Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet Kalottireittiä 688km
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rujo-roope
06.06.2017 7:44


Viestejä: 61
Hei, olisi pari kysymystä.

Millaista keitintä käytitte? Jos Primus (tai vastaavaa) kaasukeitintä, oliko kaasupatruunoita helppo saada? Suomessa tuo on ollut vähän hit-or-miss, sen takia olen kallistumassa tenukeittimeen.

Koitteko ruokapaketit lopulta kuinka tarpeelliseksi? Itse ajattelin yrittää pärjäillä markettien tarjonnalla (kuivapasta, pikariisi, säilykkeet).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mava
07.06.2017 18:03


Viestejä: 222
Mulla oli keittimenä MSR Pocket Rocket.

Ruokatäydennyspaketit on mulle välttämättömät, koska tykkään kuivata ruokaa itse. En syö pelkkiä kuivamuonia enkä myöskään lähde makaronilinjalle, ja säilykkeitä en ole kantanut mukana vapaaehtoisesti ikinä. Intissä oli pakko. Täydennyspaketeissa oli myös sopivat määrät mm. vessapaperia, kaakaota, sokeria jne, joten välikylissä ei tarvinnut alkaa miettimään paljonko mitäkin tarvitaan, mihin ne pakataan ja mihin ylijäämä työnnetään. Senkun vaan siirsi kamat täydennyspaketista rinkkaan. Jos ei ole niin kranttu ruoan suhteen ja jaksaa välpätä, muukin tapa varmasti toimii.
_________________
Ylämäki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pertti Kurki
07.06.2017 18:43


Viestejä: 1571
Joillekin miettiminen ja viitsiminen näyttää olevan ongelma. Markettien sapuskoilla, kuten pikapastoilla, pärjää täysin. Kun keskimääräiset päivämatkat ovat 20+ km, energian tarve on niin suuri, että 2-3 hlön pikapasta/riisipata on sopiva annos. Näitä kannattaa tuunata esim. salamilla, valkosipulilla ja parmesan-juustolla, ja muilla hlökohtaisilla mieltymyksillä. Lihaskramppien välttämiseen kuivattu banaani on hyvä tai magnesium-tabletit (ei ole kokemusta). Pitkällä vaelluksella syntyy hämmästyttävän tarkka käsitys palautumiseen tarvittavasta ruuan määrästä. Mikäli kalastus kuuluu kuvioihin, voita kannattaa varata reilusti mukaan, koska kala ei ole muuten kovin ravitsevaa. Kun palautuminen on huomioitu kuten pitää, pitkä vaellus on sitä helpompi, mitä kauemmin vaellat. Jos ei, niin voi olla tuskien taival.
_________________
Kuvailutulkki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Marko Häkkinen
03.07.2017 13:19


Viestejä: 196
^Magnesiumnappeja tuli aikoinaan käytettyä pitkäkestoisten urheilusuoritusten yhteydessä. Aloitin popsimisen jo muutamaa päivää ennen suoritusta. Muistelen käyttämieni magnesiumnappien olleen varsin pahanmakuisia.

Nykyään tulee kotioloissa hörpittyä magnesiumilla terästettyä kivennäisvettä, jos ohjelmassa on tavallista rajumpaa fyysistä rasitusta. Vaelluksilla olen kyllä pärjännyt ilmankin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
03.07.2017 15:35


Viestejä: 5110
Noiden kahden
" parmesan-juustolla, ja muilla hlökohtaisilla mieltymyksillä. Lihaskramppien välttämiseen kuivattu banaani" yli on aika vaikea paasta energiapitoisuudessa (jos ei juo oliivioljya suoraan pullosta).
- vai tulee banaani(lastui)sta viela tuollainen bonus; hyva tietaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kasperi
04.07.2017 0:06


Viestejä: 569
rujo-roope kirjoitti:

Koitteko ruokapaketit lopulta kuinka tarpeelliseksi? Itse ajattelin yrittää pärjäillä markettien tarjonnalla (kuivapasta, pikariisi, säilykkeet).

Meinasitkos kantaa koko reissun ruuat kerralla rinkassa? Eikös noiden ruokapakettien funktio ole kuitenkin täydennys/"turhan raahaamisen välttely(liian isot massat)", ei valinta itse kuivattujen ja kaupan tuotteiden väliltä.

Pertti Kurki kirjoitti:
Kun keskimääräiset päivämatkat ovat 20+ km, energian tarve on niin suuri, että 2-3 hlön pikapasta/riisipata on sopiva annos. Näitä kannattaa tuunata esim. salamilla, valkosipulilla ja parmesan-juustolla, ja muilla hlökohtaisilla mieltymyksillä.

Ja tämmöisiä settejä rinkkaan neljäksi viikoksi, niin suattaapi jäädä kalottireitti kävelemättä ? Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
dailymail
04.07.2017 14:53


Viestejä: 2766
kasperi kirjoitti:
rujo-roope kirjoitti:

Koitteko ruokapaketit lopulta kuinka tarpeelliseksi? Itse ajattelin yrittää pärjäillä markettien tarjonnalla (kuivapasta, pikariisi, säilykkeet).

Meinasitkos kantaa koko reissun ruuat kerralla rinkassa? Eikös noiden ruokapakettien funktio ole kuitenkin täydennys/"turhan raahaamisen välttely(liian isot massat)", ei valinta itse kuivattujen ja kaupan tuotteiden väliltä.

Pertti Kurki kirjoitti:
Kun keskimääräiset päivämatkat ovat 20+ km, energian tarve on niin suuri, että 2-3 hlön pikapasta/riisipata on sopiva annos. Näitä kannattaa tuunata esim. salamilla, valkosipulilla ja parmesan-juustolla, ja muilla hlökohtaisilla mieltymyksillä.

Ja tämmöisiä settejä rinkkaan neljäksi viikoksi, niin suattaapi jäädä kalottireitti kävelemättä ? Smile
Äläpä nyt sentään liiottele Smile Jos vuorokauden ruoka-annos painaa 0,6 kg niin neljän viikon eväät painavat 16,8 kg. Jos mukaan ottaa saman määrän (16,8 kg) muita varusteita, rinkan kokonaispainoksi tulee 33,6 kg. Ei se nyt mitenkään mahdoton paino ole, varsinkin kun huomioi reissun keston.
_________________
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korvapuoli
04.07.2017 17:51


Viestejä: 2625
Minulla on ollut kolmen viikon reissulla suunnilleen tuo ^ lasti, enkä neljännen viikon ruokaa pystyisi kantamaan. Siitä pääsisi, kun pitäisi aluksi viikon leirin lähtöpaikalla, eli jättäisi ensimmäisen viikon sapuskat kantamatta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pertti Kurki
04.07.2017 17:54


Viestejä: 1571
5 kg per viikko on minimi jos jalka liikkuu.
_________________
Kuvailutulkki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
04.07.2017 20:04


Viestejä: 6935
dailymail kirjoitti:
Äläpä nyt sentään liiottele Smile Jos vuorokauden ruoka-annos painaa 0,6 kg niin neljän viikon eväät painavat 16,8 kg. Jos mukaan ottaa saman määrän (16,8 kg) muita varusteita, rinkan kokonaispainoksi tulee 33,6 kg. Ei se nyt mitenkään mahdoton paino ole, varsinkin kun huomioi reissun keston.


Äläpä sentään vähättele. Wink Meinaatko, että 600g/päivä sapuskoilla kulkee neljässä viikossa noin 700km tunturimaastossa lähtöpainoltaan 33,6kg rinkka selässä? Jos olet kokeillut, uskon kyllä. Muuten epäilen. En ole itsekään kokeillut patikoiden, mutta pidemmiltä 3-4 viikon hiihtovaelluksilta on jotain referenssiä. Ja ainakin itse tarvitsen ruokaa reilusti enemmän, varsinkin 2-3 viikon jatkuvan kulkemisen jälkeen kun ruokahalu lisää kierroksia.

Mutta kyllähän tuon Kalottireitin käppäilyn pitäisi onnistua täydentämättä ja tukemattakin. Referenssinä Roman Dialin ja kaverin Arctic 1000 -reissu. Siinä taittui matkaa reilusti enemmän ja poluttomassa maastossa.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
dailymail
04.07.2017 21:46


Viestejä: 2766
Korpijaakko kirjoitti:
dailymail kirjoitti:
Äläpä nyt sentään liiottele Smile Jos vuorokauden ruoka-annos painaa 0,6 kg niin neljän viikon eväät painavat 16,8 kg. Jos mukaan ottaa saman määrän (16,8 kg) muita varusteita, rinkan kokonaispainoksi tulee 33,6 kg. Ei se nyt mitenkään mahdoton paino ole, varsinkin kun huomioi reissun keston.


Äläpä sentään vähättele. Wink Meinaatko, että 600g/päivä sapuskoilla kulkee neljässä viikossa noin 700km tunturimaastossa lähtöpainoltaan 33,6kg rinkka selässä? Jos olet kokeillut, uskon kyllä. Muuten epäilen. En ole itsekään kokeillut patikoiden, mutta pidemmiltä 3-4 viikon hiihtovaelluksilta on jotain referenssiä. Ja ainakin itse tarvitsen ruokaa reilusti enemmän, varsinkin 2-3 viikon jatkuvan kulkemisen jälkeen kun ruokahalu lisää kierroksia.

Mutta kyllähän tuon Kalottireitin käppäilyn pitäisi onnistua täydentämättä ja tukemattakin. Referenssinä Roman Dialin ja kaverin Arctic 1000 -reissu. Siinä taittui matkaa reilusti enemmän ja poluttomassa maastossa.
No joo, tekeehän se 25 km/vrk ellei pidä välipäiviä...voi siinä enemmänkin kulua... Smile
_________________
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
05.07.2017 0:39


Viestejä: 2894
luuppi kirjoitti:
- vai tulee banaani(lastui)sta viela tuollainen bonus; hyva tietaa

On siitä aiemminkin ollut mainintaa täällä keskusteluissa.
Banaanissa, tuoreessa ja kuivatussa, on hyvin magnesiumia. Siihen perustuu.
Banaanin kuivaaminen ei laske paljoa magnesiumpitoisuutta, siksi kuivatut lastut on hyviä magnesiumin lähteitä retkeillessä.
Samoin on esim Cashew pähkinät.
Lisäksi niissä (molemmissa) on paljon energiaa, jota tarvitsee retkeillessä luonnossa ja mielellään vältetään liian suurta kuorman painoa.
Tablettina jos syö, niin kannattaa varmistaa että magnesium on sitraattimuodossa, imeytymisen takia. Sillloinkaan ei välttämättä imeydy hyvin.
Voi käyttää myös magnesiumöljyä, joka suihkutetaan iholle ja hierotaan ihoon. Se vaikuttaa koko vartaloon, eikä pelkästään öljytylle alueelle. Jos niskat jumissa ja suihkuttaa ja hieroo ihoon, niin se vaikuttaa nopeasti sillä alueella, nopeammin kuin tablettina / jauheena syötynä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
05.07.2017 8:12


Viestejä: 5110
Tarkistin, mita oli jaanyt jamia kahdelta ed. vaellukselta ja kylla seka YA:n ja Apteekkarin tabletit ovat sitraattimuodossa
- nakojaan myos samalta tuotantolinjalta, koska purtilot ja niihintehdyt ei-markkinoinnilliset merkinnat olivat taysin identtisia
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Kalottireittiä 688km
rujo-roope
17.09.2017 19:09


Viestejä: 61
Mava kirjoitti:
Vietin viimeisen kuukauden Kalottireitillä kävellen Kautokeinosta Kilpisjärven ja Abiskon kautta Ritsemiin. Matkaa tuli gepsin mukaan noin 688 kilometriä, nousumetrejä noin 16500, kävelypäiviä 29+yksi välipäivä.

Kautokeinosta Abiskoon käveltiin 18 päivää miehen ja kolmen koiran kanssa nukkuen pääsääntöisesti teltassa. Abiskosta jatkoin matkaa yksin Ritsemiin. Aikaa siihen meni 11 päivää, ja prinsessana hyödynsin paljon tupia.

Saatiin niskaan paljon sadetta, vähän räntääkin, mutta onneksi oli myös lämmintä ja aurinkoista. Aika moni varuste hajosi, kuten esimerkiksi kengistä alkoi irtoamaan pohjat, kuorihousuista irtosi kalvoa, Fjellun G-1000 vaellushousut repeytyivät ja rinkkakin sai vähän osumaa..

Kirjoitan aiheesta lisää vielä blogiin. Tässä ensimmäinen pintaraapaisu:

https://ainaylamaki.blogspot.fi/2016/08/kalottireitilla-688-kilometria.html


Kuljin Kalottireitin menneenä kesänä suunnilleen saman reitin, mutta jatkoin vielä Ritsemistä Kvikkjokkiin. Reitin viimeinen osuus (Padjelanta) oli retken helpoin.

Samanlainen yleiskokemus säiden suhteen, paitsi uskoakseni kylmän alkukesän jäljiltä maasto oli tavallista lumisempaa. Joskus lumessa kahluuta koko päivän, varsinkin reitin läntisimmällä osuudella.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mava
27.09.2017 15:05


Viestejä: 222
^Mikä on suunnilleen sama reitti? Smile Jos erehtyi vastaantulevilta kysymään reitistä, niin sen helppous tai vaikeus vaihteli kovin sen mukaan, keneltä kysyi. Sama pätee veden korkeuteen ja suon syvyyteen.. Pakkoko niitä on pahimpia monttuja pitkin tallata. Laughing Muistaakseni jonkun mielestä tuo vika väli oli huonosti merkattu ja jotain muuta negatiivista, ja siis Kalottireitistä oli kyse. Padjelantaleden taitaa olla eri juttu.
_________________
Ylämäki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Meekonilta Kilpikselle Kalottireittiä... tappuri Lappi 3 20.07.2012 8:17 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: