Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Kemihaara - Kiilopää vko 8
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
08.02.2017 23:03

Pertti Kurki kirjoitti:
^nyt on kysymys ensimmäisestä talvivaelluksesta, helmikuun loppu ja 2,3 m sukset. Se, että joku kokeneempi voi mennä kunnon kalustolla tiukastakin saumasta, ei tarkoita sitä, että se olisi ketjun avaajalle järkevä vaihtoehto. Järkevä vaihtoehto on mennä kelkkauraa, ja jos sitä ei ole niin mahd. avoimia maastoja, eli tässä tapauksessa Repoaavan kautta.
Muutaman kerran hiihtäneenä Pertin ehdotus hyvä, kelkan jälki saattaa löytyä koko matkalle, varmimmin Jaurun varresta ja sitten vanhalla tienpohjalla Hammaskurussa. Mutta Siulan vieraskirjasta saattaa löytyä tuoretta tietoa oikoisemman reitin kulkijoista ne kannatttaa huomioida. Oikoreiteillä melko varmasti törmää hankaliin rinteisiin ja minulla on nykyään aina karvat näillä oikoreiteilllä ja siitä huolimatta pieniä seikkailuitahan ne ovat olleet.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Hattu
10.02.2017 10:27

Pertin näkökulma on kyllä hyvin perusteltu. Joskaan ihan ensimäinen talvivaellus ei ole kyseessä, vaikka ei paljon puutukaan. Toisella tähän lankaan osallistuneella toisi olla ensimmäinen talvireissu tulossa, mutta se oli myöhemmin keväällä.

Mulla on mahdollisesti lumikengät mukana, joten pienet (lyhyet ja raskaat) nousupyrähdykset voivat tulla kyseeseen (riippuen lumen upottavuudesta). Viime vuonna mulla loppui pito kesken suksista ja skineistä ja jouduin vaihtamaan lumikenkiin. Mulla tosin oli paljon raskaampi ahkio sillä reissulla kuin nyt tulevalla tulee olemaan. Tämä tapahtui täällä:

https://retkikartta.fi/?lang=fi&layers=rajoitukset_70:taustakartta_100&x=375800.855962&y=7562387.9154535&zoom=7&markers=375794.5036045;7562411.207431;Pito%20loppui

Lumikenkien kanssa nousu meni ihan hyvin loppuun. Tosin tuossa kohtaa kulki vanha kelkan jälki. Ilman sitä ei nousu ehkä olisi onnistunut. Tunturisuden ehdottama reitti ei kokonaisuudessaan ole kovin jyrkkä. Kolme yksittäistä jyrkännettä voi periaatteessa mennä vaikka kuorma osiin purkaen.

Mulla on tosiaan pitkät 50mm leveät skinit suksissa (ja lumikengätkin todennäköisesti) joten Tunturisuden kuvailemia nousuja voi reitillä olla. Mutta jos on tosi jyrkkiä kohtia + upottavaa, niin kiertäminen on herkästi parempi vaihtoehto.

Mutta kuten Aarokin ehdotti, niin pyrin kyllä hyödyntämään muiden jälkiä. Jos saan matkalla tiedon kelkan jäljistä tai muiden hiihtäjien jäljistä niin todennäköisesti hyödynnän niitä - varsinkin jos jätän lumikengät kotiin.

Kiitos Reetalle vinkeistä!

Ovatko Tunturisusi mainitsemasi jyrkänteet näissä kohdissa, vai onko tarkempia sijainteja enää muistissa:

https://retkikartta.fi/?lang=fi&layers=rajoitukset_70:taustakartta_100&x=559051.9837135&y=7559003.782547&zoom=6&markers=375794.5036045;7562411.207431;Pito%20loppui:560244.950919;7557811.688649;Eka:559841.3352935;7557995.2702365;Toka:556706.6776615;7560080.424607;Kolmas

Vaarojen välissä näyttää olevan kans yksi notko jossa saattaa tulla könyämistä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pepi
10.02.2017 10:51

Tuon Keräsjärven nousun olen tullut monesti, niin ahkion (60 % vetäjän painosta) kanssa kuin ilmankin. Jos siinä loppuu nousukarvoista pito, en taida tuntea tarvetta koskaan karvoja kokeillakaan.

Vastaan on tullut kuitenkin monia jopa vain yhdellä käyrällä kuvattuja jokitöyräitä, jotka ovat samalla varustuksella olleet pääsemättömiä paikkoja, vaikka vain muutaman metrin korkuisia. Millaisia nuo Tunturisuden mainitsemat jyrkänteet ovat? Muodostuuko niihin lippa?

Sellaisten paikkojen varalta minulla on mukana ohut köysi, jolla ahkion voi vinssata matalasta kinkamasta ylös.

Hattu
10.02.2017 11:16

Mulla oli ahkion paino tuolla reissulla lähempänä sataa prosenttia Very Happy Varmasti 60%:nen ahkio olisi tullut ihan kivasti ylös. Kyllä noi skinit on tosi kivat. En lähtisi ilman.

Mutta se on kyllä varmasti pahin mahdollinen yhdistelmä, että kartalla näyttää mahdolliselta, mutta paikan päältä löytyy pystysuora hylly sekä upottavaa hankea. Ei se toki paljoa paina, jos ottaa käyden ja vaikka pari plokiakin mukaan. Hyvä setti varmaan ihan joka tapauksessa pitää mukana. Voi vaan mennä aika säätämiseksi jos noita hyllyjä sekä lunta on paljon ja joutuu vielä etsimään nousukohtaa. Kiertäminen on sikäli aina hyvä vaihtoehto.

Tunturisuden vastausta odotellessa.
 Sivun alkuun

Eräkulkuri
10.02.2017 11:39

Laitanpa minäkin kommenttini tähän reittisuunnitelmaan. Olen hiihtänyt Siulanruoktulta Hammaskuruun keskitalvella muistaakseni viittä eri reittiä.

Syvälle upottavan lumen aikaan en lähtisi tarpomaan kesäreitille Hopiojan ahtaaseen uomaan. Siinä on heti alkuun hankalia paikkoja.

Olen hiihtänyt monta kertaa Siulalta Jaurua vastavirtaan. Siinä on usein kelkkaura ja muutenkin tasainen piennar kulkea. Joskus olen lähtenyt seuraamaan luoteesta Jauruun laskevaa sivuhaaraa. Siitä voi löytää hyvänkin reitin, mutta tarkkaa suunnistusta se vaatii.

Hyvä muistikuva on jäänyt alkuun samasta reitistä, josta olen poikennut Viinavaaran ja Kuopslauttasvaaran väliseen pitkään kuruun. Syvään kuruun pehmeää lunta kertyy yleensä runsaasti ja siellä voi esteenä olla kaatuneita puita. Sillä kertaa lumi oli pitkillä suksilla melko hyvin kantavaa ja reitti oli hyvä hiihtää suoraan Hammaskodalle.

Ainakin kaksi kertaa olen hiihtänyt Jaurun latvoille ja Repoaavan kautta Hammaskuruun johtavalle tieuralle. Usein siitä on kulkenut poromiesten kelkanjälki Lokkaan tai Vuotsoon. Repoaavalla kantavuutta löytyy metsämaita paremmin, vaikka tuuli olisikin pyyhkäissyt kulkujäljet olemattomiin.

Ehkä parhaan reitin olen jättänyt viimeiseksi. Se on mielestäni Siulanruoktulta Jaurun törmän päältä kohti luodetta tasaista nousua Siulavaaran pohjoispuolitse kiertävää puron vartta noudatellen. Tarkkaan korkeuskäyriä tutkimalla löytyy paras paikka nousta loivasti Vuomapään rinteille ja laskea suoraan Hammaskurun kämpälle.

Pertti Kurki
10.02.2017 13:04

Eräkulkuri kirjoitti:
Ehkä parhaan reitin olen jättänyt viimeiseksi. Se on mielestäni Siulanruoktulta Jaurun törmän päältä kohti luodetta tasaista nousua Siulavaaran pohjoispuolitse kiertävää puron vartta noudatellen. Tarkkaan korkeuskäyriä tutkimalla löytyy paras paikka nousta loivasti Vuomapään rinteille ja laskea suoraan Hammaskurun kämpälle.

Tässä oli hyvää tietoa, jota voin täydentää. Siis kun on noustu Siulavaaran pohjoispuolisen puronvarren ylimpään kohtaan, pitäisi löytää paras reitti Vuomapään rinteeseen. Hopiaojan pohjoispuolella on todella hankalia harjanteita, joita peittää runsas tunturikoivikko. Mutta siellä on "väylä".

Nimittäin kun hiihdin toisin päin Vuomapäästä päädyin yhden harjanteen reunaan suunnilleen tässä https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=7560349.081082366&e=557562.6251818011&title=k%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6paikka&desc=&zoom=9&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D%5D Ei mitään mahdollisuuksia päästä alas, joten käännyin takaisin, jolloin jouduin itä-kaakkoon vievän puronotkon pohjalle. Ja katso, sitä pitkin pääsi hyvin Hopiaojan itäpuoleiseen haaraan, jota pitkin alas. Eli täytyy vain löytää em. notkon alapää Siulavaarasta päin tultaessa. Ne ovat about samalla käyrällä, mikä hieman helpottaa. Vuomapäälle noustessa tunturikoivikko harvenee nopeasti, mikä tarkoittaa kantavampaa lunta.

LauriA
10.02.2017 19:23

Hattu kirjoitti:
Toisella tähän lankaan osallistuneella toisi olla ensimmäinen talvireissu tulossa, mutta se oli myöhemmin keväällä.

Kyllä vasta VK13 => max. 14 päivää

Itsellä on ehkä paremmat pelimerkit siinä että jos ahistaa, niin voin kääntyä ympäri ja palata "maaliin" (lähtö ja paluu sama piste).

Plan:
5 päivää suunta Tahvo (jos ei onnistu käännytään).
Mitä mieltä jos Muorrasta suoraan Tahvolle vai kannattaako suunnitella vain Hammaskuruun.
(oletus keli hyvä ja ei tarvi tarpoa). Hasmmaskuru nyt B-suunitelma.

Jos ja kun joskus ehkä voisin päästä kohteeseen onko tämä reitti kuljettavissa
"Tahvo - Tyyrojaa pohjoiseen - Povivaara etelä puoli - lihakurunojaa Siulapäälle
Siulapäältä korkeuskäyriä seuraillen - Vuomapäälle ja tästä alas Hammaskuruun"

Zemppiä Hatulle reissuun ja hyviä keliä että jaksaa vatuloida eteenpäin. (Laita jotain reittiä sitten reissun jälkeen ja mitä ei pidä käydä kokemassa)
 Sivun alkuun

Aaro
10.02.2017 20:47

LauriA kirjoitti:
Hattu kirjoitti:
Toisella tähän lankaan osallistuneella toisi olla ensimmäinen talvireissu tulossa, mutta se oli myöhemmin keväällä.

Kyllä vasta VK13 => max. 14 päivää

Itsellä on ehkä paremmat pelimerkit siinä että jos ahistaa, niin voin kääntyä ympäri ja palata "maaliin" (lähtö ja paluu sama piste).

Plan:
5 päivää suunta Tahvo (jos ei onnistu käännytään).
Mitä mieltä jos Muorrasta suoraan Tahvolle vai kannattaako suunnitella vain Hammaskuruun.
(oletus keli hyvä ja ei tarvi tarpoa). Hasmmaskuru nyt B-suunitelma.

Jos ja kun joskus ehkä voisin päästä kohteeseen onko tämä reitti kuljettavissa
"Tahvo - Tyyrojaa pohjoiseen - Povivaara etelä puoli - lihakurunojaa Siulapäälle
Siulapäältä korkeuskäyriä seuraillen - Vuomapäälle ja tästä alas Hammaskuruun"

Zemppiä Hatulle reissuun ja hyviä keliä että jaksaa vatuloida eteenpäin. (Laita jotain reittiä sitten reissun jälkeen ja mitä ei pidä käydä kokemassa)

Lihakuru on aika jyrkkäreunainen ja sieltä poispääsy on mahdollista mutta hankalaa. Olen muutaman kerran sen poikki mennyt ensimmäisen lännestä tulevan puron kohdalta. Omaa kokemusta ei ole mutta alastulo Vongoivanjoelle ja nousu sieltä näyttää haastavalta.
Tahvolle mennessä saattaisi olla järkevää varata Vongoivan kammilta yöpymismahdollisuus.Tällöin voisi jättää Tahvon saunan väliin, jos kunto tai olosuhteet siihen houkuttelisivat.
 Sivun alkuun

LauriA
10.02.2017 21:24

[/quote]
Tällöin voisi jättää Tahvon saunan väliin.[/quote]

Tää on koko mun jutun juttu Very Happy
 Sivun alkuun

Hattu
14.02.2017 12:31

Kiitos Eräkulkurille ja Pertille vinkeistä!

Pohdinkin lyhyesti tuota Siulavaaran pohjoispuolista reittiä tässä ketjussa aiemmin. Kiva kuulla, että Pertin kuvailema väylä on olemassa. Se tosiaan näyttää olevan juuri reitillä. Laitan nyt ainakin kiintopisteet gepsiin talteen tuon väylän lähestymisestä.

Yksi seikka on vielä omissa reiteissäni kysymysmerkkinä. Aika pieni yksityiskohta on kyseessä, mutta josko täältä löytyisi innostusta kommentoida sitäkin. Kyse on etapista Hammaskuru-Muorravaarakka. Hammaskurusta Muorravaarakkaan päin pääsee Keinopäätä vastapäivään kiertävää ojaa myöten. Minua kuitenkin houkuttelee nousu Keinopään ja Pirttikallionvaaran väliseen satulaan. Siitä voisi kierrellä paljakan ja tunturikoivikon reunaa (kai siellä joku koivikko kasvaa alempana) Vesipään koillirinteille ja Akanhärkäkurulle ja siitä Muorravaarakanjokea tuvalle. Minkälainen paikka Akanhärkäkuru muuten on? Kannattaako se kiertää vai päin vastoin käydä katselmoimassa? Jos jollain on tästä etapista jotain kommentoitavaa niin olisin kovin kiitollinen! Muilta osin reittini tuntuu tässä vaiheessa suhteellisen selvältä.

Ja nyt kun föhn-tuuli on puhaltanut niin odotan innolla josko hankeen tulisi omalle reitilleni edes paikoitellen hieman lisää kantavuutta Very Happy

Pepi: Nyt kun oikein muistelen sitä Keräsjärveltä nousua, niin ei niistä skineistä niinkään pito loppunut vaikka sitäkin vaivaa esiintyi jos ei ollut huolellinen. Suurempi ongelma oli kantapäiden kipeytyminen. Toki lumikengissä oli parempi pito kuin skineissä.

Kiitos Lauri! Mä laitan kyllä tähän ketjuun matkakertomuksen! Periaatteessa mullakin on mahdollisuus palata takaisin lähtöön, Kemihaaraan, tai hiihtää Kiilopään sijasta jonnekin muualle. Olen siis tutkinut aluetta vähän laajemmin ja luonut kiintopisteitä gepsiin vähän sinne sun tänne Very Happy

Alkaa reissukuume muuten jo olla aika kovalla tasolla. Tämä valmistautuminen sekä reissun suunnittelu mm. täällä keskustelemalla on kyllä todella mukavaa puuhaa! Kiitos vaan kaikille keskustelijoille! Jos teillä muuten on linkata jotain päteviksi koettuja varustelistoja niin lukisin niitä mielelläni läpi! Lähinnä mua kiinnostaa kuinka vähällä tulee toimeen. Itselläni kun on taipumus raahata liikaa tavaraa mukana Rolling Eyes
 Sivun alkuun

Aaro
14.02.2017 12:52

Hattu kirjoitti:
Kiitos Eräkulkurille ja Pertille vinkeistä!

Yksi seikka on vielä omissa reiteissäni kysymysmerkkinä. Aika pieni yksityiskohta on kyseessä, mutta josko täältä löytyisi innostusta kommentoida sitäkin. Kyse on etapista Hammaskuru-Muorravaarakka. Hammaskurusta Muorravaarakkaan päin pääsee Keinopäätä vastapäivään kiertävää ojaa myöten. Minua kuitenkin houkuttelee nousu Keinopään ja Pirttikallionvaaran väliseen satulaan. Siitä voisi kierrellä paljakan ja tunturikoivikon reunaa (kai siellä joku koivikko kasvaa alempana) Vesipään koillirinteille ja Akanhärkäkurulle ja siitä Muorravaarakanjokea tuvalle. Minkälainen paikka Akanhärkäkuru muuten on? Kannattaako se kiertää vai päin vastoin käydä katselmoimassa? Jos jollain on tästä etapista jotain kommentoitavaa niin olisin kovin kiitollinen! Muilta osin reittini tuntuu tässä vaiheessa suhteellisen selvältä.
Rolling Eyes
Olen aina hiihtänyt Keinopään länsipuolisen kurun kautta. Usein kantavaa hankea ja myös kelkan jälkiä. Tunturin rinnettä hissukseen lasketellen olen mennyt Akanhärkäkurun länsireunaan, mutta noin 150 m itse kurun länsipuolelta, koska helpompi reitta ja sieltä löytyy usein kelkan jälki, joka menee sopivasti Muorravaarakalle ja jopa tuvalle. Huom Keinopään jälkeinen rinne voi olla aika kova ja kalteva. Minulla ollut ahkion kanssa vähän ongelmia kun tuppaa luisumaan alas sivulle. Jos haluaa mennä purouomaa, niin siltä saattaa löytää hyvinkin kelkan jäljen.
 Sivun alkuun

Hattu
14.02.2017 14:15

Tämä on kiva kuulla! Kiitos tiedosta! Nuo pohjoisrinteet näyttävät kartallakin paikoin aika jyrkille. Mutta eiköhän sieltä jostain alempaa löydy joko loivempaa maastoa tai ahkiota tukevaa hankea jostain kohtaa Very Happy

Tuossa kohtaa on kyllä hyvä mahdollisuus nousta paljakan puolelle. Ja silloinhan se on kyllä syytä hyödyntää. Joku siinä vaan aina kun pääsee paljakan puolelle nousemaan Very Happy Toki jos keli on tosi kehno, niin voihan sitä aina kiertää purouomaa pitkin.
 Sivun alkuun

Inari74
14.02.2017 17:37

Vuosiin ei ole ollut yhtä hyvät hiihtokelit tähän aikaan vuodesta. Useat myrskytuulet ja muutama lämmin jakso ovat tehneet lumeen kantavia kerroksia ja ainakin aukeilla paikoilla hiihto sujuu metsäsuksilla ongelmitta. Päivännäköäkin mukavasti jo viiteen ja ylikin kirkkaalla säällä. Hyvää reissua!

Ps. Äläkä mieti liikaa niitä reittejä, kyllä se siellä paikan päällä selviää kun itse näet paikat. Niinkuin Mosku sanoi: "Se on hyvä siittä mistä mennään!" Very Happy
 Sivun alkuun

Pertti Kurki
14.02.2017 20:32

Inari74 kirjoitti:
Ps. Äläkä mieti liikaa niitä reittejä, kyllä se siellä paikan päällä selviää kun itse näet paikat. Niinkuin Mosku sanoi: "Se on hyvä siittä mistä mennään!" Very Happy

Tarkkaavainen palstan seuraaja on luultavasti huomannut, että Jaurun laaksosta kysytään harvinaisen useasti reiteistä. Ei niitä kysytä eikä vastata esim. oman hännän nostattamiseksi. Alueella on yksinkertaisesti poikkeuksellisen paljon ns. haatteellisia maastoja, varsinkin talvella. Toisaalta Jaurun laakso on yksi komeimmista paikoista, mitä Lapista löytyy. Nämä hankalatkin vitikot on satumaisen kauniita paikkoja. Sen sijaan, että pitäisi keksiä mahdollisimman helppo reitti päästä esim. Siulalta Hammaskuruun, kannattaisi miettiä voisiko välillä olla pari yötä ja käyttää aikaa vitikoiden salojen tutkimiseen?

Inari74
14.02.2017 21:32

Pertti Kurki kirjoitti:
Inari74 kirjoitti:

Tarkkaavainen palstan seuraaja on luultavasti huomannut, että Jaurun laaksosta kysytään harvinaisen useasti reiteistä. Ei niitä kysytä eikä vastata esim. oman hännän nostattamiseksi. Alueella on yksinkertaisesti poikkeuksellisen paljon ns. haatteellisia maastoja, varsinkin talvella. Toisaalta Jaurun laakso on yksi komeimmista paikoista, mitä Lapista löytyy. Nämä hankalatkin vitikot on satumaisen kauniita paikkoja. Sen sijaan, että pitäisi keksiä mahdollisimman helppo reitti päästä esim. Siulalta Hammaskuruun, kannattaisi miettiä voisiko välillä olla pari yötä ja käyttää aikaa vitikoiden salojen tutkimiseen?

Lähinnä tarkoitin, ettei ihan kaikkea kannattaisi tiedustella etukäteen millilleen, vaan voisi jättää sijaa sisäiselle "tutkimusmatkailijalle"....
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kyytiä kemihaara, ivalo, vätsäri vai ... leukuperse Seuraa retkille 0 11.08.2017 21:08 Katso viimeisin viesti
Bussikyyti Järvenpää - Kemihaara - Jä... mikkoj Seuraa retkille 0 01.06.2017 19:11 Katso viimeisin viesti
Lähtöpaikka Kemihaara vai Kiilopää? Marjo Lappi 21 17.09.2016 10:42 Katso viimeisin viesti
Raja-Jooseppi - Kemihaara Leukkuhamara Lappi 16 07.06.2016 12:41 Katso viimeisin viesti
Kemihaara - Kiilopää syksyllä, kuljet... vainio_p Seuraa retkille 3 23.04.2015 9:08 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 7
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Siirry: