Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Vaellusvarusteet lentokoneessa?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vaellusvarusteet lentokoneessa?
Capella
21.11.2014 16:33


Viestejä: 369
Olen parin vuoden kuluttua muuttamassa pois Suomesta, mutta tarkoitus olisi kuitenkin käydä Lapissa ja Norjassa vaeltamassa. Varusteet täytyy siis saada Suomeen lentokoneella.

Koskaan en ole lentänyt, joten en tiedä käytäntöä. En ole laivassakaan ollut sisävesilaivoja lukuunottamatta, niin nyt pitää sitten kerralla aloittaa ja huitasta maailmalle.

Vinkkejä, erityishuomioita jne? Kaasua ym. puteleita ei kai saa viedä koneeseen?
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/Capella
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mkalima
21.11.2014 17:21


Viestejä: 2047
Eipä kai tuossa muuta ihmeellistä ole kuin että noudattaa näitä lentoliikenteen yleisiä painorajoja ja turvamääräyksiä. Eli kaasua tai mitään polttoainetta ei saa ottaa koneeseen. Jopa Trangian sprii-polttimen olen kuullut olevan tarkastuksen kohde, vaikka tyhjänä sinänsä ihan luvallinen vielä. Samoin kaikki teräaseet ja sinnepäin olevat ruumaan, ei käsimatkatavaroihin tai jäävät kentälle.

Rinkka on hyvä pakata isoon ja tukevaan jätesäkkiin ja teipata ympäri. Sitten yksi pitkä irtohihna paketin ympärille kantohihnaksi, näin ei takertele lentokentän kuljetushihnoissa. Sadesuojaa ei kannata tähän käyttää, koska rikkoontuu helposti.

Jossain kentillä rinkan joutuu viemään eri paikkaan kuin matkalaukut juuri noiden hihnojen vuoksi, mutta ohjeistavat tästä lähtöselvityksessä.

Jos paino on ongelma, niin luonnollisesti vaelluskengät jalassa koneeseen ja kaikki painavat vaatteet päälle. Ruumamatkatavaran painoraja vaihtelee 15...32 kg. Kannattaa tsekata etukäteen, siilä ylipaino on kallista.

Nämä nyt tulivat ekana mieleen. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
21.11.2014 18:29


Viestejä: 4889
Paitsi jos ostaa jameran Tatonka sadesuojan. On siinakin jo pistoreikia ja yksi viilto, mutta ilman sita osa niista olisi rinkassa ittessaan.

"Sadesuojaa ei kannata tähän käyttää, koska rikkoontuu helposti. "


Vetoketju sulkee sen taysin eli selkaakin vastaan oleva osa pysyy paitsi ehjana, myos puhtaana. Kehitysmaamatkailussa on hyva todennakoisyys saada oljytahra tms. eri kulkuvalineissa, ja sitten sita on kiva kantaa.

Toimii siis myos sadesuojana vaelluksella.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
21.11.2014 18:55


Viestejä: 6523
Afrikan reissullani pakkasin kamat makuupussiin käärittyinä isoon, tukevimman malliseen kuivapussiin ja annoin ruumaan kuljetettavaksi. Ei mitään takertuvaa, ei mitään kolhiintuvaa, ei mitään helposti repeytyvää.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tidus
23.11.2014 16:01


Viestejä: 224
Tässä onkin hyvä ketju kysellä tyhmiä aloittelijan näkökulmasta. En ole koskaan aikaisemmin lentänyt. Olen ensi vuonna lähdössä Yhdysvaltoihin vaeltamaan ja siihen liittyen kysymyksiä:

Periaatteessa kaikki varusteeni mahtuvat käsimatkatavaroihin, mutta osaa en luonnollisesti voi ottaa matkustamoon. Esimerkiksi pieni linkkuveitsi, telttakiilat, vaellussauvat (mallia teleskooppi) kaasukeittimen poltin... mitähän muuta? Nämä voi siis jättää huoletta ruumaan meneviin matkatavaroihin?

Mitä erityistä pitää huomioida matkustettaessa Yhdysvaltoihin?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mkalima
23.11.2014 16:27


Viestejä: 2047
Jos joka tapauksessa matkaan lähtee ruumaan menevä laukku, niin laittaisin kaiken mahdollisen sinne, pl. mitä tarvitsee matkalla ja tärkeät lääkkeet (jos laukku katoaa). Matkustamot ovat ahtaita ja turhaa tavaraa ei sinne kannata ottaa.

Itse olen käynyt USA:ssa 90-luvulla, joten päivän tilannetta en ihan tiedä. Silloin piti täytellä koneessa kaiken maailman esitietolappusia, johon piti vastata kategorisesti "no", jos ei halunnut viettää päivää viranomaisten kuulusteluissa. Kysyivät mm. natsiyhteyksistä ja muusta poliittisesta aktiviteetista. Nykyään ovat kai vielä hysteerisempiä lentoturvallisuuden (ja terrorismin) kanssa, joten siitä ei kannata laskea edes leikkiä.

USA:ssa käsittääkseni retkeilyvarusteet ovat aika edullisia, että kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että ostaa sieltä teltan, linkkarit ja keittimet, etenkin jos haluaa koko ruumalaukusta eroon. Kaasupatruunoiden sopivuudesta en ole varma. Esim. Etelä-Euroopassa yleinen Campingaz ei sovi Primuksen kierrekiinnitykseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tidus
23.11.2014 16:51


Viestejä: 224
Lentolippujen hintaan näyttää kuuluvan ruumassa kuljetettavat varusteet, joten en ainakaan Jenkeistä lähde mitään enää ostamaan. Ja juu, pommivitsejä en lähde kertomaan Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mkalima
23.11.2014 17:14


Viestejä: 2047
Tidus kirjoitti:
Lentolippujen hintaan näyttää kuuluvan ruumassa kuljetettavat varusteet, joten en ainakaan Jenkeistä lähde mitään enää ostamaan. Ja juu, pommivitsejä en lähde kertomaan Very Happy


Mutta jos on jotain ylipäätään lähiaikoina ostamassa, niin kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi. Dollari on edullinen ja jenkkiläiset varusteet korkealaatuisia.

Pommivitsien suhteen pidättyväinen linja lienee viisasta. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kaarle Suurehko
23.11.2014 18:41


Viestejä: 1778
Esimerkiksi Finavian sivuilta löytyy matkatavaroita koskevat ohjeet. Sieltä kannattaa katsoa perusohjeet yksittäisten ihmisten näkemysten sijaan. Pientä käytäntöhaitaria on muutaman esineen kohdalla, kuten esimerkiksi valaisimen vahvan akun kanssa. Se kannattaa pakata käsimatkatavaroihin, jotta voi keskustella asiasta jos syntyy epäselvyyksiä. Teltan kaarien pakkaamisesta käsimatkatavaroihin ollaan montaa mieltä eri lentokentillä, sillä toisinaan on tilanne, jossa vaelluksen jälkeen kaikki tavarat mahtuvat käsimatkatavaraksi ja siten nopeuttaisivat lentokentiltä lähtöä ja tuloa. Iso kantoviillekkeellinen kuivasäkki on siitä kätevä, että nurinniskoin käännettynä tulee siitä sopiva ulokkeeton säiliö hihnalle. Makuualusta sijoitetaan säkin sisään ulkoreunalle rullattuna. Rullattavan suuaukon klipsikiinnitys varmistetaan sulkurenkaalla siinä olevista D-lenkeistä. Mikäli matkatavara on esimerkiksi keittimen osalta tarkastettu, on sulkurenkaan seutuville kiinnitetty "Security Checked" tarra, jolloin tavarat on tarkastettava heti saapuvan tavarahihnan jälkeen mikäli jotakin sallittua uupuu sisällöstä. Erikoismatkatavarahihnalle jätetty matkatavara usein myös saapuu eri hihnalle kuin mikä on koneen matkatavarahihna. Jos matkareitillä on koneen vaihtoja, voi harkita tiettyjen oleellisten vaellusvarusteiden pakkaamista käsimatkatavaroihin, sillä ei ole ensimmäinen kerta kun matkatavaroiden matka kestääkin ajallisesti huomattavasti kauemmin kuin ihmisten. Esimerkiksi sijoittamalla lähes kaikki muut varusteet käsimatkatavaroihin kuin ravinto. Tämä ei onnistu tietenkään kumisaapashenkilöltä varusteista johtuvista massa- ja tilavuusriippuvaisista syistä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
23.11.2014 19:26


Viestejä: 4257
^ Komppaan noihin ohjeisiin perehtymistä. Itse mokasin omalla ekalla vaelluslennolla tulitikkujen kanssa, ne kun ei ainakaan silloin saaneet olla ruumassa. Noloa kaivella rinkkaa siinä lähtöselvityksessä. Smile

Tidukselle: ainakin ennen Amerikoihin ja sieltä sai rahdata ruhtinaallisesti tavaraa: 2 x 32 kg. Mutta tuota 32 kg:n limiittiä ei sitten saanut ylittää. Mutta ajat voi tossakin olla muuttuneet ja ohjeet olla lentoyhtiökohtaisia, joten kannattaa noi painorajat ja muut ohjeet tsekata myös käyttämäsi lentoyhtiön omilta sivuilta.
_________________
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kaarle Suurehko
23.11.2014 19:36


Viestejä: 1778
Kerran mannerten väliselle lennolle lähtiessä oli pienellä miespuolisella vaellusporukallamme ylipainoa vajaa kymmenisen kilogrammaa. Tiukka lähtöselvityshenkilö ei halunnut antaa grammaakaan periksi. Koska aikaa oli ja valtaosa matkatavaroiden painosta muodostui ruoasta, rupesimme pitämään siinä lähtöselvitystiskin läheisyydessä leiriä ja siirtämään ylipainoa suun kautta vatsoihimme. Aina joutaessaan lähtöselvityshenkilö katsoi silmät pyöreinä mitä oikein teemme ja hetkosen päästä ymmärsi että aiomme syödä kaiken ylipainon! Eihän semmoinen vetele. Miehet tulevat saman verran painavammiksi kuin tavarat kevenevät ja yrittävät edelleen ilman ylipainomaksuja lihavampina samaan koneeseen. Saimme lopettaa ahmimisen siihen paikkaan ja ylipainoiset matkatavarat otettiin mukisematta kyytiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
23.11.2014 19:52


Viestejä: 4257
Mulle taas osui Monroe, LA:ssa ystävällinen virkailija, kun mun toinen laukku painoi yli sallitun 32 kg. Muistaakseen siitä olisi saanut maksaa ihan hirveästi ylipainomaksua, mutta kaveri vinkkasi, että jos saat tehtyä kolmannen kollin, niin se ei maksa kuin sata taalaa, ja sellainen mulla oli valmiina: työkalulaukku vaan ulos pakaasista. Smile
_________________
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Tidus
23.11.2014 21:14


Viestejä: 224
Mietin sitäkin, että lähettäisi postin kautta etukäteen nämä kielletyt tavarat Jenkkilään yhteyshenkilölle. Sitten voisi kuljettaa kaiken käsimatkatavarana ilman ylimääräistä häsläystä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
23.11.2014 21:16


Viestejä: 4257
^ Nyt täytyy kyllä kysyä, miksi et halua laittaa tavaraa ruumaan? Shocked Mä ymmärrän sen kaverilla, joka menee päivän palaverireissulle Eurooppaan, mut et muuten. Mitä vähemmän käsimatkatavaraa raahattavana pitkin kenttiä, sen parempi.
_________________
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mkalima
23.11.2014 21:33


Viestejä: 2047
Louestaja kirjoitti:
^ Nyt täytyy kyllä kysyä, miksi et halua laittaa tavaraa ruumaan? Shocked Mä ymmärrän sen kaverilla, joka menee päivän palaverireissulle Eurooppaan, mut et muuten. Mitä vähemmän käsimatkatavaraa raahattavana pitkin kenttiä, sen parempi.


Komppaaan kyllä tätä ajatusta. Ei ole oikeastaan muita syitä kuljettaa käsimatkatavaroissa, paitsi tuo tavaroiden (mahdollinen) hukkuminen ja ruumatavaran maksut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
varas vei vaellusvarusteet varg62 Hölynpöly... 13 16.11.2012 15:30 Katso viimeisin viesti
Teräaseet lentokoneessa? Susitaival Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 5 26.06.2011 23:50 Katso viimeisin viesti
Vaellusvarusteet vanhanajan tyyliin? Timoa Muut varusteet 129 01.08.2010 17:37 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 4
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: