Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Mahdollisimman jäykät vaelluskengät (huonoille nilkoille)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varg62
23.04.2017 6:41

Ei lyhytvartiset vaellus kengät löysää nilkkaa kunnolla tue jos kerren todella huonot nilkat. Pitkävartiset jäykällä varrella ja niitä löytyy enemmänkin. Treenillä parhaan tuloksen kylläkin saa, mutta vaatii aikaa. Itse ostin kanootin kantoon kivikossa Viking hunteri GTX mallin, jotta ei nilkat mene kun kantaa kanoottia huonossa maastossa.
https://www.uittokalusto.fi/viking-hunter-gtx.html?gclid=CJyrupbhudMCFUfgGQodcD0CgA
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

omat polut
23.04.2017 9:48

Treeniohjeissa pitää muistaa että osalla iän, kulumien/muiden vaivojen vuoksi konsti ei enää auta, raja ohitettu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

rantha1
23.04.2017 10:49

Niinpä, kaikkiin vaivoihin ei kovakaan treeni auta koitettu on vaiva vaan pahenee, hermoradoissa vikaa ei enää korjaudu mutta kiva jos muilla on auttanut. Confused
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kukkonet
23.04.2017 16:50

Tännehän on tullut paljon vastauksia kiitokset avusta.

Nilkat meni lapsena, kun pelasin jalkapalloa. Muistan, kun soittelin valmentajalle, että en pääse peliin, kun nilkka ei kestä kävelyä. Taisin olla 12-vuotias silloin. Vaiva on sittemmin kroonistunut. Armeijassa muistan kun piti rinkkaa kantaa ja kumisaappailla mentiin, niin molemmat nilkat nyrjähti moneen kertaan ja sitten ne meni jo niin löysäksi että se ei enää sattunutkaan.

Nyt olen käyttänyt Jahti jaktin kumisaappaita ja molemmissa jaloissa tämmöstää nilkkatukea:

Tuolla on saanut tukea sen verran, että ilman rinkkaa ihan hyvä liikkua. Rinkan kun laittaa selkään niin pelottaa kivikossa liikkua. Olen miettinyt että voisi alkaa teippaamaan nikkoja. Sitä vois ainakin kokeilla. Näitten tukien ja teippien kanssa on sitten se hiertymisongelma kun se alkaa aina siitä sauman reunasta hiertää ja nuo kiristää jalkaa niin puutuu. edit. tulee kramppeja.

Olen miettynyt noita paljasjalkakenkiä jos nillä sais nilkkoja vahvistettua. Ikä on 26v. Saiskohan nuo jalat treenillä kuntoon. Laihduttaakkin pitäis Smile .
 Sivun alkuun

kukkonet
23.04.2017 16:56

varg62 kirjoitti:
Ei lyhytvartiset vaellus kengät löysää nilkkaa kunnolla tue jos kerren todella huonot nilkat. Pitkävartiset jäykällä varrella ja niitä löytyy enemmänkin. Treenillä parhaan tuloksen kylläkin saa, mutta vaatii aikaa. Itse ostin kanootin kantoon kivikossa Viking hunteri GTX mallin, jotta ei nilkat mene kun kantaa kanoottia huonossa maastossa.
https://www.uittokalusto.fi/viking-hunter-gtx.html?gclid=CJyrupbhudMCFUfgGQodcD0CgA

Kiitti vinkistä vaikuttaa mielenkiintoisilta. Onkohan noissa sama jäykkyys kuin Meindl Taiga GTX
 Sivun alkuun

Pepi
23.04.2017 21:03

kukkonet kirjoitti:

Olen miettinyt että voisi alkaa teippaamaan nikkoja. Sitä vois ainakin kokeilla. Näitten tukien ja teippien kanssa on sitten se hiertymisongelma kun se alkaa aina siitä sauman reunasta hiertää ja nuo kiristää jalkaa niin puutuu. edit. tulee kramppeja.

Olen miettynyt noita paljasjalkakenkiä jos nillä sais nilkkoja vahvistettua. Ikä on 26v. Saiskohan nuo jalat treenillä kuntoon. Laihduttaakkin pitäis Smile .

Olet niin nuori, että hyvin ehtii. Olin suunnilleen saman ikäinen, kun opin Turpeinen-nimiseltä kaverilta teippauksen, joka estää nilkan kallistelun ja rajoittaa kiertoa, mutta sallii ponnistuksen eli akillesjänteen käytön. Rakenne perustuu kolmen kantapään alitse sääreen ja kolmen kantapään taitse jalkapöytään kiinnittyvän teipin "koripunontaan" muutamin lisäosin. Teippi ei saa olla joustavaa. En löytänyt juuri nyt mistään kuvaa sellaisesta. Näkyvät kovasti säästelevän teippiä useimmat tyylit.

Teippaus lakkasi hiertämästä, kun laitoin pari pientä teippilappua strategisiin paikkoihin alle. Homma alkoi käydä siististi ja teippaus kestää, kun löysin sopivan teippilaadun. Kuhunkin käyttöön sopivan tukevan, mutta puuduttamattoman kireyden oppi nopeasti.

Minä käytin Leukotapea (sitä, josta nykyisin käytetään lisänimeä Classic). Teippaus kesti kastumisesta huolimatta paikoillaan viikon vaelluksen tai erävaelluksen SM-kisat. Silti se lähti reissun jälkeen saunassa pois lähes helposti kuin sukka (kunhan käytön myötä karvat olivat pysyvästi poissa).

Puutumattomuuden salaisuus on, ettei yksikään teippinauha ole kireällä jalkapöydän tai nilkan ympäri asti. Nauhojen päitä rullautumiselta suojaavat viimeiset kierrokset ovat vain taputtelutiukkuudella.

kukkonet
26.04.2017 14:51

minkähänlaisia ne nilkan kuntoutusharjoitteet ovat?
 Sivun alkuun

Pepi
26.04.2017 15:40

Yksi tavanomaisimmista ja yksinkertaisimmista on:
Asetu seisomaan isovarpaat lähes yhdessä, mutta kantapäät niin erillään kuin suorin polvin voit. Siitä päkiöille nousuja ja laskuja sopiva määrä toistoja.

Mertzi
01.05.2017 21:33

Minulla on nuo aiempana mainitut Meindl Taigat, enkä kutsuisi niitä jäykiksi kengiksi. Varret ovat pitkät ja nauhat kiristämällä ne ovat kohtuullisen tukevat, mutta verrattuna edesmenneisiin Meindl Tunturisusiini ne ovat mielestäni vähemmän jäykät. Tunturisusilla ei voinut oikein edes ajaa autoa nauhoja avaamatta ennen kuin ne vähän käytössä löystyivät. Partioaitan myyjäkin sanoi asiaa ääneen pohtiessani, että Taigat on tarkoitettu metsästäjille, jotka saattavat liikkua paljonkin monenlaisessa ryteikössä, ja että varsien on tarkoitus ennemmin suojata kuin tuntua jäykältä.

Ystäväni, joka kärsii nilkkaongelmista, on ihastunut Varustelekasta ostamiinsa Haixin maihareihin (en muista mallia, niitäkin on monenlaisia). Kannattaa varmaan sitkeästi testailla erilaisia kenkiä, koska aika yksilöllisiähän tuollaiset vaivat ovat.

Minäkin olen aikanaan lapsena ja nuorena muljautellut nilkkojani enemmänkin, ja kuvittelin pitkään, että tarvitsen niihin tukea. Olen kuitenkin jo kymmenisen vuotta harrastanut innokkaasti polkujuoksua, ja koko ajan muutenkin siirtynyt käyttämään lenkkareita ja minimalistikenkiä vaelluskenkien sijasta. Nilkat siis tosiaan voivat hyvinkin vahvistua käytössä (ja minulla ikää on jo puoli vuosisataa). Lenkkareiden valinnassa minulle ainakin oli tärkeää se, että kenkä on matala, eli jos vaikka astuu huonosti johonkin juurakkoon tai tiellä juostessa jonnekin pientareen epätasaiseen kohtaan, jalka ei muljahda ollenkaan samalla tavalla kuin korkeampipohjaisessa kengässä. Onneksi kevyet, neutraalit ja hyvin vähän tuetut lenkkarit ovat nyt muotia, niin sellaisia löytyy monenlaisella lestillä.

Minimalisti- eli "paljasjalka"lenkkareiden käyttäminenkin epäilemättä vahvistaa nilkkojen lihaksia, mutta niihin ei kannata ihan yhdessä rysäyksessä siirtyä, jos on tähän asti käyttänyt korkeampia ja tuettuja kenkiä.
 Sivun alkuun

Pepi
01.05.2017 21:43

Kyllä, matala pitää nilkkavaivaisella kengän olla. Ja miksei muillakin.

kukkonet
10.05.2017 21:18

Pepi kirjoitti:
Yksi tavanomaisimmista ja yksinkertaisimmista on:
Asetu seisomaan isovarpaat lähes yhdessä, mutta kantapäät niin erillään kuin suorin polvin voit. Siitä päkiöille nousuja ja laskuja sopiva määrä toistoja.

Kiitos vinkistä kokeilin tossa näitä liikkeita ja pohkeet meni heti jumiin, että vaikuttaa ihan tehokkaalta liikkeeltä.
 Sivun alkuun

kukkonet
10.05.2017 21:27

Tuli kotipuolessa kokeiltua isän lumilautamonoja. Yllätyin positiivisesti. Ne oli kevyet ja tuki nikkkoja tosi hyvin. Ihan sama missä asennossa jälkoja käänteli esim auratyyliin ja käveli niin nilkat ei iiikkunut yhtään. Ne oli mukavan tuntuiset. Leveä pohja.
Huonona puolena oli että niissä oli vähän etukulmaa niin meinaa lentää nokalleen. Panin merkille että kengät joissa on täysin jäykkä varsi ovat sitten aika kömpelöt käyttää. Kenkien täytyy sallia hieman nilkoille liikettä. Siis jos nilkka ei jousta yhtään niin sitä meinaa helposti kaatua kyljelleen. Jos tommosilla monoille esim. kulkisi kivikossa niin leveä pohja on kiikkerä ja kun nilkka ei jousta yhtään niin se ikään kuin kampeaa ihmisen kylelle. Sinänsä mielenkiintoinen juttu.

Eihän nuo mitkään vaelluskengät ole, mutta tuii nyt testattua. XXL taitaa olla -25% alennukset täytyy käydä kattoo jos siellä sais Meindlit. Olen tykästynyt niihin, koska vaikuttaa laadukkaalta ja vissiin takuu on hyvä. Erätukusta sais JahtiJakt nupukkinahkakengät 100€. Onko kellään kokemusta. Kaveri ainakin sano, että nuo JahtiJaktin tuotteet on surkeita.

edit. taisi tuolla joku aiemmissa viesteissä sanoakkin että täysin jäykät kengät on kömpelöt.
 Sivun alkuun

Mr_C
11.05.2017 3:13

Kengät jotka on nilkasta oikeasti jäykät ei ole pelkästään kömpelöt, vaan ne on riskitekijä polville, koska kaikki rasitus siirtyy nilkan sijasta sääreen / polveen ja lisää niiden loukkaantumisriskiä.
 Sivun alkuun

Korvapuoli
11.05.2017 6:51

kukkonet kirjoitti:

Nyt olen käyttänyt Jahti jaktin kumisaappaita ja molemmissa jaloissa tämmöstää nilkkatukea:

En viitsi kopsata yllä olevaa isoa kuvaa, mutta olen käyttänyt tuommoisia tukia alussukan päällä, niin ei ole hiertänyt. En ole käyttänyt siksi, että nilkkani olisi erityisen heikot, vaan koska olen muutamalla reissulla käyttänyt velttoja ja ylisuuria uretaanisaappaita, jotka olen hankkinut myöhäissyksyn vaellukselle. Siis ovat olleet kesäkeleissä täytteenä ja tietysti siinä sivussa tukenakin.
Mutu-luulollani kuvittelisin, että mitä enemmän tukia heikoille kropan osille rakentelee, sitä heikommiksi ne käyvät.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

varg62
11.05.2017 8:06

Mr_C kirjoitti:
Kengät jotka on nilkasta oikeasti jäykät ei ole pelkästään kömpelöt, vaan ne on riskitekijä polville, koska kaikki rasitus siirtyy nilkan sijasta sääreen / polveen ja lisää niiden loukkaantumisriskiä.

Polvi voidaan korjata, mutta jos nilkka hajoaa kunnolla päreiksi et enään ikinä vaella.Tukevuus ei tietenkään tarkoita laskettelukenkien jäykkyyttä ja jos vaellukseen valmistettu kenkä se ei ikinä ole liian jäykkä. Paras suoja loukkaantumiselle kuitenkin on se, että ei ihaile niitä maisemia samalla kun kävelee raskaan rinkan kanssa. Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
M: Meindl Softline Light GTX vaellusk... elreino Ostetaan ja Myydään 0 20.08.2017 21:51 Katso viimeisin viesti
Poistettu: Lundhags Vandra vaelluskengät Maxwell Ostetaan ja Myydään 1 07.04.2017 20:37 Katso viimeisin viesti
M: Meindl koko 42 gore-tex vael... hekrules Ostetaan ja Myydään 7 30.03.2017 20:11 Katso viimeisin viesti
Jämäkät metsästys / vaelluskengät kilpis72 Ostetaan ja Myydään 0 02.02.2017 7:21 Katso viimeisin viesti
Vaelluskengät ilman turhia hipleitä boueme Kesävaellusvarusteet 14 05.01.2017 13:12 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: