Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Kolmenvuoden ajan makuupussi, mitä kokoa?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kolmenvuoden ajan makuupussi, mitä kokoa?
Pena10
21.03.2017 21:20

Marmot Sawtooth Long
Marmot Sawtooth Long X-Wide

Olen ajatellut hankkia yllä olevan. Koon puolesta mahdun tuohon normaaliin. Olisiko parempi kumminkin tuo leveämpi, jos tykkää kääntyillä ja nukkua sivuttain? Toisaalta olen lukenut, että ei saisi lämmönhukan takia olla liian iso?

Toisaalta olen ajatellut hankkia sisälakanan ja mahtaako ne olla edes tuon leveämmän kokoisia?

Mitä kokemusta tai mieltä muuten tuosta makuupussista muuten? Onko kokemusta?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
amatööri
21.03.2017 21:34

Kyseisistä pusseista ei mulla ole kokemusta.

Mutta noista makuupussilakanoista on.Meillä on tällä hetkellä käytössä Warmpeacen viking 300 pussit sopivilla kätisyyksillä.Liitämme ne yhteen ja sinne sitten tuplamakuupussilakana sisälle.Eli kyllä kokoja löytyy.

Paimenpoika
21.03.2017 22:05

Vaimollani on Sawtooth ja siitä on vain hyviä kokemuksia, voin suositella mallia. Itse sanoisin, että osta sopivan kokoinen pussi, turhaan sitä liian isoa hankkimaan, jos kerran mahdut tavalliseen malliin mukavasti. Pussissa pääsee kyllä pyörimään, vaikka tilaa ei olisi kavereille asti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

akallio
21.03.2017 22:07

Heitän rohkeasti, että tuo "älä ota liian isoa lämmönhukan vuoksi" on aika puppua. Kyllähän ne fysiikan kaavat niin toimivat, mutta erot ovat kuitenkin pieniä ja tyhjät tila menee kasaan.

Sen sijaan se ei ole puppua, että jos mikään yhtään painaa eristeitä, niin heti tulee lämpövuoto. Eli kylkinukkuja, kuten minä, helposti saa polvensa kylmäksi. Minä suosittelisin siis leveämpää mallia. Hieman reilu makuupussi on suurta luksusta.
 Sivun alkuun

Juurakko2
21.03.2017 23:14

Mulla on Sawtooth Regular, se uudempi malli, jossa jalkaterille on enemmän tilaa. Olen ollut oikein tyytyväinen. Kompressiopussiahan tuossa ei ole, mutta en ole kaivannutkaan.

Kokoon en ota kantaa, kokeilemallahan tuo selviää kummasta pidät enemmän.

luuppi
22.03.2017 10:19

akallio kirjoitti:
kylkinukkuja, kuten minä, helposti saa polvensa kylmäksi. Minä suosittelisin siis leveämpää mallia. Hieman reilu makuupussi on suurta luksusta.

Samaa mielta, samasta syysta. Bonuksena tulee viela 4:n vuodenajan laajennus, jos kesapussi mahtuu sisaan (sellainen on kai useimmilla jo, eli lisakustannus pyorea nolla).
 Sivun alkuun

Pena10
23.03.2017 10:41

" Kompressiopussiahan tuossa ei ole, mutta en ole kaivannutkaan. "

Meneekö tuo silti sutkot pieneen tilaan pussin kiristysnaruilla?

Nyt keinokuituinen ja sehän ei mene millään pieneen tilaan.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
23.03.2017 10:44

Pena10 kirjoitti:
" Kompressiopussiahan tuossa ei ole, mutta en ole kaivannutkaan. "

Meneekö tuo silti sutkot pieneen tilaan pussin kiristysnaruilla? Nyt keinokuituinen ja sehän ei menen millään pieneen tilaan.

Ainakin vuonna 2011 kun minulla tuollainen vielä oli, niin meni riittävän pienee tilaan ilman kompressiohihnojakin. Vähän antoi paketti vielä periksi esim. rinkkaan sulloessa.

Kokoasiaan sanoisin, että ota se mikä hyvältä tuntuu. En usko, että käytännössä on muuta eroa kuin pieni paino- ja kokoero sekä oma fiilis. Itse esim. tykkään siitä, että voin talvimakuupussissa vetää polven rintaa vasten (helpottaa vaatteiden pukemista/riisumista pussissa). Ei onnistu kaikissa pusseissa. Toisaalta, pelkkää pyörimistä ja kyljen kääntöä ajatellen makuupussi kyllä pyörii mukana jos on napakkaa mallia. Oman fiiliksen mukaan.

hannes
23.03.2017 11:11

Tilavista makuupusseista minäkin pidän, saa kääntyillä mielen mukaan. Ahtaan paikan kammo tuli kerran liian pienessä pussissa, se kyllä repesikin ulos vängätessä. Oli Haglöfsin kuitupussi vuosien takaa.

Olen tämän ennenkin kertonut: Aikoinaan käytin Savotan Nelson-pussia myös pääasiassa syksyllä ja talvella . Se painaa kolme kiloa ja on iso. Tein kompressiot kahdella irtohihnalla teipaten säilytyspussiin jesarilla. Auttoi kummasti vaikka aivan pieneksi tuota ei saakaan.
Taitaa olla 15v viime vaellusreissusta sen kanssa , käytän sitä vieläkin kotinurkilla.
Teipit ovat pysyneet, taisi olla laatuteippiä vielä silloin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Pena10
30.03.2017 20:44

Marmot Sawtooth Long tänään kävin tuollaisen hakemassa.

Myyjä oli sitä mieltä, että olen sen verta kaponen, että varsinaista hyötyä tuosta Wide versiosta minulle ei ole.

Nyt kun kokeilin tuota kotona, niin leveämältä tuo tuntuu kuin minun aikaisempi kuitupussi. Olen ihan tyytyväinen.

Tämä on mun ensimmäinen untuvapussi. Kertokaa pesu vinkkejä.

Tätä ajattelin ja myyjänkin mielestä ok tapa:
- Untuvapesuainetta ja tuollaiseen 7 kg pesukoneeseen yksin.
- Kuivatus telineellä koko leveydeltään ja välillä käännellen. Teline seisoo lattialla jossa lattialämmitys ja josta nousee lämpö.

Vai pitääkö jotain erikoista tietää?
 Sivun alkuun

akallio
30.03.2017 22:02

Yleinen kokemus on ollut, että untuvasta ei saa kunnollista ilman kuivuria. Jää littanaksi.

Vaiva on ainakin iso ilman, joten yhyttäisin jonkun tutun jolla on kuivuri. Kuivurillakin saa jyystää 4-5 tuntia.
 Sivun alkuun

Pena10
30.03.2017 22:05

Pesettekö kerran vuodessa untuva makuupussin. Mitä jos ostaisi tuon lakanapussin sisälle ja ei pesi ollenkaan?
 Sivun alkuun

akallio
30.03.2017 22:16

Ei pesty, nyt kun on kuivuri niin varmaan pestäänkin. Lakana tai vaan erillinen siisti yökerrasto auttaa paljon.
 Sivun alkuun

weijoesso
31.03.2017 4:05

Itsellä ollut nyt kolme vuotta käytössä tuo sawtooth long x-wide. Ja ei voi kun todeta että paras pussi tähän mennessä 190cm/120kg nukkujalle. Tilaa jää vielä mukavasti ja vaikka pyöriikin paljon yön aikana niin aina päässyt aamulla ulos.
 Sivun alkuun

junailija
31.03.2017 21:16

Normaali kokoinen sawtooth ollut muutamia vuosia ja ei moitittavaa.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Ostan: tunturisuksisetti, monot kokoa 43 Sini-Marja Ostetaan ja Myydään 0 22.11.2017 17:24 Katso viimeisin viesti
M: Makuupussi Haglöfs TARIUS -5 190cm keke1983 Ostetaan ja Myydään 0 10.09.2017 16:02 Katso viimeisin viesti
O: makuupussi josss comfort n.-10 Daddy Ostetaan ja Myydään 0 26.08.2017 6:38 Katso viimeisin viesti
O:Kolmen vuodenajan makuupussi Märdis Ostetaan ja Myydään 0 24.05.2017 17:44 Katso viimeisin viesti
Vormu Sissi -makuupussi Saivaara Talvivaellusvarusteet 2 14.03.2017 20:22 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: