Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Onko pitopohjat vain ahkion vetoon?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mettäantero
16.01.2017 17:05

En nyt kyllä kävisi ollenkaan naureskelemaan sille, joka puhuu suksen pohjaan laitettavasta kynttilästä. Pohjustusparafiinia (en tosin steariinia) minäkin vain vedän metsäsuksieni, suomupojaisten Järvisten koko pohjan mitalle Jounin tavoin ennen reissua. Ei ole pahemmin voiteluhuolia ja sopivasti luistaa ja pitääkin useimmiten. Pieneen suomupohjien aiheuttamaan rahinaankin kyllä tottuu. Hyvin olen pärjännyt ilman suksen pohjaan laitettavia fluoreja ja muita tököttejä ja mukavia reissuja on ilmankin tullut tehtyä. Rexin sumutettavaa silikonia pidän tosin joskus pahimman takkalan varalle mukana. Toisaalta eihän se takkalakaan aina ikuisuuksia kestä, joten "luova" päivän parin tauko (leiriytyminen) on silloin joskus paikallaan. Silloin voi vaan naatiskella luonnon rauhasta ja sehän se on juuri mainio "palkkari" usein liian hätäiselle suorittajalle. Smile

ps. Säikeen aloittajalle: Kyllähän nuo suomupohjat sopii mainiosti ilman ahkiotakin hiihtelyyn varsinkin metsässä umpisessa, miksei hangellakin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

TREKKING
16.01.2017 17:22

https://varuste.net/Start+Zero+Silicon+Spray?_tu=75913

Tuon tilalle itse ostaisin tapani mukaan rohkeasti tätä, kolmasosahinnalla puolet enemmän!

http://www.motonet.fi/fi/tuote/602201/Motox-Silikonispray-500ml

En tosin suosittele, se varmaan sulattaa suksista pohjat pois!! Wink
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

tunturisusi
16.01.2017 17:47

Akallio, lienee oikeaa ainetta, mutta minun purkki näyttää hiukan erilaiselta, oiskohan tuotteen nimi ja pakkaus updeitattu? ostin omani viimeksi pari vuotta sitten

https://www.dropbox.com/s/bvxgtoc7gzjmrfk/IMG_20170116_173432.jpg?dl=0

Varmista myyjältä tai tehtaalta, että on tarkoitettu nimenomaan suomupohjaan, nanogrippien yms muiden pitopohjien aineet eivät välttämättä pelaa suomupohjassa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tunturisusi
16.01.2017 17:51

TREKKING kirjoitti:

Tuon tilalle itse ostaisin tapani mukaan rohkeasti tätä, kolmasosahinnalla puolet enemmän!

:

Oman kokemukseni perusteella nämä rautakaupan tuotteetkin ovat huonompia kuin voidevalmistajan silikonituote joka on tarkoitettu nimenomaan sukseen
 Sivun alkuun

TREKKING
16.01.2017 18:06

tunturisusi kirjoitti:
TREKKING kirjoitti:

:

Oman kokemukseni perusteella nämä rautakaupan tuotteetkin ovat huonompia kuin voidevalmistajan silikonituote joka on tarkoitettu nimenomaan sukseen

Kuten jo sanoin: En suosittele kenellekään, eihän hyviin vehkeisiin kannatakaan ostella huonoa silikonia!

(Itse ostin 40 vuotta vanhoihin Karhuihin ja omatekoisen ahkiontekeleen pohjaan jotain Korrekin siveltävää pauttiarallaa kolmella eurolla, noissa vanhoissa ja omatekoisissa romppeissa se tosin onneksi näkyy toimivan hyvinkin hintatasoaan vastaavalla tavalla ja siis silleen silikonimaisesti.)
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Micke
16.01.2017 18:14

80-luvulla, aikaa ennen Ceraa vedeltiin sekä voidevalmistajien että muiden silikoneilla, eikä mitää havaittavaa eroa luistossa ollut. Olikin päässyt unohtumaan koko silikoni voitelun osalta, ajatelin kyllä kokeilla vaelluksellakin, jos hankala päivä tulee vastaan, HF-fluorisuihketta. Luulisi olevan aika pätevää...
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

retkuilija
16.01.2017 20:57

Olen vedellyt samaista motox silikonia Peltosten pohjiin kun lumi alkaa tarttua. Liekö sitten liian halpaa tai muuten huonoa kun ei toimi kuin taukojen välin.

Korpijaakko
16.01.2017 21:05

Lienee kaikki sanottava jo sanottu. Itse olen hiihdellyt pääasiassa suomupohjaisilla tunturisuksilla (Madshus VOSS, eli kai BC50 eri kuosilla?). Ladulla tai hyvällä hangella luisto ei ole lähelläkään voideltavaa pohjaa, mutta harvoin on niin kiire tai larginaalit niin pienet, että sillä olisi väliä. Pito riittääjopa ahkion vetoon loivapiirteisessä maastossa (ja jos on hiihtäjän hartiavoimat, niin voihan niillä mennä vaikka kuuhunkin). Hankalan kelin osalta mielsdtäni paras pohja kun koko pohjan voi voidella pikaluistolla, niin ei juurikaan lumi tartu.

markkut
18.01.2017 8:30

Olen ollut aistivinani vaellusnetissä aika vahvoja luonnonsuojelullisia vibraatioita ja siksi olen vähän äimistynyt, miten estottomasti täällä kehutaan noita fluorivoiteita.

https://www.thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ymparistomyrkyt/tarkempaa-tietoa-ymparistomyrkyista/fluoratut-yhdisteet
 Sivun alkuun

mettäantero
18.01.2017 9:12

^Nytpä taisit sohaista kusiaispesää. Laughing
Tuota yritin edellä hieman kiertäen kaartaen jo vihjailla kirjoittaessani: "Hyvin olen pärjännyt ilman suksen pohjaan laitettavia fluoreja ja muita tököttejä ja mukavia reissuja on ilmankin tullut tehtyä."
 Sivun alkuun

luuppi
18.01.2017 10:03

Onko noiden spray"purkkien" osalta jaatymispiste tiedossa?

En meinaa takkalakelin paivaa, mutta jos vaikka edellisena on miinus 20
 Sivun alkuun

365
18.01.2017 10:29

Silikoni jäätyy jossain -50C -60C asteessa, sen puhtaudesta riippuen. Itsen en käyttäisi spray-purkkeja, vaan puikkoa http://www.motonet.fi/fi/tuote/602618/Korrek-Silikonipuikko-65ml
Spray purkki vie turhaa tilaa ja käytettäessä tupppaa 30% aineesta menevän ohi ruiskutettavan kohteen.
 Sivun alkuun

hannes
18.01.2017 10:42

luuppi kirjoitti:
Onko noiden spray"purkkien" osalta jaatymispiste tiedossa?

En meinaa takkalakelin paivaa, mutta jos vaikka edellisena on miinus 20

Kyllä se minun kkemuksen mukaan jo -20c:ssa jäätyy, jos ei vähemmälläkin pakkasella.
Itse sulattelin pullon tuvassa ja vetelin pohjiin - ei pysynyt kuin lyhyen luikauksen.

Minulla oli siis metsäsukset pitopohjalla - taitavat nuo aineet sopia paremmin höyläladuille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

luuppi
18.01.2017 11:13

Kiitos, jos ei osu "pehmeita" parafiineja kohdalle (mukavamman muotoinen pakkaus, vaikkeivat jaady samalla lailla), niin taytyy ostaa mahd. pieni puteli, jotta voi pitaa valikerroksen taskuissa.
 Sivun alkuun

PPP
18.01.2017 11:50

Kynttilä toimii, jos alkaa lumi tarttumaan pohjiin, ja pysyykin paremmin kuin nuo silikoonisprayt.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Ahkion vetovarustus Pekka Ostetaan ja Myydään 0 20.11.2017 9:28 Katso viimeisin viesti
Pesin Meindlit fairilla onko ne nyt p... kukkonet Hölynpöly... 15 17.07.2017 22:29 Katso viimeisin viesti
Solumuoveille tuubi ahkion päälle? Pertti Kurki Talvivaellusvarusteet 8 03.11.2016 11:42 Katso viimeisin viesti
Maastokartta sovellus - Onko Ruotsiin... Pena10 Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 18 11.09.2016 20:01 Katso viimeisin viesti
Vain miehille tarkoitettu varuste Ursus Muut varusteet 8 15.07.2016 22:33 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Siirry: