Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Uudet varusteet, mikä on välttämätön minimi soolona?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Uudet varusteet, mikä on välttämätön minimi soolona?
Capella
05.06.2016 19:52

Tänä kesänä olen täystyöllistetty, mikä on hienoa (ehkä ei tarvitsekaan muuttaa työnperässä muille maille). Ensi talvena aion hankkia uudet retkeilyvarusteet, mutta haluan ehdottomasti välttää valtavan krääsävuoren keräämistä.

Ajatuksena on, että kaikki mitä voi säilyttää rinkassa, myös säilytetään rinkassa ja ne mitkä eivät siihen mahdu, eivät ole tarpeellisia.

Haluan alkaa tekemään soolovaelluksia Lappiin, koska siellä ei ole punkkiongelmaa ja onhan siellä tämän maan erämaat.

Pyrkimyksenä olisi mennä kevyillä varusteilla ja ruuan suhteen mahdollisimman vähällä polttoaineella. Ts. pyrkiä käyttämään ruokana mm. kuivalihaa, pähkinöitä yms. hyvin säilyvää.

Minun perusongelma oli aikoinaan se, että pakkasin aivan valtavasti tavaraa ilman minkäänlaista ajatusta siitä, että mitkä ovat oikeasti välttämättömiä. Varsinkin vaatetta pakkasin kalaretkille hirveästi, mutta kuitenkin samoissa haisevissa retkuissa sitä oli, eikä vaatteita vaihtanut kuitenkaan.

Toivoisin vinkkiä sellaisesta melkein grammarin minimilistasta, jota tuunaamalla löytäisin itselleni hyvän kokoonpanon sellaisille 5-7 päivän retkille.

Rinkaksi olen kaavaillut Ospreyn Zenith 75 L ja teltaksi Hillebergin Souloa. Otan muita ehdotuksia vastaan, mutta noista saatte vähän osviittaa, että mitä haen rinkan ja teltan suhteen.

Retkillä ei ole tarkoitus kalastaa tai metsästää, eikä valokuvata pois lukien puhelinräpsyt. Tavoite on hiljentyä ja nauttia.

Toki on subjektiivista, että minkä kukin kokee välttämättömäksi.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Timoa
05.06.2016 21:41

Pienennät rinkan 50 litraiseksi niin sinne ei mahdu viikon reissulle juurikaan turhaa. Mikä on jollekkin tarpeeton ja toiselle tarpeellinen kyllä vaihtelee aikalailla.

Silloin kun varustelistoja tuli pohdittua lähes päivittäin asiakkaiden kanssa niin yleensä opastin jotain tähän suuntaan vaatteiden osalta:
Päätä mitä otat mukaan sen kummempaa miettimättä. Pue kaikki päälle josta on mahdollista saada lisää eristävyyttä. Kaikki mikä ei mahdu päälle on joko varavaatetta tai turhaa. Esimerkiksi jos päälle ei mahdu kahdesta paidasta kuin toinen niin silloin se jää varavaatteeksi tai turhaksi. Ylimääräinen paita ei tuo lämpöhyötyä ellei toinen ole täysin märkä. Vaihtovaatteena ilman lämpöhyötyä oleva paita on aikalailla turha (kalsarit ja sukat erikseen). Jos kaikki kastuu niin silloin joo, mutta kuinka todennäköistä se on?
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiH
05.06.2016 22:21

Karsi. Tässä kuvassa 50L reppu, jonka sisällöstä puolet on kameroita tms. muuta luontokuvaajan elektroniikkaa tai välineitä esim. supertele repussa ja kaukoputki läpän alla. Muovipussi päällimäisenä on roskapussi ja telttana on vakavanha 3,2kg Halti Delta 2. Ensiapulaukkukin on varmasti litran maitotölkin kokoinen Laughing

Kokemus opettaa, mutta oikeasti hyvin vähällä pärjää.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Uudet varusteet, mikä on välttämätön minimi soolona?
juhas89
06.06.2016 4:19

Capella kirjoitti:
Minun perusongelma oli aikoinaan se, että pakkasin aivan valtavasti tavaraa ilman minkäänlaista ajatusta siitä, että mitkä ovat oikeasti välttämättömiä. Varsinkin vaatetta pakkasin kalaretkille hirveästi, mutta kuitenkin samoissa haisevissa retkuissa sitä oli, eikä vaatteita vaihtanut kuitenkaan.

Jos sinulla on aikoinaan ollut paljon turhaa tavaraa mukana niin tiedät varmasti mitkä niistä tavaroista on ollut sellaisia, joille on runsaasti käyttöä/tarvetta ollut ja mitkä niitä joille ei ole mitään virkaa löytynyt. Itse olen ainakin pyrkinyt joka reissun jälkeen aina miettimään niitä tavaroita joita ei juurikaan ole tarvinnut ja karsinut ne sitten pois seuraavista reissuista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pepi
06.06.2016 5:56

Jos karsisin varusteistani kaiken, mille ei milloinkaan ole ollut käyttöä, syyllistyisin (varsinkin talvella) sellaiseen vajaavarusteluun, josta toisissa ketjuissa on syyllistetty vaikeuksiin joutuneita. Jos taas karsisin suhteessa painavimmat tavarat, en ehkä voisi tehdä kaikkea, mitä tekemään retkelleni lähden. Niitäkään ei ole kaikkia joka reissulla tullut käytetyksi.

Olen ehkä sitten ylivarustautuja, koska en halua jättää noita "ei koskaan tarvittuja" pois. Mukanani on aina ollut jotakin, mitä ei ole tullut tarvinneeksi. Toisaalta, vaikka matkasta on jäänyt paljon sellaista, joka jossakin tilanteessa olisi ollut mukava käsillä, ilman olen aina pärjännyt.

dailymail
06.06.2016 7:12

Miten se välttämätön minimi määritellään? Päällä olevat vaatteet, jonkinlainen sateensuoja ja ehkä toppatakki tai hyvä villapaita. Ruokaa sen verran kuin tarvitsee.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Uudet varusteet, mikä on välttämätön minimi soolona?
Pertti Kurki
06.06.2016 9:50

Capella kirjoitti:
Pyrkimyksenä olisi mennä kevyillä varusteilla ja ruuan suhteen mahdollisimman vähällä polttoaineella. Ts. pyrkiä käyttämään ruokana mm. kuivalihaa, pähkinöitä yms. hyvin säilyvää.

Toivoisin vinkkiä sellaisesta melkein grammarin minimilistasta, jota tuunaamalla löytäisin itselleni hyvän kokoonpanon sellaisille 5-7 päivän retkille.

Rinkaksi olen kaavaillut Ospreyn Zenith 75 L ja teltaksi Hillebergin Souloa. Otan muita ehdotuksia vastaan, mutta noista saatte vähän osviittaa, että mitä haen rinkan ja teltan suhteen.

Retkillä ei ole tarkoitus kalastaa tai metsästää, eikä valokuvata pois lukien puhelinräpsyt. Tavoite on hiljentyä ja nauttia.

Sulla on positiivinen ongelma, joka on helppo ratkaista. Kun harrastevälineitä ei ole, ja puhutaan korkeintaan viikon vaelluksesta, niin 75 litran reppu on turhan iso. Toisaalta näyttää siltä, että haet enemmän tukevuutta varusteilta kuin varsinaisessa kevytretkeilyssä. Ehdotettu reppu ja teltta painavat yhteensä n. 4,6 kiloa. Mielestäni saat siitä helposti pois 1,5 kiloa tinkimättä juuri ollenkaan tilavuudesta ja tukevuudesta. Repuksi esim. Exped Thunder 70 (1,6 kg) ja teltaksi Tarptent Scarp1 (1,4 kg). Luultavasti n. 60 litrainen reppu riittäisi mikäli saat tuon ylimääräisten vaatteiden haalimisen kuriin. Lisäksi vielä laadukas úntuvapussi max. 1 kg, NeoAir ja kevyt kaasukeitin, niin eikös siinä olennaisin olekin?

tapanik
06.06.2016 10:29

Minä tein viime kesänä viiden yön mittaisen soolovaelluksen Lapissa, suurelta osin avotunturissa. Varusteet olin pakannut Deuterin 60-litraiseen rinkkaan (tilavuus Deuterin tapaan ilmaistuna 50 + 10). Olen kirjoittanut tuolla vaelluksella mukana olleista varusteista blogiini; sieltä voi lukea, jos kiinnostaa Smile
Twitter: https://twitter.com/tkunnas
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

kaptu
06.06.2016 11:05

Esimerkiksi Hilleberg Soulon tilalle ehdottomasti Hillebergin Enan, ja paino putoo heti 2,4 ->1,2 kiloon Idea
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Capella
06.06.2016 20:07

Taidatte olla oikeassa rinkan ja teltan suhteen, ovathan nuo kyllä painavat.

Toinen ongelma vaatteiden ohella on se pikkusälä. Kaiken maailman vekotinta ja härveliä, piti olla ihan vain varmuuden vuoksi.

Täytyy varmaan haeskella noita varustelistoja, mitä tällä keskustelupalstalla on aika paljon. Tosin aivan viimeisen vuoden sisällä ei ole kamalasti ollut keskustelua varustelistoista. Mistähän mahtaa johtua? Ilmeisesti vakiporukalla alkaa olla varusteet hyvällä tolalla.

Capella
06.06.2016 20:12

tapanik kirjoitti:
Minä tein viime kesänä viiden yön mittaisen soolovaelluksen Lapissa, suurelta osin avotunturissa. Varusteet olin pakannut Deuterin 60-litraiseen rinkkaan (tilavuus Deuterin tapaan ilmaistuna 50 + 10). Olen kirjoittanut tuolla vaelluksella mukana olleista varusteista blogiini; sieltä voi lukea, jos kiinnostaa Smile
Olen minä blogiasi lukenut satunnaisen epäsäännöllisesti Very Happy Täytyypä vilkaista, josko ideoita tulisi.

Timoa
06.06.2016 22:03

Jos teet oman varustelistan jo olemassa olevista varusteista tai sitten ihan keksityn version. Mukaan myös ne pikkukrääsät. Helpompi lähteä muokkaamaan siitä.

juhas89
06.06.2016 23:52

Pepi kirjoitti:
Jos karsisin varusteistani kaiken, mille ei milloinkaan ole ollut käyttöä, syyllistyisin (varsinkin talvella) sellaiseen vajaavarusteluun, josta toisissa ketjuissa on syyllistetty vaikeuksiin joutuneita. Jos taas karsisin suhteessa painavimmat tavarat, en ehkä voisi tehdä kaikkea, mitä tekemään retkelleni lähden. Niitäkään ei ole kaikkia joka reissulla tullut käytetyksi.

Olen ehkä sitten ylivarustautuja, koska en halua jättää noita "ei koskaan tarvittuja" pois. Mukanani on aina ollut jotakin, mitä ei ole tullut tarvinneeksi. Toisaalta, vaikka matkasta on jäänyt paljon sellaista, joka jossakin tilanteessa olisi ollut mukava käsillä, ilman olen aina pärjännyt.

En tarkoittanut asiaa ihan tuolla tavalla. Tottakai tietyt välttämättömyydet pitää olla mukana vaikka niitä ei aina tarvitsekaan, mutta lähinnä tarkoitin että esim. vaatteiden määrää, pikkusälää yms. pystyy helposti karsimaan sen mukaan kun tietää minkä verran oikeaa tarvetta on.
 Sivun alkuun

Kumivasara
07.06.2016 0:18

Capella kirjoitti:
Taidatte olla oikeassa rinkan ja teltan suhteen, ovathan nuo kyllä painavat.

Toinen ongelma vaatteiden ohella on se pikkusälä. Kaiken maailman vekotinta ja härveliä, piti olla ihan vain varmuuden vuoksi.

Täytyy varmaan haeskella noita varustelistoja, mitä tällä keskustelupalstalla on aika paljon. Tosin aivan viimeisen vuoden sisällä ei ole kamalasti ollut keskustelua varustelistoista. Mistähän mahtaa johtua? Ilmeisesti vakiporukalla alkaa olla varusteet hyvällä tolalla.

Ehkä turha lähteä hakemaan liian nopeaa oikotietä pikkusälän kanssa. Teet yhden reissun ja katsot mitä jäi käyttämättä (tietysti jotain ensiapujuttuja pitää olla mukana). Teet seuraavan reissun ilman niitä ja katsot että pärjäätkö. Kyllä ne oikeat kamat sieltä sitten löytyy..

Vaatteita ei tarvitse kyllä paljoa olla mukana. Riittää mukana on ne oikeat.

Jos varustelistat kiinnostavat, niin tietoa tälläkin foorumilla aikoinaan aktiivisen Karskisen käyttämistä varusteista löydät täältä:
https://karskinen.wordpress.com/category/varusteet/
Tosin on hyvä muistaa että Karskinen pyrki kävelemään vaelluksen aikana useita satoja kilometrejä, mikä ei useinkaan vastaa ns. tavallisen vaeltajan tavoitteita. Varusteilistoja on siis hyvä lukea vähän suodattaen..
 Sivun alkuun

tst
07.06.2016 8:16

[quote="Capella"]Pyrkimyksenä olisi mennä kevyillä varusteilla ja ruuan suhteen mahdollisimman vähällä polttoaineella. Ts. pyrkiä käyttämään ruokana mm. kuivalihaa, pähkinöitä yms. hyvin säilyvää. ...Varsinkin vaatetta pakkasin kalaretkille hirveästi, mutta kuitenkin samoissa haisevissa retkuissa sitä oli, eikä vaatteita vaihtanut kuitenkaan. ...Retkillä ei ole tarkoitus kalastaa tai metsästää, eikä valokuvata pois lukien puhelinräpsyt. /quote] Kevyet kalavehkeet kuitenkin mukaan niin voit karsia "polttoaineista" pari kiloa, veikkaan.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mikä nimi varsijousi Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 52 01.07.2018 22:02 Katso viimeisin viesti
Pitopohjien uudet tuulet ja menneen t... luuppi Talvivaellusvarusteet 29 11.01.2018 13:10 Katso viimeisin viesti
M: Zamberlan Latemar NW -vaelluskengä... sasuko Ostetaan ja Myydään 0 01.10.2017 9:37 Katso viimeisin viesti
Mikä firma myy Lundhagsin kenkiä? esakuni Kesävaellusvarusteet 5 29.09.2017 9:20 Katso viimeisin viesti
Kyytiä kemihaara, ivalo, vätsäri vai ... leukuperse Seuraa retkille 0 11.08.2017 21:08 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 6
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: