 2 metrinen ja joudun aina istumaan jalat koukussa (sanoo eräs tekijä)
- Laitetaan peruskivet leca pilarikivillä. Ohhoh, kylläpäs se reuna tulikin korkealle. Empä huomannut laskea noita ihme rakenteita korkeuteen. (erään tekijän suusta)
- Turvallisuuteen vedoten vaadin nuotioringiksi betonirengasta. Eräs tekijä lupaa toimittaa ja tuo paikalle 1000 x 1000 renkaan, mistä nuotion välke näkyy ensi kerran 14 vuoden päästä pohjan noustua riittävästi.
- Laavu palaa varmasti, mikäli nuotio on 50 metriä lähempänä laavua.

Viitoista teimme nyt periaatepäätöksen ja alamme työstämään puutoimen puutavarasta 100 mm mäntytolppia sopiviksi, sekä sahaileen kuusituumaisesta laudasta 60 cm viittoja. Itse teksti tulee kaiverrettuna levylle ja ruuvattuna viittaan. Tolpat hiilletään noin metrin juurestaan ja kaivetaan maahan 70 cm syvyyteen.
Näin saamme neljän tuulen risteyksiinkin riittävästi opasteita. Ja niitä on alueella paljon, koska koko alue koostuu eräänlaisista lenkeistä.

Se, että repiikö joku juntti nuo viitat kumoon tai poltetaanko laavut heti ensimmäisellä viikolla on asia, mihin ei voi hirveästi vaikuttaa. Sama tilanne on tämän roskattoman retkeilyn kanssa. Itse haluan alueesta täysin roskattoman, eli kaikki mitä viedään mukana tuodaan myös pois. Mutta vastustus on aika kova paikotellen. Sen verta kova, että oletan ettei iso osa ihmisistä tiedä mikä, ja miten meidän jäteketju ylipäätään toimii ja mikä merkitys sillä on.

Alueelle tulee puu- ja muuhuolto, joten jonkilainen päivystysnumerokin/sp. osoite lienee aiheellinen, erilaisten tuholaisten jälkien ilmoittamiseksi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
reelland
16.08.2017 18:55


Viestejä: 137
Reissu Pete kirjoitti:
jäimmekin pohtimaan (hetkeksi), miten huono laavu oikein syntyy. Lopputoteema oli, että suuri osa laavuista syntyy ns. yrityksen ja erehdyksen kautta, eli vahingossa sellaiseksi, mitä niistä sattuu tulemaan.

Valitettavasti ihan samalla tekniikalla valmistuu suuri osa omakotitaloista: ihminen rakentaa itse elämänsä ensimmäisen ja ainoan talon ja kuvittelee rakentamisen alkaessa tietävänsä asiasta kaiken.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Koistinen
17.08.2017 7:12


Viestejä: 145
Ilkivallan suurin estotekijä on riittävän pitkät matkat parkkipaikalta kohteisiin. Jos autolta joutuu kävelemään kilometrin laavulle, niin häiriökäyttäytymisen määrä romahtaa. Kun ei ne viinaksetkaan kävele noin pitkälle itsestään.
Itse kannatan vahvasti teiden puomittamista juuri tästä syystä.
_________________
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kullervo
17.08.2017 20:54


Viestejä: 921
Koistinen kirjoitti:
Ilkivallan suurin estotekijä on riittävän pitkät matkat parkkipaikalta kohteisiin. Jos autolta joutuu kävelemään kilometrin laavulle, niin häiriökäyttäytymisen määrä romahtaa. Kun ei ne viinaksetkaan kävele noin pitkälle itsestään.
Itse kannatan vahvasti teiden puomittamista juuri tästä syystä.


Samoin puomittaminen saa mitä suurinta kannatusta. Taisin tätä jo Petelle ehdottaakin.
Juurikin kävin pyörällä lakassa puomitien takana. Siellä olivat hyvin marjat säilyneet kun marjastajille oli parin kilometrin kävely autolta liian pitkä.
Retkeily- ja luonnonsuojelualueilla pitäisi suojella myös moottoriajoneuvojen melusaasteelta, niin ihmisiä kuin eläimiäkin...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kasperi
17.08.2017 21:47


Viestejä: 535
Koistinen kirjoitti:
Ilkivallan suurin estotekijä on riittävän pitkät matkat parkkipaikalta kohteisiin. Jos autolta joutuu kävelemään kilometrin laavulle, niin häiriökäyttäytymisen määrä romahtaa. Kun ei ne viinaksetkaan kävele noin pitkälle itsestään.
Itse kannatan vahvasti teiden puomittamista juuri tästä syystä.


Sitten kun sinne ei mopollakaan pääse, niin paikat rupeaa pysymään kunnossa...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Koistinen
10.09.2017 16:02


Viestejä: 145
Minun kokemuksen mukaan mopoporukka ei ole kyllä yleensä ongelmien takana. Harvoja siinä iässä metsä kiinnostaa, kyllä sitä enemmän kaupungille suunnataan.
Taitaa olla enemmän kyse aikamiesten porukoista, jotka lähtee autolla "metsälle" tai "kalalle" muutama kaljakoppa kyydissä...
_________________
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Alta Via 1 kesällä 2017 Mummis Muu maailma 12 18.02.2018 20:38 Katso viimeisin viesti
Kemihaaran Loman tilanne v. 2017 jupelto Lappi 2 12.11.2017 12:04 Katso viimeisin viesti
Kemihaaran Loman tilanne v. 2017 jupelto Lappi 28 12.11.2017 12:03 Katso viimeisin viesti
Kadonnut pariskunta Savukoskella (24.... Timoa Tiedotuskanava 119 24.09.2017 19:28 Katso viimeisin viesti
Raja-Jooseppi 10.-15.9.2017 Louestaja Kuvagalleria 7 15.09.2017 23:34 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: